Kuinka paljon perheenne ruokakustannukset/kk - pitäisi säästää 350e/kk
Siinäpä se kysymys tulikin jo eli kuinka paljon teillä on ruokakustannukset per kk? Onko se mielestäsi paljon/vähän? Minkäkokoinen perhe?
Meillä on sellainen tilanne, että seuraavan vuoden aikana pitää saada säästettyä extraa 350e/kk. Meillä menee normaalisti 500e/kk säästöön mutta nyt on tulossa isompi juttu vuoden kuluttua johon haluamme säästää niin ettei normaalit säästöt kulu siihen ollenkaan eli pitää saada jostain nipistettyä tuo ylimääräinen 350e/kk. Meillä menee ruokakauppaan (sisältäen ehkä 1 x vko ravintolakäynnin, max. 40e/koko poppoo) nyt noin 850e/kk ja ollaan kolmihenkinen perhe (lapsi 5v ja pk:ssa lukuunottamatta loma-aikoja) eli luulisi että ainakin tuosta pystyisi nipistämään mutta kuinka paljon? Häpeäkseni joudun sanomaan että ei minulla ole käsitystäkään mikä olisi normaalimäärä ruokakustannuksia per kk.
Kommentit (91)
Jokin aika oli lehdessä juttu, olisiko ollut kuluttajaviranomainen tai martta, jonka mukaan tuo 350 on varsin passeli summa kolmihenkiselle perheelle.
Meillä menee varmaan melkein kaksinkertainen summa. Siitä huolimatta, että tehdään ruuat pääasiassa itse, käytetään melko edullisia raaka-aineita, hedelmiä ja vihanneksia syödään paljon, mutta huomioidaan mitkä milloinkin on edullisimpia, vertaillaan hintoja, jne. Meillä tosi ruokalaskua hiukan kasvattaa se, että yksi perheenjäsen ei käytä maitoa, joten jugurteissa ja maidoissa ostetaan myös kaura- ja soijajugurtteja. Mutta ne ovat melkeinpä ainoa jatkuva kalliimpi menoerä. En oikeasti tajua, miten 3-henkisen perheen ruokamenojen normi voisi olla 350 eur...
Meillä ei tee tiukaa tuo summa.
Me ehkä säästetään melkoisesti esim. kahvissa; juomme pääasiassa teetä. Alkoholiin ja tupakkaan ei mene rahaa. Harvemmin ostamme limsoja, kivennäisvesiä ja mehuja (paitsi tuoremehua, jota juomme päivittäin).
Viikon kauppapäivän kauppa (CM tai Prisma) valikoituu yleensä sen mukaan, kummassa on paremmat/sopivimmat tarjoukset sinä päivänä.
Ollaan viisi henkinen perhe, kaikki syövät lounaan muualla, tosin mun lounas sisältyy pääsääntöisesti tuohon summaan. Jonain kuukautena menee noin 600e ja loma-aikana lähemmäs 900e, mutta pitemmällä välillä menee noin 800e/kk ja mun mielestä se on aika paljon. Jos oltaisi tarkkoja pudotettaisi aika helposti summaa 100-200€. Niin ja tuohon kuuluu siis pesuaineet, paperit, oluet (menee liian paljon) yms.
Lisäksi meillä menee vähintään 100€/kk ravintolaruokailuihin. Mies syö lounasseteleillä, niitä en laskenut tuohon.
Tehdään pääosa ruoasta itse, puolivalmisteita ja eineksiä käytetään joskus. Mutta meidän olisi helppoa jättää ravintolasyömiset pois ja ruokakaupan laskua saisi helposti pienemmäksi, jos olisi tarve ja riittävä motivaatio.
Meillä ei tee tiukaa tuo summa.
Me ehkä säästetään melkoisesti esim. kahvissa; juomme pääasiassa teetä. Alkoholiin ja tupakkaan ei mene rahaa. Harvemmin ostamme limsoja, kivennäisvesiä ja mehuja (paitsi tuoremehua, jota juomme päivittäin).Viikon kauppapäivän kauppa (CM tai Prisma) valikoituu yleensä sen mukaan, kummassa on paremmat/sopivimmat tarjoukset sinä päivänä.
ei kai alkoholia ja tupakkaa ruokamenoihin lasketakaan? Vai laskeeko joku? Itsekin juon teetä, ja käsitykseni on, että teen juominen tulee kalliimmaksi kuin kahvi. paitsi toki, jos ostaa sitä halvinta X-tra -teetä sadan teepussin paketin... Mutta yleensä teeharrastajat, minä mukaan lukien, tykkäävät jostain maustetusta teestä, tai vaikka vihreästä.
Niin ja ei meilläkään osteta limsoja (paitsi tosi harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa). Ei meidän ruokalaskua kasvata tällaiset "ylimääräiset" ostokset. Suklaata kuluu joskus, mutta jos nyt pari taloussuklaalevyä menee viikossa, niin ei se vielä ihan hirveästi kyllä maksa.
Jokin aika oli lehdessä juttu, olisiko ollut kuluttajaviranomainen tai martta, jonka mukaan tuo 350 on varsin passeli summa kolmihenkiselle perheelle.
alle 100€/vko!?!??!?! HUHUH!!!
Kun sisältää vielä pesuaineet/vessapaperit jne.. Meillä on 3hlö perhe, käydään kerran vkossa kaupassa isoilla ostoksilla, silloin menee n. 100€ sitten jompikumpi käy vielä täydennysreissulla n. 30€ ja siihen vielä päälle sitten molempien työpaikkaruokailut (eli siis kahvit ja sämpylät jne jostain huoltsikoilta tms)
eikä me syödä mitään sisäfileitä,vaan normi ruokaa..
Meillä ei tee tiukaa tuo summa. Me ehkä säästetään melkoisesti esim. kahvissa; juomme pääasiassa teetä. Alkoholiin ja tupakkaan ei mene rahaa. Harvemmin ostamme limsoja, kivennäisvesiä ja mehuja (paitsi tuoremehua, jota juomme päivittäin). Viikon kauppapäivän kauppa (CM tai Prisma) valikoituu yleensä sen mukaan, kummassa on paremmat/sopivimmat tarjoukset sinä päivänä.
ei kai alkoholia ja tupakkaa ruokamenoihin lasketakaan? Vai laskeeko joku? Itsekin juon teetä, ja käsitykseni on, että teen juominen tulee kalliimmaksi kuin kahvi. paitsi toki, jos ostaa sitä halvinta X-tra -teetä sadan teepussin paketin... Mutta yleensä teeharrastajat, minä mukaan lukien, tykkäävät jostain maustetusta teestä, tai vaikka vihreästä. Niin ja ei meilläkään osteta limsoja (paitsi tosi harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa). Ei meidän ruokalaskua kasvata tällaiset "ylimääräiset" ostokset. Suklaata kuluu joskus, mutta jos nyt pari taloussuklaalevyä menee viikossa, niin ei se vielä ihan hirveästi kyllä maksa.
Meillä riittää yleensä kun kerran päivässä eli aamulla juo sitä teetä.
[Ensin kuitenkin kaikille vastaajille jo tässä vaiheessa tosi positiivisista vastauksista!
Niin siis mitä syötiin tänä viikonloppuna? Nyt ollaan miehen kanssa kesälomalla ja seliseli. No niin asiaan:
Eilen:
- aamulla koko perheelle mannapuuroa ja vadelmahilloa
- lounaalla ravintolassa (maksoi 37e meiltä kolmelta)
- iltapäivällä jätskit pakkasesta (jee, osaan sentään jotain ottaa sieltä!)
- lapselle päivälliseksi itsetehtyjä lihapullia ja kasvispastaa (ostettiin vain 100g jauhelihaa)
- miehen kanssa syötiin illalla vielä parsa-perunasalaattia (itsetehty) ja grillimakkaroita (grillattiin), juotiin yksi siideri per lärvi
Tänään:
- aamulla minä & mies syötiin hapankorppuja jonka päällä mozzarellajuustoa, lapsi söi muroja
- lounaaksi loimulohta (valmis kaupan tuote), uusia perunoita ja kasviksia (tomaatti, kurkku, paprika, porkkana)
- iltapäivällä taas jätskit pakkasesta
- lapsi söi päivälliseksi broilerin rintafilettä ja uunijuureksia (kaupan valmispakkaus, ei pakaste vaan vihanneshyllystä)
- me söimme miehen kanssa broilerisalaatit (broileria, keräsalaattia, tomaattia, sipulia)
- nyt vedetään miehen kanssa mikropopparia ja juodaan limua
Ruokajuomana meillä on lapsella maito ja meillä aikuisilla kraanavesi. Limua menee (light) ehkä pari lasia per päivä. Juodaan kahvia pari kuppia päivässä.
Tiedän periaatteessa mitkä noista viikonlopun ruoista oli kalliita ostoksia mutta en vaan osaa miettiä sitä kaupassa:
- lohta saisi halvemmalta (ehkä?) jos ostaisi raakana ja tekisi itse
- tomaatit ovat kalliita pisaratomaatteja
- uudet perunat olisi olleet halvempia ruotsalaisina
- parsa oli sikalallista
- uunijuurekset olisi saanut varmaan halvemmalla yksittäin ostettuna
ap
2 aik ja 13v poika ja kissa ruokaan, kissan ruoka , hiekka ja muu taloustarvike n. 350 kuussa.
2 aik ja 13v poika ja kissa ruokaan, kissan ruoka , hiekka ja muu taloustarvike n. 350 kuussa.
kolmehenkisen perheen 350/kk ruokalasku on kyllä tosi tiukka. N.11,70€ per päivä, ehkä menisi jos kaikki perheenjäsenet syö kunnon lounaan muualla, ja lapsi on vielä pieni joka ei syö paljon mitään. Kun on raavas mies joka syö ison annoksen, ja pitää olla kunnon täyttävää lihaa, eikä mitään kasvissosekeittoja, pitää olla melko taitava kokki.
Pitäisi kyllä tehdä leivästä lähtien kaikki itse, ja halvimmista raaka-aineista, itse poimitut sienet ja marjat hyödyntäen.
En minä ainakaan pidemmän päälle pystyisi tuohon.
[Ensin kuitenkin kaikille vastaajille jo tässä vaiheessa tosi positiivisista vastauksista! Niin siis mitä syötiin tänä viikonloppuna? Nyt ollaan miehen kanssa kesälomalla ja seliseli. No niin asiaan: Eilen: - aamulla koko perheelle mannapuuroa ja vadelmahilloa - lounaalla ravintolassa (maksoi 37e meiltä kolmelta) - iltapäivällä jätskit pakkasesta (jee, osaan sentään jotain ottaa sieltä!) - lapselle päivälliseksi itsetehtyjä lihapullia ja kasvispastaa (ostettiin vain 100g jauhelihaa) - miehen kanssa syötiin illalla vielä parsa-perunasalaattia (itsetehty) ja grillimakkaroita (grillattiin), juotiin yksi siideri per lärvi Tänään: - aamulla minä & mies syötiin hapankorppuja jonka päällä mozzarellajuustoa, lapsi söi muroja - lounaaksi loimulohta (valmis kaupan tuote), uusia perunoita ja kasviksia (tomaatti, kurkku, paprika, porkkana) - iltapäivällä taas jätskit pakkasesta - lapsi söi päivälliseksi broilerin rintafilettä ja uunijuureksia (kaupan valmispakkaus, ei pakaste vaan vihanneshyllystä) - me söimme miehen kanssa broilerisalaatit (broileria, keräsalaattia, tomaattia, sipulia) - nyt vedetään miehen kanssa mikropopparia ja juodaan limua Ruokajuomana meillä on lapsella maito ja meillä aikuisilla kraanavesi. Limua menee (light) ehkä pari lasia per päivä. Juodaan kahvia pari kuppia päivässä. Tiedän periaatteessa mitkä noista viikonlopun ruoista oli kalliita ostoksia mutta en vaan osaa miettiä sitä kaupassa: - lohta saisi halvemmalta (ehkä?) jos ostaisi raakana ja tekisi itse - tomaatit ovat kalliita pisaratomaatteja - uudet perunat olisi olleet halvempia ruotsalaisina - parsa oli sikalallista - uunijuurekset olisi saanut varmaan halvemmalla yksittäin ostettuna ap
Yksi kysymys kuitenkin heräsi ensimmäisenä eli miksi ette syö samaa päivällistä kuin lapset?
Kotimaiset tomaatit ovat muuten tosi herkullisia juuri nyt! :)
Tuo broilerin rintafile uunijuureksilla taisi olla melko kallis?
Mitä muroja (kilohinnoissa voi olla uskomattomia eroja) entä minkälaista jäätelöä (niissäkin voi olla uskomattomisa eroja).
Jauhelihaa voisi ostaa tarjouksesta suuremman määrän ja tehdä isompi satsi, josta riittää pakastettavaksikin.
Jaa, miksikö syödään eri ruokaa kun lapsi? Tuota tuota, no, hmm, syömme eri aikaan (lapsi söi jo klo 17 ja me vasta klo 20:30) mutta eihän se ole oikeastaan syy eri ruokaan. Ehkä siksi, että meidän teki mieli salaattia? (juu huokaa taas)
Murot on niitä tasan kalleimpia aivan varmasti mutta jäätelö sentään eskimo monipakkaus. Tosin sekin voisi olla vaikka Rainbow monipakkaus tmv? Kaipa nekin ovat ihan yhtä hyviä? Sitä ruoan pakastusta pelkään kun ne ruoat jää lähes aina käyttämättä ja oikeastaan lähestulkoon siksi, etten oikeasti tiedä kuinka pitkään ruoka pysyy hyvänä pakkasessa. Kai nekin joskus menee vanhaksi vaikka pakastettuja ovatkin? Marjoja kyllä käytän lähes vuoden takaa mutta mites joku broileri? Joskus meillä (häpeän taas) menee esim. kokonainen kallis pakkaus broilerin rintafilettä roskiin kun siitä onkin mennyt viimeinen käyttöpäivä enkä ole muistanut tehdä sitä. Pakkaseen voisin työntää hyvissä ajoin jos siltä näyttää mutta en ole sitä tehnyt kun niitä pakkaseen laitettuja pakkauksia aina heittelen pois 6kk + kuluttua kun en ole enää tiennyt kuinka pitkään ne säilyvät pakkasessa. :( :( :(
Ai ja miksi en ole käyttänyt niitä sitten aika lailla heti? Sanon suoraan: laiskuutta. :/
Luulenpa että meidän säästökampanjalla on muutakin hyötyä kun se rahan säästö! Tajuan nyt kunnolla kuinka naurettavasti meillä on tähän asti toimittu!
ap
lähelle vihko, johon kirjataan kaikki, mitä pakastimeen laitetaan! Jos on kaappipakastin, niin hyllyt numeroidaan ja niiden mukaan kirjataan. Ja tietenkin yliviivataan, kun jotakin otetaan pois. Pakkauksiin laitan myös päivämäärän, milloin olen sen pakastanut.
Auttaa melkoisesti vähentämään "hävikkiä".
Ap on saanut oikeastaan ainoastaan asiallisia vastauksia, sillä on itsekin kertonut tilanteensa rehellisesti, myöntänyt, että korjattavaa on ja vaikuttaa ottavansa neuvoista opikseen. Tämä on AaVeetä parhaimmillaan!
lähelle vihko, johon kirjataan kaikki, mitä pakastimeen laitetaan! Jos on kaappipakastin, niin hyllyt numeroidaan ja niiden mukaan kirjataan. Ja tietenkin yliviivataan, kun jotakin otetaan pois. Pakkauksiin laitan myös päivämäärän, milloin olen sen pakastanut.
Auttaa melkoisesti vähentämään "hävikkiä".
Tämän kikan otan itsekin käyttöön! Lisäksi järjestän pakastimeni heti huomenna uudestaan ja alan tyhjätä sitä vanhimmasta päästä.
[Ensin kuitenkin kaikille vastaajille jo tässä vaiheessa tosi positiivisista vastauksista!
Niin siis mitä syötiin tänä viikonloppuna? Nyt ollaan miehen kanssa kesälomalla ja seliseli. No niin asiaan:
Eilen:
- lapselle päivälliseksi itsetehtyjä lihapullia ja kasvispastaa (ostettiin vain 100g jauhelihaa)
- miehen kanssa syötiin illalla vielä parsa-perunasalaattia (itsetehty) ja grillimakkaroita (grillattiin), juotiin yksi siideri per lärviTänään:
- aamulla minä & mies syötiin hapankorppuja jonka päällä mozzarellajuustoa, lapsi söi muroja
- lounaaksi loimulohta (valmis kaupan tuote), uusia perunoita ja kasviksia (tomaatti, kurkku, paprika, porkkana)
- lapsi söi päivälliseksi broilerin rintafilettä ja uunijuureksia (kaupan valmispakkaus, ei pakaste vaan vihanneshyllystä)
- me söimme miehen kanssa broilerisalaatit (broileria, keräsalaattia, tomaattia, sipulia)
- nyt vedetään miehen kanssa mikropopparia ja juodaan limuaRuokajuomana meillä on lapsella maito ja meillä aikuisilla kraanavesi. Limua menee (light) ehkä pari lasia per päivä. Juodaan kahvia pari kuppia päivässä.
Tiedän periaatteessa mitkä noista viikonlopun ruoista oli kalliita ostoksia mutta en vaan osaa miettiä sitä kaupassa:
- parsa oli sikalallista
- uunijuurekset olisi saanut varmaan halvemmalla yksittäin ostettunaap
Voisiko tuohon lisätä hedelmiä ja vihanneksia? Ei se kyllä tee ruokalaskua pienemmäksi, mutta aika vähän tuossa oli mitään kasviksia.
ruokakauppaan menee reilu 300 euroa kuussa, sisältää vessapaperit, tiskiaineen yms. talousjutut, sekä oluet/viinit. Tarjouksia emme erityisesti metsästä.
Asumme Keski-Euroopassa.
Eilen:
- miehen kanssa syötiin illalla vielä parsa-perunasalaattia (itsetehty) ja grillimakkaroita (grillattiin), juotiin yksi siideri per lärviTänään:
- nyt vedetään miehen kanssa mikropopparia ja juodaan limuaRuokajuomana meillä on lapsella maito ja meillä aikuisilla kraanavesi. Limua menee (light) ehkä pari lasia per päivä. Juodaan kahvia pari kuppia päivässä.
- parsa oli sikalallista
- uunijuurekset olisi saanut varmaan halvemmalla yksittäin ostettunaap
Voisiko tuohon lisätä hedelmiä ja vihanneksia? Ei se kyllä tee ruokalaskua pienemmäksi, mutta aika vähän tuossa oli mitään kasviksia.
Musta tuossa oli ihan hyvin vaikka riippuu tietenkin mitä söivät ravintolassa.
Lauantaina siinä oli kasviksia pastassa ja vanhemmilla parsaa. Varmaan niissä ravintola-annoksissa oli myös.
Sunnuntaina taas lounaalla tomaattia, kurkkua, paprikaa ja porkkanaa ja päivällisellä lapsella juureksia ja aikuisilla ruokana oli salaatti = täynnä kasviksia. :-D
on 2 aikuista, joista toinen ei syö lounasta kotona, alakouluikäinen (joka kouluaikaan syö lounaan tietysti koulussa), leikki-ikäinen ja teinityttö, joka syö meillä satunnaisesti. Rahaa ruokaan menee 400-500 euroa kuukaudessa, jos en ole ollut törsäilevällä päällä.
Meillä a ja o on se, että ostan lähes kaiken lihan ja kanan -30 % -alennuksella ja pakastan. Jos on kaappipakastin, yhdelle hyllylle kannattaa laittaa yhdentyyppisiä tavaroita, ei vaikka lihaa ja jäätelöä sekaisin. Jos on arkku, laita muovikasseihin yhdentyyppistä tavaraa. Ja paperille kannattaa tosiaan merkata mitä pakkasessa on. Riippuen siitä, miten tiuhaan käytte kaupassa, tee ainakin muutaman päivän ruokalista valmiiksi ja ota siinä huomioon pakkasessa olevia juttuja. Suunnittele mukaan myös (edullisia) herkkuja, ei tarvi kituuttaa ja pysyy motivaatio yllä.
Käytä kauden kasviksia ja hedelmiä. Appelsiineja saa talvella edullisesti, nyt kannattaa syödä vaikka kotimaisia tomaatteja. Siis ei vain yhtä lajia iät ajat vaan vaihtelevasti, mutta ne kauden kalleimmat jutut kannattaa hetkeksi unohtaa.
Kaupan omat merkit ovat yleensä edullisimpia. Kilo- ja litrahintoja kannattaa verrata, joskus niissä on yllätyksiäkin. Esim. makaronissa pienet pussit ovat kilohinnaltaa edullisempia kuin isot tuossa meidän kaupassa, vaikka helposti kuvittelisi toisinpäin.
Leivän saa ainakin meillä usein myös -30 % -hintaan. "Herkkujuustoja" saa välillä myös noin, tykkään itse esim. vuohenmaitojuustosta ruoanlaitossa kovasti. Siksi en itse suunnittele ruokalistaa kovin pitkälle, jos tulee tuollaisia "löytöjä". Mutta täysin ilman suunnitelmaa ja nälkäisenä ei kannata kauppaan mennä!
Kauppojen hintataso on myös erilainen. Meillä kallein on K-ryhmä, sitten S ja edullisimpana Lidl. Mutta se riippuu paljon siitä, mitä yleensä ostaa, ja jos kaupat ovat lähekkäin, voi ihan hyvin ostaa vaikka maidot (jos paljon menee) edullisimmasta kaupasta ja muutenkin opetella kauppojen edullisimmat ja kalleimmat jutut. Ei tarvi sitten kiertää hitaasti ja vaivalloisesti kolmea kauppaa läpikotaisin, kun tietää jo mitä hakee.
120€/vko olisi jo todella hyvin,siinä ei hirveästi tarttis ees säästellä :) pyrin itse pitämään ruokakustannukset ainakin siinä 100€/vko :)
Meillä menee varmaan melkein kaksinkertainen summa. Siitä huolimatta, että tehdään ruuat pääasiassa itse, käytetään melko edullisia raaka-aineita, hedelmiä ja vihanneksia syödään paljon, mutta huomioidaan mitkä milloinkin on edullisimpia, vertaillaan hintoja, jne.
Meillä tosi ruokalaskua hiukan kasvattaa se, että yksi perheenjäsen ei käytä maitoa, joten jugurteissa ja maidoissa ostetaan myös kaura- ja soijajugurtteja. Mutta ne ovat melkeinpä ainoa jatkuva kalliimpi menoerä. En oikeasti tajua, miten 3-henkisen perheen ruokamenojen normi voisi olla 350 eur...