Kuinka paljon perheenne ruokakustannukset/kk - pitäisi säästää 350e/kk
Siinäpä se kysymys tulikin jo eli kuinka paljon teillä on ruokakustannukset per kk? Onko se mielestäsi paljon/vähän? Minkäkokoinen perhe?
Meillä on sellainen tilanne, että seuraavan vuoden aikana pitää saada säästettyä extraa 350e/kk. Meillä menee normaalisti 500e/kk säästöön mutta nyt on tulossa isompi juttu vuoden kuluttua johon haluamme säästää niin ettei normaalit säästöt kulu siihen ollenkaan eli pitää saada jostain nipistettyä tuo ylimääräinen 350e/kk. Meillä menee ruokakauppaan (sisältäen ehkä 1 x vko ravintolakäynnin, max. 40e/koko poppoo) nyt noin 850e/kk ja ollaan kolmihenkinen perhe (lapsi 5v ja pk:ssa lukuunottamatta loma-aikoja) eli luulisi että ainakin tuosta pystyisi nipistämään mutta kuinka paljon? Häpeäkseni joudun sanomaan että ei minulla ole käsitystäkään mikä olisi normaalimäärä ruokakustannuksia per kk.
Kommentit (91)
600-800 euroa kuukaudessa, sisältää pesuaineet ja vessapaperit, ja nyt on otettava huomioon se, että mieheni harrastaa raskaan sarjan painonnostoa ja poika raskaan sarjan yleisurheilua. Eli ruokaa kuluu!
Katso ensinnäkin kaupassa kilohintoja. Käy kaupassa parin päivän välein, ja mieti jo etukäteen, mitä huomenna ja ylihuomenna teillä syödään, ja osta ne kauppalistan mukaan. Ota aina se halvempi vaihtoehto. Jos paikkakunnalla on Lidl, osta maito, leipä, margariini, veskipaprut ja leikkeleet sieltä. Siis peruskama. Seuraa tarjoukset. Älä tee heräteostoja summanmutikassa.
Ravintolareissut, siiderit, jätskit ym. pois, ihan turhaa läskinkerrytystä ja rahanmenoa. Laskin päässäni, että teidän tuossa viikonlopun ruokailussa oli 50 euroa ainakin tuhlausta.
Jo alkaa ruokalasku tippua.
Analysoin hieman ostokäyttäytymistäsija jo mainittujen ruokaostosten lisäksi voisit miettiä kauppareissuja muuten ja ostaa VAIN TARPEESEN. Kuinka usein ostat esim:
-lapselle kivan paidan (vaikka kaapissa on 10 saman kokoista)
-kivat mukit
-uudet pöytätabletit
-ihanan kynttilän
-kiinnostavan naistenlehden
-uuden ripsarin (vaikka entistäkin vielä on)
-viinipullon
-uudet syyskengät (vaikka viime syksyiset on vielä ihan hyvät)
-kivat servetit
-uutuus shampoon/huulikiillon/pesuaineen
jne.Ehkä et kaikkea tuota harrasta, mutta tarkoitan vaan, että näistä tarpeettomista ostoksista kertyy usein pitkä penni :)
Tunnistan itseni tästä tuskaisen hyvin. En ihan näistä esimerkeistä mutta noin yleensä. Esimerkki ruokien ulkopuolelta: ostin lapselle viime vuoden alkusyksynä toppahaalarin talvelle. Loppusyksystä löysin vielä kauniimman. Arvatkaa vaan ostinko senkin ja ensimmäinen jäi kokonaan käyttämättä. En edes myynyt sitä pois. Tuolla se kerää pölyä vaatekaapissa lappuineen kaikkineen. :(
Että joo minulla taitaa olla enemmänkin korjaamista ostokäyttäytymisessä. :/ Tunnen itseni todella idiootiksi ja idiootimmaksi sitä mukaa kun kirjoitan näitä. Ruoat on tässä mielessä eniten kun ne ovat sellaisia päivittäisiä ostoksia. Toppahaalareita tulee sentään ostettua vaan harvoin.
Kiitos teille ihanille ihmisille jotka olette saaneet minut näkemään oman idioottimaisuuteni. Tänään jo korjasin toimintaa. Koitin ensin ehdottaa miehelle että lähdetään jätskille kahvilaan (oikein kunnon jätskiannokset ja olisi maksanut varmaan lähes 20 euroa meiltä kaikilta kermavaahtoineen ja strösseleineen ja monine palloineen). Mies ei innostunut rahanmenosta jolloin mietin että no sitten ainakin menen kauppaan ja ostan sieltä Magnumit tmv. Sitten rupesin miettimään teitä aaveeläiset jotka olette minua täällä neuvoneet ja menin pakastimen luokse ja otin eskimot esiin perheelle. Turhathan nekin varmasti oli (kiitos ettei kukaan ole tarttunut tuohon "syötte joka päivä jäätelöä" asiaan, ei me sitä tehdä loman ulkopuolella) mutta ainakin ne oli halvemmat kuin kahvilan. Ja ne oli ihan kiva mutustella perheen kanssa pihalla. :)
ap
Vaikka mansikka ja vanilja tai suklaa tms. Ja kaappiin strösselit. Siitä saa varioiden vaikka mitä eri jätskiannoksia.
Ja tottakai elämässä on oltava pieniä nautintoja. Ei se niin mene, että koskaan ei mitään kivaa/hyvää.
Mahtavaa, että olet jo ottanut opiksi neuvoista ja vielä näin lyhyessä ajassa :) Kyllähän se niin on, että ruoka on hyvää ja jos ei rahasta ole tiukkaa voi ostaa nitä lystää. Silloin kun pitää säästää, täytyy todella miettiä mikä on arkituote ja mikä luxusta. Ehkä ne Eskimot näin maanantaina oli oiva valinta, sitten joskus ne kahvilan herkutkin maistuu taivaalliselle! ;) Ihanaa kesää ja lomaa teidän perheelle ja tsemppiä säästämiseen!!
Ei teitä varmaan kiinnosta pätkääkään ja ei se haittaa mutta on pakko kirjoittaa kun olen niin iloinen. Tämähän on kaikille varmasti ihan normaalitoimintaa mutta ei minulle.
Ajateltiin syödä miehen kanssa (taas) kanasalaatit illalla. Mutta kun olin jääkaapista ottamassa kanapakkauksen (tai no broileri-) niin katseeni kiinnittyi jääkaapissa olevaan lautaseen ja teidän neuvoja ja ystävällisyyttä ajatellen mietin että katsonpa todellakin mitä ihmettä siinä on. No siinähän oli lauantain loimulohen loput! Pikainen muutos suunnitelmaan. Meillä syödäänkin loimulohisalaattia. Tutkin lisää jääkaappia ja löysin 1/4 pussillisen homejuustomurua joka oli jäänyt yli pizzanteosta viime viikolla. Sitä siis salaattiin myös. Lisää tutkailua. Kaapista löytyi viisi isoa yli jäänyttä tuoretta herkkusientä (nekin pitsan teosta ylijääneitä) jotka paistoin ja kippasin lohen ja aurajuuston kanssa salaatin päälle. Tuli muuten hyvännäköinen salaatti (mausta en vielä tiedä ;)).
Tällainenhan on muille tosiaan varmasti normaalitoimintaa mutta meillä olisi yleensä käynyt niin että lohi, aurajuuston jämät ja herkkusienet olisivat menneet erittäin todennäköisesti roskiin parin päivän kuluttua. Vaan ei mennytkään nyt ja broileri säästyi huomiselle! :D
ap
Teidän neuvot ja ystävällisyys aikaansaivat sen että oikeasti rupesin muuttamaan toimintamalliani. :)
Kiitos!
ap
Teidän neuvot ja ystävällisyys aikaansaivat sen että oikeasti rupesin muuttamaan toimintamalliani. :)
Kiitos!
ap
Ja muista, tähän pätee sama kuin laihduttamiseen. Ei haittaa, jos joskus repsahtaa, kunhan kokoaa taas itsensä ja jatkaa. Tuosta voi jopa tulla tapa :)
Meitä on syömävahvuudessa vaihtelevasti 11-13 henkeä (riippuen siitä, ovatko opiskelijat paikalla). Suurin osa poikia/nuoria miehiä. Karkeasti arvioiden ruokaan kuluu kuukaudessa 1500e. Sisältää pesuaineet, vaipat yms. Ja mielestäni syödään ihan hyvin. Ulkona ei tosin käydä syömässä kuin harvoin kahdestaan
Mietit ensin mistä saisi nipistettyä (teidän 3 hengen ruokakulut kuussa on pöyristyttävät ja siihen vielä lisäksi työpaikkaruokailut) ja sitten kerrot kuinka paljon ruokaa viskelette roskiin viikko ja vuositasolla. Sieltä se säästö löytyy!
Kuinka aikuinen ihminen voi oikeasti viskellä surutta ruokaa roskiin jatkuvasti??
Meillä perheessä 6 henkeä ja syömme kaikki ateriat kotona. Mies ottaa työhön eväät (lämmitettävä ruokaa tai eväsleipiä yms) ja kahvileipää. Koululainen syö lounaan koulussa. 2 vaippapöksyä.
Ruoka ja hygieniatarvikkeet vievät kuussa n. 850€. Ja pääsääntöisesti mitään ei heitetä roskiin, pahaa tekee jo ajatellakin. Sama kuin viskelisi vaikka vitosen seteleitä roskikseen.
ja ostin erossa mummonmökkimme, eli saadakseni tämän sirkuksen pysymään pystyssä on todellakin pakko katsoa, mitä siihen ruokaan menee rahaa.
Mökin kasvimaa auttaa juuresten suhteen heinäkuusta helmikuulle, mutta aika paljon meillä syödään talvella myös kalaa, mustikoita ja sieniä. Pakastin on mulla raaka-aineita, ei jämiä varten.
Mutta, en tiedä, onko sulla mahdollisuutta viljellä itse, tuskin tai harrastaa keräilytaloutta. Sun pitää olla tarkka ja nuuka!
Kun laitan porukalle ruokaa, teen esim. maanantaina makkarakastikkeen ja keitän 2 kg perunoita + omia juureksia. Seuraavana päivänä paistan ne perunat ja vihannesten jämät pyttipannuksi. Minä en pakasta jämiä, koska sinnehän ne unohtuu pakastimeen, vaan ne jalostetaan seuraavana päivänä risotoksi, pyttipannuksi, munakkaan joukossa tms. Salaattia tehdään myös, varsinkin nyt kesällä, kun mulla on salaattia kasvamassa sekä rivarin pihalla että mökin pihalla. Ja salaattiin voi hyvin upottaa monet jämät.
Teen myös hyvin usein ruokaa 2 päivän satsin, koska siinä säästyy muutama kolikko sähkölaskussa samalla vaivalla, lisäksi ei seuraavana päivänä tarvitse seistä kattilan ääressä. Samalla kyttään aamun lehdestä, mitä on tarjouksessa, ja sitten kauppalistan kanssa kierrän kaupat.
Ja laske myös mitä bensaan menee rahaa, eli turhat ajelut pois.
Paikkaan ja korjaan lasten vaatteita, jos on tullut pikku reikiä ja ratkeamia.
Nautinnoista ei tarvitse kieltäytyä, mutta perheessä voi sopia, että lasten ja aikuisten karkkipäivä on vaan kerran viikossa. Ja halvemman kaavan mukaan.
Jos teille tulee lehtiä, lopeta ne. Mä en ole saanut luovuttua mun puutarhalehdistä, niihin menee 150/vuosi...
Meillä 4hengen perhe. Äiti ja taapero kotona, Isä töissä (syö työpaikan ruokalassa) ja leikki-ikäinen päivähoidossa (syö siellä aamupalan ja lounaan).
Meillä ruokaan menee 500-600€ kuussa, sisältää n. 1 ravintolakäynnin koko perheelle ja pari hampurilaislounasta äidille, isän työpaikkaruokailut ja normaalit ruokakaupan ruuat.
Ruokana syödään normaalia kotiruokaa, useimmiten itse tehden, mutta välillä myös puolivalmiita ja eineksiä. Molemmilla lapsilla on erikoisruokavalio, toisella allergioiden, toisella suolistosairauden vuoksi.
Meillä 4hengen perhe. Äiti ja taapero kotona, Isä töissä (syö työpaikan ruokalassa) ja leikki-ikäinen päivähoidossa (syö siellä aamupalan ja lounaan).
Meillä ruokaan menee 500-600€ kuussa, sisältää n. 1 ravintolakäynnin koko perheelle ja pari hampurilaislounasta äidille, isän työpaikkaruokailut ja normaalit ruokakaupan ruuat.
Ruokana syödään normaalia kotiruokaa, useimmiten itse tehden, mutta välillä myös puolivalmiita ja eineksiä. Molemmilla lapsilla on erikoisruokavalio, toisella allergioiden, toisella suolistosairauden vuoksi.
esimerkiksi vanhemmillani menee kuussa 600 Euroa ruokaan ja eivät koskaan käytä eineksiä. Eivät syö mitään naudan fileitä tai muutakaan erityisen kallista. Äiti leipoo vaan peruspullaa, syövät keittoja ja leivän päällä voi olla kinkkua. En oikein ymmärrä, miten joku lapsiperhe voi oikeasti elää pienemmällä.
Meillä on taas 2+2, lapset 8 ja 3. Oikein kitkuttamalla päästään alle 500 Euroa, mutta silloin alkaa ruokavarastot olla jo tyhjät. Ts. ketsupit loppu, pakastin tyhjenee, kuivamuonat tyhjenee jne. Pitkällä aikavälillä ei mitenkään onnistuisi pärjätä tuolla summalla. Normaalisti menee se tonni, vaikka tosiaankin katson hintoja (esim. ketsuppi aina jotain X-traa ja Lidlistä haetaan halpaa maitoa). Perjantaina ostetaan viikonlopun ruuat ja sinne menee se 80-100 Euroa. Tiistaina viimeistään jo uusi vastaava tankkaus, että eletään perjantaihin. Maito on oikeastaan ainoa asia, jossa ei pihistellä. Sitä kuluu noin 20 litraa viikossa, koska en rajoita lasten maidonjuontia mitenkään vaan saavat joka aterian yhteydessä vetää parikin lasia. Vastaavasti eivät syö juustoa tai jugua juurikaan.
eli laita KAUPPALISTA tänne..
meitä 2 ja 1 lapsi, laskua kk 500e
SEHÄN ON LIKI 20 E VIIKOSSA JO !!!
vesi on janojuoma !!! ei maito , eikä etenkään mehu/limu /vissy/puhumattakaan kalajat sun muut !!!
aikuinen ei tartte juoda maitoa olleskaan..riittä kalkkitabletit, on halvempia ; )
Meidän perheessä on vanhemmat ja kolme lasta ja meillä menee myös juurikin tuo 20 litraa maitoa viikossa.
Ei sitä kaikkea juoda sellaisenaan, osasta tehdään myös ruokaa. Mielestäni on järkevämpiäkin säästökohteita kuin maito.
Tännehän on tullut vielä paljon vastauksia minulle! Pahoittelut etten ole vastaillut aikaisemmin ja kertonut miten menee.
Ihan uskomatonta miten suunnittelulla tosiaan saa säästettyä! Nyt tämän alkuperäisen viestini jälkeen olen heittänyt roskiin tasan puolikkaan salaattikerän. Paha juttu sekin mutta huomattavan hyvä minulle! Laitoin jopa yhden paahtoleivän pakkaseen kun huomasin, ettei sitä syödäkään sillä hetkellä ja se on menossa pilalle ja arvatkaapa mitä: se paahtoleipä on nyt syöty! :D
Ollaan myös koitettu miehen kanssa katsoa tarkkaan kaupassa mitä ostetaan. Pizzaan ostettiin Valion emmental-juuston sijaan halpismerkkiä (ei yhtä hyvää mutta tarpeeksi hyvää), seuraamme tarjouksia ja suunnittelemme. Välillä tulee haksahduksia kalliisiin tuotteisiin mutta oikeastaan mitään ei siis ole heitetty pois (paitsi se puolikas salaatinkerä jonka jo mainitsin). Ainoa mistä en meinaa päästä eroon tällä hetkellä on kirsikkatomaatit. Tavalliset tomaatit olisivat niin paljon halvempia mutta kirsikkatomaatit ovat vaan niin hyviä. :/ Sen sijaan sipuleiden hintoja katsoessani kauhistuin kun tajusin, että aiemmin ostamani "makeat" sipulit (kolmen sipulin letti) maksoi saman verran kuin iso pussillinen tavallisia sipuleita (ihan saman makuisia olivat kuitenkin). Että kyllä tässä opitaan! :)
Vaatekaupassakin olen saanut pidettyä itseäni kurissa kiitos jonkun joka laittoi minut ymmärtämään, että ostokäyttäytymiseni ei ole vain ruoissa ongelmallista.
Joten suuren suuri kiitos kaikille! Tulen kertomaan taas jossain vaiheessa miten menee.
ap
Ruokakauppaan ja ruokaravintoloihin menee n. 1000e/kk. En oikeestaan yhtään kyttää, mitä ostetaan tai missä syödään. Jos olis pakko, saisin kyllä puolitettua tuon summan.
Meidän paikkakunnalle on tässä vuoden aikana tullut Lidl enkä ole käynyt siellä koskaan aikaisemmin vaan kävin perjantaina. Olipa häkellyttävä käynti! Säästin tavalliseen kauppaan verrattuna lähemmäs 20 euroa! Uskomatonta.
Ainakin ne tuotteet joita olen jo maistanut olivat aivan ok ja hyvän makuisia. Todella ihmeellistä.
ap
kuussa ruokaan (plus miehen työruokailu 10 kertaa kuussa). Meitä on seitsemän.
Ja että meneekö pesuaineisiin ja vessapaperiin rahaa.. meillä menee lähes kaksi rullaa vessapaperia päivässä, sekä paketillinen pyykinpesuainetta viikossa (ollaan liikkuvia ja sottaavia, 7 kg:n kone pyörii monta kertaa joka päivä)!!
Itse olen tottunut syömään vain yhden kunnon ruuan päivässä. Lounaan korvaan puurolla tai voileivällä.
Nauratti kovasti tuo "metsästäkää itse ruokaa". Mitäköhän tuo kaupunkilaismieheni tuumisi, jos kehottaisin häntä tuomaan/metsästämään huomiseksi hirven, pari city-kania ja kyyhkysiä pakkaseen :)... Aika epäreaalista!
Säästövinkkejä:
Ravintolaan satunnaisesti tai max. kerran kuussa.
Kerätkää tai kasvattakaa tai metsästäkää itse ruokaa
Aamiaiseksi puuroa
Lounaaksi puuroa tai keittoa
Ostakaa kunnon kuiva-aine varasto
Käykää kaupassa tarvittaessa, älkää ostako ruokaa pilaantumaan.
Ostakaa halpamerkkejä/edullista valmistetta aina kuin mahdollista ja se on tarpeen.
Osta opiskelijoille suunnattu tai marttojen keittokirja ja käytä sen ohjeita.
Korvatkaa kallis liha edullisemmalla tai esim soijalla tai kasvisversiolla.
ja jo mainittujen ruokaostosten lisäksi voisit miettiä kauppareissuja muuten ja ostaa VAIN TARPEESEN. Kuinka usein ostat esim:
-lapselle kivan paidan (vaikka kaapissa on 10 saman kokoista)
-kivat mukit
-uudet pöytätabletit
-ihanan kynttilän
-kiinnostavan naistenlehden
-uuden ripsarin (vaikka entistäkin vielä on)
-viinipullon
-uudet syyskengät (vaikka viime syksyiset on vielä ihan hyvät)
-kivat servetit
-uutuus shampoon/huulikiillon/pesuaineen
jne.
Ehkä et kaikkea tuota harrasta, mutta tarkoitan vaan, että näistä tarpeettomista ostoksista kertyy usein pitkä penni :)