Koirasta haaveilu - miten valita oikea rotu?
Olen haaveillut koirasta jo pari vuotta. Sekä minulla että miehellä ollut nuoruudessa/lapsuudessa koiria, muttei yhdessä ollessamme.
Koirarotu vaihtuu melkein viikottain. Välillä haaveilen kunnon kokoisesta toiminnanhaluisesta harrastuskaverista, toisaalta taas olisi kiva pieni koira, jota lapsikin voisi turvallisesti ulkoiluttaa, ja joka ei niin paljon vaatisi koulutusta ja aikaa kuin isompi. Ensisijaisesti koira tulisi perheenjäseneksi.
Olen oikeasti miettinyt koiraa välillä chihuahua ja saksanpaimenkoira. Saksanpaimenkoirassa viehättää ulkonäkö, koko, toiminnanhalu, harrastusmahdollisuudet.. Chihuahua taas olisi lapselle (9v. tyttö) unelmarotu, se kaveri kotona ja helppo ulkoiluttaa myös itse lapsen. Chihun kanssa voisi harrastaa tottelevaisuutta ja näyttelyitä. Ei vaatisi niin paljon toimintaa ja lenkkeilyä.
Asumme pikkukylässä kaupungin ulkopuolella, omakotitalossa, jossa pihaa on temmeltää. Perheen molempien aikuisten työ on (tällä hetkellä, ainahan työtilanteet voivat muuttua) sellaista, että melkein aina joku on kotona. Naapurit ovat lähellä, emme siis asu ihan korvessa, joten kovin herkkähaukkuinen koira ei saisi olla. Metsästysviettinen koira on myös poissuljettu, koska kukaan meidän perheessä ei metsästä. Sakun ja chihun lisäksi on rotuina mietitty labbista, kultsua, collieta...
Kuulumme Suomen Kennelliittoon. Näen täällä maaseudulla koiria, joita ei ole kovin hyvin koulutettu, ehkä siksi, että liikennettä ym on vähemmän ja koetaan, ettei koiran tarvitse, kunhan omassa pihassa juoksee ja riittää että on ystävällinen ihmisille. ITse taas ehdottomasti haluan, että koiramme osaa perustavat ja mielellään enemmän, harrastuksena tokoilu, jälki jne kiinnostavat. Agility ym. Tarkoitus olisi käydä kaupungissa koirakursseilla, koulutuksissa jne koiraporukoissa koiran kanssa.
MIten ihmeessä saan päätettyä rodun ja pysyvän siinä? koirat joista haaveilen, ovat kuitenkin niin kaukana toisistaan, niin luonteen, harrastusmahdollisuuksien kuin kokonsa puolesta.
Miten teidän perheessä valittiin rotu ja oletteko tyytyväisiä ko rotuun?
Kommentit (22)
kiitos teille kaikille vastanneille.
Sinulle labbisten puolesta puhuja, labbis oli useamman viikon listallani ykkösenä. :) tuttavani myös suositteli sitä, hänellä myös kaksi.
taidan miettiä tuota labbista. suomenlapinkoira kävi myös listallani hetken, mutta jostain syystä en mieltynyt siihen rotuun.
ap
Turkin hoitaminen vaatii n. 20 min viikossa, ei paha. Koiramme haukkuu lähinnä vieraiden tullessa sisälle ja näyttää oppivan siitä tavasta kyllä pois. (On vielä melko nuori koira). En siis puhuisi mitenkään haukkuherkästä.
Luonteeltaan on äärimmäisen ystävällinen ja todella älykäs. 5 kk iässä osasi jo 12 käskyä! :)
Ja lasten (5v., 8v., 10v.) kanssa toimii todella ihanasti.