Neuvolassa koettua tänään.
Olen 37v. odottaja. Aiemmin kuulin omalta vakiterkaltani olevani vielä nuori kun kyselin ikääni odotustani nähden. Nyt hän on lomalla ja kävin sijaisella neuvolakäyntini. Vointia kysyttiin, ja vastasin, että on ollut jonkin verran kohdun kasvukipuja, joita olen kuullostellut, ja miettinyt olisivatko kivuliaita supistuksia. Tähän terkkari tokaisi, että kyllä sinulla jo tuo ikäkin niitä tekee. Kylläpä siinä tunsin itseni toooosi vanhaksi lapsentekoon!
Kommentit (73)
vain aluse muiden joukossa, jonka terkkari sanoi. Mitä merkitystä sillä on lopultakaan? Itse jokainen oman vointinsa ja odotuksensa tietää.
suhteellinen käsite. Kaikki riippuu millaisessa kunnossa odottaja on, tämän ratkaisevat esim. omat elintavat.
luokiteltiin heti alkajaisiksi "riskiäidiksi". Säikähdin kauheasti että terveydessä on jotain vikaa, mutta neuvolantäti tokaisi että se on toi sun ikä ja kun on yli 35-vuotias niin lapsen saamiseen liittyy terveysriskejä.
varmaan jossain maakunnissa on ihmeellistä nähdä 30+ ensisynnyttäjä. Helsingissä täysin normaalia etenkin akateemisesti koulutettujen keskuudessa. Suomi on iso maa. :)
Olen 37v. odottaja. Aiemmin kuulin omalta vakiterkaltani olevani vielä nuori kun kyselin ikääni odotustani nähden. Nyt hän on lomalla ja kävin sijaisella neuvolakäyntini. Vointia kysyttiin, ja vastasin, että on ollut jonkin verran kohdun kasvukipuja, joita olen kuullostellut, ja miettinyt olisivatko kivuliaita supistuksia. Tähän terkkari tokaisi, että kyllä sinulla jo tuo ikäkin niitä tekee. Kylläpä siinä tunsin itseni toooosi vanhaksi lapsentekoon!
luokiteltiin heti alkajaisiksi "riskiäidiksi". Säikähdin kauheasti että terveydessä on jotain vikaa, mutta neuvolantäti tokaisi että se on toi sun ikä ja kun on yli 35-vuotias niin lapsen saamiseen liittyy terveysriskejä.
Mulla esikoinen vuonna 2007 kun olin 35 ja toinen vuonna 2009 kun olin 37. Kummassakaan odotuksessa ei päässyt mihinkään ylimääräisiin tutkimuksiin, koska ikää ei ollut tarpeeksi. Joka kolmas lapsi muuten syntyy yli 35-vuotiaalle äidille, eli luulisi terkkareilla jo olevan kokemusta tämän ikäryhmän odottajista.
Eli ei siitä ole edes pitkä aika. Kaikki mahdolliset tutkimukset tuputettiin tuolloin ja muistaakseni terkkari sanoi, että meidän kunnassa kaikki yli 35-vuotiaat saivat halutessaan kaikki ylimääräiset kontrollit.
Eli ei siitä ole edes pitkä aika. Kaikki mahdolliset tutkimukset tuputettiin tuolloin ja muistaakseni terkkari sanoi, että meidän kunnassa kaikki yli 35-vuotiaat saivat halutessaan kaikki ylimääräiset kontrollit.
tuli ilmoitus että otsikossa on liikaa merkkejä. Höh. t. 46
Nykyisin ikäraja taitaa olla jossain neljänkympin korvilla tai päällekin. Koska yli 35-v. synnyttäjiä on niin paljon kuitenkin.
nuori tosiaan ole.
Mulla luki 26-vuotias, nuori ensisynnyttäjä aikanaan viime vuosikymmenellä.
ja nyt 37-vuotiaana ei tulisi enää mieleenkään aloittaa neuvolassa asioimista jälleen, mutta kukin voimiensa mukaan =)
Terkka varmaan tarkoitti lohdutuksesi, eli pienistä kivuista ei kannata sinun iässäsi huolestua kun eivät välttämättä liity odotukseen mitenkään vaan saattaa olla ihan iästä johtuvaa. Raskaus on raskaampi mitä enemmän ikää on, muttei se silti tarkoita ettei raskaus hyvin sujuisi!
ole pitänyt näitä raskauksiani raskaina juurikaan. Sehän tässä jutussa pointtina olikin. Ja mielestäni mikään ikä ei tuo supisteluja tai kohdunkasvukipuja lisää. Enkä lisäksi pidä itseäni mitenkään vanhana. Kuinka pitäisin? Olin juuri lomailemassa mummini 85v.luona. Jos minä olen jo vanha, niin mikä hän sitten on?! ap
Itse sain kuopuksen 36-vee ja ei tod kiinnosta mitä kukaan on siitä mieltä. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, aina löytyy joku jonka mielestä valinnoissasi on vikaa, teit niin tai näin. Kaikkea hyvää odotukseesi :)
niin, että lapset hankitaan 30+, mutta asiaa kauhistellaan kuitenkin jatkuvasti. Siis jotenkin epäloogista. Minun tuttavapiirissä on paljon tämän ikäisiä odottajia. En pidä heistä ketään vanhan, en äidiksi enkä muutenkaan.
Mielestäni on jokaisen täysin oma asia milloin lapsensa hankkii. Nykyisin kun on myös hyvät keinot estää ei toivotut raskaudet. Eikö niitä omien mieltymysten mukaan hankita?
vanhaksi haukkumisena?
Jos th toteaa, että ikäkin voi aiheuttaa joitakin oireita, niin sehän on ihan lääketieteellinen fakta eikä asenteellinen kommenti ap:n iästä. Huomaa että ne raskaushormonit tekee ihmisistä vähän turhankin herkkiä (ihan iästä riippumatta...)
ne vaivat eivät olleet iän aiheuttamia? Supisteluherkkyys ei tietääkseni sitä ole!
missäpäin Suomea tuo ed kirjoittaja kävi äitiysneuvolassa...
lapseni 30v ja 34v. Mielestäni tämä raskaus ei poikkea niistä juurikaan. Kaikissa olen ollut supistusherkkä, tosin saatan myös rasittaa itseäni joskus liiaksi. Menen ja tulen vaikka välillä voisi istuskellakin... Mutta kun puhtia riittää, niin minkäs teet! ap