Ottaisitko vittuiluna?
Jos saisit kutsun juhliin ja pääruoaksi (mainittu kutsussa) laitetaan ruokaa, jota et voi syödä? Ja kutsuja todellakin tietää asian, on tiennyt jo 16 vuotta.....
Kommentit (89)
Harva asia on ihmisessä niin vastenmielinen piirre, ettei sen kanssa voisi elää, mutta tuo on. Ruokanirsoilijoita en voi kerta kaikkiaan sietää, enkä halua heidän kanssaan viettää aikaa edes ruokapöydän ulkopuolella. Vegetaristit ja muut nirppikset kuuluvat samaan kategoriaan.
Sillä nyt ei kertakaikkiaan ole mitään tekemistä nirsoilun kanssa. Saatika sitten vegetarismissa, kyseessä on useimmiten eettinen asia, ei mikään nirsoilu. Puhumattakaan nyt siitä että jos ei kertakaikkiaan pysty syömään. On se kai vaikea samaistua asiaan jos itse pystyy syömään mitä tahansa. Mutta itselläni ei kyllä kävisi mielessäkään valita seuraa sen mukaisesti että syövätkö he niitä ruokia mitä haluaisin heidän syövän! Ei se minulta ole pois.
Olen siis se vastaaja jolta tulee melkein kaikki ylös. Olen kyllä allerginen puolelle maailmalle ja osa niistä allergioista, esim siitepölyallergia, saa aikaan allergiaoireita esim. paprikasta, porkkanasta ja omenasta. Syy liha/maitotuotteiden sietämättömyyteen on myös allergiassa. Kaloista pystyn syömään vain siikaa, silakkaa ja ahventa. En todellakaan ole valinnut tätä piirrettä itselleni, ja onneksi omaan lähipiiriini ei kuulu sellaisia idiootteja jotka eivät kutsu minua kylään koska en pysty syömään juuri mitään. Monesti minulle ei tosiaan ole mitään tarjolla, ja kovasti pahoitellaan että eivät oikein tienneet mitä minulle voisi laittaa, ja kyllähän minä sen ymmärrän. Aina voi tietysti kysyä etukäteen, mutta en minä siihen kuole että nautin pelkästään raikasta salaattia!
En usko hetkeäkään, että ei olisi valittua tuo. Olet siis allerginen kalalle valikoidusti? Toiselle olet, toiselle et? Sellaisesta allergiasta ei ole kuultukaan.
Minusta ei ole mitenkään erityisen outoa, että anoppi tarjoaa lohta vaikka tietää ettei yksi vieras siitä pidä yhtään. Illallisella on kuitenkin paljon ihmisiä ja kyse vaan mieltymyksestä eikä sairaudesta. Ei kaikkia voi kuitenkaan miellyttää, ja lohi on aika edullinen, tykätty ja helppo raaka-aine kokata isollekin porukalle.
Mun mies oli varsinkin suhteen alkuaikoina tosi nirso. Ei syönyt esim. kalaa, äyriäisiä, sieniä, salaatteja, useimpia vihanneksia, monia juustoja... Monesti äitini kyseli huolissaan mitä pitäisi tarjota kun tulemme käymään. Aluksi yritettiin yhdessä miettiä, mikä kelpaisi, mutta monesti mies jätti silti syömättä vaikka miten yritettiin miellyttää. Vähitellen lakkasin yrittämästä, tein kotona ihan sellaista ruokaa kuin itse tykkäsin ja sanoin myös äidilleni että tarjoilut on ihan vapaat - jos miehelle ei kelpaa niin on hänen ongelmansa. Vuosien varrella mies onkin oppinut syömään vaikka mitä, nykyään jopa pitää vuohenjuustosta, katkaravuista, kirsikkatomaateista, punaviinistä ym asioista joita ei kymmenen vuotta sitten edes voinut maistaa.
Itse kyllä myös ihmettelen, voiko terve ihminen oksentaa kun maistaa jotain mistä ei tykkää. Ilman muuta haluaisin tutkia kaikki allergiat ja sairaudet ja selvittää mistä ongelma johtuu. Voihan se olla jotain niinkin yksinkertaista, että joskus kun on sairastunut rajuun oksennustautiin tai ruokamyrkytykseen, on äskettäin syönyt sitä ruoka-ainetta. Itselläni on jäänyt tällainen ällötys kerran keitettyihin kananmuniin kun sain ruokamyrkytyksen. Silloin oli hirveä olo, oksetti ja suuhun tuli happamia, kananmunan makuisia röyhtäyksiä. Siitä jäi ehkä vuodeksi ällö mielleyhtymä enkä halunnut syödä keitettyjä munia, ja sitten meni ohi. Ehkä ap:lla on taustalla jotain tällaista? Siitä voi kyllä päästä yli.
Aika monella on joku ruoka mita ei pysty syomaan tai ei halua syoda. Koulusta muistan veripaltun, jota jotkut oksensivat ruokalan lahimmassa vessassa. Itsellani tekee pahaa purkkiliha ja persilja.
Kuinka moni soisi kiveksia, munuaisia ja vatsalaukkua jos anoppi tarjoaisi. Tai matoja ja heinasirkkoja? Taallahan on ehdotettu etta syodaan mita tarjotaan!
Kala-allergia on niin yleinen, etta kalan vaihtoehdoksi voi ostaa vaikka lihapullia kilon pakkauksissa lidlista...
Minusta on kohteliaampaa emannan tarota vaihtoehtoja kuin vieraan yrittaa syoda vastenmielista ruokaa.
On muuten kumma ettei mies saa sanotuksi aidilleen etta laittaa vahtoehtona vaikka kasvispihveja!!
mutta kyse on siis anopista :) Joka ennenkin on järjestänyt vastaavanlaisia yllätyksiä ja vaihtoehtoja ei todellakaan hänellä ole....mutta eipä siinä mitään menemme mäkkärin kautta ja sanomme, että olemme juuri syöneet.
jos kerran vain sinä olet muka allerginen?????? mitä vittua?
Alkaa nyt vaittako etteiko kaikkia ruokavieraita voisi miellyttaa. Varmasti voi, jos edes vahan on siihen halua!
syönyt lehmän mahalaukkua, sammakon reisiä, erilaisia sisäelimiä ja mitähän muuta. Ainakin kaikenmaailman nilviäisiä ja ties mitä äyriäisiä. Ja anopin tarjoamana. Anoppi on ranskalainen ja voin sanoa että erityisesti tuo lehmän mahalaukku oli oksettavaa, mutta siltikin musta on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan. En voi oikeasti käsittää, että aikuinen ihminen ei pysty jotain syömään kun oksettaa..aivan naurettavaa.
Ja kun sitä lohta voi ottaa ihan pienen palan ja sitten muuta lisuketta enemmän niin ei voi olla niin kauhean vaikeeta.
mutta kyse on siis anopista :) Joka ennenkin on järjestänyt vastaavanlaisia yllätyksiä ja vaihtoehtoja ei todellakaan hänellä ole....mutta eipä siinä mitään menemme mäkkärin kautta ja sanomme, että olemme juuri syöneet.
jos kerran vain sinä olet muka allerginen?????? mitä vittua?
KASVA AIKUISEKSI.
jos täällä tätä kysyt ja vittuunnut. Soita ja sano, että sitä et syö. Silloin muutut jo vaativaksi lapseksi.
syönyt lehmän mahalaukkua, sammakon reisiä, erilaisia sisäelimiä ja mitähän muuta. Ainakin kaikenmaailman nilviäisiä ja ties mitä äyriäisiä. Ja anopin tarjoamana. Anoppi on ranskalainen ja voin sanoa että erityisesti tuo lehmän mahalaukku oli oksettavaa, mutta siltikin musta on kohteliasta syödä sitä mitä tarjotaan. En voi oikeasti käsittää, että aikuinen ihminen ei pysty jotain syömään kun oksettaa..aivan naurettavaa.
Ja kun sitä lohta voi ottaa ihan pienen palan ja sitten muuta lisuketta enemmän niin ei voi olla niin kauhean vaikeeta.
On typeraa syoda kaikkea mita tarjotaan vain kohteliaisuudesta. Kysy vaikka niilta jotka ovat tuhonneet omat sisaelimensa syotyaan emannan tarjoamaa sienimuhennosta!
täällä kannata anopin tekemisiä moittia,sympatiaa et saa. Mut ihan suoraa vittuiluahan toi on sun anopilta. Kuka tahansa väittää muuta,valehtelee. Millaiset välit on muuten anoppiis ap?
Mun anoppi myös "kuittailee" jos on tehnyt jotain piirakkaa esim.kinkkua et voi kun sä et voi tätä syödä. Saattaa sanoa neljäkin kertaa samasta asiasta. Mut kun mua ei haittaa vaikka en syö sitä piirakkaa,enkä edes vaadi muuta tarjottavaa. Joskus olettaa muuten vaan etten syö jotain ja sanoo et sä et tätä syö.. en kommentoi mitään syön vaan tyynesti ja kehun kuinka hyvää on:) Mutta siis ap juttuun palatakseni,ihan varmasti vittuilee. Ja ihan taatusti suurin osa täällä myöskin vetäis hernettä nenuun jos oma anoppinne tekis vastaavaa,ette vaan piruuttanne voi myöntää et ap on oikeassa.
Kiukuttelee, että eivät saa mies ja lapsetkaan syödä, koska HÄN ei pysty syömään. Ja sitten tahallaan pilataan sukuateria tulemalla myöhässä - ei taida parantaa tunnelmaa. Jos suhtautuminen on tuota luokkaa, ei ihme että anoppi pitää lohesta kieltäytymistä nirppanokkaisuutena.
Järkevää käytöstä olisi olla tekemättä asiasta numeroa. Menisi sinne aterialle ja söisi perunaa, leipää ja salaattia, kyllä siitä nälkä lähtee niin ettei tarvitse mitään kamalaa mäkkäriruokaa tankata ja opettaa samalla lapsiaan yhtä nirppiksiksi ja epäkohteliaiksi kuin itse on. Mutta pääasia ei taida olla suku, perhe ja lapset, vaan se että ap saa vetää herneen nenäänsä yhä syvemmälle.
Anopilta olisi tietysti järkevää kertoa, että on varannut niitä Lidlin lihapullia miniälleen. Mutta taitaa suhde olla vähän tulehtunut molemminpuolisesta nokittelusta.
Emäntä on törkeä jos vaatii ja pakottaa syömään. Toisaalta nirson vieraan pitäisi enemmänkin nolostella nirsoilua kuin kiukutella pikkukakaran tapaan.
Minullakin on joitain ruoka-aineita, joiden syöminen on hyvin vaikeaa. Lisäksi minulla oli vanha sukulainen, joka tarjosi pilaantunutta ruokaa. Söin mitä voin ja niin vähän kuin pystyin. En ikinä kehtaisi nostaa mekkalaa siitä, että joku kehtaa tarjota 20 vieraalle tavanomaista ruokaa, josta en vain itse tykkää.
Todella asiattomia vastauksia olet saanut. Mä en suoraan sanottuna viitsisi edes mennä tuollaisen anopin luokse, joka passiivis-agressiivisesti vittuilee ruoan kautta. Mies ja lapset voisivat mennä ihan hyvin ilman mua.
Mulla on itselläni keliakia ja tuon kyllä omia ruokia mukana, mutta nähtävästi mulla on niin ihana suku ja ystävät, että ne aina yrittävät ottaa mun ruokavalion huomioon.
Papuja yritin pitkään syödä, vaikka oksennus oli lähellä. Sittemmin kävin allergiatesteissä ja sain tietää, että olen kaikille papukasveille allerginen. Usein allergisella ihmisellä on intuitio, joka tekee sen allergiaa aiheuttavan ruoan vastenmieliseksi. Se ei ole nirsoilua. Kuuntele omaa kehoasi tässä asiassa.
Emäntä tarjoaa mitä haluaa ja sinä vieraana olet kiitollinen ja otat sitä mitä haluat. Piste.
Olet lapsellinen, jos myöhästyt ruokailusta. Sen sijaan kannattaa varmaan syödä kotona hyvin, jos tiedät, että et pysty kylässä syödä. Niin minäkin teen. Jos tiedän meneväni paikkaan, missä ei saa ruokaa koitan etukäteen syödä hyvin. Tosi töykeää vaatia erikoispalvelua emännältä! itsekään en syö kalaa. Sitten syön vain uutta perunaa, jos olen ollut kylässä silli+uusia perunoita.
Lahjat otetaan nöyränä vastaan niitä ei valikoida eikä niistä kieltäydytä.
psykiatrille, sillä päässäsi on vikaa, ei mahassasi.
jos ei tiedä mistä puhuu? Jos itse on semmonen hemmetin roskasaavi joka pystyy vetämään mitä tahansa ruokaa niin onneksi olkoon vaan. Itsekin oksennan lohesta. Ei todella ole nirsoilua, koska pidin joskus lohesta. Nykyään se vaan tulee välittömästi ylös, enkä tiedä miksi. Sama sienistä. Sipulista ja paprikasta tulee myös julmettu närästys, että en selviä ilman lääkkeitä. Maksalaatikko, janssoninkiusaus yms. saa takuuvarmasti oksennuksen aikaiseksi, samoin suurin osa maitotuotteista. Väkipakollako niitä pitäisi sitten vetää, ettei vaan ole NIRSOILIJA? Ei kyse ole omasta valinnastani. Pystyn hyvällä ruokahalulla syömään hedelmiä, vihanneksia, pastaa ja salaattia ilman paprikaa. Lihaa en voi syödä lainkaan.
Enkä todellakaan ole nirso. Ruoat näyttää ja tuoksuu hyvältä, mutta jos syön niitä, oksennan. Helppo huudella siellä takarivissä.
On toki kurjaa ap:lle että sitten pääruoaksi on laitettu juuri lohi, mutta turha siitä on tehdä numeroa. Itse kun valmistin ruoan koko perheelle (sisarukset puolisoineen ym) niin siellä oli keliakiaa, vilja-allergiaa, kala-allergiaa, pähkinäallergiaa, vegetarismia ja laktoosi-intoleranssia, ja yksi karppaaja. Ei siis mitään mahdollisuutta tehdä ruokaa, jota kaikki voisi syödä. Tein itse useita vaihtoehtoja että jokaiselle olisi jotakin. Jos anoppisi jättää sinut ap täysin vaille vaihtoehtoa ja sulle tarjoiltaisi vain salaattia, ymmärtäisin pahastumisesi, mutta katso nyt homma ennen kuin pahastut!
Mäkin kyllä suosittelisin lääkärillä käyntiä, päätä tuskin kuitenkaan ihan ensimmäisenä tarvitsee tutkituttaa. Ennemminkin tulee mieleen, että olet todella allerginen vaikkapa jollekin mausteelle tai useammalle ruoka-aineelle. Tiedän pari ihmistä, joilla allergia oireilee pahoinvointina.
Mutta silti olen sitä mieltä, ettei usean hengen kutsuilla voi jokaisen mieltymyksiä ottaa huomioon, vaan jos joku ei pidä jostakin niin sitten ei syö sitä. Kai pöydästä nyt kuitenkin jotain muutakin yleensä löytyy kuin yksi ruokalaji.
pahoinvointi ei tule välittömästi eikä ruokaa ole vaikeata syödä. Allergiasta johtuva pahoinvointi tulee viiveellä, esim. omalla lapsellani n. 20-30min syömisestä ja allergialääkärin mukaan tuo on juuri oireenmukaista.
Jos yököttää syödä jotain tai oksettaa heti niin kyse on nirsoilusta, ei allergiasta.
Esim. anoppini ihan tasan vittuilisi. SE on usein tehnyt sitä että koska tietää minun olevan vegetaristi, laittaa tarjolle pelkkiä liharuokia ja tekee ison numeron siitä etten niitä syö. "Voihan sitä nyt välillä pari makkaraa tai lihapiirakan syödä, ei se nyt niin nöpönuukaa ole". Minä sitten yritän pysyä tyynenä ja hymyillen sanoa että "ei kiitos". Otankin nykyisin sinne omat eväät käsilaukkuun että on jotain syötävää kun anoppi taas aloittaa käännytysyrityksensä.
Jos yököttää syödä jotain tai oksettaa heti niin kyse on nirsoilusta, ei allergiasta.
Tämä "nirsoilu" voi kuitenkin olla psykologista eli täysin todellista, asia jolle ei mahda mitään, sille nirsoilijalle. Lapsuuden pakottamisella yms. voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia.
Mutta ap, anna anopin vittuilla keskenään eli älä tee asiasta numeroa.
Tai jäisin kotiin ja mies menis lasten kanssa.
Jos kerran tarkoituksellisesta vittuilee, niin onhan sulla oikeus loukkantua tai jopa vittuilla takaisin.
En mene minnekään, mihin en tunne itseäni tervetulleeksi.
Mua on aina ihmetyttänyt se, ettei osata erottaa aitoa nirsoilijaa ja ihmistä, jolle joku ruoka ei oikeasti sovi ja saa siitä esim. vatsavaivoja. Aito nirso ei selittele -toki heillä ei ole siihen mitään velvollisuutta, jos aikuinen ihminen ei syö niin sitten ei syö- kun taas esim. allergikko joutuu pahoitellen toteamaan, ettei voi jotain ruokaa syödä. Nirsoilusta ei ole kyse silloin, jos tietää tarjotun ruoan aiheuttavan esim. ilmavaivoja tai pahoinvointia. Tällä palstallahan on aina joitain elämäänsä elämättömiä, joiden elämäntehtävä on arvostella ja kytätä, mutta valitettavasti näitä pellejä on ihan live-elämässäkin. Aika tyhmä saa olla, jos niputtaa nirsoiksi kaikki, joille joku ruoka ei sovi.
Sillä nyt ei kertakaikkiaan ole mitään tekemistä nirsoilun kanssa. Saatika sitten vegetarismissa, kyseessä on useimmiten eettinen asia, ei mikään nirsoilu. Puhumattakaan nyt siitä että jos ei kertakaikkiaan pysty syömään. On se kai vaikea samaistua asiaan jos itse pystyy syömään mitä tahansa. Mutta itselläni ei kyllä kävisi mielessäkään valita seuraa sen mukaisesti että syövätkö he niitä ruokia mitä haluaisin heidän syövän! Ei se minulta ole pois.
Olen siis se vastaaja jolta tulee melkein kaikki ylös. Olen kyllä allerginen puolelle maailmalle ja osa niistä allergioista, esim siitepölyallergia, saa aikaan allergiaoireita esim. paprikasta, porkkanasta ja omenasta. Syy liha/maitotuotteiden sietämättömyyteen on myös allergiassa. Kaloista pystyn syömään vain siikaa, silakkaa ja ahventa. En todellakaan ole valinnut tätä piirrettä itselleni, ja onneksi omaan lähipiiriini ei kuulu sellaisia idiootteja jotka eivät kutsu minua kylään koska en pysty syömään juuri mitään. Monesti minulle ei tosiaan ole mitään tarjolla, ja kovasti pahoitellaan että eivät oikein tienneet mitä minulle voisi laittaa, ja kyllähän minä sen ymmärrän. Aina voi tietysti kysyä etukäteen, mutta en minä siihen kuole että nautin pelkästään raikasta salaattia!