Miten toimisitte 9v kanssa jonka suhtautuminen kotitöihin tämä?
Ote tältä aamulta; pyysin 11v ja 9+v:tä tyhjentämään astianpesukoneen, ollut ns heidän hommansa jo jonkin aikaa.
Vanhmepi käy hommaan mukisematta ja reippaasti kuten aina, nuorempi vasta parin kehoituksen jälk keksien sitä ennen "tekemistä" huoneessaan jotta voisi hidastella työn aloitusta. Pitää kuuluvaa marmatusta ja tuskailua siitä kun pitää tehdä tämä.
Lampsii keittiöön ja voivoivoi kun väsyttää ja rasittaa parin pikkukattilan kaappiin laitto, tekisi mielipuolisia tornia niistä viis siitä etteivät pysy niin vaan kaatuilevat pitkinpoikin.
Hänellä on 1 tehtävänä tyhjentää syömävälinekehikko eli laittaa haarukat, veitset, lusikat yms paikoilleen, ne laitetaan sikinsokin ja huokaillen.
Pyydän niitä että kattiloita aiemmin laittamaan ns kunnolla.
Toinen juttu mikä hälle "kuuluu" on likaisten astioiden laittaminen tiskialtaasta koneeseen jos niitä siinä on. Nyt oli ja voi jeesus mikä tuskailu siitäkin, taas, joka kerta.
Inhottavaa kuulema nostella likaisia (huuhdeltuja) astioita koneeseen, ottaa jollakin ihme sormi otteella niistä kiinni ja irvistelee.
Tällaista tämä on joka ainoa kerta, alkaa olla siinä pisteessä tilanne että pinnani on loppumassa, v-käyrä nousi nyttenkin pilviin, kiva aloitus yhteiselle lomapäivälle:/
Tuon lisäksi pojan ainoa puuha mitä edellytetään on oman huoneen sotkujen siivoaminen yhdessä vanhemman veljensä kanssa joten ei tod mikään työleiri tai että vaatisimme ns liikaa.
Hällä vaan on asenne kaikkeen mikä ei ole kivaa ja/tai helppoa tuollainen, äärimmäisen veemäistä ja raskasta:(
Kommentit (34)
Satunnainen tiskikoneen tyhjennys ok, mutta päivittäinen ei.
Ap haluaa nurisettomat palvelijat itselleen.
9 ja 11 vuotiaat lapset ovat jo sen verran isoja, että sietävät hyvin oman mukavuusalueensa reunojen yli menemisen. Siitä se elämän mielekkyys syntyy! Kotitöiden teettämien lapslla kunkin ikätason ja kehityksen mukaan on vastuuseen kasvattamista. Vanhemmuuteen kuuluu myös se, että lapset otetaan mukaan kotitöihin ihan pienestä pitäen. Eivät lapset ole mitään perheen vapaamatkustajia.
Lasten oikedet lisääntyvät iän myötä - samoin velvollisuudet.
viikkoraha päivänä järjestä samanlainen show kertaa 100.
Voivottele ja marmata ja hidastetuin liikkkein ota lompakko esille.Pitkitä tekosyillä tuntikausia rahan antoa ja sit lopulta ota pinsettiotteella rahat esiin ja siinä pidellessä aloita nalkuttaminen siitä mitä kaikkea olet sen rahan eteen tehnyt jne.
Satunnainen tiskikoneen tyhjennys ok, mutta päivittäinen ei.
Ap haluaa nurisettomat palvelijat itselleen.
Vai meinaatko, että tiskata ei tarvitse joka päivä, kuten ei tarvi viedä roskia, pestä pyykkiä, laittaa ruokaa...
Omani joutuvat tekemään jotain joka päivä. Tiskikone on tällä hetkellä rikki ja tiskin hoitaa meillä lapset (mä kyllä täytän altaan, huuhtelen astiat ja nostan kaappiin) vuorotellen (6v, 8v ja 10v), tiskin lisäksi hommiin kuuluu omien huoneiden siivous, omien puhtaiden vaatteiden kaappiin laittaminen sekä satunnaisesti roskien vienti jne.
Kun muksut keväällä nurisi järjestelyn olevan epäreilu, pyysin heitä miettimään, mitä kaikkea aikuiset kotona joutuvatkaan ihan päivittäin tekemään. Tulivat sitten siihen tulokseen, ettei heiltä vaaditakaan yhtään liikaa... ja jäivät vielä miettimään, voisivatko vielä tehdä jotain lisää!
Meillä siis neljä lasta, nuorin nyt 2,5v (mukana myös siivoamassa, muttei vielä tietysti varsinaisesti vastuussa mistään) ja viides syntyy hetkenä minä hyvänsä...
Pelkkään vaatehuoltoon menee multa 1-2h/päivä, ruokahuoltoon kuluvaa aikaa en tahdo edes laskea. Hommaa riittää tasan siitä hetkestä kun aamulla nousee aina siihen, että lapset menevät nukkumaan (ja sen jälkeen en mitään tee). Ja silti täällä näyttää siltä kuin olisi pommi räjähtänyt.
hommaansa. Näin ei ärsytä niin paljon.
... Pelkkään vaatehuoltoon menee multa 1-2h/päivä, ruokahuoltoon kuluvaa aikaa en tahdo edes laskea. Hommaa riittää tasan siitä hetkestä kun aamulla nousee aina siihen, että lapset menevät nukkumaan (ja sen jälkeen en mitään tee). Ja silti täällä näyttää siltä kuin olisi pommi räjähtänyt.
Olet oikein lapsetkin valjastanut kotitöitten tekemiseen, olet onnistunut hienosti paitsi kasvattamaan myös organisoimaan, teet itse koko ajan ja SILTI näyttää kuin pommi olisi räjähtänyt.
??
iso perhe, paljon lapsia, paljon kaikkea, mutta miten ihmeessä missään ei näy se , että te kaikki teette kotona kovasti kotitöitä ??!! siivoatte ja järjestelette??
Jossakin on vika ja olisi paikallaan miettiä uutta toimintatapaa tai kokonaan toisenlaista toimintamallia. Opetet lapsille kotitöitä, siisteyttä, siivousta ja puuhaatte sitä huushollaamista aamusta iltaan asti oikein yhteisvoimin, silti kotisi on kuin pommin jäljiltä, ja minulle yhtälö ei aukea.
enkä imuroi. Inhoan niitä. Ne kuuluu miehelle :)
Perinteinen saarna siitä, että jokainen kantaa kortensa kekoon.
Meillä lapset saa kolikon tai pari kun osallistuvat kotitöihin, motivoi kummasti kun saa aina välillä ostaa itselleen jotain pientä mitä haluaa.
Jos joku homma on ylivoimaisen vaikeaa, voi keskustella, olisko joku toinen homma mukavampi? "Imuroitko, laitatko tiskit vai pyyhitkö pölyt?"
Tai vaikka kiertävä viikkolista, että kaikille tulee tasapuolisesti hommia. Sanktioita sitten jos niistä luistetaan.
iso perhe, paljon lapsia, paljon kaikkea, mutta miten ihmeessä missään ei näy se , että te kaikki teette kotona kovasti kotitöitä ??!! siivoatte ja järjestelette??
Jossakin on vika ja olisi paikallaan miettiä uutta toimintatapaa tai kokonaan toisenlaista toimintamallia. Opetet lapsille kotitöitä, siisteyttä, siivousta ja puuhaatte sitä huushollaamista aamusta iltaan asti oikein yhteisvoimin, silti kotisi on kuin pommin jäljiltä, ja minulle yhtälö ei aukea.
Mutta aikuisen näkökulmasta sitä hommaa riittää. Mietipä millainen kaaos syntyy, kun neljän lapsen kanssa lähtee ulos. Ja tulee sisään. Paljonko aikaa kuluu pukemisiin, vääriin paikkoihin joutuneiden hattujen etsintään, kenkäkaaoksen selvittämiseen... Aina on jotain hukassa joltain. Vaikka isommat laittaisi tavarat paikoilleen, käy tuo parivuotias ne jemmaamassa heti, kun sille selkänsä kääntää.
Useamman lapsen kanssa hommiin kuuluu toki hammaslääkäri-, neuvola- ja lääkärireissut moninkertaisesti verrattuna yhden lapsen perheeseen. Aina on jollain jotain, jos ei muuta niin löytyy vasukeskustelua ja vanhempainvarttia.
Kyllä, siivoamalla saa siistiä. Jos pienin on poissa jaloista. Ja kaaos on takuuvarma viimeistään vartti siitä, kun pienin on kotiutunut. Toisaalta, mua ei haittaa pätkääkään, ja sellaisia vieraita,joita kaaos häiritsee, ei tarvitse kotiin kutsua =)
Kunhan on kaikille ruokaa ja puhtaat vaatteet, niin päästään pitkälle. Ja vielä jos ulko-ovesta pääsee sisään ja ulos, sekä vessan oven kehtaa avata, niin hyvä on. Ja siihen se päivä menikin.
Voivottele ja marmata ja hidastetuin liikkkein ota lompakko esille.Pitkitä tekosyillä tuntikausia rahan antoa ja sit lopulta ota pinsettiotteella rahat esiin ja siinä pidellessä aloita nalkuttaminen siitä mitä kaikkea olet sen rahan eteen tehnyt jne.
Lapsi ei tajua, miksi äiti tekee noin...
Voivottele ja marmata ja hidastetuin liikkkein ota lompakko esille.Pitkitä tekosyillä tuntikausia rahan antoa ja sit lopulta ota pinsettiotteella rahat esiin ja siinä pidellessä aloita nalkuttaminen siitä mitä kaikkea olet sen rahan eteen tehnyt jne.Lapsi ei tajua, miksi äiti tekee noin...
en minäkään viisivuotiaalle noin tekisi.
eivät ole oppineet tekemään mitään joten siinä onkin sitten kehittymisen paikka kun ei äityli ja isukki ole passaamassa. Teette suuren karhunpalveluksen lapsillenne!!
Meidän perheessä lasten on pakko vain pitää lelunsa järjestyksessä, mutta muut työt kuuluvat aikuisille.
Itse en ole joutunut tekemään lapsuuden kodissa kotitöitä ja siivoushommat sujuu hyvin ja teen niitä mielellään. Lapset tekevät meidänkin perheessä töitä, mutta ei pakotettuna.
No meillä ei makseta. Eikä maksettu kun minä olin lapsi ja edelleen siivoushommat ja muut kotityöt sujuvat hyvin ja eivät ole pakkopullaa. Teineille saatan välillä maksaa extraa isommista hommista jos en itse ehdi hoitaa, mutta niihin ei kuulu mikään pyykkien tai tiskien kanssa puuhastelu.
Lapsi joutuu vain oppimaan uuden taidon: Kuinka jättää äidin tunteet huomiotta, raha kun näyttää tulevan kuitenkin.
Jos äitiä oikeasti harmittaa lasten suoranainen välinpitämättömyys yhteiselon suhteen, sen pitää näkyä myös käytännössä. Eli ei rahaa. Piste ja loppu. Ei uusia vehkeitä ja vempeleitä muka moraalisaarnojen kera. Ne menevät ohi korvien, jos perusasenne lapsilla on välttelevä ja opportunistinen. Nämä ominaisuudet voivat kuulua lapsen normaaliin kehitykseen jossain vaiheessa ja ne tarvitsevat vanhemmilta ehkä voimakasta toimintaa lapsen saamiseksi takaisin "ihmiskuntaa kohti".
eli jos ei hoida hommiaan, ei saa puhasta lautasta, lasia ja ruokailuvälineitä. Ihmeen moni lapsi tajuaa tuosta, että hänen tekemisillään on joku yhteys kokonaisuuteen.
Minusta tuollainen toiminta on jo lapsen henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Kerroin kerran eräälle lapsettomalle, suuressa sisaruskatraassa kasvanneelle nuorelle naiselle jotain omien lasteni tottelemattomuudeesta, ihan ikään liittyvää tms. uhmaa. Tämä hoitoalalle opiskellut, uskovaisen perheen kasvatti sanoi ihan vakavissaan: vedä tiskirätillä pari kertaa naamalle... Sinun kasvatusohje on samaan väkivallan kategoriaan menevää. Minä olen edelleen sitä mieltä, että lapselle voisi ohjeistaa jonkin muun kotityön, jos tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttö on noin vastenmielinen homma.
paikalleen pöydässä, on minusta pelkästään oikeudenmukaista, että ne odottavat häntä siinä samalla paikalla seuraavan aterian alussa. Lapsi voi silloin ihan itse päättää, viekö sen lautasensa tiskikoneeseen vai syökö siitä.
En ymmärrä, mitä väkivaltaa tässä on? En aio opettaa lapselle, että hän saa kerätä kasan likaisia astioita pöydälle eli joko tekee työnsä (astiat tiskikoneeseen) tai sitten käyttää niitä likaisia. Valinta on lapsen.
viikkoraha päivänä järjestä samanlainen show kertaa 100. Voivottele ja marmata ja hidastetuin liikkkein ota lompakko esille.Pitkitä tekosyillä tuntikausia rahan antoa ja sit lopulta ota pinsettiotteella rahat esiin ja siinä pidellessä aloita nalkuttaminen siitä mitä kaikkea olet sen rahan eteen tehnyt jne.
jossain vaiheessa, että hän tekee osansa kotitöistä mutta en voi pakottaa häntä asennoitumaan niihin myönteisesti. Tottahan se oli. Minun oli vain pakko hyväksyä huokailu ja marina. Mutta nyt tämä 23 vuotias nuori mies pitää oman opiskelijakämppänsä siistinä ja on organisoinut kolmen hengen pojan solun siivousvuorot ja patistaa muita hommiin. Ihmetteli soluun muutettuaan, miten ne muut pojat ei osaa siivota eikä ymmärrä, miten keittiö pidetään puhtaana.
Yksi keino vastahakoisen lapsen asenteen muuttamiseen voi olla se, että aina kun lapsi tekee jotain vapaaehtoisesti tai marisematta, huomioi se jotenkin. Meillä on perheen siivouspäivinä aina jotain herkkua. Kun koti oli siivottu, alkoi herkuttelu. Ja saatettiin myös vuokrata joku leffa ja katsoa se yhdessä.