Voimakkaan ateistiperheen kasvattina olen hämmästynyt siitä, että rukous
on oikeasti ainoa asia joka minua todella auttaa vaikeina hetkinä. Olen tällainen tyypillinen kiltti tyttö, joka koetti omaksua ateismin aatteen lapsena ja nuorena, mutta se tuntui jotenkin aina kovin ankaralta, armottomalta. Nyt, kun olen tullut äidiksi ja tulee vaikeita hetkiä, itken ja laitan käteni ristiin ja aina saan siitä avun. En olisi uskonut tätä! Enkä kehtaa tätä koskaan ääneen myöntää omille vanhemmilleni.
Kommentit (83)
Olet ihan oikeassa, sinulla ei ole siis autoa. Mutta et voi samalla todistaa sitä, että muilla ei ole autoa. Oletatko samalla, että autoja ei voi olla, koska minulla ei ole sitä?
Kuule, oikea uskovainenkin voi alkaa oikeaksi ateistiksi ja toisin päin.
Voi tietysti. Mutta ap väittää että on kasvanut ateistikodissa eikä vieläkään ole mikään uskovainen, vaan ainoastaan kummastelee miten hyvältä rukoileminen tuntuu.
En usko, koska käyttää sellaisia ilmauksia joissa on vahva uskovaistaustan (joko lapsuudenperheestä tai aikuisena omaksuttuna) sointuväri.
Olet ihan oikeassa, sinulla ei ole siis autoa. Mutta et voi samalla todistaa sitä, että muilla ei ole autoa. Oletatko samalla, että autoja ei voi olla, koska minulla ei ole sitä?
.. että autoja on.
Siinä se taas ei onnu, että uskonpuute on samanlaista kuin autonpuute.
Ensinnäkinon se joukko, joille ateismi on oikeasti aatteen kaltainen rakennelma. Siis että jumalia ei ole, piste.
Sitten on toinen joukko, joka ottaa asian ikäänkuin tapaus kerrallaan. Uskonko, että Jeesus oli jumalan poika jne. jne. En. Uskonko, että Ragnarok tulee? En. Ja niin edelleen. Jokaiseen uskontoa koskevaan kysymykseen ateisti on todennut että en usko, ja on äärimmäisen epätodennäköistä, että tilanne koskaan muuttuisi.
Agnostikko taas pitää molemmat vaihtoehdot enemmän tai vähemmän avoimina.
Joskus voi olla jopa niinkin, että tiedostamatta kaipaan sellaista, mitä yritän torjua kauemmaksi itsestäni.
Tämä on uskovaisten ajattelun ensteksärsyttävin piirre. Mitäpä luulet jos naapuri tulis kerran viikossa pihallesi sanomaan että kato, sun pihassa on autonrenkaanjälkiä! Ne ovat sataprosenttinen todiste siitä, että spagettihirviön spagettibussi on käynyt pihassasi ja olet salaspagettiuskovainen! Ai ei vai? Ja että olen muka ärsyttävä? Kuule, se että sinä ärsyynnyt minusta tarkoitaa sitä, että salaa toivot että voisit uskoa spagettihirviöön. Tämä on kuule saletisti näin! Jos yhtään tajuaisit tsykolokiaa, niin ymmärtäisit sinäkin!
Olet keksinyt todella hauskan jutun.
Sait minut kyllä ymmärtämään ateistien ajattelua tällä esimerkilläsi.
On varmasti turvallinen ajatus uskoa, ettei Jumalaa ole ja kaikki tapahtuu vain sattumalta.
Sillä ajatuksella tämä elämä tulee ehkä elettyä vahvemmin, kun ajatellaan, että muita elämiä ei sitten tule. Sillä siisti.
Uskovaiset ajattelevat laajemmin... se on varmasti ärsyttävää..
tuonpuoleiseen, kun omalle kohdalle on sattunut niin monia täysin selittämättömiä tapahtumia. Myös poltergeistiä ym ei niin kivaa...
Korkeampi voima on olemassa, ja jotkut sanovat sitä Jumalaksi ja jotkut Alkulähteeksi tms. Sen voi tuntea virtaavan itsessä esim. hyvässä meditaatiossa.
On varmasti turvallinen ajatus uskoa, ettei Jumalaa ole ja kaikki tapahtuu vain sattumalta.
Minusta se on monessa suhteessa kamalaa. Mutta en silti pysty uskomaan mihinkään mihin en usko. Siinä olet oikeassa, että elämä todellakin tulee elettyä vahvemmin eikä missään paremman odotuksessa.
.. että autoja on.
Siinä se taas ei onnu, että uskonpuute on samanlaista kuin autonpuute.
Aivan ! Olet oikeassa.
Kuitenkaan se, että autoa ei ole nyt, ei tarkoita, että sitä ei voisi olla tulevaisuudessa.. ;)
Miten se uskovaisten laaja ajattelu ilmenee?
Joskus voi olla jopa niinkin, että tiedostamatta kaipaan sellaista, mitä yritän torjua kauemmaksi itsestäni.
Tämä on uskovaisten ajattelun ensteksärsyttävin piirre. Mitäpä luulet jos naapuri tulis kerran viikossa pihallesi sanomaan että kato, sun pihassa on autonrenkaanjälkiä! Ne ovat sataprosenttinen todiste siitä, että spagettihirviön spagettibussi on käynyt pihassasi ja olet salaspagettiuskovainen! Ai ei vai? Ja että olen muka ärsyttävä? Kuule, se että sinä ärsyynnyt minusta tarkoitaa sitä, että salaa toivot että voisit uskoa spagettihirviöön. Tämä on kuule saletisti näin! Jos yhtään tajuaisit tsykolokiaa, niin ymmärtäisit sinäkin!
Olet keksinyt todella hauskan jutun.
Sait minut kyllä ymmärtämään ateistien ajattelua tällä esimerkilläsi.
Sillä ajatuksella tämä elämä tulee ehkä elettyä vahvemmin, kun ajatellaan, että muita elämiä ei sitten tule. Sillä siisti.
Uskovaiset ajattelevat laajemmin... se on varmasti ärsyttävää..
sanon mielipiteeni, ihan siinä kun hihhulitkin.
Jos joku uskomus on absurdi niin saahan sille nauraa.
Minähän joudun siitä sitten helvettiin ja sitten on teidän vuoronne nauraa.
joutuisit siihen olotilaan. Helvettiä/kadotusta on kuvattu paikaksi tai olotilaksi, josta PUUTTUU kaikki rakkaus, valo, läsnäolo. Siinä tilassa ihminen kokee raskaasti ja jatkuvasti oman syyllisyytensä vääristä teoistaan, koska ei ottanut vastaan sitä, että Kristus on kantanut jokaisen ihmisen ns. synnit ja syyllisyyden.
Kadotuksessa ihminen ITSE kärsii rangaistuksen ja seuraukset vääristä teoistaan ja laiminlyönneistään (siis lyhyesti sanottuna ns. syntisyydestään), koska ei ottanut maanpäällisen elämänsä aikana omaan elämäänsä Kristuksen armoa ja anteeksiantoa, eli pelastusta. Koetko, että sinun ajatuksissasi ja tietoisuudessasi olisi nyt tilaa sille, että ottaisit todesta kadotuksen mahdollisuuden? Vaikka Kristus oli monin tavoin armollinen, lempeä ja rakkaudellinen niin sanoissa kuin teoissa, juuri Hän kuitenkin puhui ja varoitti ihmisiä kadotuksesta. Saanko ehdottaa: älä toki sulje itse itseäsi Jumalan Rakkauden ja pelastuksen ulkopuolelle: http://www.sinuntahtesi.com/rakkaus.html
http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
http://www.healingrooms.fi/?sid=100
Häivyn nyt palstalta..
Kiitos ateisteille ja muille keskustelusta !
Kuitenkaan se, että autoa ei ole nyt, ei tarkoita, että sitä ei voisi olla tulevaisuudessa.. ;)
Juu, onhan se mahdollista, että uskonpuutteen tilalle tulee usko - tai toisinpäin. Monesti näin onkin tapahtunut.
Ei se kummankaan pointtia silti tuo esille.
Olet oikeassa, ollaan monesti aika suppeita ;) Tosi valitettavaa, siinä on varmasti opittavaa meillä???
Tarkoitin vaan lähinnä tuota, että elämää on meidän mielestämme myös tuonpuoleisessa.
tuonpuoleiseen, kun omalle kohdalle on sattunut niin monia täysin selittämättömiä tapahtumia. Myös poltergeistiä ym ei niin kivaa...
Korkeampi voima on olemassa, ja jotkut sanovat sitä Jumalaksi ja jotkut Alkulähteeksi tms. Sen voi tuntea virtaavan itsessä esim. hyvässä meditaatiossa.
Käy ihmeessä Skepsis ry:n sivuilla. Heillä on haaste koskien paranormaaleja asioita ja maksavat varmasti mielellään 10000 euroa ihka oikeasta poltergeististä.
Ap ei ole "ateistiperhettä" nähnytkään. "Voimakkaat ateistiperheet" voi varmaan laskea yhden käden sormilla. Valtaosa on ihan vaan kirkon propagandaan ja huijaukseen väsyneitä, kirkosta eronneita taviksia. Ap yrittää kehittää jonkinlaista enkelielisatarinaa.
Mitä sä oikein horiset jostain tarinoista? Näin koen, ehkä sitten olimme tavisateisteja, mitä siitä, se ei ole aloitukseni punainen lanka.
ap
Ateistilla ei ole tarvetta olla "hyvä ateisti" tms. Ateismi ei ole muuta kuin että ei usko jumaliin.
Mikä vika aloituksessani on, kun se ei mene sellaisenaan perille.
ap
sanottu!