Hirvee määrä vaatteita pilalla - haisevat :(
Vähän ennen entisen pesukoneemme hajoamista pyykit alkoivat haista. Kun koneen aukaisi, niin heti tunsi sen "mädäntyneen" hajun. Musta se haju on sama, kuin mille aikoinaan koulussa ne liitutaulun sienet haisivat. Mutta: tämä ongelma tuli vain mustien ja sini-vihreä yms. koneellisten kohdalla. Valkoiset tai punaiset vaatteet eivät ole koskaan haisseet, eikä liioin lakana- tai pyyhepyykki.
Osa noista mustista vaatteista on voinut olla vähän vanhempia, joista ensin ajattelin, että siksi haisevat. Mutta kun seassa oli ihan uusiakin vaatteita ja ne pesun jälkeen haisevat aina kaikki...
Nyt on ollut uusi pesukone pari kuukautta ja edelleen suurin osa vaatteista tulee pesukoneesta sen kamalan hajun kanssa...
Mitä ihmettä noille voisi tehdä? Ei ole mitään mahdollisuutta heittää kaikkia pois ja hankkia uusia tilalle? Miksei uusi pesukonekaan raikasta edes niitä uusimpia vaatteita? :(
Kommentit (31)
sitruunahapolla (apteekin ohjeen mukaan) tai kloritilla (lue ohje pullosta). Tummat vaatteet, esim mustat haalenee kyllä 60 ohjelmassa joten suosittelen sitä 40.
TÄRKEÄÄ! Älä laita konetta liian täyteen ja osta esim mustille vaatteille omaa niille tarkoitettua pesuainetta. VALITSE!! sellainen raikkaan hajuinen kevyesti hajustettu huuhteluaine ja jos mahdollista kuivaa pyykki ulkona!!
Sitten peset koneet sitruunahapolla ja lämmössä 95astetta. Peset myös tiivisteet ja vastedes kuivaat ne aina pesun jälkeen. Vaikka kerran kuukaudessa koneen pesu tuolla sitruunahapolla. Luukku auki pesun jälkeen jotta kone kuivuu sisältä. Pesuaineeksi zeoliititon. Vältät pyykkien toistuvaa pesemistä matalissa lämpötiloissa.
...ne oikeesti 60astetta, kun ohje on melkein kaikissa 40 tai 30?
Heh, no meillä on aina pesty kaikki vaatteet (kaikki suht. edullisia, trikoisia, puuvillaa, velouria, alusvaatteet, pyyhkeet, lakanat...) 60 asteessa, ei ole mennyt piloille. Muutama neule on jotka pesen 40. Ällöttää että joku pesee vain 40 asteessa kaiken :P
-olen pessyt 60 asteessa
-olen putsannut koneen sitruunahapolla
-olen pessyt aina välillä pyykkiä 90 asteessa
-pesuaineessa ei ole zeoliittia
-vaatteet otetaan heti ohjelman loputtua pois koneesta
Eli mikä lienee syynä?
-olen pessyt 60 asteessa
-vaatteet otetaan heti ohjelman loputtua pois koneestaEli mikä lienee syynä?
Tai se että laitat kaappiin ennen kuin ovat rutikuivia. Osta kuivuri, kokemuksella voin kertoa että auttaa.
Liian hidas kuivuminen on syy
-olen pessyt 60 asteessa
-vaatteet otetaan heti ohjelman loputtua pois koneestaEli mikä lienee syynä?
Tai se että laitat kaappiin ennen kuin ovat rutikuivia. Osta kuivuri, kokemuksella voin kertoa että auttaa.
Vaatteet haisevat jo koneesta otettaessa. Enkä koskaan laita vaatteita niin aikaisin kaappiin, että voisivat olla yhtään kosteita. Laiska kun olen, saattavat olla päiviäkin telineellä :D
Haju ei myöskään ole sama kuin se, joka tulee hitaasti kuivuvista tai aikaisin kaappiin laitetuista, vaan erilainen. Se tulee nimenomaan koneesta, mutta miksi ja onko ainoa ratkaisu tosiaan uusi kone?
Oisko sulla siellä joku tosi paksu vaate joka on joskus ummehtunut ja tartuttaa nyt hajun muihinkin vaatteisiin? Meillä kävi noin kestovaippojen kanssa, seassa oli yksi vaippa joka oli niin huopunut että kuivui huonosti ja alkoi haisemaan ja sen myötä kaikki mikä oli samassa koneellisessa. Toki jos et ole koskaan pessyt yli neljässäkympissä, niin voi kyllä auttaa ihan vain kuumempi pesu.
Pesen kaiken pyykin, villaa lukuunottamatta, vähintään 60 asteessa. Se on myös lämpötila, jossa teollisuus sitoo puuvillaan värin. Alemmilla aseilla saa kotona puuvillankin haalistumaan ja sitähän markkinamiehet toivovatkin...! Etikkaa käytän huuhteluaineena annostellen täyteen koneelliseen täyden huuhteluainelokerollisen. Märkänä pyykki saattaa tuoksahtaa etikalta, mutta kuivuessa haju haihtuu. Etikan jälkeen ei ole tarvinnut hajuhaitoista kärsiä! Vanhat pyyhkeetkin ovat raikkaita, urheiluvaatteet eivät löyhkää ja pesukone kiittää jatkuvasta puhtaanapidosta! Etikka vähentää myös jonkinverran sähköisyyttä. Pesuaineena käytän nestemäistä.
Mulla lähti pikku hiljaa.... Pese pyykki etikkavedessä (sen jälkeen haisee toki hetken etikalle). Kuivata ja pese uudelleen 60 asteessa normaalipesussa. Jos edelleen haisee, niin kuivaa ja pese taas 60 asteessa.
Olen muutenkin siirtynyt pesemään kaiken pyykin 60 asteessa, meidän 40 asteen pesu jatkuvasti aiheutti pahaa hajua pyykkiin.
Kävi viime viikolla niin että unohdin mustat pyykit koneeseen kun lähdin kotoa, olivat 12h koneessa ja haisivat karsealle sen jälkeen.... Laitoin ne kuivamaan mutta kun tajusin, ettei niitä voi käyttää, niin laitoin etikkaa huuhtelulokeroon ja neljäänkymppiin. Osa haiseee vieläkin, ajattelin laittaa herkemmät vaatteet likoamaan etikkaveteen ennen seuraavaa pesua ja ne joilla ei niin väliä, laitan 60 asteeseen niin haju toivon mukaan häviää.
Miehen hiki on meilläkin sen verran tujua, ettei haju lähde tekokuituisista urheiluvaatteista, vaan se leviää meidän muidenkin vaatteisiin....yääk. Hän ei edes normaalisti haise hielle, mutta urheillessa tietysti hikoaa...Liotan miehen urheiluvaatteita etikkavedessä ja mielellään pesen ihan erillään...!
Mitenkähän miehen tyynyliinat sais kirkkaiksi, kun ne kellastuvat ällöiksi, vaikka kuudessakympissä pesee ja kerranviikossa vaihtaa puhtaaseen?!!!