Miksi monet hyväksyvät sisarusten välisen väkivallan? Jos esim. 15 v lyö
potkii tai muuten on väkivaltainen sisaruksiaan kohtaan, miksi tästä ei tehdä rikosiloitusta?
Tai jos on alle 15v niin lastensuojeluilmoitusta?
Monet todistavat tällaisia tilanteita mutta eivät reagoi mitenkään.
Kommentit (31)
Eivät meillä isommat hakkaa pienempiään eivätkä pienemmät isompiaan. Jotain samanikäisten välisiä tönimisiä on ollut mutta ne kielletään samantien. Edes ihan pienenä eivät ole käyneet kopauttamassa vauvaikäisiä sisaruksiaan.
Muuten ei ole elämä yhtään täydellistä mutta tuo homma toimii.
Minä olen lapsuusperheestä jossa vanhammt kuritti fyysisesti meitä lapsia, minua etenkin.
Myös me sisarukset riitelimme keskenään. Ei meillä ollut mitään sellaista, että esim. isoveli olisi puolustanut meitä nuorempia siskojaan, kuten kaverin perheessä oli. Káikkea muuta, kiusaamista koko ajan.
Etenkin sisko kiusasi, minua.
Tätä jatkui ihan pitkälle teini-ikään, tapeltiin ihan niin että oltiin tukassa kiinni, hakkaamista, repimisitä, ym kaikkea.
Aikuisena se muuttui. Sisko on kyllä läiskinyt minua, mutta lähinnä se on jatkuvaa vittuilua ja mitätöintiä, selän takana muille haukkumista, arvostelua. Teit niin tai näin, aina arvostellaan. Jos ei muuta, niin sitten kaivellaan ikivanhoja asioita, muistellaan niitä, pilkataan, ivaillaan: se oli tommonen ja se teki silloin näin (ja muistot ja tarinat vääristyvät ja "tiedetään" tapahtumat, joissa eivät ole olleet edes mukana)
Siskoni on kasvattanut oman lapsensa hakkaamalla, väkivallalla.
Minulla on ollut kova työ, etten lyö, ja olen lyönytkin omiani.
Sisaruksiini minulla on nyt välit poikki, koska totesin noin 10 vuotta sitten, että nyt se riittää, se jatkuva vittuilu.
totuus on että monet sisarukset riitelee, välillä nyrkeinkin, mutta se on se viha-rakkaussuhde, ja tietysti tähän puututaan! ainahan riitoja on. ja totta sekin,että jos sisarusten välejä oikein hiertää, se kyllä purkaantuu väkivaltanakin, koska koetaan se sisarus "turvallisena" kohteena purkaa kiukkua.
naapurin 15-v pojasta jonka olen useasti nähnyt menevän 13-vuotiaan kimppuun. Vanhemmat vissiin niin tottuneet etteivät enää välitä.
Minuakin 2v vanhempi isoveli hakkasi säännöllisesti 8-vuotiaaksi asti. Vanhemmillamme ei ollut mitään keinoja tuon lopettamiseksi.
naapurin 15-v pojasta jonka olen useasti nähnyt menevän 13-vuotiaan kimppuun. Vanhemmat vissiin niin tottuneet etteivät enää välitä.
Minuakin 2v vanhempi isoveli hakkasi säännöllisesti 8-vuotiaaksi asti. Vanhemmillamme ei ollut mitään keinoja tuon lopettamiseksi.
Minä en tiedä tuttavapiirissä ketään, jonka 15 v lyö sisaruksiaan. Enkä tiennyt omassa lapsuudessa/nuoruudessanikaan.
Omat 15-vuotiaani eivät _ikinä_ ole olleet kotona väkivaltaisia ketään perheenjäsentä kohtaan. Siis 15-vuotiaana. 2-vuotiaana joo kyllä. (Nyt kolmas 15-vuotias)
mutta siihen pitää mennä väliin.
Tosi meidän pojat tappelee, mutta en viitsi siitä kertoa muille, ettei joku kahjo akka tee ilmoitusta, kun eihän av-mammojen lapset koskaan lyö.
Ei kukaan ole niin erinomainen, kun av-mamma.
Oma 15 v se sisko "hakkasi" mut tänään et on paljon haavoja, ruhjeita ja mustelmia. On raapinut mua silleeN että kädet täynnä arpia. Kerrankin suuttu jostain pikkuasiasta mitä selitin sillä tavalla että kun astuttiin ulos autosta hän kiirehti ovelleni ja yritti murtaa jalkani, onneksi sain jalat nopeasti pois. Ja raapas sitten sillä tavalla että edelleen suht vaaleassa ihossa tummat jäljet. Olen itse 13v . Pystyisin varmasti satuttamaan siskoani, mutta en usko väkivaltaan, missä lyödään itse ihmistä, tavaroita voin kyllä rikkoa. Oon ite 13 ja hänpä täyttää viellä huomenna 16 ja saa 1400€ läppärin. Olen siis
Oma siskoni oli täysi-ikäinen, parikymppinen, minä n.16v kun melkein kuristi minut omassa asunnossaan, koska minä nauroin hänelle, kun hän sanoi, että on päässyt yli exästään. Lopetti vasta, kun aloin sinertää ja kaverini huusi vieressä. Toinen siskoni on hakannut vuoroin meitä kaikkia sisaruksia. Kukaan ei ole koskaan uskaltanut ilmoittaa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 23:54"]
Oma 15 v se sisko "hakkasi" mut tänään et on paljon haavoja, ruhjeita ja mustelmia. On raapinut mua silleeN että kädet täynnä arpia. Kerrankin suuttu jostain pikkuasiasta mitä selitin sillä tavalla että kun astuttiin ulos autosta hän kiirehti ovelleni ja yritti murtaa jalkani, onneksi sain jalat nopeasti pois. Ja raapas sitten sillä tavalla että edelleen suht vaaleassa ihossa tummat jäljet. Olen itse 13v . Pystyisin varmasti satuttamaan siskoani, mutta en usko väkivaltaan, missä lyödään itse ihmistä, tavaroita voin kyllä rikkoa. Oon ite 13 ja hänpä täyttää viellä huomenna 16 ja saa 1400€ läppärin. Olen siis
[/quote]
Eivätkö vanhempasi puutu asiaan? Voisitko jutella koulussa jollekin esim. terveydenhoitajalle?
Kai sitä tosiaan jotkut pitää normaalina että sisarukset pieksee toisiaan? Vai onko se niin häpeällistä että vanhemmat eivät uskalla ottaa yhteyttä esim. perheneuvolaan? Harva lapsi on itse niin rohkea että uskaltaisi puhua ulkopuolisille sisarusväkivallasta. Jostain käsittämättömästä syystä tuo perheväkivallan muoto on hyväksyttävämpää kuin muut?
Vanhemmille on kova paikka myöntää ulkopuolisille että oma lapsi pn väkivaltainen, siksi ei haeta apuakaan. Siinähän joutuisi myöntämään että kasvatuksessa on ehkä mennyt jotain pahasti pieleen.
olen 13 vuotias tyttö ja minulla on sisko joka on 15 (kohta 16) hän hakkaa minua aina välillä tuntuu vain että äitini puolustaa häntä enemmän kuin minua. minun mielestä asialle olisi tehtävä jotain!
Tiedän tapauksen jossa sisarusten äiti oli katsellut vieressä kun toinen sisarus hakkasi toista, ikä silloin jotain 15 ja 16. Äiti on myöhemmin kuulemma sanonut ettei uskaltanut mennä väliin,
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt 15v poikani löisi pikkusiskoa, todella tekisin siitä rikosilmoituksen.
Minua todella ihmetyttää tämä asenne, että kun isosisarus lyö niin se on paljon vakavampaa kuin toisinpäin. Tekisitkö ilmoituksen jos pikkusisko löisi 15v:tä?
Meillä on ollut tiukkana sääntönä aina, että sisaruksia ei lyödä, eikä myöskään haukuta. Eri mieltä ovat lapset olleet ja korottaneet ääntäkin toisilleen, mutta eivät ole käyneet käsiksi, eivätkä ole haistatelleet tai puhuneet törkeyksiä. Nykyisin kun ovat aikuisia, pyrkivät välttelemään riitoja ja haluavat selvästi olla väleissä, vaikka joskus ärsyyntyvätkin toisiinsa.
Lapsuudenkodissani oli villimpi meno ja huusimme toisillemme pää punaisena ihan mitä sattui ja pahimmillaan oli tönimistäkin. En halunnut samanlaista perhe-elämää, joten otin käyttöön tiukemmat säännöt kuin omat vanhempani aikoinaan. Sisareni perheessä olen kuullut, että vielä teinitkin mätkivät toisiaan ja kyllä se aika kamalalta tuntuu ajatuksena.
Millaisissa perheissä näitä toistensa hakkaajia kasvaa? Ja oikeastiko joku pitää sitä ihan normaalina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua todella ihmetyttää tämä asenne, että kun isosisarus lyö niin se on paljon vakavampaa kuin toisinpäin. Tekisitkö ilmoituksen jos pikkusisko löisi 15v:tä?
Voisiko alapeukuttaja vähän selventää ajatuksiaan? Oikeastikko joku on sitä mieltä että pienemmät saa mätkiä isompia mutta toisinpäin se on ehdottomasti kiellettyä?
Vierailija kirjoitti:
totuus on että monet sisarukset riitelee, välillä nyrkeinkin, mutta se on se viha-rakkaussuhde, ja tietysti tähän puututaan! ainahan riitoja on. ja totta sekin,että jos sisarusten välejä oikein hiertää, se kyllä purkaantuu väkivaltanakin, koska koetaan se sisarus "turvallisena" kohteena purkaa kiukkua.
Mutta eihän tällaista voi hyväksyä. Ei ihminen saa kohdistaa minkäänlaisia tuntemuksia väkivaltana toisia ihmisiä kohtaan? Täytyy löytää jokin muu keino kanavoida vihan tunteet ja opettaa lapselle sosiaalisia taitoja. Eihän aikuisenakaan kun vituttaa nii tirvasta muita turpaan, siitähän tulee syyte. Juuri tämmöiset ajattelutavat jatkavat väkivaltaista kulttuuria.
Itse olen 10v elämässäni ollut siskon ja veljeni väkivallan kohteena sekä seurannut vierestä isäni väkivaltaa lapsia kohtaan.. niistä traumoista ei ihan vuodessa eikä parissa ole selvinnyt.
Kertaakaan eivät sisarukset (3 kpl) ole satuttaeet toisiaan tahallaan (jalkapallopelissä sattuneet tapaturmat eivät ole tahallista satuttamista). Meillä ei ole annettu luunappeja tai tukistettu, joten lapsiparoillani ei ole sitä mallia, että enemmän toiselle kipua aiheuttava on voittaja.