Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja vaatia jokaisesta sairaspoissaolosta lääkärin/hoitajan todistuksen?

Vierailija
11.07.2012 |

siis omalla ilmoituksella ei saa olla ?

Onko silloin oltava työterveyshuolto josta saa o. todistuksen vai kuinka?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄÄKÄRIN TODISTUKSEN NIIN SILLOIN ON OLTAVA TYÖTERVEYSHUOLTO LÄÄKÄRIPALVELULLA, MUUTEN ON KELVATTAVA SH TODISTUS

Vierailija
62/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yhdeltä työntekijältä vaan samat säännöt koskevat kaikkia.

Esimerkiksi yritys ei voi laatia sääntöä, jossa osaston x työntekijät joutuvat aina tuomaan lääkärintodistuksen poissaolosta ja osaston y työntekijät voivat olla pois 3 päivää omalla ilmoituksella.

Toisaalta työnantaja voi esim. puhelimessa, kun työntekijä ilmoittaa poissaolosta, vaatia sairaslomatodistuksen, jos on syytä epäillä, että työntekijä ei ole oikeasti sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai on niin kipeä ettei pääse sängystä ylös menemään lääkäriin?

T: asiasta tietämätön

Jos ei pysty taksia tilaamaan ja menemään lääkäriin, kannattaa sitten jo harkita pitääkö soittaa ambulanssi.

Työnantajako ne taksi- ja lääkärikulut sitten maksaa, jos kyseessä semmoinen vaiva, joka perusterveellä aikuisella ihan itsekseen menisi normaalisti ohi ilman lääkärissäkäyntiäkin?

Tuntuis jotenkin kohtuuttomalta, jos työnantajan vaatiman todistuksen takia pitäisi omasta pussista maksella taksimatkoja kaupungin toiselle laidalle. Kaikilla ei ole omaa autoa ja suurimmalla osalla paikkakunnista julkinen liikenne on pelkkä vitsi. Eiks se terveyskeskuslääkärillä käyminenkin maksa jotain? Järkätköön työnantaja työterveyshuollon, josta sen todistuksen saa niin ettei siitä koidu itselle kuluja, jos sellaista vaatii.

Itsellä on tapana tuollaisissa työpaikoissa ollut mennä töihin täysin kunnosta riippumatta. Paljon vähemmän vaivaa, koska töihin on lyhyt matka. Eikä tartte jonotella missään. Jos oon siinä kunnossa, että terveyskeskukseen pääsisin istumaan tuntikausiksi, niin kyllä se töihin menokin onnistuu (eri asia sitten, pystynkö siellä tekemään mitään muuta kuin tartuttamaan muita). Saa sit pomo itse todeta, että kipeä on.

Jos taas oon niin huonona, että terveyskeskukseen en kykene menemään niin siinä tilanteessa ei minkään lääkärintodistusten hommaaminen ole ensisijaisena asiana mielessä. Esim. rajussa vatsataudissa en todellakaan mene yrjöilemään ja ripuloimaan mihinkään taksiin tai odotushuoneeseen. Eihän tuossa kunnossa olevaa ihmistä kukaan taksikuski edes ota kyytiin!

Vierailija
64/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kvtes mahdollistaa, että muut saavat olla omalla ilmoituksella sairaana ja yhdeltä paljon sairastelevalta vaaditaankin aina todistus. Meillä yhdeltä alettiin vaatia sen jälkeen, kun jäi kiinni lintsaamisesta.

Vierailija
65/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa hullulta hommalta

Vierailija
66/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mikään pikku vatsaflunssa, vaana ilmeisesti ruokamyrkytys tai jotain, mutta joka tapauksessa erittäin raju. Oksensin iltakahdeksasta seuraavaan aamukuuteen ja mikään, ei edes kulaus vetta pysynyt sisällä. Olin niin kipeä, etten pystynyt edes soittamaan kuin sängyssä maaten silmät kiinni ja liikkumatta. Vasta seuraavana iltana olisin pystynyt lähtemään jonnekin, esim. lääkäriin. Silloin olisi sitten pitänyt lähteä päivystykseen, ja tauti oli jo lähtemässä pois. Päivystyksessä olisi varmasti haukuttu pystyyn, jos sinne olisi silloin mennyt pelkän todistuksen toivossa.

Ihanko totta työnantaja olisi voinut vaatia todistuksen tällaisesta poissaolopäivästä? Minun työpaikallani onneksi riitti oma ilmoitus.

Vierailija
67/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai on niin kipeä ettei pääse sängystä ylös menemään lääkäriin?

T: asiasta tietämätön

flunssan silloin kun on työelämässä. Yleensä jo silloin, kun tuntee, että nyt on tulossa kipeäksi, voi jo ilmoittaa töihin ja mennä saman tien lääkäriin. Tai mennä suoraan töistä lääkäriin. Eihän sairastodistusta sitäpaitsi voida kirjoittaa takautuvasti.

Vierailija
68/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on muuten järjetön vaatimus. Esim. oksennustaudissa tai 40 asteen kuumeessa on varmaan kiva lähteä julkisilla johonkin terveyskeskukseen. Ei kai nyt voi olettaa, että matkat suoritetaan taksilla.

Onneksi meillä on tuo 3 päivän mahdollisuus olla poissa joko itse kipeänä tai lasta hoitaen. En kyllä käytä sitä oikeutta väärin, kunnioitan sitä sen verran.

Vierailija
69/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajalla ole velvollisuutta maksaa palkkaa sinulle, jos et toimita vaadittua todistusta. Taksillahan sitä on mentävä, jos kyytiä ei saa ja itse ei ole ajokunnossa. Minulla ei ole edes autoa, mutta enpä ole osannut ajatella, että se on työnantajani ongelma.

Vierailija
70/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitä yleensä ei vaadita.

Vierailija
71/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaanko tk:sta aina aikoja näille todistusten hakijoille?

Vierailija
72/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma, millä sinne lääkäriin menee ja kuinka. Työnantajahan joutuu joka tapauksessa maksamaan ainakin kaupan alalla palkkaa, vaikka olisit poissa töistä sairauden takia. Lintsaajat ja tekosairaat tulevat yrittäjälle TODELLA kalliiksi.

Vierailija
73/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alan liitosta taas sanottiin, että yhdeltä ei voi vaatia sl-todistusta aina, jos sääntönä on, että omalla ilmoituksella voi olla pois 3 päivää.

Mutta sieltä suositeltiin, että tältä kyseiseltä työntekijältä vaaditaan sl-todistus, kun hän ilmoittaa sairaudesta, jos on syytä epäillä aiheetonta poissaoloa.

Tästä on kuulemma olemassa myös joku oikeusjuttu, jonka työntekijä on voittanut.

Vierailija
74/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran minulla oli sellainen vatsatauti, että sain sovittua lääkäriaseman kanssa, että tulen vasta seuraavana päivänä näyttäytymään.

Olen kyllä kuullut tapauksesta, jossa pääkaupunkiseudulla asuva oli joutunut menemään yleisillä kulkuneuvoilla lääkärille. Vaipan oli laittanut housuihin...

Tuollaisessa tapauksessa olisin itse ehkä miettinyt ottavani palkattoman vapaapäivän.

Vierailija
75/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄÄKÄRIN TODISTUKSEN NIIN SILLOIN ON OLTAVA TYÖTERVEYSHUOLTO LÄÄKÄRIPALVELULLA, MUUTEN ON KELVATTAVA SH TODISTUS

Vierailija
76/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mikään pikku vatsaflunssa, vaana ilmeisesti ruokamyrkytys tai jotain, mutta joka tapauksessa erittäin raju. Oksensin iltakahdeksasta seuraavaan aamukuuteen ja mikään, ei edes kulaus vetta pysynyt sisällä. Olin niin kipeä, etten pystynyt edes soittamaan kuin sängyssä maaten silmät kiinni ja liikkumatta. Vasta seuraavana iltana olisin pystynyt lähtemään jonnekin, esim. lääkäriin. Silloin olisi sitten pitänyt lähteä päivystykseen, ja tauti oli jo lähtemässä pois. Päivystyksessä olisi varmasti haukuttu pystyyn, jos sinne olisi silloin mennyt pelkän todistuksen toivossa.

Ihanko totta työnantaja olisi voinut vaatia todistuksen tällaisesta poissaolopäivästä? Minun työpaikallani onneksi riitti oma ilmoitus.

ja kysyisin, mitä voidaan tehdä. Olen kerran ollut tuossa tilanteessa, että oli vatsatauti. Soitin työterveyshuoltoon ja koska muutkin meillä töissä olivat olleet poissa vatsataudin takia, minun ei tarvinnut lähteä henk. koht. paikalle hakemaan todistusta. Muussa tapauksessa taas meillä tuollainen ei kävisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi