Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolassa koettua tänään.

Vierailija
12.07.2012 |

Olen 37v. odottaja. Aiemmin kuulin omalta vakiterkaltani olevani vielä nuori kun kyselin ikääni odotustani nähden. Nyt hän on lomalla ja kävin sijaisella neuvolakäyntini. Vointia kysyttiin, ja vastasin, että on ollut jonkin verran kohdun kasvukipuja, joita olen kuullostellut, ja miettinyt olisivatko kivuliaita supistuksia. Tähän terkkari tokaisi, että kyllä sinulla jo tuo ikäkin niitä tekee. Kylläpä siinä tunsin itseni toooosi vanhaksi lapsentekoon!

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla jo varmasti siksikin kun kyseessä kolmas odotus. Eli et ehkä ehdi juurikaan lepäillä vaikka olo sitä vaatisi. Sulla riittää luultavasti touhua lastesi kanssa aamusta iltaan.

Vierailija
22/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-astella terveyskasvatuksessa, että naisten tulee hankkia lapsensa alle 25v. Miehillä tuo ikäraja on hulppeampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v ja aiomme vielä kokeilla, josko luoja soisi yhden lapsen lisää :). Mitään vanhoja tässä vielä olla ;)

Vierailija
24/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v ja aiomme vielä kokeilla, josko luoja soisi yhden lapsen lisää :). Mitään vanhoja tässä vielä olla ;)

Vierailija
25/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloin odottaa tätä kolmatta kertaa. Tai itse asiassa neljättä, olen kokenut yhden keskenmenon. En osaa pitää itseäni vanhana lapsentekoon. Enkä juuri mihinkään muuhunkaan. Olisihan niitä lapsia voinut saada jo paljon aiemminkin, itse asiassa mietin jo 17v, että kun täytän 18v haluan lapsen silloisen poikaystäväni kanssa. ap

Vierailija
26/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain 35 v ekan ja 37 v tokan. KUmmasstakin sanottiin, että riski-ikä on noussut, joten sen puolesta nuori. Mutta kyhllä pidin itseäni vanhana silti synnyttämään, kun naapuri tuli juuri samanikäisenä jo mummiksi

Ei siinä mitään kukin taaplaa tyylillään. Turha herkkyys asioista ja sanoista pois. Eipä se terkkari sillä ikä maininnalla pahaa tarkoittanut. Vanha sanalla on monta merkitystä ja monta muutakin asiaa tulee eteen, joten turha jäädä miettimään yhtään mitään muiden sanomisia tai tekemisiä. Mene eteenpäiN! Olet 35 v vanha ja sillä sipuli.

Vierailija
27/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain 35 v ekan ja 37 v tokan. KUmmasstakin sanottiin, että riski-ikä on noussut, joten sen puolesta nuori. Mutta kyhllä pidin itseäni vanhana silti synnyttämään, kun naapuri tuli juuri samanikäisenä jo mummiksi

Ei siinä mitään kukin taaplaa tyylillään. Turha herkkyys asioista ja sanoista pois. Eipä se terkkari sillä ikä maininnalla pahaa tarkoittanut. Vanha sanalla on monta merkitystä ja monta muutakin asiaa tulee eteen, joten turha jäädä miettimään yhtään mitään muiden sanomisia tai tekemisiä. Mene eteenpäiN! Olet 35 v vanha ja sillä sipuli.

Vierailija
28/73 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että odottajan ikää saa kommentoida aivan asiaankuulumattomasti (miten ikä muka niitä supistuksia tuottaa?), kun onhan totta, että ap on aika vanha odottaja.

En käsitä tätä nykyajan trendiä siitä, että mitä tahansa voi suustaan päästää, kun sehän on totta. On puhuttu, että lihavia saa sanoa läskeiksi, kun läskiähän niissä on. On puhuttu, että rumaa saa sanoa rumaksi, kun eihän sitä kauniiksikaan voi sanoa. Huh!

Minkälaisia koulukiusaajia ja näiden kasvattajia tämä palsta on pullollaan? Jos odottaja on keskimääräistä iäkkäämpi, asian voi todeta siihen liittyvien riskien kohdalla mutta ei ämpätä sitä mukaan ihan outoihin kohtiin. Jos ap olisi tosiaan valittanut selkäsärkyjä, olisi th voinut arvioida, että ne saattavat olla pahempia iän myötä ja että onhan tämä jo kolmas raskaus, joten sekin voi vaikuttaa. Mutta eihän nyt herranjestas palveluammatissa mennä töksäyttelemään ihan mitä vaan!

Itse olen ollut ns. iäkäs ensisynnyttäjä (32v) enkä kertaakaan kuullut siitä mitään negatiivista. Ystäväni sai esikoisensa vuotta myöhemmin ja sai kuulla siitä jatkuvasti terveydenhoitajaltaan, vaikka mistään krempoista ei ollut tietoakaan.

Ikä on vain yksi tekijä, jota ei pidä ottaa joka käänteessä esille, jos kerran se ei selitä oireita mitenkään. Toki sitä ei saa kammotakaan vaan sen voi ottaa esille ihan silloin, kun on kyse ikään liittyvistä asioista esim. down-riskeistä tms. Miten asiakaslähtöinen palvelu on nykyään noin hakusessa? Eivätkö ihmiset osaa enää käyttäytyä?

Vierailija
29/73 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos löytää vakaan suhteen vasta myöhemmin kuin 18v? olisiko lastenteko silloin kokonaan jätettävä?

Vierailija
30/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on riskejä täynnä.

Vierailija
31/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä saanut mitään ylimääräisiä kontrolleja, en istukka- eikä lapsivesitutkimuksia, kun olin liian nuori ;/

Vierailija
32/73 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Suomea asuit\odotit?

Vierailija
33/73 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hulluja paljon liikkeellä, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
34/73 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoja varten. Nokka pystuun ja kohti uusia haasteita.

Vierailija
35/73 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oltava tarkempi mitä suustaan laskee... Aika epäasiallinen kommentti mielestäni. Siinä terveydenhoitaja olisi voinut hieman miettiä mitä sanoo/kuinka oleellinen ikä tässä vaivassa on. Syyllistävä sävy jotenkin.

Vierailija
36/73 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkarin asia kommentoida asiakkaiden ikää. Jos tulee raskaaksi on oikean ikäinen saamaan lapsia.

Vierailija
37/73 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"paljon vanhempi kuin keskimäärin". Vai onko sitten 23 -vuotias synnyttäjä mielestäsi erittäin nuori?

Hammashoitajaa myöten ihmiset kysyivät oliko kyseessä vahinko!

Ei ollut.

Vierailija
38/73 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"25-vuotias nuori ensisynnyttäjä". Se oli mielestäni varsin hupaisaa, koska hedelmällisyyteni ei tästä eteenpäin kuin huonone iän karttuessa.

Vierailija
39/73 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen synnyttänyt lapset 36- ja 38-vuotiaana, eikä ikinä ikää kommentoitu mitenkään negatiivisesti. Mitään kremppoja ei ollut, eikä mitään "harjoitussupistuksia". Ei tullut raskausarpiakaan ja synnytykset sujuivat hyvin. Lapset olivat täysiaikaisia ja terveitä. Imetin kumpaakin 13 kk.

Nyt täytän 40-vuotta, ja kun sanoin neuvolassa, että olishan se kolmaskin lapsi vielä mennyt, kannustivat että siitä vaan, kun olet terve ja jaksat!

Vierailija
40/73 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten joku jo mainitsi, hedelmällisyys alkaa laskea 25 v. jälkeen, ja riskisynnyttjiä on kaikki yli 35v. ikänsä takia. Ei varmaankaan kivuliaat supistukset siitä johdu, mutta muut riskit lisääntyy. Ja onhan se nyt selvä että jos on jo lähempänä neljääkymppiä, jota pidetään "takarajana" lasten tekemiselle, että joku voi sanoa että ikää on jo aika paljon synnyttäjäksi.

Minä ainakin päätin jo aikoinani että en ala enää yli 35v. lapsia tekemään. Onneksi tuli lapset sitä ennen, jos ei olisi tullut, olisin tyytynyt siihen.

En kyllä ymmärrä sitäkään miksi se on eri asia onko ensisynnyttäjä vai ei, kaipa ne nelikymppiset synnyttäjät on vanhoja synnyttjäjinä, oli lapsia ennestään tai ei.

Muutenkin nykyään on ikäasiat menneet aika kummallisiksi, mediassa joskus viitataan nuoriin 30 tai jopa 35 vuotiaista. Kun minä olin nuori, oli kolmekymppinen jo tosi vanha, ja itse tunsin itseni jo 35 vuotiaana keski-ikäiseksi, kun vanhin lapsi oli päässyt jo ripiltä. Nyt lähestyn jo neljääkymppiä, ja vaikka on kaksi pientä lasta, tunnen itseni aika vanhaksi. Olen kuitenkin lähtenyt kotoa nuorena, ja elänyt omaa elämääni jo yli 20 vuotta. Vanhin lapseni täyttää pian 18, eli on täysi-ikäinen, se merkitsee sitä että minä voin olla pian isoäiti.