Ihan hirveästi menee rahaa vieraiden kestitsemiseen kesäisin, tuntuu että kaikki änkeävät kylään.
Asutaan siis kivassa ja isossa okt:ssa, järven rannalla ja vielä lapsiperheiden suosiman kesäkohteen lähellä. Laskin että meillä on tänä kesänä käynyt kahdeksan perhettä/pariskuntaa kylässä, suurin osa oli yötä ja loputkin liki koko päivän..kolme perhettä on vielä tulossa. Ketään heistä emme ole kutsuneet vaasn itse ovat ehdottaneet että tulisivat yöksi tai haluaisivat tulla meille grillaamaan. Minä olen jopa torpannut pari tulijaa, mies ei osaa vastata kieltävästi kellekään.
Kaikilla tulijoilla on aina mielessä tuo grillaaminen ja itse sitten tuovat lähikaupasta tullessaan jonkun eskimopaketin kun me ostamme kaiken muun.
Itse siis kutsuvat itsensä "kun teillä on niin sitä tilaa ja ihana paikka" mutta vastavuoroisesti ei meitä kestitä koskaan..mur.
Ensikesänä pistän stopin tälle majatalon pyörittämiselle. Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (57)
Siis eivätkö tajua tuoda eväitä tullessaan?!?! Meillä on aina kylään mennessä (siis kun meidät kutsutaan kylään, ikinä ei mennä kutsumatta) ensinnäkin omat liinavaatteet ja pyyhkeet mukana. Sen lisäksi vien yhdenkin yön reissulle vähintään 50 euron arvosta eväitä, plus lapsille jotain pientä lisäksi. Jos on tarkoitus pitemmän kaavan mukaan grillata ja istua iltaa, vien myös viiniä/olutta tms. kun tiedän vallan mainiosti, mitä alkoholijuomat maksavat. Syömisten lisäksi tykkään viedä jotain kivoja servettejä, kynttilöitä, kukkia tms.
Juuri näin,jo lapsuudenkodissani kun kutsuttiin sukulaisten kesämökille tai vieraisille kaupunkiin,niin AINA äiti pakkasi mukaan: petivaatteet,pyyhkkeet,shamppoot yms. lisäksi ostettiin ruokapussi:leipää,maitoa,lihaa,leikkeleitä yms.
Apua,kuka voi olla noin idiootti että menee tyhjin käsin vieraille,saatikka sitten yökylään. Missä on ihmisten alkeelliset käytöstavat!
Ihan sinun omaa typeryyttäsi, jos et älyä sanoa selväsanaisesti, että tuokaa sitten tullessanne grillattavaa.
Sekin on omaa pöljyyttänne, kun ette kutsu itseänne vastavuoroisesti kylään.
Mun äiti ei antaisi tarjota mun tädille perusruokaaa.
Meillä taas ei ole rahaa ostella pihveja 7 henkilölle.
Oikeesti tosi kamalaa, että vierailuja pitää rajoittaa, kun ruoka on kallista.
Meillä vieraat yöpyvät yleensä 3 yötä.
Siskoni asuu yksin ja saa pientä eläkettä. Ei ota sukulaisia koskaan kylään, kun ei voi tarjota niille minkäänlaista ruokaa.
tervetuloa vaan: Mä teen salaatit ja ostan patongit, tuokaa te tullessanne grillattavat ja juotavat. Ei ole kukaan jättänyt tuomatta grillattavia!
mutta joku toinen fiksu onkin jo ehdottanut samaa :)
Tuo on hyvä keino!
Ja toisekseen: jos ihmiset kerran kutsuvat itsensä teille niin miksi ette vastavuoroisesti kutsu itseänne heille?
ja vieraille kertomaan, mitä odotatte.
Meillä oli maalla asuessa diili, että kyäilijät toivat tullessaan aamu/iltapala tarpeet + ottivat osaa milloin mihinkin hommaan.
Nyt taas kaupungissa on jaettu heti kättelyssä niin, että jokainen tuo grilliin jotakin + omat juomat. Hyvin toimi (ja toimii), vieraita riittää edelleenkin.
Aika ihmeellinen tapa, että joku kutsuu itse itsensä teille grillaamaan :D
Jos tuommoista kuitenkin tapahtuu, niin eikös varsin luonnollista ole että kutsuja itse hoitaa grillitarjoilun?
Minä ainakaan en älyäisi tilanteessanne lähteä hankkimaan mitään grilliherkkuja, vaan päinvastoin ilmoittelisin suureen ääneen, että tuokaas ne biffit klo 18 kun silloin on rilli kuumana!
Joku aiemmin mainitsi tuliaisten tuomisesta. Sekään ei ole niin helppo ja yksioikoinen juttu. Yhä useammat nimittäin eivät halua mitään tuliaisia, vaan inhoavat kaikenlaista roinaa mitä toisten nurkkiin tuodaan. Minä kuulun siihen joukkoon, ja siksi en veisi tuliaisia kuin jollekin oikein inhottavalle ihmiselle.
Anyway, kerro suoraan vieraillesi mitä haluat. Minäkin tykkäsin, jos kyläpaikassa suoraan saisi tietää toiveet, eikä kyräiltäisi kummasti.
Siis eivätkö tajua tuoda eväitä tullessaan?!?! Meillä on aina kylään mennessä (siis kun meidät kutsutaan kylään, ikinä ei mennä kutsumatta) ensinnäkin omat liinavaatteet ja pyyhkeet mukana. Sen lisäksi vien yhdenkin yön reissulle vähintään 50 euron arvosta eväitä, plus lapsille jotain pientä lisäksi. Jos on tarkoitus pitemmän kaavan mukaan grillata ja istua iltaa, vien myös viiniä/olutta tms. kun tiedän vallan mainiosti, mitä alkoholijuomat maksavat. Syömisten lisäksi tykkään viedä jotain kivoja servettejä, kynttilöitä, kukkia tms.
Jos mennään syömään, viedään vähintään se viinipullo, kukkapuska ja karkkipussit lapsille. Jos mennään yökyläään, lapsille ostetaan jokin peli tai vastaava ja viinipullon ja kukkapuskan lisäksi mukana on pussillinen ruokaa/grillattavaa/leipomuksia - ihan siitä riippuen, mitä on sovittu.
En kutsu itse itseäni kylään, joten on vaikea kuvitella tilannetta, mutta jos olisin ollut enemmän asiaa järkkäämässä, veisin todennäköisesti ruokaa ihan kassillisen ja päälle juomia. Jos kyläily kestää vain joitakin tunteja, riittää kyllä perustuomiset. JOs on kutsunut itsensä grillaamaan, tuo myös ne grilliruoat.
grillaamaan itsensä kutsuminen pitäisi tarkoittaa että tuo syötävät!
Itseni on kasvatettu niin, etten mene juuri minnekään viemättä mitään. Vien ihan nopeaakin kahvittelua varten ystävälle vähintään keksipaketin, piirakan tai muun..ehkä suklaan jos ei muuta ole kotona ja lähtö on nopea.
Minusta se on vain hyvien tapojen mukaista.
ja jos meille tulee ex tempore, saa kyllä aina jotain tarjottavaa... pidän tarjoilujen tekemisestä..
Mutta suvut on erilaisia!! Mieheni puolella ei viedä - ja se on ollut minulle aina vaikeaa. Mennään siis ihan minne vaan, niin ei vielä.. vanhan mummon luo jne. Itse kyllä pyrin viemään aina jos minusta on kiinni mutta koska miehen suvun puolella siihen suhtaudutaan ihmetellen, en nykyään aina vie. Joskus suhtautuminen on siis sellaista, että mitä sä nyt tuot tänne?..
Siis teillä on yksitoista ystäväperhettä jotka haluavat viettää aikaa teidän kanssanne. Olet aivan uskomaton ihminen sosiaalisissa taidoissasi, noin monen ystävyyssuhteen ylläpitäminen on luonnon lahja.
Nimimerkillä: kuulun siihen viidennekseen kansasta jolla ei ole ystäviä. Peritty mökkikin (ulkohuussi) löytyy, mutta vietaita ei tule edes kutsumalla.
kyllä minä ainakin näen asian niin, että jos itse kutsun vieraita, niin silloin myös itse kestitsen. Tosin silloinkin pienet tuliaiset (esim. pullo viiniä tai kukkia tms.) on hyvä vieraiden tuoda. Tai itse ainakin aina vien. Ikinä en tyhjin käsin mene kylästelemään.
Mutta jos joku kutsuu itse itsenä kylään syömään, niin silloin oletan, että tämä kutsuja vastaa kyllä aika isosta osasta ruuasta. Itse voisin tehdä salaattia, perunaa tarjota jne. mutta kyllä tämän kylään tulijan pitää sitten tuoda tullessaan vaikka ne grillattavat lihat.
Siis teillä on yksitoista ystäväperhettä jotka haluavat viettää aikaa teidän kanssanne. Olet aivan uskomaton ihminen sosiaalisissa taidoissasi, noin monen ystävyyssuhteen ylläpitäminen on luonnon lahja.
Nimimerkillä: kuulun siihen viidennekseen kansasta jolla ei ole ystäviä. Peritty mökkikin (ulkohuussi) löytyy, mutta vietaita ei tule edes kutsumalla.
Saapa nähdä montako heille on tunkemassa enää sitten, jos tuo avauksen tekijä lopettaa moisten hyväksikäyttäjien hyysäämisen, passauksen ja käskee myös osallistua ruokakuluihin :P
Kai nyt tuollainen ilmainen hotellipalvelu ruokineen kelpaa, jos on tarpeeksi törkeä hyödyntääkseen toisen kiltteyttä.
Tuskin siinä on välttämättä kyse mistään ystävyyksistä.
Jos joku nyt tulisi ilmottaisin, että ollaan itse juuri lähdössä kyläilemään tai sitten lähtisin kauppaan ja jättäisin pienmmät lapset mökille vieraiden kanssa leikkimään. Käskisin myös lämmittämään saunan, pilkkumaan puut ja kantamaan vedet valmiiksi niin ja etsimään kaapista jotain syötävää me kun olemme juuri syöneet. Ilalla sitten olisi ohjelmassa talkoohommia jne. ja aamuksi huusin tyhjennys. veikkaan, että vieraat lähtisivät jo ennnen aamupalaa.
Meillä oli sama juttu ja itse väsyin niin etten tosiaankaan jaksanut änketä omaa perhettä vastavierailulle, jotta olisivat tajunneet miten käyttäytyvät.
Tullaan niin että itse kutsutaan ja ollaan kuin jossain hotellissa ja sitten pitäis heitä vielä viihdyttää.
Uskokaa jo että yökylään mennään vasta kun joku kutsuu teidät. Ja jos näin tapahtuu niin siinä yhteydessä kun kutsuun vastataan sovitaan mitä viedään mukanaan.
Ei kai auta kuin sanoa että tulkaa iltapäiväkahville, tuolla ja tuolla on camping-alueita. -Ai niin, meitäkin on pk-seudulla viety kahvilaan ja ite on pitänyt omat kahvit maksaa. Samat vieraat ovat meillä olleet monta yötä peräkkäin, tyylin mitä seuraavaksi syödään.
Jos joku nyt tulisi ilmottaisin, että ollaan itse juuri lähdössä kyläilemään tai sitten lähtisin kauppaan ja jättäisin pienmmät lapset mökille vieraiden kanssa leikkimään. Käskisin myös lämmittämään saunan, pilkkumaan puut ja kantamaan vedet valmiiksi niin ja etsimään kaapista jotain syötävää me kun olemme juuri syöneet. Ilalla sitten olisi ohjelmassa talkoohommia jne. ja aamuksi huusin tyhjennys. veikkaan, että vieraat lähtisivät jo ennnen aamupalaa.
Jos haluan vieraita, niin kutsun heidät itse.
Meille on ihan turha änkeytyä kylään kutsumatta.
Meille ovat vieraat tervetulleita. Jos alkaa tuntua että aina me tarjotaan, saan suuni auki ja kysyn mitäs te toisitte. Meillä sellaiset puitteet kotona että monien perheiden kanssa on helpompi olla meidän luona.
Ystäväperheitä onkin paljon. AP:lla ei varmaan enää parin vuoden päästä kun juputtaa täällä mutta ei viitsi vieraille itselleen asiaa sanoa. Mielellään ne vieraat tuo ruokia kun asiasta normaalisti sanoo.
AP olisi varmasti iloinen jos pääsisi eroon noista "ystäväperheistä" tuollaisia ystäviä ei kukaan kaipaa hyväksikäyttäjiä ne ovat. Ystävät ei käyttäydy noin. Normiälyinen ihminen joka kutsuttaa itsensä kylään tajuaa tuoda ruokia tullessaan ja jos ei tajua niin ei siinä mitkään sanomiset auta. Ja vastavuoroisuus kuuluu aina kyläilyihin ja myös oikeaan ystävyyteen.
ruokia. Tämä koskee siis niitä, jotka itse ehdottavat majoittumista meille. Eli tulla saa, mutta grilli ei lämpene, koska kaasua ei ole. Tarjolla on siis makkarakeittoa ja itseleivottuja sämpylöitä. Jos vieraat ehdottavat, että mieheni voisi lähteä sitä kaasua ostamaan, näyttää mies tyhjää kaljatölkkiä ja sanoo, että kun meillä on se periaate, että ei yhtää promillenpuolikastakaan, kun lähtee ajamaan. Jos vieras tarjoutuu kuskiksi, pitää mies huolen, että ei ota lompakkoa mukaan.
Ihmeen hyvin tämä tehoaa.
Jos meille änkeydyttäisiin grillaamaan eikä edes tuotaisi mitään mukana,
niin kysyisin että mitäs muuten aioitte grillata, tuokaa ruokanne tänne niin aletaan lämmittelemään grilliä.
Saisivat muuten lähteä siltä istumalta joko
A. kotiinsa tai
B. ostamaan omat eväät
Yhtä paljon kuin näitä törkimyksiä, ihmettelen kyllä niitäkin jotka suostuvat tuollaisten hyväksikäytettäviksi, ja passaavat vaan kiltisti.