Ottaisitko vittuiluna?
Jos saisit kutsun juhliin ja pääruoaksi (mainittu kutsussa) laitetaan ruokaa, jota et voi syödä? Ja kutsuja todellakin tietää asian, on tiennyt jo 16 vuotta.....
Kommentit (89)
eli vika on valitettavasti ihan siellä korvien välissä että joku ruoka-aine tulee ylös. Eihän lohi itsessään ketään saa oksentamaan, mieti nyt.
Jostain sulle se mielleyhtymä pahaan oloon tulee, ja se olo on ihan todellinen mutta sen aiheuttaja ei ole lohi vaan sun mieli johon saa apua terapiassa.
Ihan selvää piruiluahan tuo on, jos kerran on hyvin selvillä, ettei ap pysty syömään lohta.
Nirsoilua on se, ettei voi syödä sitä ja tätä, kun se on "pahaa". Jos oikeasti tulee fyysinen pahoinvointi jostain ruuasta, niin ei se ole enää nirsoilua, josta vaan pitää "kasvaa aikuiseksi". Elimistö osaa kyllä kertoa, mikä sille sopii ja mikä ei.
Ap, seuraavalle anopin vierailulle valmista maittava tulinen kanakeitto :)
Ja johtuu ihan nirsoilusta. Ymmärrän kuitenkin, että koko muu suku niistä pitää. Loukkaantuisin verisesti, jos anoppi jättäisi kutsumatta minut suvun ruokajuhliin, kun aikoo laittaa muille sieniä. Varmistan anopilta, onko muutakin tarjolla (yleensä on) ja jos ei ole, varaan itselleni jonkun helposti laitettavan/lämmitettävän jutun. Se yhdessä syöminenhän siinä se juttu on!
että jos ei tykkää jostain ruuasta, niin sen voi hiljaa laittaa lautasen reunalle ja syödä muun ruuan lautaselta. Ei siis yökitä tai syljeskellä tai haukuta ruokaa. Sitten sanotaan kiitos, kun ollaan valmiita. Tämä pätee kylässä ja kotona. 5-vuotias osaa jo hyvin, ja 2-vuotiaskin muistaa välillä. Kokeilepa ap sinäkin.
"En saa oksentamatta alas" hohhoijaa! Kyllä AIKUISEN IHMISEN pitää kyetä syömään kyläpaikassa ruokaa, oli se mitä tahansa, ellei kyseessä ole allergia tai muu erityisruokavalio. Naurettavaa. Lapsikin tuon tietää.
Tuo mäkkärin kautta kävijä oli oikein pohjanoteeraus.
Voin syödä mitä tahansa, mutta jos se tuntuu väärältä suussa niin todennäköisesti vatsalaukku kääntyy ympäri enkä voi sille minkään.
Voin esimerkiksi syödä sipulia ja mansikoita raakana, mutta keitettynä kiisselissä mansikka on ehdoton ei ja sipuli suikaleena kastikkeessa tms on ehdoton ei.
En mainosta mutta jätän syömättä tai ottamatta ja sanon että maha on täynnä tai syön jotain muuta.
Kannattaisi ihan oikeasti varata aika psykiatrille, sillä päässäsi on vikaa, ei mahassasi.
jos ei tiedä mistä puhuu? Jos itse on semmonen hemmetin roskasaavi joka pystyy vetämään mitä tahansa ruokaa niin onneksi olkoon vaan. Itsekin oksennan lohesta. Ei todella ole nirsoilua, koska pidin joskus lohesta. Nykyään se vaan tulee välittömästi ylös, enkä tiedä miksi. Sama sienistä. Sipulista ja paprikasta tulee myös julmettu närästys, että en selviä ilman lääkkeitä. Maksalaatikko, janssoninkiusaus yms. saa takuuvarmasti oksennuksen aikaiseksi, samoin suurin osa maitotuotteista. Väkipakollako niitä pitäisi sitten vetää, ettei vaan ole NIRSOILIJA? Ei kyse ole omasta valinnastani. Pystyn hyvällä ruokahalulla syömään hedelmiä, vihanneksia, pastaa ja salaattia ilman paprikaa. Lihaa en voi syödä lainkaan.
Enkä todellakaan ole nirso. Ruoat näyttää ja tuoksuu hyvältä, mutta jos syön niitä, oksennan. Helppo huudella siellä takarivissä.
On toki kurjaa ap:lle että sitten pääruoaksi on laitettu juuri lohi, mutta turha siitä on tehdä numeroa. Itse kun valmistin ruoan koko perheelle (sisarukset puolisoineen ym) niin siellä oli keliakiaa, vilja-allergiaa, kala-allergiaa, pähkinäallergiaa, vegetarismia ja laktoosi-intoleranssia, ja yksi karppaaja. Ei siis mitään mahdollisuutta tehdä ruokaa, jota kaikki voisi syödä. Tein itse useita vaihtoehtoja että jokaiselle olisi jotakin. Jos anoppisi jättää sinut ap täysin vaille vaihtoehtoa ja sulle tarjoiltaisi vain salaattia, ymmärtäisin pahastumisesi, mutta katso nyt homma ennen kuin pahastut!
Jos ei ole niin ei se sitten vittuilua ole. Vakavastiotettavia on kaikki allergiat ja keliakia. Pelkät mieltymykset eivät sellaisia ole.
psykiatrille, sillä päässäsi on vikaa, ei mahassasi.
jos ei tiedä mistä puhuu? Jos itse on semmonen hemmetin roskasaavi joka pystyy vetämään mitä tahansa ruokaa niin onneksi olkoon vaan. Itsekin oksennan lohesta. Ei todella ole nirsoilua, koska pidin joskus lohesta. Nykyään se vaan tulee välittömästi ylös, enkä tiedä miksi. Sama sienistä. Sipulista ja paprikasta tulee myös julmettu närästys, että en selviä ilman lääkkeitä. Maksalaatikko, janssoninkiusaus yms. saa takuuvarmasti oksennuksen aikaiseksi, samoin suurin osa maitotuotteista. Väkipakollako niitä pitäisi sitten vetää, ettei vaan ole NIRSOILIJA? Ei kyse ole omasta valinnastani. Pystyn hyvällä ruokahalulla syömään hedelmiä, vihanneksia, pastaa ja salaattia ilman paprikaa. Lihaa en voi syödä lainkaan.
Enkä todellakaan ole nirso. Ruoat näyttää ja tuoksuu hyvältä, mutta jos syön niitä, oksennan. Helppo huudella siellä takarivissä.
On toki kurjaa ap:lle että sitten pääruoaksi on laitettu juuri lohi, mutta turha siitä on tehdä numeroa. Itse kun valmistin ruoan koko perheelle (sisarukset puolisoineen ym) niin siellä oli keliakiaa, vilja-allergiaa, kala-allergiaa, pähkinäallergiaa, vegetarismia ja laktoosi-intoleranssia, ja yksi karppaaja. Ei siis mitään mahdollisuutta tehdä ruokaa, jota kaikki voisi syödä. Tein itse useita vaihtoehtoja että jokaiselle olisi jotakin. Jos anoppisi jättää sinut ap täysin vaille vaihtoehtoa ja sulle tarjoiltaisi vain salaattia, ymmärtäisin pahastumisesi, mutta katso nyt homma ennen kuin pahastut!
Mäkin kyllä suosittelisin lääkärillä käyntiä, päätä tuskin kuitenkaan ihan ensimmäisenä tarvitsee tutkituttaa. Ennemminkin tulee mieleen, että olet todella allerginen vaikkapa jollekin mausteelle tai useammalle ruoka-aineelle. Tiedän pari ihmistä, joilla allergia oireilee pahoinvointina.
Mutta silti olen sitä mieltä, ettei usean hengen kutsuilla voi jokaisen mieltymyksiä ottaa huomioon, vaan jos joku ei pidä jostakin niin sitten ei syö sitä. Kai pöydästä nyt kuitenkin jotain muutakin yleensä löytyy kuin yksi ruokalaji.
pahoinvointi ei tule välittömästi eikä ruokaa ole vaikeata syödä. Allergiasta johtuva pahoinvointi tulee viiveellä, esim. omalla lapsellani n. 20-30min syömisestä ja allergialääkärin mukaan tuo on juuri oireenmukaista.
Jos yököttää syödä jotain tai oksettaa heti niin kyse on nirsoilusta, ei allergiasta.
Minulla on vatsaongelmia ja en vain pysty syömään tiettyjä ruokia. Vaikka kuinka haluaisin tai yrittäisin, tietyistä ruoista tulee pahoinvointia, kipuja jne. En ymmärrä, kuinka tässä tapauksessa voi kyse olla nirsoilusta. Kaiken huipuksi inhoan oksentamista yli kaiken.
ja syö sitä lohta ja sitten oksentelet oikein näyttävästi, mieluiten anopin päälle
tuskin siellä on ruokana PELKKÄÄ lohta.
voi jee mikä kermaperse tosiaan...
Vai että Mäkkärin kautta myöhässä sukupäivällisille..Eikö siellä pöydässä ole mitään muuta kuin lohipala kaikille? Siinä koko tarjoilu? Ei mitään lisäkkeitä, perunaa, riisiä tms. Ja jälkkäristä puhuit, että sitä ilmeisesti ainakin.
Eiköhän normaali, terve aikuinen pärjää, vaikka yksi ateria jäisi kokonaan väliin. Ja ap:n tapauksessa epäilen, että jotain syötävää suuhunsa saisi, vaikkei sitä lohta söisikään.
Meillä jo lapsetkin tietää, että ei tarvi kaikkea syödä, mutta kutsuittuina ei siitä "tää ei oo mun herkkuruokaa" jutusta tehdä numeroa. Osaavat sanoa, että "saisinko vain vähän maksaa" tai mitä nyt onkin. Ja sitten syövät enemmän niitä höysteitä ja huomaamattomasti jättävät syömättä sen epämieluisan ruuan.
Mulla belgialaiset appivanhemmat ja voin sanoa, että eivät kyllä voisi ollenkaan ymmärtää, jos joku vieras rupeaisi sanomaan, että "älkää laittako sitä tai tätä". Keliakia ja allergiat tietysti asia erikseen.
mutta kyse on siis anopista :) Joka ennenkin on järjestänyt vastaavanlaisia yllätyksiä ja vaihtoehtoja ei todellakaan hänellä ole....mutta eipä siinä mitään menemme mäkkärin kautta ja sanomme, että olemme juuri syöneet.
jos kerran vain sinä olet muka allerginen?????? mitä vittua?
" kun minä en syö yökyökpahaa niin ei syö muutkaan kato me pidetään yhtä ja nirppaillaan kaikki!!"
EN ymmärrä miksei ap voi vaan jättää lohen syömättä?
Onhan siellä nyt aivan varmasti pöydässä muutakin kuin lohta! Perunoita, salaattia, leipää on varmasti. Eikä sitä lohta muutenkaan kukaan mitään isoa palaa kehtaisi ottaakaan, joten ihan hyvin pärjää aikuinen ihminen ilmankin.
Emäntä tarjoaa mitä haluaa ja sinä vieraana olet kiitollinen ja otat sitä mitä haluat. Piste.
Itse en ole koskaan mitenkään kiitollinen kenenkään tarjoiluista. Sitten olisin, jos ne olisi tehty minun juhliini minun puolestani, mutta kenenkään toisten pippaloissa en.
Miksi pitäisi olla?
Kohteliasta on ottaa ihmisten allergiat huomioon tarjoiluja valmistaessa, jos allergiasta tietää. Kohteliasta on myös huomioida kasvissyöjät.
työkaverillani on tuo vaiva, että monet asiat tuntuu pahalta tai väärältä tai miltätahansa suussa. Ei voi syödä, pitää valittaa ja vatkata sitä ruokaa lautasella ja narista. Onneksi olosuhteet ovat nykyään sellaiset että joudun katsomaan tuota hyvin harvoin.
onko tuo jotain aistiyliherkkyyttä tms ja löysisikö siihen ihan hoitoa? varmasti hirveän raskasta elämää ihmiselle itselleen ja vierestä katsominenkin ärsyttää.
työkaverillani on tuo vaiva, että monet asiat tuntuu pahalta tai väärältä tai miltätahansa suussa. Ei voi syödä, pitää valittaa ja vatkata sitä ruokaa lautasella ja narista. Onneksi olosuhteet ovat nykyään sellaiset että joudun katsomaan tuota hyvin harvoin.
onko tuo jotain aistiyliherkkyyttä tms ja löysisikö siihen ihan hoitoa? varmasti hirveän raskasta elämää ihmiselle itselleen ja vierestä katsominenkin ärsyttää.
Minulla on tuo ongelma, mutta en ronklaa pöydässä enkä yököttele tai tee siitä hirveää ongelmaa.
Koska ongelmaa minulla ei ole. Kotona saan valita millaista ruokaa laitan ja syön, eikä ole vielä tullut eteen tilannetta jossa olisi ihan pakko pakko syödä kaikkea väärän tuntuista. Harvempi siis edes tietää tästä ongelmasta.
ja hänen omat sisarukset. Noin parikymmentä henkeä. Mitä tulee räätälöintiin niin on se jännä kun vaihtoehtoja todellakin olisi vaikka kuinka mutta on päädytty juuri siihen yhteen ainoaan mikä ei alas mene...no on varmaan halvinta mahdollista.
Meinaat ettei niillä muilla vierailla voi olla mitään, mistä he eivät pidä? Minä-minä-minä... Ja kyllä sillä pikkuisen on väliä, mitä kalaa ostaa, kun joutuu tekemään ruuat parillekymmenelle vieraalle (plus anoppi ja appi). Kelaa vähän, mitä maksaa tehdä vaikkapa kuhasta ruuat tuolle löösille vs. mitä se maksaa lohesta. Kuha maksaa kolmisen kymppiä kilo, lohi puolet siitä.
kyllä noin isolle porukalle tekisin joka tapauksessa ainakin kahta eri vaihtoehtoa pääruoaksi. Aika työlästä sekin että laittaa lohesta niin paljon ruokaa että riittää parillekymmenelle. Ei niin suuri lohi mahdu edes uuniin.
vaivatta 2 isoa lohisiivua vierekkäin.
Taitaa mahtua kolmaskin jos ihan tiukkaan laittaa.
Että itseasiassa erittäin näppärä juhlaruoka on laittaa tuolla tavalla kalaa ja sitten keittää perunat lisäkkeeksi, kastike, yms
ja hänen omat sisarukset. Noin parikymmentä henkeä. Mitä tulee räätälöintiin niin on se jännä kun vaihtoehtoja todellakin olisi vaikka kuinka mutta on päädytty juuri siihen yhteen ainoaan mikä ei alas mene...no on varmaan halvinta mahdollista.
Meinaat ettei niillä muilla vierailla voi olla mitään, mistä he eivät pidä? Minä-minä-minä... Ja kyllä sillä pikkuisen on väliä, mitä kalaa ostaa, kun joutuu tekemään ruuat parillekymmenelle vieraalle (plus anoppi ja appi). Kelaa vähän, mitä maksaa tehdä vaikkapa kuhasta ruuat tuolle löösille vs. mitä se maksaa lohesta. Kuha maksaa kolmisen kymppiä kilo, lohi puolet siitä.
kyllä noin isolle porukalle tekisin joka tapauksessa ainakin kahta eri vaihtoehtoa pääruoaksi. Aika työlästä sekin että laittaa lohesta niin paljon ruokaa että riittää parillekymmenelle. Ei niin suuri lohi mahdu edes uuniin.
ja sitten se tapa jää päälle.
Minäkin kun oikein kuvittelen että nyt oksettaa ja on paha olo, niin kovasti on vaikea olla.
Jos ihminen on päättänyt että tietyt ruoka-aineet oksettaa häntä niin varmasti saa sen laatan tulemaan. Tästä voisi tehdä sokkotestin: sanoa että lautasella on jotain (yököttävää) ja katsoa tuleeko se laatta vaikka lautasella olisikin jotain ihan muuta.