Voiko kelan tukia huijata?
Kommentit (17)
Kannatta ensin perehtyä asiaan ennen kun alkaa huijaamaan. Jos nimittäin päätyy huijareiden salaiselle mustalle listalle niin eivät anna enää mistään mitään tukia.
On hauska lukea täällä tämäntyyppisiä aloituksia ja vastauksia siihen, kuinka tuo onnistuu. Luuletteko, että Kelan ja sossun virkailijat ovat pelkästään siellä töissä, eikä heillä ole muuta elämää? Kyllä he ovat vapaalla ihan tavallisia naisia ja miehiä, jotka saavat täällä selville erilaisia keinoja yrittää huijata meitä, olen itsekin ottanut opikseni ja olen entistä tarkempi joka kerta. Kiitos huijarien neuvojille :DT Virkailija
ne keinot nyt eivät ole mitään rakettitiedettä, eli aika tyhmiä ovat ne, joiden täytyy erikseen opetella ne jostain keskustelupalstalta!
Tietenkään ei voi huijata esim. keksityillä lapsilla saadakseen lapsilisät tai kotihoidontuet, ja aika heikoilla voi olla, jos yrittää pimittää virallisia tuloja. Mutta mitä Kela tai sossukaan voi tehdä, jos esim. (rekisteröimätön) homopari esiintyy kämppiksinä eikä pariskuntana, tai eri asunnoissa asuvalla seurustelevalla parilla on "käytännössä" yhteiset rahat? Varsinaisesti nuo eivät edes ole mitään huijauksia. Tai jos joku tekee pimeitä töitä jossain - miten sen saatte selville, jos ei asia koskaan tule ilmi?
Mutta kiva kuulla, että olette niin intohimoisia työntekijöitä, että käytätte vapaa-aikannekin työasioiden miettimiseen :) Ahkeruus on yhteiskunnan ilo.
Kelan asumistuesta vastaavan etuuspäällikkö Heli Santamalan mukaan yleisimmät tavat huijata itselleen yleistä asumistukea on jättää kertomatta ruokakunnan tuloja tai kertoa vääriä osoitteita.
-?Perheen tienaava osapuoli saattaa esimerkiksi muuttaa toiseen osoitteeseen, jolloin perheen tulot pienevät ja se on oikeutettu asumistukeen. Todellisuudessa tienaaja asuu kuitenkin saman katon alla perheensä kanssa, Santamala kertoo.
Kela ei tee asumistuen suhteen varsinaista tulovalvontaa vaan se luottaa asiakkaan kertomiin lukuihin ja tietoihin. Huijaajat jäävätkin yleensä kiinni muita etuuksia haettaessa.
-?Jonkun toisen etuuden kohdalla on saatettu ilmoittaa ihan eri tiedot kuin toisen. Ristiriitaisuudet herättävät epäilyjä ja tapaus tutkitaan tarkemmin, esimerkiksi verottajan tietojen kautta, Santamala kertoo.
-?Kelalla on ollut strategiana lisästä luottamusta asiakkaaseen kysymällä tiedot heiltä ilman, että heidän tarvitsee toimittaa niistä kuitteja tai tositteita. Tämä lisää asioinnin sujuvuutta, mutta valitettavasti se myös lisää ihmisten kiusausta huijata tukia väärillä tiedoilla.
http://www.iltalehti.fi/asuminen/2012071115833138_an.shtml
-?Perheen tienaava osapuoli saattaa esimerkiksi muuttaa toiseen osoitteeseen, jolloin perheen tulot pienevät ja se on oikeutettu asumistukeen. Todellisuudessa tienaaja asuu kuitenkin saman katon alla perheensä kanssa, Santamala kertoo.
No jos hän MUUTTAA TOISEEN OSOITTEESEEN, niin silloinhan lain mukaan menee ihan oikein, ettei häntä enää ilmoiteta asukkaaksi vanhaan osoitteeseen, vai mitä?
Voihan joku viettää vaikka puoli vuotta kesämökillään, vanhempien kesämökillä tai tyttöystävän luona, mutta silti hänen vakituinen osoitteensa ei muutu sinne.
Saivat lapsen, mies siirsi kirjansa vanhempien luokset... Näin nainen sai asumistuen.. Ovat asuneet ns asumuserossa viim neljä vuotta ja nosti asumistukea äitiysloman ja hoitovapaan ajan:(
Vaikuttaako nykyään enää opinto-, toimeentulo- tai työttömyystukeen avopuolison tulot? Tai opintotuen asumislisään?
Sain jossain vaiheessa asumistukea ja olen kyllä onnellinen, etten enää saa (tuloni nousivat muutamalla satasella / kuukausi).
Se sääntöviidakko oli hirveä, en ymmärtänyt mitään Kelan kirjeistä (vaikka olen yliopiston käynyt). Jokainen virkailija vastasi toisistaan poiketen. Syntyi käsitys, että hekin ovat vähän pihalla, mistä en toki heitä moiti. Sen verran epäselviä ovat nuo Kelan "lait".
Sääntöjen epäselvyyden vuoksi sain kahdeksan kuukauden mätkyt, jotka maksoin kiltisti pois.
Kela tekee arvokasta työtä Suomessa, mutta toivoisin selkokielisyyttä lausuntoihin ja joustavuutta tilanteen mukaan.
Tuli joku laki ettei muka vaikuttaisi tiettyihin, mutta ainakin työmarkkinatukeni laski miehen tulojen vuoksi (alle 2000€/kk ja perheellisiäkin ollaan!). :(
Vierailija kirjoitti:
kannattaako, kun kumpikin tutkii jälkikäteen edellisvuoden verotuksesta tulojanne. Ja sitten esim. naapuri saattaa teidät käräyttää. Tuloksena petossyyte ja takaisinmaksu, kannattaako? ;)
On hauska lukea täällä tämäntyyppisiä aloituksia ja vastauksia siihen, kuinka tuo onnistuu. Luuletteko, että Kelan ja sossun virkailijat ovat pelkästään siellä töissä, eikä heillä ole muuta elämää? Kyllä he ovat vapaalla ihan tavallisia naisia ja miehiä, jotka saavat täällä selville erilaisia keinoja yrittää huijata meitä, olen itsekin ottanut opikseni ja olen entistä tarkempi joka kerta. Kiitos huijarien neuvojille :D
T Virkailija
Toivottavasti et epäile rehellisiä ihmisiä, se on loukkaavaa ja noloa virkailijalle.
Aika helppoa. Esimerkiksi tehdä töitä pimeästi ja nostaa työttömyystukia.
Ihmiset alkaa olla niin tiukilla että huijaukset lisääntyy
Varmasti voi ja jotkut niin tekeekin. Mutta ei kannata tehdä
kannattaako, kun kumpikin tutkii jälkikäteen edellisvuoden verotuksesta tulojanne. Ja sitten esim. naapuri saattaa teidät käräyttää. Tuloksena petossyyte ja takaisinmaksu, kannattaako? ;)
On hauska lukea täällä tämäntyyppisiä aloituksia ja vastauksia siihen, kuinka tuo onnistuu. Luuletteko, että Kelan ja sossun virkailijat ovat pelkästään siellä töissä, eikä heillä ole muuta elämää? Kyllä he ovat vapaalla ihan tavallisia naisia ja miehiä, jotka saavat täällä selville erilaisia keinoja yrittää huijata meitä, olen itsekin ottanut opikseni ja olen entistä tarkempi joka kerta. Kiitos huijarien neuvojille :D
T Virkailija