Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en ymmärrä miksi monet pienet lapset on nykyään lihavia

Vierailija
13.07.2012 |

Voisiko joku valaista minua? Ihan vilpittömästi kyselen, koska en ymmärrä miten pienen lapsen saa edes niin lihavaan kuntoon. Sairaudet ymmärrän, mutta tuskimpa kaikilla ylipainoisilla on taustalla mitään sairautta. Minusta lapsen lihottaminen on heitteellejättö. Lapsuusajan lihavuus voi vaikuttaa ihmisen loppuelämään negatiivisella tavalla.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso niiden vanhempia, punkeroita nekin. Jos perheessä on piski niin usein sekin on ylensyötetty.

Vierailija
2/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tää asia pitää puida av:lla päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei minusta vaikka 20 vuotta sitten juuri lihavia lapsia tai edes nuoria nähnyt. Nyt on paljonkin jo lihavia pikkulapsia.

On alkanut epäilyttää että ei kai nyt jotkut lisäaineet, saasteet tms vaikuta hormonitoimintaan haitallisesti tai jotain. Kun ennen tuntui että lapsena ja nuorena ihmiset kestivät melko epäterveellistäkin syömistä lihomatta yleensä, ja nyt osa lihoo heti jos ei syö ääriterveellisesti. Kyllä mä ainakin meinaan tiedän omista sukulaisistakin parin vuosikymmenen takaa semmoisia joiden ruokavaliolla luulisi lihovan ja pahasti mutta hoikkia rimpuloita olivat lapsena.

Vierailija
4/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin paljon tietoa saatavana oikeasta ravinnosta. En usko, että monet eivät oikeasti tiedä mikä on terveellistä ja mikä ei. Uskon, että vanhemmat ovat välinpitämättömiä tai väsyneitä huolehtimaan lapsistaan. Siitä seuraakin seuraava kysymys: mitä tälle asialle pystyy tekemään?

Vierailija
5/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mut tosissaan, tässä muutama syy: limsat, karkit, mehut (joissa ei juuri yhtään marjaa vaan pelkkää sokeria ja aromeja), litkutit (eli siis sokerijogurtit joissa ei myöskään juuri marjaa ole, pelkkää sokeria ja aromeja vain), nakit, hampit, vanukkaat, glukoosi-fruktoosisiirappi, maltodekstriini..

Vierailija
6/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei minusta vaikka 20 vuotta sitten juuri lihavia lapsia tai edes nuoria nähnyt. Nyt on paljonkin jo lihavia pikkulapsia.

On alkanut epäilyttää että ei kai nyt jotkut lisäaineet, saasteet tms vaikuta hormonitoimintaan haitallisesti tai jotain. Kun ennen tuntui että lapsena ja nuorena ihmiset kestivät melko epäterveellistäkin syömistä lihomatta yleensä, ja nyt osa lihoo heti jos ei syö ääriterveellisesti. Kyllä mä ainakin meinaan tiedän omista sukulaisistakin parin vuosikymmenen takaa semmoisia joiden ruokavaliolla luulisi lihovan ja pahasti mutta hoikkia rimpuloita olivat lapsena.

Eiköhän suurin syy ole liikunnan puute yhdistettynä siihen, että vanhemmilla suuri osa elämän sisällöstä tulee ruuasta. Syödään aivan liikaa, oli ruoka sitten terveellistä tai ei.

70-luvulla (jolloin itse olin lapsi), ruoka oli usein varsin vaatimatonta ja varmasti täynnä lisäaineita. Paljon perunaa, ruskeaa soosia, makkaraa, jauhelihaa. Paljon vähemmän salaatteja nykyiseen verrattuna. Ei silti lihottu.

Vierailija
7/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla (jolloin itse olin lapsi), ruoka oli usein varsin vaatimatonta ja varmasti täynnä lisäaineita.

No ei tod ollut lisäaineita niin kuin nykyään! Arvaisit vain miten eksponentiaalisesti niiden käyttö on lisääntynyt lähinnä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.

Vierailija
8/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin paljon tietoa saatavana oikeasta ravinnosta. En usko, että monet eivät oikeasti tiedä mikä on terveellistä ja mikä ei. Uskon, että vanhemmat ovat välinpitämättömiä tai väsyneitä huolehtimaan lapsistaan. Siitä seuraakin seuraava kysymys: mitä tälle asialle pystyy tekemään?

Mutta totuus on, että epäterveellinen ruoka on halvempaa kuin terveellinen.

Ja kohta joku kertoo, että on olemassa tutkimus, joka kertoo päinvastaista. Missä se tutkimus mahtaa olla, koskaan ei ole tullut linkkiä tms. Taitaa olla urbaanilegenda.

Joo ja porkkanoita saa halvalla. Vaan kun ei olla kasvissyöjiä. Niin, ja marjoja ja sieniä metsästä. Sehän se on yleispätevä ratkaisu niin ylipainoon kuin rahahuoliin - vuodenajasta riippumatta.

Vierailija
9/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähentynyt 70-luvulta, teini-ikäisten lihavuus sen sijaan kasvanut 70-luvulta.

Samoin on lisääntynyt anoreksia, kaiken ikäisillä, tästä ei vaan puhuta, koska on trendikästä olla laiha, olkoonkin, että anoreksia voi tappaa.

Suomessa huostataan lapsia, jotka ovat liian laihoja ja jo veriarvoissa häikkää, kun ovat olleet nälässä, tästäkään ei kukaan kirjoita koskaan.

Kun se pulleus on nykypäivänä kauhistus, silti esim. Suomen mittakaavan pulleuteen ei liity kuolemanriskiä. Vaikkakin toki on terveyshaitta.

Kauhistelu, haukkuminen ja syyttely saa aikaan vain ongelman pahentumisen. Kaikki lähtee positiivisesta ja kannustavasta asenteesta. Lapsen lihavuuden hoito kuuluu aina terveydenhuollolle, mistä saa paljon apua, mm. ravitsemusterapia. Lapsen laihuus kuuluu myös terveydenhuollolle, jos lapsen laihuus ei ole vanhemmista johtuvaa, silloin se kuuluu lastensuojelulle.

Oma äitini ei antanut koskaan herkkuja ja paasasi lihavuudesta 24/7, olin todella alipainoinen. Anoreksiaan sairastuin 16v. mitä sairastin 10v.

Vierailija
10/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni ainokainen on uskomaton lellipentu. Mussuttaa herkkuja varmasti joka ikinen päivä. Vanhemmatkin lievästi ylipainoisia. Vanhemmat selittävät kuinka vaikea lapselle on löytää housuja kun on "sen mallinen, ei yhtään pullukka mutta sen mallinen" =rehellisesti uhraa vatsassa ja paljon! Lapsella 1 krt viikossa liikuntaharrastus ja äiti selittää kuinka se lapsi liikkuu paljon. Niinpä.

Vierailija
11/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla (jolloin itse olin lapsi), ruoka oli usein varsin vaatimatonta ja varmasti täynnä lisäaineita.

No ei tod ollut lisäaineita niin kuin nykyään! Arvaisit vain miten eksponentiaalisesti niiden käyttö on lisääntynyt lähinnä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.

Vierailija
12/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihuuden lisäksi puuttua myös lihavuuteen. Samanlainen heitteellejättö sekin on vanhemmilta kuin se, ettei lapselle anneta ruokaa.

Vierailija
13/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähentynyt 70-luvulta, teini-ikäisten lihavuus sen sijaan kasvanut 70-luvulta.

Samoin on lisääntynyt anoreksia, kaiken ikäisillä, tästä ei vaan puhuta, koska on trendikästä olla laiha, olkoonkin, että anoreksia voi tappaa.

Suomessa huostataan lapsia, jotka ovat liian laihoja ja jo veriarvoissa häikkää, kun ovat olleet nälässä, tästäkään ei kukaan kirjoita koskaan.

Kun se pulleus on nykypäivänä kauhistus, silti esim. Suomen mittakaavan pulleuteen ei liity kuolemanriskiä. Vaikkakin toki on terveyshaitta.

Kauhistelu, haukkuminen ja syyttely saa aikaan vain ongelman pahentumisen. Kaikki lähtee positiivisesta ja kannustavasta asenteesta. Lapsen lihavuuden hoito kuuluu aina terveydenhuollolle, mistä saa paljon apua, mm. ravitsemusterapia. Lapsen laihuus kuuluu myös terveydenhuollolle, jos lapsen laihuus ei ole vanhemmista johtuvaa, silloin se kuuluu lastensuojelulle.

Oma äitini ei antanut koskaan herkkuja ja paasasi lihavuudesta 24/7, olin todella alipainoinen. Anoreksiaan sairastuin 16v. mitä sairastin 10v.

juuri kaikesta syyttämisestä ja haukkumisesta. Plus liikunnan puute.

Lopettakaa se ainainen paasaaminen lihavuudesta ja lopettakaa nimittelyt. Voisi se lihavuuskin vähentyä. Moni on pulska ja lihoo entisestään, kun ympäristö on niin sairas(esim. tämä palsta)

Vierailija
14/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvoin terveyshaittojakaan(meillä ei ole "Usa-lihavia", sen sijaan nälässä oleminen lopulta tappaa lapsen nälkään.

Suomessa on organisoitu niin, että lapsen lihavuuden hoito kuuluu ainan terveydenhuollolle.

Sen sijaan on sanomattakin selvää, että jos lapsi on NÄLÄSSÄ eikä saa ruokaa(vanhemmat esim. juoppoja) niin totta kai lapsi heti huostaan!

Vierailija
15/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yhdistetään natriumglutamaatti lihomiseen esimerkiksi

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article128867.ece

Vierailija
16/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mikä, silti terve ja reipas. Koko muu perhe tosi laihoja ja äiti ja isä aina tuskailivat kokoani. Nykyisin olen alipainon rajalla. Lopettakaa liika kyttääminen ja arvostelu.

Vierailija
17/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat nykyään LIIAN LAIHOJA!

Mun mielestä lapsen kuuluukin olla tietyllä lailla pulska! Kyllä se pyöreys katoaa sit myöhemmin.

Vierailija
18/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saavat niin ruokaa kui herkkuja. Mutta he ovat myös hyvin aktiivisia liikkujia. Ollaan sisällä tai pihalla niin aina kuuluu juoksu ja huudahdukset kun painavat menemään. Luulen, että olisivat pullukampia jos leikkisivät rauhallisemmin paikoillaan, esim keskittyisivät legoihin ja palapeleihin majojen, hippojen, tutkimusretkeilijä-leikkien ja ritari-taistelujen sijaan.

Joten JOS lapset todella ovat lihavampia kuin ennen (minusta vanhoissa valokuvissa pikkulapset on samoin pullukoita kuin nykyään) niin itse epäilisin syyksi yhtälailla leikki(lapsi)ihanteiden muutosta kuin ratkaisevaa eroa ruuassa.

Vierailija
19/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painaa yli 30 kiloa ja on todella ylipainoinen kaikkien muiden paitsi äitinsä ja isänsä mielestä. Lapsi on pomo perheessä ja kun ei halua syödä oikeaa ruokaa niin eihän sitä silloin tarvitse syödä vaan jäätelöä ja karkkia tilalle. Jälkkäriksi vielä pullaa sekä pirtelöä ettei nälkä tule. Mummolaan tai meille ei lapsi suostu tulemaan kylään ellei sisareni pakkaa eväitä mukaan. Eikä tietenkään pitemmäksi aikaa vaan ihan päiväseltään pistäytyvät koska muutoin herkut loppuisivat.

Säälittää lapsen puolesta sillä voi jo nyt huonosti mutta vanhemmat eivät usko järkipuhetta. Vanhemmat ovat itse normaalipainoisia joten vaikea ymmärtää miksi toimivat noin.

Vierailija
20/21 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä n. puolet normi ruoasta perusruokaa eli itse raaka-aineista tehtyä, loppu eineksiä ja mässyjä n. pari kertaa vk. Karkkia kerta, pari viikkoon, mutta keksiä, jäätelöä, pullaa päivittäin. Tosin sitten päivittäin myös vihanneksia ja hedelmiä.

Ruokavaliosta huolimatta lapset laihoja. Esikoiselle vaikea löytää housuja jotka ei tippuisi päältä ja varmaan perheen isoin herkkusuu. On kuitenkin ikiliikkuja :)

Sitten me vanhemmat... ylikiloja miehellä n. 10, mulla tuplat :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi