Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja vaatia jokaisesta sairaspoissaolosta lääkärin/hoitajan todistuksen?

Vierailija
11.07.2012 |

siis omalla ilmoituksella ei saa olla ?

Onko silloin oltava työterveyshuolto josta saa o. todistuksen vai kuinka?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajalla ole velvollisuutta maksaa palkkaa sinulle, jos et toimita vaadittua todistusta. Taksillahan sitä on mentävä, jos kyytiä ei saa ja itse ei ole ajokunnossa. Minulla ei ole edes autoa, mutta enpä ole osannut ajatella, että se on työnantajani ongelma.

Sinullahan on selvä orjan mentaliteetti. Mihin katosi työntekijöiden solidaarisuus? Vai oletko työnantajan edustaja?

Vierailija
2/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaa niin usein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma, millä sinne lääkäriin menee ja kuinka. Työnantajahan joutuu joka tapauksessa maksamaan ainakin kaupan alalla palkkaa, vaikka olisit poissa töistä sairauden takia. Lintsaajat ja tekosairaat tulevat yrittäjälle TODELLA kalliiksi.

Palkka on sitä varten, että sillä voi ostaa vaikka työvaatteet, kulkea työmatkat jne. Kuinka usein oikein sairastelette, jos satunnainen taksimatka vie vararikkoon?

Vierailija
4/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajalla ole velvollisuutta maksaa palkkaa sinulle, jos et toimita vaadittua todistusta. Taksillahan sitä on mentävä, jos kyytiä ei saa ja itse ei ole ajokunnossa. Minulla ei ole edes autoa, mutta enpä ole osannut ajatella, että se on työnantajani ongelma.

Siis työnantajalla ei ole velvollisuutta pitää edes töissä, jos todistusta ei toimita. Ja monella alalla on kyse muusta, kun hinnasta eli siitä, että se työntekijä tarvitaan siinä työpisteessä sinä päivänä.

Vierailija
5/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan pienet työnantajat eivät maksa kuin pakollisesta, johon kuuluu työhöntulotarkastus ja sekin usein jää tekemättä. Ei siis mitään muuta.

Vierailija
6/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain työpaikalla lintsaaminen on niin suuri ongelma, että sen vuoksi kaikissa sairaustapauksissa vaaditaan lääkärintodistukset, niin toi on musta jo senverran selkeä merkki työolosuhteista et taidanpa moiset paikat kiertää kaukaa jatkossakin.

Jännä et missään ns. aikuisten ammateissa mitä oon keltään kuullut, ei parin päivän sairaspoissaolosta vaadita todistusta. Vaan näissä, missä työntekijöitä pyritään muutenkin kyykyttämään joka asiassa, esim. just kaupan kassat ja siivoojat. Lisäksi sit jotkut yrittäjät, jotka kuvittelevat yleensä et koska yritys on heille koko elämä, sen pitäis myös jollekin paskasti palkatulle rivityöntekijällekin olla mm. omaa terveyttä tärkeämpi juttu.

Vierailija
7/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla ilmoituksella pois niin voi. Työnantaja voi myös päättää, kelpaako sh:n todistus vai pitääkö olla lääkäri.

Ei ole pakko olla työterveyshuolto.

Vierailija
8/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tapauksessa olisin itse ehkä miettinyt ottavani palkattoman vapaapäivän.

noista palkattomista vapaapäivistä, koska en todellakaan usko, että kaikilla aloilla niitäkään voi ottaa. Meillä tuskin myönnettäisiin.

Jos siis on tehnyt työsopimuksen ja siinä sopimuksessa on tietty tuntimäärä, silloin sitoutunut tekemään sen määrän tunteja. Ei silloin voi automaattisesti olettaa, että onkin ok, että ei tee kyseistä tuntimäärää.

Vierailija
9/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai on niin kipeä ettei pääse sängystä ylös menemään lääkäriin? T: asiasta tietämätön

flunssan silloin kun on työelämässä. Yleensä jo silloin, kun tuntee, että nyt on tulossa kipeäksi, voi jo ilmoittaa töihin ja mennä saman tien lääkäriin. Tai mennä suoraan töistä lääkäriin. Eihän sairastodistusta sitäpaitsi voida kirjoittaa takautuvasti.

Flunssalle kun he eivät voi mitään tehdä, niin ei kannata tulla. Alallamme saa onneksi olla 3 päivää omalla ilmoituksella, mutta väki on niin tunnollista, että turhia poissaoloja ei ole.

Vierailija
10/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain työpaikalla lintsaaminen on niin suuri ongelma, että sen vuoksi kaikissa sairaustapauksissa vaaditaan lääkärintodistukset, niin toi on musta jo senverran selkeä merkki työolosuhteista et taidanpa moiset paikat kiertää kaukaa jatkossakin.

Jännä et missään ns. aikuisten ammateissa mitä oon keltään kuullut, ei parin päivän sairaspoissaolosta vaadita todistusta. Vaan näissä, missä työntekijöitä pyritään muutenkin kyykyttämään joka asiassa, esim. just kaupan kassat ja siivoojat. Lisäksi sit jotkut yrittäjät, jotka kuvittelevat yleensä et koska yritys on heille koko elämä, sen pitäis myös jollekin paskasti palkatulle rivityöntekijällekin olla mm. omaa terveyttä tärkeämpi juttu.

eli myyjä ei voi tykätä työstään?

Eikä siivooja?

Vierailija
11/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on selvä orjan mentaliteetti. Mihin katosi työntekijöiden solidaarisuus? Vai oletko työnantajan edustaja?

Ilman autoa on myös joskus kurja fillaroida töihin sateella. Ehkä alan vain ilmoittaa, etten tule töihin lainkaan, kun lahkeetkin kastuisi. Orjan asema ei kiinnosta, mutta en kehtaa käyttäytyä pilalle hemmotelluk kakarankaan tavoin. Joudun kaikki kulkemiseni itse järjestämään, palkkaa saan sen verran, että taksia voi käyttää tarvittaessa.

Vierailija
12/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin taidampa vaan pysyäkkin työttömänä. ihmisyys unohdetaan ja heti epäillään et huijataan jos on kipeenä. ei paljon inspiroi niitä töitä paljo kattella ku näkee millaiseksi työelämä menee. kotona parempi :)

Vierailija
13/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on sitä varten, että sillä voi ostaa vaikka työvaatteet, kulkea työmatkat jne. Kuinka usein oikein sairastelette, jos satunnainen taksimatka vie vararikkoon?

En mä suostuisi omillani ostamaan työvaatteitakaan, jos tavalliset arkivaatteet, joita muutenkin käyttäisin, ei kelpaisi vaan työnantaja alkaisi esittää jotain erityisvaatimuksia niiden suhteen. Tuossa tilanteessa se on työnantajan asia sitten hankkia ja maksaa työasu. Jos työnantaja vaatii, niin työnantaja maksaa.

Kyse ei oo vararikosta vaan siitä, et ilman työnantajan vaatimuksia mulle ei tuota kulua tulisi. Mä käyn töissä siksi että saan rahaa, en siksi että menettäisin sitä.

Vierailija
14/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla ilmoituksella pois niin voi. Työnantaja voi myös päättää, kelpaako sh:n todistus vai pitääkö olla lääkäri. Ei ole pakko olla työterveyshuolto.

Näin erityisesti flunssakausina.

Vierailija
15/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenliike ja vasemmisto (ja varmaan myös joskus oikeistokin) ovat takapuoli ruvella taistelleet meille työntekijöille oikeuksia.

Ja nyt jotkut työntekijät ovat ottaneet itselleen jonkun työnantajan roolin, vaikka ovat itse suorittavassa asemassa. Puolustakaa nyt hyvänen aika omia oikeuksianne työpaikoillanne. Ei se tee teistä huonoa työntekijää. Ei tarvitse nöyristellä. Vai liittyykö tämä jotenkin tähän epävarmaan työllisyystilanteeseen, jolloin jokainen virheliike voi olla tuhoisaa. Todella surullista.

Herran jestas, mihin tämä maailma on menossa!

Vierailija
16/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenliike ja vasemmisto (ja varmaan myös joskus oikeistokin) ovat takapuoli ruvella taistelleet meille työntekijöille oikeuksia.

Ja nyt jotkut työntekijät ovat ottaneet itselleen jonkun työnantajan roolin, vaikka ovat itse suorittavassa asemassa. Puolustakaa nyt hyvänen aika omia oikeuksianne työpaikoillanne. Ei se tee teistä huonoa työntekijää. Ei tarvitse nöyristellä. Vai liittyykö tämä jotenkin tähän epävarmaan työllisyystilanteeseen, jolloin jokainen virheliike voi olla tuhoisaa. Todella surullista.

Herran jestas, mihin tämä maailma on menossa!

Vierailija
17/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat vaan poissa töistä omalla ilmoituksella. Lähikauppasi olisi kiinni, koska työntekijät olisivat päättäneet pitää vapaapäivän. Bussikaan ei kulkisi, koska bussikuski olisi taas pois omalla ilmoituksella. Päiväkoti olisi suljettu, kun työntekijät olisivat pois omalla ilmoituksella. Terveyskeskuksessa viiden tunnin jono kun yksi henkilö olisi omalla vapaallaan. Ja niin edelleen. Olkoon nuo nyt esimerkkejä "huonoista" työpaikoista tai ei niin aika naiivina pidän ajatusta siitä, että näitä ei-niin-henkisiä töitä ei olisi kukaan tekemässä tai että lähinnä fiilispohjalta voisi käydä töissä, jos tänään sattuisi huvittamaan.

Vierailija
18/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä vaan, että tarvittaessa voidaan vaatia toimittelemaan todistuksia ja jopa menemään työterveyshuoltoon.

kyllä sellainen työkaveri syö työilmapiiriä ja rasittaa kohtuuttomasti toisia, jotka keksivät milloin mitäkin syitä päästäkseen tulemasta töihin. Omalla työpaikallakin on ollut tällainen muutama tällainen ihan kiva työkaveri ja ihminen noin muuten, mutta oikeasti lintsari (milloin vie viina, milloin ei vaan huvita...) ja kyllä se pikkuhiljaa on alkanut muita ärsyttämään kun joka viikko on poissa ja sijaisia kun ei välttämättä saada niin toiset saa sitten tehdä hikihatussa.

Onneksi tällainen tapaus joutui sitten palaveriin työterveyshuollon ja esimiesten kanssa miettimään pitäisikö hänen siirtyä toiseen työhön/työaikaan jossa se poisjääminen ei olisi niin katastrofaalista.

Siis kun tilanteet oli tyyliin että yövuoro alkaa tunnin päästä mutta kyseinen henkilö soittaa että taitaakin nyt olla flunssa, pääkipeä jne ja siinä sitten jo työvuoronsa tehneet joutuivat arpomaan että kuka joutuu tällä kertaa jäämään tekemään yönkin.. Kyllähän tuollaisen tilanteen ymmärtää silloin tällöin, mutta kun niitä alkoi olla joka viikko.

Vierailija
19/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: olet jämähtänyt jonnekin 70-luvulle.

Toisekseen: se, että saikkutodistus vaaditaan duunariammateissa, merkitsee sitä, että työkaverini eivät voi yhtäkkisesti myöskään jättäytyä pois töistä (=jättää minua pulaan).

Vai miten kuvittelet asioiden toimivan, jos tarjoilija hoitaa töissä sanotaanko 10 pöydän tilaukset, kun työkaveri jää yhtäkkiä pois, hän saa tuplatyömäärän. Reilua?

Et muuten itse taida olla työelämässä..

Vierailija
20/76 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla omalla ilmoituksella pois. Aika paljon poissaolojen määrä heijastelee asemaa organisaatiossa. Kouluttamattomilla poissaoloja on paljon enemmän. Muutamat ovat jääneet kiinnikin asiattomista poissaoloista.

Tuskin kenestäkään on hauskaa mennä vatsataudissa terveyskeskukseen, mutta lääkärintodistuksen vaatiminen on ihan luvallista toimintaa. Työhaastattelussa voi näistäkin käytännöistä kysellä, ja jos oikeus sairaslomaan omalla ilmoituksella on tärkeä perusasia, kannattaa varmaan valita työ sen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä