Voiko työnantaja vaatia jokaisesta sairaspoissaolosta lääkärin/hoitajan todistuksen?
siis omalla ilmoituksella ei saa olla ?
Onko silloin oltava työterveyshuolto josta saa o. todistuksen vai kuinka?
Kommentit (76)
Huh huh, onneksi en jaa noin synkkää kuvaa kanssaihmisistä.
Näistä jutuista tulee vähän mieleen, että olisi hyvä jos Suomessa olisi kotikäyntejä tekeviä sairaanhoitajia tai lääkäreitä, jotka voisivat nopeasti käydä tekemässä todistuksen silloin kun henkilö on todella kipeä.
En itsekään tiedä että mitä tekisin jos paha mahatauti iskisi tai yllättäen nousisi kova kuume, en todellakaan pysyisi silloin pystyssä ja voisi mennä päivystykseen jonottamaan, eli varmaan ottaisin sitten potkut?
Ja jännä juttuhan tässä on se, että omalla ilmoituksella saa harvimmin olla poissa niillä aloilla, joilla on huonoimmat palkat tai osa-aikatöitä paljon. Eli sellaisilla, joilla ei välttämättä todellakaan ole varaa laittaa yhtäkkiä rahaa taksikyytiin ja yksityisellä käymiseen.
Ei työnantajalla ole velvollisuutta maksaa palkkaa sinulle, jos et toimita vaadittua todistusta. Taksillahan sitä on mentävä, jos kyytiä ei saa ja itse ei ole ajokunnossa. Minulla ei ole edes autoa, mutta enpä ole osannut ajatella, että se on työnantajani ongelma.
Sinullahan on selvä orjan mentaliteetti. Mihin katosi työntekijöiden solidaarisuus? Vai oletko työnantajan edustaja?
olisivat vaan poissa töistä omalla ilmoituksella. Lähikauppasi olisi kiinni, koska työntekijät olisivat päättäneet pitää vapaapäivän. Bussikaan ei kulkisi, koska bussikuski olisi taas pois omalla ilmoituksella. Päiväkoti olisi suljettu, kun työntekijät olisivat pois omalla ilmoituksella. Terveyskeskuksessa viiden tunnin jono kun yksi henkilö olisi omalla vapaallaan. Ja niin edelleen. Olkoon nuo nyt esimerkkejä "huonoista" työpaikoista tai ei niin aika naiivina pidän ajatusta siitä, että näitä ei-niin-henkisiä töitä ei olisi kukaan tekemässä tai että lähinnä fiilispohjalta voisi käydä töissä, jos tänään sattuisi huvittamaan.Miksi oletat, että puhuin ei-todellisesta sairaudesta?
ilmoitusoikeutta käytetään myös ei-todellisten sairauksien ilmoitteluun.
Kun saat työkaveriksesi tuossa jo aiemmassa viestissä kuvaillun tyyppisen tapauksen, tällaisen "tänään ei kiinnosta työnteko", ymmärrät miksi. Toivottavasti sinäkin saat vielä kokemusta työelämästä niin ei tarvitse tällä palstalla toistella tuollaisia 70-lukulaisia ajatuksia työntekijästä ja työnantajasta.
Duunariammateissa on kyllä omat kipukohtansa työnantajan ja työntekijän välillä mutta ehkä tietäisit paremmin, mitä ne nykyaikana (ei siis 70-luvulla) ovat, jos olisit mukana nykyajan työelämässä. Eli toi kommunistiläppä ei nyt pure.
Omilla ilmoituksilla täälläkin ollaan poissa. Pomoa nyt ei hetkauta tippaakaan, että Lissu on poissa maanantaisin 1-3 kertaa kuussa ja Ritva jää aina kolmen päivän saikulle, kun on tullut riitaa jonkun kanssa. Me työkaverit paikkaamme poissaolot. Sijaisia ei lyhyiden poissaolojen ajaksi palkata ja tekemättömistä töistä saamme kyllä suorat palautteet asiakkailta. Esimies kiittelee kerran vuodessa kehityskeskustelussa joustavuudesta ja sama meno jatkuu. Tosiaan jonnekin 70-luvulle jumittuneita ovat ne, jotka luulevat, että työnantaja ja jatkuvasti 1-3 päivää saikuttava ovat ne ainoat osapuolet.
Työväenliike ja vasemmisto (ja varmaan myös joskus oikeistokin) ovat takapuoli ruvella taistelleet meille työntekijöille oikeuksia.
Ja nyt jotkut työntekijät ovat ottaneet itselleen jonkun työnantajan roolin, vaikka ovat itse suorittavassa asemassa. Puolustakaa nyt hyvänen aika omia oikeuksianne työpaikoillanne. Ei se tee teistä huonoa työntekijää. Ei tarvitse nöyristellä. Vai liittyykö tämä jotenkin tähän epävarmaan työllisyystilanteeseen, jolloin jokainen virheliike voi olla tuhoisaa. Todella surullista.
Ensinnäkin: olet jämähtänyt jonnekin 70-luvulle.Toisekseen: se, että saikkutodistus vaaditaan duunariammateissa, merkitsee sitä, että työkaverini eivät voi yhtäkkisesti myöskään jättäytyä pois töistä (=jättää minua pulaan).
Vai miten kuvittelet asioiden toimivan, jos tarjoilija hoitaa töissä sanotaanko 10 pöydän tilaukset, kun työkaveri jää yhtäkkiä pois, hän saa tuplatyömäärän. Reilua?Et muuten itse taida olla työelämässä..
Olen ollut kymmenen vuotta vakituisessa virassa. Ja ikää vajaat 40 vuotta. 70-luvulla kyllä syntynyt :) Sekoitit asiat, en puousta turhia poissaoloja, vaan työntekijän inhimillistä kohtelua sairauden iskiessä.
Työväenliike ja vasemmisto (ja varmaan myös joskus oikeistokin) ovat takapuoli ruvella taistelleet meille työntekijöille oikeuksia.
Ja nyt jotkut työntekijät ovat ottaneet itselleen jonkun työnantajan roolin, vaikka ovat itse suorittavassa asemassa. Puolustakaa nyt hyvänen aika omia oikeuksianne työpaikoillanne. Ei se tee teistä huonoa työntekijää. Ei tarvitse nöyristellä. Vai liittyykö tämä jotenkin tähän epävarmaan työllisyystilanteeseen, jolloin jokainen virheliike voi olla tuhoisaa. Todella surullista.
Ensinnäkin: olet jämähtänyt jonnekin 70-luvulle.Toisekseen: se, että saikkutodistus vaaditaan duunariammateissa, merkitsee sitä, että työkaverini eivät voi yhtäkkisesti myöskään jättäytyä pois töistä (=jättää minua pulaan).
Vai miten kuvittelet asioiden toimivan, jos tarjoilija hoitaa töissä sanotaanko 10 pöydän tilaukset, kun työkaveri jää yhtäkkiä pois, hän saa tuplatyömäärän. Reilua?Et muuten itse taida olla työelämässä..
Olen ollut kymmenen vuotta vakituisessa virassa. Ja ikää vajaat 40 vuotta. 70-luvulla kyllä syntynyt :) Sekoitit asiat, en puousta turhia poissaoloja, vaan työntekijän inhimillistä kohtelua sairauden iskiessä.
Lisään vielä, että onneksi meillä on oikeus olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella ja kunnioitan tuota oikeutta niin, etten väärinkäytä todellakaan sitä. Että sinänsä tämä ei edes koske meikäläistä, mutta haluan silti puolustaa toisten oikeuksia.
Ja jännä juttuhan tässä on se, että omalla ilmoituksella saa harvimmin olla poissa niillä aloilla, joilla on huonoimmat palkat tai osa-aikatöitä paljon. Eli sellaisilla, joilla ei välttämättä todellakaan ole varaa laittaa yhtäkkiä rahaa taksikyytiin ja yksityisellä käymiseen.
että on monia töitä, joita ei voida toteuttaa vain siltä pohjalta, että "jos nyt joku tänään viitsisi tulla töihin". Haluaisitko siis elää sellaisessa epävarmassa yhteiskunnassa, jossa asioiden toimiminen ja toteutuminen olisi hyvin epävarmaa, koska suorittavissa ammateissa voisi ottaa aina vapaata aivan kuten huvittaa? Esim. juna Ouluun ei lähtisi, koska matkalle ei olisi tulossa tarpeeksi konduktöörejä töihin. Tai katuja ei olisi aurattu lumesta, koska tänään vaan niitä auraustyyppejä ei nappaa ja pitävät ylimääräisen vapaapäivän. Miten mielestäsi siis asiat järjestettäisiin niin, että ne kuitenkin toimisivat?
Jeps, tätä samaa oon miettinyt.
Edelleen oon sitä mieltä, että näissä työpaikoissa, joissa pinnaaminen on niin suuri ongelma että sen vuoksi täytyy vaatia kaikilta todistukset jostan parin päivän flunssastakin, kannattaisi miettiä voisko työolosuhteille tai työn kuormittavuudelle tehdä jotain että ne ihmiset alkaisivat viihtyä töissä vähän paremmin? Tai onko ihmisten mahdollisuudet saada lomaa (esim. lyhyttä pätkää tekevillä) ihan kohdallaan, jos on pakko saikkua pyytää sitä varten kun muuten ei onnistu? Itse oon esim. joutunut pyytämään feikkisaikkua muuton vuoksi, koska työnantaja ei suostunut antamaan edes puolta päivää palkatonta eikä avainten palautus onnistunut kuin työaikana, joten mulle ei kertakaikkiaan annettu mitään vaihtoehtoa. Tunnustan myös joskus fyysisesti erittäin raskaassa työssä, jossa ei ollut oikeutta pitää minkäänlaisia lomia, vähän liioitelleeni flunssaoireita koska olin kertakaikkiaan niin puhki että illat vaan itkin väsymystä, mun oli pakko saada levätä se pari päivää minkä saikkua sain vaikken varsinaisesti kuumeessa ollutkaan. Jos olisin saanut pitää lomapäivät vapaana kesken työsuhteen, olis tuokin saikku jäänyt pitämättä.
Ja jos joku tosissaan haluaa töistä pinnata, niin kyllä sen todistuksenkin saa kunhan feikkaa tarpeeksi hyvin. Niille tunnollisimmille tuosta aiheutuu vaan paljon ylimääräistä vaivaa ja ongelmaa ja se kaikki on pois energiasta, jonka voisi käyttää paranemiseen.
Omilla ilmoituksilla täälläkin ollaan poissa. Pomoa nyt ei hetkauta tippaakaan, että Lissu on poissa maanantaisin 1-3 kertaa kuussa ja Ritva jää aina kolmen päivän saikulle, kun on tullut riitaa jonkun kanssa. Me työkaverit paikkaamme poissaolot. Sijaisia ei lyhyiden poissaolojen ajaksi palkata ja tekemättömistä töistä saamme kyllä suorat palautteet asiakkailta. Esimies kiittelee kerran vuodessa kehityskeskustelussa joustavuudesta ja sama meno jatkuu. Tosiaan jonnekin 70-luvulle jumittuneita ovat ne, jotka luulevat, että työnantaja ja jatkuvasti 1-3 päivää saikuttava ovat ne ainoat osapuolet.
Sairaanhoitajille tai lasten kanssa työskenteleville ei välttämättä edes saada sijaista vaan tehdään sitten alimiehityksellä koko ajan, jos joku on saikulla (tällä hetkellä todistus vaaditaan). En haluaisi edes kuvitella, miltä tilanne näyttäisi siinä tapauksessa että saisi olla vapaasti omalla ilmoituksella.
että on monia töitä, joita ei voida toteuttaa vain siltä pohjalta, että "jos nyt joku tänään viitsisi tulla töihin". Haluaisitko siis elää sellaisessa epävarmassa yhteiskunnassa, jossa asioiden toimiminen ja toteutuminen olisi hyvin epävarmaa, koska suorittavissa ammateissa voisi ottaa aina vapaata aivan kuten huvittaa? Esim. juna Ouluun ei lähtisi, koska matkalle ei olisi tulossa tarpeeksi konduktöörejä töihin. Tai katuja ei olisi aurattu lumesta, koska tänään vaan niitä auraustyyppejä ei nappaa ja pitävät ylimääräisen vapaapäivän. Miten mielestäsi siis asiat järjestettäisiin niin, että ne kuitenkin toimisivat?
Ajaako nykyään veturinkuljettajat veturia ja auraajat lumiauraa esim. vatsataudissa täydet työvuorot vaipat jalassa ja yrjöämpäri sylissä, että hommat saadaan toimimaan niinkuin ne nyt toimii, jos kerran äkillinen poissaolo suistaisi koko työpaikan kaaokseen?
Jos suorittavan tason töissä työolosuhteet, jousto työaikatoiveiden suhteen ja työntekijän kunnioitus olisi samaa tasoa kuin näissä ylemmän tason ammateissa, joissa useimmiten riittää se oma ilmoitus sairaslomaan, niissä tuskin pinnattaisiin sen enempää. Monissa tämmöisissäkin paikoissa on ihmisiä, joiden läsnäolo on välttämätöntä jotta mikään onnistuisi. Ja silti hommat toimii.
Itselläni 15 vuoden työkokemus molemmilta tasoilta, jonkinverran myös esimiestehtävistä duunarihommista.
Meillä töissä on suorittavaa porrasta ja asiantuntijoita. Työn fyysisessä kuormittavuudessa ei ole suurta eroa, toimistossa istumme kaikki. Erona on se, että asiantuntijan työt eivät katoa mihinkään, vaikka hän olisi joka viikko sairaana. Suorittavaa yksinkertaista työtä tekevällä sairausloma on tosiaan "lomaa" siinä mielessä, että työt hoitaa joku muu. Ei se bussikuskikaan aja ajamatta jääneitä vuoroja seuraavana päivänä tai lähäri pese potilaita kahdesti. Minä olen aina ajatellut, että tämä on se syy, miksi koulutetuilla on vähemmän poissaoloja. Ne osuvat omaan nilkkaan aina.
Jos sairastaa vuodesa yli 5 eri kertaa, joutuu keskustelemaan esimiehen kanssa. Ihan sama onko todistus vai ei.
Tiesitteko muuten, että Ruotsissa on nykyään aina eka sairaslomapäivä palkaton. Oli todistus tai ei? Poissaolot on kuulemma vähentyneet huomattavasti. Toivottavasti Suomessa ei oteta mallia...
että sairaana pitäisi mennä töihin.
No, olen itse tavannut duunarikuvioissa tunnollista porukkaa. Ja sitten sitä vähemmän tunnollista.
Ergonomisesta työajasta on kirjoitettu.
Meillä töissä on suorittavaa porrasta ja asiantuntijoita. Työn fyysisessä kuormittavuudessa ei ole suurta eroa, toimistossa istumme kaikki. Erona on se, että asiantuntijan työt eivät katoa mihinkään, vaikka hän olisi joka viikko sairaana. Suorittavaa yksinkertaista työtä tekevällä sairausloma on tosiaan "lomaa" siinä mielessä, että työt hoitaa joku muu. Ei se bussikuskikaan aja ajamatta jääneitä vuoroja seuraavana päivänä tai lähäri pese potilaita kahdesti. Minä olen aina ajatellut, että tämä on se syy, miksi koulutetuilla on vähemmän poissaoloja. Ne osuvat omaan nilkkaan aina.
Mun täytyy tunnustaa, että nykyään asiantuntijatyössä kehtaan paljon helpommin pitää sairaslomaa kuin aiemmin suorittavan tason töissä. Nykyään kun lyhyestä poissaolostani ei suoraan kärsi muut, koska hoidan ne hommat sitten kun tulen takaisin...aiemmin menin töihin helposti semmoisessakin kunnossa, missä olisi ollut järkevämpää jäädä kotiin ettei muutenkin aivan ylityöllistetyille työkavereille tule lisää hommia.
joillain aloilla voi pelkällä omalla ilmoituksella olla pois pari päivää. Toisilla aloilla kelpaa vain työnantajan määrittelemä sairastodistus, ilman sitä on poissaolo luvaton poissaolo, joka taas on irtisanomisperuste.
Jos työnantaja velvoittaa hankkimaan sairauspoissaolotodistuksen sen saa omasta työterveyshuollosta.
ns. toimihenkilöt saavat olla omalla ilmoituksella pois, suorittava porukka taas ei. Syynä tosiaan tuo, että toimistoporukalla ne työt eivät mihinkään katoa vaan päinvastoin kasaantuvat poissaolojen aikana, suorittavalla porukalla taas joku muu "paikkaa" ne hommat tai sitten ne yksinkertaisesti vain odottavat.
Ja tähän on tultu yksinkertaisesti siksi, että suorittavalla porukalla oli "yllättävän" paljon maanantai- ja perjantaipoissaoloja. Ja kun pari tyyppiä noita aiheettomia "saikkuja" jatkuvasti pitää, niin ikävä kyllä koko porukka joutuu siitä sitten kärsimään.
SInänsä olen kyllä tuon todistuksettoman poissaolon kannattaja. Monesta vaivasta/taudista selviää päivän, parin poissaololla mutta niistä kirjoitetaan kuitenkin useampi päivä sairauslomaa. Eli ne, jotka ovat omalla ilmoituksella ovat yleensä max. 2 päivää pois kun taas vastaavasti lääkärillä käyneet ovat 3 - 5 päivää vaikka tarvetta sinänsä ei olisi.
Jos sairastaa vuodesa yli 5 eri kertaa, joutuu keskustelemaan esimiehen kanssa. Ihan sama onko todistus vai ei. Tiesitteko muuten, että Ruotsissa on nykyään aina eka sairaslomapäivä palkaton. Oli todistus tai ei? Poissaolot on kuulemma vähentyneet huomattavasti. Toivottavasti Suomessa ei oteta mallia...
Ainakin 20 vuotta..
Ja seuraavistakaan sairaspäivistä ei saa täyttä palkaa vaan jotain 75%.
On vähentänyt sairauspoissaoloja ja lisännyt runsaasti sairaana työskentelyä ts. tartuttamista.
joillain aloilla voi pelkällä omalla ilmoituksella olla pois pari päivää. Toisilla aloilla kelpaa vain työnantajan määrittelemä sairastodistus, ilman sitä on poissaolo luvaton poissaolo, joka taas on irtisanomisperuste.
Jos työnantaja velvoittaa hankkimaan sairauspoissaolotodistuksen sen saa omasta työterveyshuollosta.
Tietty myös palkkansa jää paljon pienemmäksi kuin muiden, koska palkkaa ei makseta, jos ei ole töissä. Sama pätee sairauslomiin eli palkatta saa olla pois ihan niin paljon kuin omalla ilmoituksella haluaa olla, mutta jos haluaa työkyvyttömyysajalta palkkaa, tuo lääkärintodistuksen nimenomaan työpaikkalääkäriltä eikä keneltä tahansa.
Reilu peli puolin ja toisin. Rahaa ei tule, jos ei tee töitä. Jos joku on pois, toiset pidentävät päiväänsä tai osa töistä jätetään tekemättä. Tosin tuon "muistamattoman" kohdalla tiedetään jo nyt, että hän ei yleensä ilmesty paikalle kuin vasta 7. poissaolopäivänä eli varmistamaan, että työsuhde ei katkea.
tai on niin kipeä ettei pääse sängystä ylös menemään lääkäriin? T: asiasta tietämätön
Jos ei pysty taksia tilaamaan ja menemään lääkäriin, kannattaa sitten jo harkita pitääkö soittaa ambulanssi.
Miksi oletat, että puhuin ei-todellisesta sairaudesta?