Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimakkaan ateistiperheen kasvattina olen hämmästynyt siitä, että rukous

Vierailija
14.07.2012 |

on oikeasti ainoa asia joka minua todella auttaa vaikeina hetkinä. Olen tällainen tyypillinen kiltti tyttö, joka koetti omaksua ateismin aatteen lapsena ja nuorena, mutta se tuntui jotenkin aina kovin ankaralta, armottomalta. Nyt, kun olen tullut äidiksi ja tulee vaikeita hetkiä, itken ja laitan käteni ristiin ja aina saan siitä avun. En olisi uskonut tätä! Enkä kehtaa tätä koskaan ääneen myöntää omille vanhemmilleni.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistilla ei ole tarvetta olla "hyvä ateisti" tms. Ateismi ei ole muuta kuin että ei usko jumaliin.

näin.

t: ateisti

Vierailija
62/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin "aggressiivisen" ateistin. Kouluttautuneet (jännä kyllä teknisellä alalla) operoivat ystäväni ovat erittäin jyrkkiä ateistisissa mielipiteissään: heistä on käsittämätöntä, suorastaan naurettavaa, että sivistyneet ihmiset voivat olla uskonnollia. - Olen kuullut todella kiivaita ja halventaviakin kommentteja uskonnosta ja uskomisesta.

Ei ateismi ole sen kummempi asia kuin mikään muukaan mielipide, elämäntyyli tai uskomus: toiset ovat ateisteja ihan hiljaa ja omassa rauhassaan - ihan niin kuin toiset ovat uskovia, karppaajia, turkisten vastustajia tai vaikka vegaaneja henkilökohtaisten valintojensa puitteissa - ja sitten on niitä ateisteja (ja vegaaneja ja uskovaisia ja karppaajia), joita toisenlaiset ihmiset ja uskomukset ja valinnat ärsyttävät. On todellakin mahdollista olla "voimakkaasti ateisti"!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vuosia sitten saman kokemuksen läpi, kun ensimmäinen lapseni syntyi. Auttoi todella. Nyt satunnaisesti, ja aina kun koen yksinäisyyttä.. Olen eronnut, ja joskus tuntuu ettei kukaan välitä miten jaksan. Sitten hiljennyn :) kaikki ympärilläni ovat aina olleet ateisteja.

Vierailija
64/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rukoilla vaikka Sinistä Elefanttia, että se auttaisi sinut vaikean ajan yli jne mitä nyt normaalistikin rukoilet, ja katso, onko vaikutus sama?

Vierailija
65/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koette muiden uskonnolliset kokemukset noin uhkaavina? Tottahan se ärsyttää, jos tyrkyttämään tullaan,mutta ap:n viestissähän ei siitä ole kyse.

Vierailija
66/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siihen tarvita jessejä, sormien ristiin laittamista tai muutakaan uskontohöpinää. Sen kuin vain tekee niin. Mutta vain uskovaisilla on tarve tehdä siitä uskonnollinen kokemus.

Vierailija
67/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään ei ole tarvetta aliarvioida tai halventaa toisen uskoa, eihän? - Mitäs, jos ap:n vanhemmat olivat juuri tuollaisia? Heidän mielestään on ehkä yhtä idioottimaista uskoa ja turvautua Jumalaan kuin mihin tahansa muuhun mielikuvitusolentoon, vaikkapa siniseen elefanttiin, ja ehkä he myös sanoivat ja toivat tämän esille usein ap:n lapsuudessa; eivät siis antaneet lapselleen tilaa tai vapautta valita omia elämänkatsomuksiaan ja uskomuksiian, vaan ateismi tarjottiin ainoa järkevänä ja mahdollisena elämänoppina (samoin kuin monissa vahvasti uskovaisissa perheissä tarjotaan se uskonto ainoana mallina).

Kummallista, että ateistit tässä ketjussa väittävät, ettei ateismi ole ajatusmalli tai "uskomus" ihan siinä kuin vaikka jokin uskontokin. Ettei siinäkin voisi olla tiukka tai ettei sitä ole tarvetta ajatusmallina korostaa tai tuputtaa toisille. - Ehkä TEILLÄ ei ole tarvetta tuputtaa uskonnottomuuttanne toisille, ja hyvä niin. Mutta on kyllä olemassa ihan yhtä "vahvasti" ateisteja kuin uskovaisiakin, ja siinähän oli tämän aloituksen pointti: Ap on itse päättänyt uskoa Jumalaan ja saa rukouksesta voimaa. Minusta se on hienoa. Mikä tahansa asia, joka auttaa ihmistä arjessa ja antaa rauhaa tai lohtua, on mielestäni ihan ok nimenomaan henkilökohtaisena valintana. Ymmärrän kuitenkin, ettei ap uskalla kertoa tätä vanhemmilleen, koska kuten tässäkin ketjussa tulee jo ilmi, kaikki ateismi ei todellakaan ole vain neutraalia Jumalaan uskomattomuutta vaan saattaa olla myös uskovien tuomitsemista ja haukkumista!

Vierailija
68/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä aloitus aiheuttaa voimakkaita reaktioita. Miksi koette muiden uskonnolliset kokemukset noin uhkaavina? Tottahan se ärsyttää, jos tyrkyttämään tullaan,mutta ap:n viestissähän ei siitä ole kyse.

Siitähän uskovaiset juuri tunnistaa, että he eivät itse näe sitä tyrkyttämisenä. Hehän hakevat vilpittömästi vain toisten parasta, joka on taas on sitä, että kaikki muutkin tulevat uskoon...

Vierailija
69/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ateismi ei todellakaan ole vain neutraalia Jumalaan uskomattomuutta vaan saattaa olla myös uskovien tuomitsemista ja haukkumista!

minä saan tuoda näkemykseni esille siinä missä te hihhulitkin.

Te kerrotte että minä joudun helvettiin, minä kerron että te olette naurettavia koska uskotte satuihin.

Vierailija
70/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa mieltää kokemuksen uskonnolliseksi?! Tuputtaminen on aina ärsyttävää, mutten miksi sinua risoo se, jos joku kokee hengellisenä ja uskonnollisena vaikkapa tilan, jonka toinen saavuttaa meditoimalla tai joogaamalla. Eihän ap yrittänyt tuputtaa omaa uskontoaan kenellekään!

On kyllä paradoksaalinen ketju, kun ateistit väittävät, ettei heillä ole mitään tarvetta olla "hyviä ateisteja" tai ettei ateismi ylipäätään voi olla voimakas aate esim. lapsuuden kasvuperheessä, ja sitten samassa ketjussa tuomitaan ihan selvästi ap:n henkilökohtaiset uskonnolliset kokemukset!

Lukekaapa nyt tämän ketjun ateistivastaukset vielä huolella läpi ja ihmetelkää sitten vasta, miksei ap halua kertoa vanhemmilleen, että kokee saavansa rukouksesta voimaa!

Vierailija
71/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa ap ylipäätään suhtautui ateismiin tuomiten tai loukkaavasti? Hänhän vain kertoi, että on itse löytänyt uskonnosta lohtua eikä uskalla kertoa tätä vanhemmilleen.

Kyllä aggressiivisuus ja loukkaavat kommentit ovat tässä ketjussa menneet ap:n suuntaan ei hänelta ateisteille.

Ja jännä juttu muuten, että heti ajattelit minun olevan "hihhuli", kun en edes ole uskovainen. Olenpahan vain tässä asiassa ap:n puolella; minua kun ei toisen uskovaisuus häiritse mitenkään niin kauan kun sitä ei yritetä minun päähäni paukuttaa ja minusta on vaan hienoa, jos joku löytää jostain, ihan mistä vaan, arkeensa voimaa ja lohtua. Lisäksi olen kiinnostunut ja kykeneväinen keskustelemaan erilaisista elämänkatsomuksista, eikä minulla ole tarve leimata toisen mielipidettä typeräksi tai toista typeräksi jonkin uskomuksen perusteella, vaikka itse uskoisin (tai olisin uskomatta) eri lailla.

-14

Vierailija
72/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen numero 11, ja tarkoitin elefantin rukoilemisella sitä, että itse uskon, että KAIKENLAISESTA rukoilusta saa voimaa, eikä sen tarvitse kohdistua nimenomaan kristinuskon Jumalaan. Itse jossain vaiheessa oikein yritin tulla uskoon, ja rukoilemisesta tulikin hyvä olo, mutta sitten huomasin, että ei mun tartte rukoilla nimenomaan kristinuskon Jumalaa vaan ihan minkä tahansa universaalin hengen rukoilu auttaa oloa..olipa se sitten nimeltään vaikka Sininen Elefantti. Eli en usko, että sen täytyy olla jonkun tietyn uskonnon jumala, mitä rukoilee, vaikka tietenkin kaikki uskonnot haluavat jumalan omia itselleen, ja pitävät kaikkia muita uskontoja väärinä.

Vierailija
73/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei uponnutkaan yleisöön! LOL

Nimen omaan uskonnolliseksihan hän sen väänsi, vastineeksi "ankaralle ateismille", jota perheessä oli kuulemma harrastettu. Ja vain SE auttoi, että ap rukoili jumalaa. Niinpä niin, tuskin muunlainen hiljentyminen oli tullut edes mahdollisuutena mieleen. Rapsuta rukoilijaa ja kas vaan, käännytystähän se vain olikin taas kerran.

"Ankaria ateisteja" varmaan on, etenkin niissä jotka ovat olleet aikaisemmin osa tiivistä uskonnollista yhteisöä ja sitten tehneet siihen pesäeron. Mutta varmasti he edustavat pientä vähemmistöä. Äärimmäisyyksillä on se ikävä vaikutus, että ne heilauttavat tasapainon vaakaa helposti toiseen ääriasentoon.

Vierailija
74/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11/16, missä kohtaa ap sanoi sinun joutuvan helvettiin? Missä kohtaa ap ylipäätään suhtautui ateismiin tuomiten tai loukkaavasti? Hänhän vain kertoi, että on itse löytänyt uskonnosta lohtua eikä uskalla kertoa tätä vanhemmilleen.

Kyllä aggressiivisuus ja loukkaavat kommentit ovat tässä ketjussa menneet ap:n suuntaan ei hänelta ateisteille.

Ja jännä juttu muuten, että heti ajattelit minun olevan "hihhuli", kun en edes ole uskovainen. Olenpahan vain tässä asiassa ap:n puolella; minua kun ei toisen uskovaisuus häiritse mitenkään niin kauan kun sitä ei yritetä minun päähäni paukuttaa ja minusta on vaan hienoa, jos joku löytää jostain, ihan mistä vaan, arkeensa voimaa ja lohtua. Lisäksi olen kiinnostunut ja kykeneväinen keskustelemaan erilaisista elämänkatsomuksista, eikä minulla ole tarve leimata toisen mielipidettä typeräksi tai toista typeräksi jonkin uskomuksen perusteella, vaikka itse uskoisin (tai olisin uskomatta) eri lailla.

-14

yhtään missään. Puhuin hihhuleista yleisesti.

Lentävän Spagettihirviön ilosanomaa voisin tuoda samalla esille!

Vierailija
75/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Palautit uskoni älyllisen elämän olamassaoloon av:lla

Vierailija
76/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin käyttää sen parissa päivässä pariinkin otteeseen puolen tunnin pätkän "virallisilla metodeilla" tai meditoida päivän aikana lyhyesti juurikin ap:n kuvailemalla tavalla. Hiljennyn, rauhoitun, hengitän ja keskityn hetkeen. En ole koskaan pitänyt sitä rukoiluna, vaikka tarkoitus onkin löytää voimaa ja joskus lohtuakin. Ja minulla on usein myös kädet ristissä tai itämaisessa rukousasennossa kämmenet vastakkain. Ja tämä vain siksi, että se tuntuu luonnolliselta ja viestii minulle itselleni, että tämä hetki on vain minun ja keskityn siihen tuon pienen fyysisen rituaalin avulla. Samasta syystähän uskovaisetkin ristivät kätensä.

Ja olen ihan ateisti. En ole koskaan kuvitellut, että näissä tilanteissa olisi mukana jotain muita voimia tai hahmoja, kuin ihan minä itse.

Vierailija
77/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelu on yleisesti ottaen aika kärkevää. Esim. itse olen aika lailla samalla kannalla kuin sinisestä elefantista ja spagettihirviöistä puhujat, mutta osaan kyllä irl kunnioittaa ihmisten uskontoa. Omalle lapselleni esitän hyvin liberaalin kannan, joka ei oikeastaan ota kantaa asiaan muuten kuin että moni uskoo mutta että emme voi varmasti tietää kumminkaan päin. Ja AINA ohjaan lasta kunnioittamaan muiden uskonnollista vakaumusta ja kerron että se voi olla ihmisille hyvin tärkeä asia.

Vierailija
78/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella ihana kuulla että rukoilet. Muistathan myös kiittää myös avusta, jonka saat. :)

Vierailija
79/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukouksessa ON voimaa On todella ihana kuulla että rukoilet. Muistathan myös kiittää myös avusta, jonka saat. :)

Vierailija
80/83 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON voimaa, sen ei vaan tartte olla minkään uskonnon jumala, jota rukoilee. Mä (nro 11) rukoilen ihan vaan jotain, millä ei ole mitään nimeä tai hahmoa tai kannattajakuntaa, ja saan siitä voimaa. En välitä siitä, onko se itsesuggestiota vai onko tämmöinen universaali henkiolento oikeasti olemassa. Kuitenkin siis halusin sanoa, että mikään uskonto ei oikein voi omia tätä voimanantajaa itselleen, kun tunnustamattomatkin sitä voimaa kerran saavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi