Mistä sitten voi köyhä ostaa halvalla terveellisiä vihanneksia
kun Lidl on nyt haukuttu paskaksi halpakaupaksi jonka vihanneksetkin on täyttä myrkkyä?
Me ei olla juur vielä syöty yhtään vihanneksia tänä kesänä kun hinnat on yhä pilvissä eikä mulla tosiaan ole varaa kukkakaaliin jonka kilohinta on 3.95!
Kommentit (52)
kun Lidl on nyt haukuttu paskaksi halpakaupaksi jonka vihanneksetkin on täyttä myrkkyä?
Me ei olla juur vielä syöty yhtään vihanneksia tänä kesänä kun hinnat on yhä pilvissä eikä mulla tosiaan ole varaa kukkakaaliin jonka kilohinta on 3.95!
Mä ainakin opiskelijanakin sain ihan taviskaupoista vihanneksia ostettua, mutta ei tosiaan juurikaan mitään kalliimpia laatuja voinut syödä vaan paljon kaalia, porkkanaa, lanttua jne mikä nyt milloinkin oli halpaa.
Lisäksi kannattaa muistaa että luonnostakin voi keräillä jotain. Mä en tosin ole keräillyt kuin ihan marjoja (mustikat, puolukat), voikukkaa salaattiin, nokkosta keittoon, kantarelleja syksyisin (kun en tunne muita sieniä hyvin).
varhaiskaalikaan mitään halpaa ole. Ja kun niitä on tässä nyt syöty jo kuukausi, jokin muukin maistuisi. Talvella porkkanat on puolet halvempia. Paprikat nyt n. 5€/kg ja sitä rataa.
Myyvät hyvin halvalla loput vihannekset.
Ei ne mitään myrkkyä ole.
Prismassa saa paprikaa alle 3€/kg
ei ne nyt niin kalliita ole, ostaa vähän kerralla.
halpoja.
Nauris on muuten kanssa ihan hyvää.
Ja oikeasti, mikä ruoka sitten olisi halvempaa?
Viime syksynä meillä muuten sai yhdestä kaupasta kaalia ilmaiseksikin, kun sitä tuli ilmeisesti niin paljon.
vaan mene sinne Lidliin ja osta sieltä. Ne eivät todellakaan ole mitään paskaa tavaraa siellä. Sitä voi kuule joskus tehdä jotain ilman että kyselee tältä palstalta "neuvoja".
halpoja.
Nauris on muuten kanssa ihan hyvää.
Ja oikeasti, mikä ruoka sitten olisi halvempaa?
Viime syksynä meillä muuten sai yhdestä kaupasta kaalia ilmaiseksikin, kun sitä tuli ilmeisesti niin paljon.
ainakaan meidän prismassa. vastikään ostin yhden kurkun , yhden pienen kurkun ja se maksoi yli euron
mutta kyllä minäkin, jos vaihtoehdot olisivat rahatilanteen takia joko jättää vihannekset väliin tai syödä Lidlin versioita, menisin sinne Lidliin vaan ja ostaisin niitä. Toki syön luomua ja kaikkea eksoottista ja kalliimpaakin nyt kun minulla on siihen varaa, mutta jos ei olisi, toki voisin muutakin syödä.
porkkanakilo maksoi kauppalaskun mukaan 2 euroa ja kaalikaan ei vielä edullista. Hetken aikaa tomaatti ja kurkku suhteellisen halpaa mutta lyhytaikainen ilo. Opiskeluaikoina oli tosi harvoin varaa tuoreisiin kasviksiin ja vihanneksiin ja sen takia suosin pakasteita. Sai vatsan täyteen edullisesti sekä kevyesti.
Jos vertaa lähikaupan hintoja niin halvinta lenkkimakkaraa saa alle eurolla 400 grammaa ja siihen monella kasviksella kova tekeminen. Tästä syystä köyhimmät syövät perunaa ja esimerkiksi makkarakastiketta ilman kasviksia.
Nykyään kun olen työelämässä eikä euroja tarvitse niin tarkkaan laskea niin rakastan kasviksien ja vihannesten ostamista. Kun vielä vieressä tori jolta saa laadukkaita tuotteita niin sieltä minut löytää ainakin kesäisin törsäämästä. Viime reissullakin meni lähes 30 euroa (ilman mansikoita) mutta jokaisella heikkoutensa.
esim. jos tomaatit on alle euron kilo, sitten ostat paljon tomaattia. Kun kaali tulee halpenemaan syksyä kohti (saattaa olla 0,19snt/kg) sitten teet kaaliruokia kaaliruuan perään. Jne.
Ja muistathan, että nyt alkaa marjastuskausi. Menet metsään ja keräät ison pakastimen täyteen marjoja ja sieniä. Myös omenoita kannattaa kysellä syksymmällä, niitä jää monilta jopa kymmeniä kiloja käyttämättä.
Näin teen itse, vaikken köyhä olekkaan. Oma keräämät ruuat riittää yleensä vähintään helmikuulle asti.
esim. jos tomaatit on alle euron kilo, sitten ostat paljon tomaattia. Kun kaali tulee halpenemaan syksyä kohti (saattaa olla 0,19snt/kg) sitten teet kaaliruokia kaaliruuan perään. Jne.
Ja muistathan, että nyt alkaa marjastuskausi. Menet metsään ja keräät ison pakastimen täyteen marjoja ja sieniä. Myös omenoita kannattaa kysellä syksymmällä, niitä jää monilta jopa kymmeniä kiloja käyttämättä.
Näin teen itse, vaikken köyhä olekkaan. Oma keräämät ruuat riittää yleensä vähintään helmikuulle asti.
jota on metsissä juuri mustikoiden aikaan ja toisekseen ei mulla ole autoakaan.
esim. jos tomaatit on alle euron kilo, sitten ostat paljon tomaattia. Kun kaali tulee halpenemaan syksyä kohti (saattaa olla 0,19snt/kg) sitten teet kaaliruokia kaaliruuan perään. Jne. Ja muistathan, että nyt alkaa marjastuskausi. Menet metsään ja keräät ison pakastimen täyteen marjoja ja sieniä. Myös omenoita kannattaa kysellä syksymmällä, niitä jää monilta jopa kymmeniä kiloja käyttämättä. Näin teen itse, vaikken köyhä olekkaan. Oma keräämät ruuat riittää yleensä vähintään helmikuulle asti.
missä päin asut ja ilmeisesti sinulla varaa autoonkin? Taksilla metsälle meno ei nyt kuitenkaan ihan ilmaista... Julkiset kulkevat monesti hieman huonommin.
Ja tosiaan, kaali on pilkkahintaista, sipulia saa ympäri vuoden hyvään hintaan ja porkkanaa myös.
Paprika oli 1,79€/kg, kurkku samaan hintaan ja tomaatit tais olla hiukan yli 2€/kg. Paprika ei ollut kotimaista, mutta muuten oli. Kotimaista kukkakaalia ostin marketista tarjoushintaan 1,99€/kg. Samaisessa marketissa oli vanhan sadon porkkanat 1,79€/pussi. Ne on kyllä nyt tällä hetkellä kalliita, myönnän. Mutta kohta saa eurolla kilon porkkanoita joka kauapasta.
Jos on vähän rahaa, niin pitää sitten ostaa niitä kasviksia, joihin on varaa. Juurekset on talvella halpoja (saa 3 kiloa lanttuja 3 eurolla, samoin punajuurta), kesällä sitten nuo kotimaiset kurkut ja tomaatit ja muut uuden sadon kasvikset alkaa halveta. Talvella on usein järkevämpää ostaa esim. kukkakaali pakastearkusta (esim. rainbow), on halvempaa silloin ja varmasti terveellisempää kuin lenkkimakkara...
Mitä sä köyhä sitten syöt ja paljonko on kilohinta?
Eilen yritin ostaa sipulia - kaikki vanhat sipulit olivat pehmeää höttöä, ja sipulinippu (5 pikku sipulia) maksoi 1,60 eur. Varhaiskaali on yllättävän kallista - toki talvella saa kaalia joskus tosi halvallakin, mutta terveellinen ruokavaliohan onkin monipuolinen eikä pelkkää kaalia ja porkkanaa.
Kurkku ja tomaatti eivät ole edes nyt mitään halpoja.
Normaalisti ei kyllä löydä varsinaisesti halvalla, joten täytyy vaan myöntää se, että vihannekset ovat suhteessa kalliimpia kuin muut tuotteet. Jos tietää, mistä saa edes hiukan halvemmalla, voi hyödyntää sitä, ja tietysti tarjouksia.
Mutta kyllä meidän perheen kauppalasku on juuri sen takia isohko, että ostetaan vihanneksia ja hedelmiä monipuolisesti.
porkkanakilo maksoi kauppalaskun mukaan 2 euroa ja kaalikaan ei vielä edullista ...
Jos vertaa lähikaupan hintoja niin halvinta lenkkimakkaraa saa alle eurolla 400 grammaa ja siihen monella kasviksella kova tekeminen. Tästä syystä köyhimmät syövät perunaa ja esimerkiksi makkarakastiketta ilman kasviksia.
No saa sitä porkkanaakin siis alle eurolla 400 grammaa. :D Taitaa vain lenkkimakkara maistua köyhälle paremmin.
esim. jos tomaatit on alle euron kilo, sitten ostat paljon tomaattia. Kun kaali tulee halpenemaan syksyä kohti (saattaa olla 0,19snt/kg) sitten teet kaaliruokia kaaliruuan perään. Jne. Ja muistathan, että nyt alkaa marjastuskausi. Menet metsään ja keräät ison pakastimen täyteen marjoja ja sieniä. Myös omenoita kannattaa kysellä syksymmällä, niitä jää monilta jopa kymmeniä kiloja käyttämättä. Näin teen itse, vaikken köyhä olekkaan. Oma keräämät ruuat riittää yleensä vähintään helmikuulle asti.
missä päin asut ja ilmeisesti sinulla varaa autoonkin? Taksilla metsälle meno ei nyt kuitenkaan ihan ilmaista... Julkiset kulkevat monesti hieman huonommin.
mutta minä keräilin opiskelijana asuessani Helsingin Viikissä ihan kävelymatkan päästä ainakin, ei tarvi olla missään korvessa että voi marjastaa ja sienestää. Mustikkaa ja sieniä löytyi ihan Hallainvuoren, Myllypuron ja Viikin ja Herttoniemen alueiden välisistä metsistä kohtuuhyvin. Täytyy toki olla ajoissa liikkellä kun on kausi, koska muitakin poimijoita niissä maastoissa on.
Tällä hetkellä muuten siellä on mustikkaa jo hyvin kypsänä eikä ole vielä juuri noukittu, eilen just ulkoilin koiran kanssa siellä ja söin suuhuni mustikoita suoraan puskista :)
varaa, ei niitä halvempia ruokia ole olemassa.
Ja ihan sama mistä ostat, varmasti ovat terveellisempiä, kuin se, että et syö vihanneksia ollenkaan.