Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko tuleva ekaluokkalainen olla yksin kotona n. 3h illalla?

Vierailija
16.07.2012 |

eli joka toinen viikko olisi minulla iltavuoro töissä.

tarkoittaisi sitä, että ekaluokkalainen menisi ip-kerhoon koulun jälkeen(koulun tiloissa), ja se loppuisi klo 16.

lapsi olisi kotona klo 16.10, ja minä olisin koton klo 18.50.

onnistuisiko? vai onko liian pitkä aika?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa miten niin lähteekö joku viideltä töihin?

13

Vierailija
22/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävimme kouluuntulotarkastuksessa, terveydenhoitaja sanoi että ekaluokkalaiselle sopiva aika yksin on max 1 h kerrallaan. Luulimme että joutuu aamulla olemaan 2 h yksin, mutta onneksi tilanne on muuttunut.

Mutta tosiaan sanoi meille jyrkästi, että pitää järjestää aikuinen huoltamaan esim. naapuri joka on kotona eikä saa jättää lasta kahdeksi tunniksi yksin.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä itsekin että lähes klo 19 asti yksi iltaisin on liian myöhäinen olla tuon ikäisen yksin kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkä matka IP:stä on kotiin? Syksyllä on jo melko pimeätä tuohon aikaan; lasta saattaa pelottaa kulkea yksin tai tulla tyhjään kotiin yksin. Jos asutte kerrostalossa, niin se helpottaa, kun on kuitenkin naapureita vieressä.

Löytyisikö ketään "varallaolijaa", esim. kaverien vanhemmista?

Kotona olo yksin tuon ajan sinänsä varmaan sujuukin, mutta mietin juuri matkaa ja kotiin tuloa. Ainakin olisi hyvä jättää valot palamaan esim. eteiseen ja vaikka vessaankin, kun lähdet töihin.

Vierailija
24/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä liian nuori, en olisi voinut jättää yksin. Täytyy kyllä sanoa, että jos tietäisin että joku lapseni luokkakaveri joutuu olemaan yksin tuon 3h niin kyllä mä voisin hyvin tarjota apuani ja ottaa sen kaverin meille tuoksi ajaksi joka toinen viikko!

Vierailija
25/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden klo 5.30 ja mies 6.15.

on jotenkin tuomittavampaa kuin aamuisin?

meillä ainakin ekaluokkalaisella koulu alkoi joko kasilta tai ysiltä. Lähteekö joku töihin jo joskus viiden-kuuden aikaan? Oma ekaluokkaisemme ei missään tapauksessa olisi voinut olla noin pitkiä aikoja yksin kotona. Ei voisi nyt tokalle mennessäänkään. Maksimi yksin on tähän asti ollut tunnin luokkaa. Tuossa illan aikana pitäisi syödä päivällinen yksin, mennä yksin harrastuksiin jne. Miten se kaikki onnistuisi?

Vierailija
26/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalla varsinkin aamuisin 1h oli liikaa olla yksin. Onneksi mummo kävi sen kerran viikossa aamuisin, kun keskimmäinen olisi joutunut olemaan yksin. Iltapäivällä pari tuntia oli ok, mutta ei enää pimeän tultua eli neljän jälkeen syksyllä/talvella. Meillä oli kaksi lähes samanikäistä lasta ja onneksi kouluajat olivat lähes samat, niin ei joutuneet olemaan juurikaan yksin. Esikoisen ekaluokan mä olin kotona.

Vierailija
27/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa miten niin lähteekö joku viideltä töihin? 13

Vierailija
28/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyisin aivan hysteerisiä ja utopistisia, ei ennenkään ollut aikaa paapoa isoja lapsia vuorokauden ympäri!

Vierailija
29/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden klo 5.30 ja mies 6.15.

ainakin se päiväkoti, jossa lapsemme olivat aukesi aikaisintaan klo 7. Siis jos joku oli tuomassa lapsena niin aikaisin, niin siitä piti sopia etukäteen. Muuten aukesi klo 7.30.

Mä en pärjäisi tuollaisessa elämässä, tosi tiukkoja oli minulle ne aamut, jolloin piti päästä lasten kanssa ulos ovesta klo 8. Mihin aikaan teillä lapset menevät nukkumaan noustakseen kukonlaulun aikaan? Meillä lapset heräsivät klo 7-7.30 mentyään nukkumaan klo 20-20.30 ja sittenkin oli kiire saada aamiaiset syötyä, puettua jne. Hattua täytyy nostaa tuollaisiin aikatauluihin kykeneville lapsiperheille.

Vierailija
30/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ekaluokkalainen joutuu venymään aamulla ja illalla?

Ettekö te vanhemmat voisi sopia näitä asioita? Voisiko lapsi olla isällään vaikka iltapäivisin edes?

Ei mummoja tai lapsen kummeja kiinnosta?

Kuulostaa todella harmilliselta että lapsen viikot menee noin.

Vierailija
31/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävimme kouluuntulotarkastuksessa, terveydenhoitaja sanoi että ekaluokkalaiselle sopiva aika yksin on max 1 h kerrallaan. Luulimme että joutuu aamulla olemaan 2 h yksin, mutta onneksi tilanne on muuttunut.

Mutta tosiaan sanoi meille jyrkästi, että pitää järjestää aikuinen huoltamaan esim. naapuri joka on kotona eikä saa jättää lasta kahdeksi tunniksi yksin.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä itsekin että lähes klo 19 asti yksi iltaisin on liian myöhäinen olla tuon ikäisen yksin kotona.

ei meille ainakaan tuollaisia ohjeita annettu.

Lapset ovat erilaisia ja ikäeroakin voi olla parhaimillaan kokonainen vuosi. Toiset pärjää yksin toiset ei mitenkään. Maalaisjärjenkäyttö on sallittua.

Eikä kaikilla paikkakunnilla edes järjestetä ip-kerhoja tai kaikki mahdu ip-kerhoihin vaan suoraan on mentävä kotiin.

Vierailija
32/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin ekaluokkalaisella koulu alkoi joko kasilta tai ysiltä. Lähteekö joku töihin jo joskus viiden-kuuden aikaan?

Oma ekaluokkaisemme ei missään tapauksessa olisi voinut olla noin pitkiä aikoja yksin kotona. Ei voisi nyt tokalle mennessäänkään. Maksimi yksin on tähän asti ollut tunnin luokkaa.

Tuossa illan aikana pitäisi syödä päivällinen yksin, mennä yksin harrastuksiin jne. Miten se kaikki onnistuisi?

Vierailija
33/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö soitteli vähän väliä iltapäivisin ja ei joudu olemaan yksin kuin klo 15:45 asti. Koulu kun loppuu jo klo 12 ja iltapäiväkerhosta ei tykännyt yhtään joten lopetti sen heti alkuunsa.

Koulun aloitus on niin ISO juttu että jotkut äidit jopa jäävät töistä kotiin sen vuoksi! Tuntuu pikkasen huonolta ajankohdalta ap aloittaa noin hankala työaikamuoto.

Terkuin tokaluokkalaisen äiti.

Vierailija
34/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos nukkuu, herää, syö, pukee ja lähtee kouluun yksin aamuisin ei se ole sama kuin olla illalla 3 h yksin!

Voi pikkuista kun joutuu koulun jälkeen iltapäiväkerhoon ja sieltä yksin tyhjään kotiin :(

Ja jos itse kotiudut vasta noin klo seitsemän illalla niin vähin jää äidin aika pitkän päivän jälkeen. Meillä ainakin aletaan menemään nukkumaan arkisin jo kasin jälkeen.

Itse muista lapsuudessani ajan kun koulun jälkeen iltapäiväkerhoon, sieltä tyhjään kotiin ja äiti tuli vasta vähän ennen nukkumaanmenoa. Säälin itseäni tuolloin ja säälin itseäni nyt kun ajattelen itseäni pikkutyttönä. Enkä ollut tuolloin edes ekaluokkalainen vaan vanhempi. Turvaton olo vaikka "hyvin" pärjäsin.

Vierailija
35/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden 1-2 kertaa viikossa töihin jo 4.30 , vastaanottamaan vuoropäivähoitoon tulevien vanhempien lapsia. Hoidettavien vanhemmat menevät töihin 5.

Samoin öisin hoidetaan yövuorolaisten lapsia, iltaisin on tavallista että kaupan työntekijöiden ja hoitoalan ammattilaisten lapset haetaan 22-23...

T:Päikkytäti jolla on onneksi verkostot saadakseen omat lapset hoidetuiksi voidakseen mennä niihin äärivuoroihin töihin

Jaa miten niin lähteekö joku viideltä töihin? 13

Vierailija
36/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka luokse voisi mennä noina päivinä, kun olet töissä? Tai löytyiskö lähipiiristä vaikka nuorta, joka kohtuullista korvausta vastaan olisi lapsesi seurana?

Meillä ekaluokkalainen oli viime talvena ip:n jälkeen välillä tunnin verran yksin tai kaksistaan kaverin kanssa, ennen kuin itse ehdin töistä kotiin. Jälkeenpäin sitten selvisi kaikenlaista jännää, mitä oli ehtinyt tuossa ajassa tehdä. Tuo oli onneksi mun työssä vain lyhyt kausi, mutta ei tosiaan toiminut. Ekaluokkalaiset on vielä tosi pieniä.

Vierailija
37/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastuuntuntoinen pikkukoululainen, kun olin joka iltapäivä yksin kotona useamman tunnin, kun kaverit menivät iltapäiväkerhoon. Kerho oli kuulemma tarkoitettu niille, jotka asuvat kaukana koululta ja me asuimme vain n. 2,5 km:n päässä. Se matka oli käveltävä pienen tytön yksin ja se oli kuulkaa pitkä. Samoin oli pitkiä ne iltapäivän tunnit yksin kotona, vaikka äiti ja isä olivat kirjoittaneet kirjeen ja laittaneet välipalaa.

Ei musta ihan täyspäinen kasvanut, vaikka ei pelkästään tuota yksinoloa siitä voi syyttää. Muistanpa vaan nyt jälkeenpäin sen tuntuneen todella kurjalta ja jotenkin alitajuisesti ajattelin olevani hylätty. Vaikka mäkin halusin jäädä yksin kotiin kun äiti ja isä menivät esim. sienimetsälle tai kauppaan. Se johtui siitä että mulla oli omat mielikuvitusystävät, jotka oli mulle läheisempiä kuin vanhemmat ja sain olla niiden kanssa rauhassa yksin. Ne ei koskaan jättäneet mua.

Nykyään pelkään hysteerisesti yksin jäämistä, vaikka olen aikuinen.

Vierailija
38/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean pienet lapset jätetään yksin selviytymään. Iltaisin monia lapsia alkaa pelottaa ja yksinäisyyden tunne korostuu.

Monet ekaluokkalaiset väsyvät koulun aloituksesta, voi tuoda mukanaan turvattomuutta kun joutuu olemaan niin isoissa porukoissa. Ehkä ei heti pääse mukaan joukkoon ja kaikenlaista muuta. Koulun aloitus on suuri muutos lapselle ja henkisesti rasittavaa. Minusta lapselle jo liikaa jos vanhemmat eivät ole kotona edes iltaisin.

Oma lapseni oli ip-kerhossa mutta opettaja oli sitä mieltä että olisi parempi ettei menisi enää heti kun mahdollista, koska sielläkin paljon lapsia ja vilinää ja hälinää, se oli lapselle raskasta.

Joudut ap siirtämään nuo työsuunnitelmat sivuun. Toivottavasti myöhemmin tarjoutuu jotain tilalle. Uskon että lapsesi hyvinvointi on sinulle tärkeintä.

Vierailija
39/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet väärin, jos jätät noin pienen noin pitkäksi aikaa yksin iltaisin. Vaikka lapsi selviää hengissä, yksinolo on hänen etujensa vastaista ja voi vaarantaa hänen kehityksensä.

Lapsi ei osaa toimia ja ajetella kuten aikuinen. Hänellä ei ole aikuisen aivot ja aikuisen kokemusta.

Vierailija
40/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni oli pari vuotta sitten koulun aloittaessaan päivällä joskus viisikin tuntia yksin. IP-kerhoa ei järjestetty oman koulun lähellä vaan sinne olisi ollut matkaa kilometrin verran kaupungin keskusta-alueella (useita tienylityksiä).

Lapsella oli vastaavassa tilanteessa ollut kaveri ja asui parin talon päässä meiltä. Tytöt viettivät iltapäivät kahdestaan aina jomman kumman kotona. Söivät välipalaa yhdessä ja tekivät läksyt. Sen jälkeen joko ulos leikkimään tai sään mukaan sisällä.

Molemmilla oli kännykät ja molempien vanhemmilla oli numerot. Jos en omaa tyttöäni tavoittanut puhelimella, niin soitin tälle toiselle. Yksin oloon liittyi myös sääntönä se, että joka päivä kotiin tultuaan tyttöjen oli soitettava vanhemmilleen.

Ei tietenkään sovi kaikille lapsille tämä malli, mutta onneksemme sopi näille kahdelle.