Vihkiminen maistraatissa vaikka kuulumme kirkkoon?
Onko aivan typerä idea mennä naimisiin maistraatissa vaikka kuulumme kirkkoon molemmat? Emme halua mitään juhlia, syy on oikeasti ettei ole varaa nyt järjestää edes sukulaisille mitään syöminkejä/tarjoiluja EMMEKÄ muutenkaan jaksaisi mitään sellaista järjestää. Tokihan voisimme kirkkoonkin mennä kahdestaan lasten kanssa, mutta sekin tuntuu hassulta iso kirkko kun on. Maistraatti tuntuu jotenkin omimmalta, pienempi paikka ja ehkä ei niin perinteinen...
Jonkin hienon mekon nyt ajattelin hankkia ja tietty johonkin menisimme sitten kahdestaan miehen kanssa vaikka yöpymään. Yhdessä ollaan oltu monen monituista vuotta eikä haluta tehdä suurta numeroa naimisiinmenosta!
Kommentit (34)
Jos ei siis ole uskonnollisia syitä? Niitähän aloittajalla ei ollut. Ja aika harvalla muullakaan tuntuu olevan. Ei se kirkollinen vihkiminen ole yhtään "oikeampi". Eivät kaikki halua mitään uskonnollista hömppää vihkimiseensä.
Sen voi suorittaa kirkon lisäksi kappelissa, ulkona luonnossa, kotonanne, papin työhuoneessa tai vaikka veneessä. Paikalle ei ole pakko kutsua kuin ne kaksi todistajaa, jotka maistraattiinkin. Mitään tarjoiluja ei ole pakko järjestää, ei ole pakko olla hääpukuja tai kukkia tai muutakaan hörhellystä.
Minä en ymmärrä, miksi "kirkkohäät" pitäisi olla aina joku järkyttävän suuri spektaakkeli. Myös kirkollisen vihkimisen voi järjestää pienimuotoisesti ja intiimisti. Plussana se, että kirkollisen vihkimisen saa halutessaan myös muulloin kuin virka-aikana.
Sen voi suorittaa kirkon lisäksi kappelissa, ulkona luonnossa, kotonanne, papin työhuoneessa tai vaikka veneessä. Paikalle ei ole pakko kutsua kuin ne kaksi todistajaa, jotka maistraattiinkin. Mitään tarjoiluja ei ole pakko järjestää, ei ole pakko olla hääpukuja tai kukkia tai muutakaan hörhellystä.
Minä en ymmärrä, miksi "kirkkohäät" pitäisi olla aina joku järkyttävän suuri spektaakkeli. Myös kirkollisen vihkimisen voi järjestää pienimuotoisesti ja intiimisti. Plussana se, että kirkollisen vihkimisen saa halutessaan myös muulloin kuin virka-aikana.
Sehän on jotain ihan vapaiden suuntien hyminää. Vapaissa suunnissa ei kuuluta kirkkoon ja mennään naimisiin maitraatissa.
Luterilaisessa kirkossa riittää, että on kastettu ja uskoo jollain lailla. Mitään sen kummempaa uskovaisuutta ei tarvita tai edes haluta. Jokainen ihminen kelpaa Jumalalle ja sitä myötä kirkolle.
Meillekin on se itse vihkiminen ja toiselle lupautuminen tärkeintä, ei itse ohjelma ja 'tyhjät' sanat. Oikeasti ne eivät ole yhtään tärkeitä. Mitään juhlaa en oikeasti edes halua jälkeenpäin, no syömään voisimme mennä mutta tosiaan sukulaisille ei ole varaa tarjota mitään juhlia tässä vaiheessa, sen verran isot juhlat jo tulee meidän sisaruksista ja heidän lapsistaan :)).
Meidän omassa kodissa voisi myös onnistua tai ulkona puutarhassa jos sää olisi suotuinen:)).
Kiitos paljon kaikille tähän saakka vastanneille!
Ap
Minä olen se kirkossa salaa naimisiin mennyt ja minulle myös oli tärkeintä se toisilleen lupautuminen. Ihanaa oli mennä kirkossa jos vähänkin on uskonnollinen. Jätettiin kaavasta kaikki turha pois ja mahtava tunnelma oli silti, se kirkko teki jotenkin vain sen tunnelman.
Papin kutsuminen omaan kotiin oli toinen vaihtoehtoni, mutta onneksi päädyimme kirkkoon. Nimittäin satoi vettä kaatamalla :) kauniin mekon hommasin minäkin.. Kirkosta mentiin kotiin ja juotiin kuoharia ja syötiin kakkua. Ja tuntui omalta.
Meillä oli juuri noin. Meille oli tärkeintä se naimisiinmeno, ei puitteet, ja maistraattivihkiminen oli kivan vapaamuotoinen tilaisuus. Kesti kyllä kauemmin kuin sen 2 min. Valittiin maistraatti siksi, että kumpikaan meistä ei välitä kirkollisista seremonioista. Ei vain ole saatu aikaiseksi erotakaan kirkosta ja meneehän kirkollisveroista hyvään tarkoitukseen ainakin osa, joten ollaan nyt vaan sitten tapaluterilaisina kuuluttu seurakuntaan.
mielestäni kaunis ja romanttinen päätös. ei kuluta rahaa ei stressaa ja teillä on yhteinen kaunis muisto! en ole itse rahalle perso ja teenkin mielelläni mieheni kanssa päätöksiä jotka sitovat juuri meitä kahta (tämmönen toiminta ei yleensä vie paljon rahaa), tulee hyvä fiilis ja yhteensopivuuden tunne! ;)
ja uskonto ei ole parin elämässä tärkeitä. Kirkkovihkiminen on itseasiassa aika huvittavaa jos pari ei usko, he siis lupaavat jotain jollekin johon eivät edes itse usko. Maistraatissa se lupaus tehdään vain toisilleen. Toimitus on toki varsin lyhyt ja koruton, mutta ei se minua haitannut. Pikemminkin oli hyvä, että homma hoitui pikaisesti. Mehän nimenomaan halusimme lyhyen ja ytimekkään toimituksen. Suosittelen siis maitraattia :)
mielestäni kaunis ja romanttinen päätös. ei kuluta rahaa ei stressaa ja teillä on yhteinen kaunis muisto! en ole itse rahalle perso ja teenkin mielelläni mieheni kanssa päätöksiä jotka sitovat juuri meitä kahta (tämmönen toiminta ei yleensä vie paljon rahaa), tulee hyvä fiilis ja yhteensopivuuden tunne! ;)
Menkää naimisiin maistraatissa tai pyytäkää pappi ja kaksi todistajaa kuumailmapalloajelulle. Naimisiin meneminen on kahden ihmisen oma juhla ja sen saa toteuttaa tasan niin kuin heistä parhaalle tuntuu.
(Tosin voi olla, että vanhempanne saattavat alkaa järjestelemään omia juhlallisuuksia, jos eivät ole tyytyväisiä valintaanne, kannattaa sopi yhdessä miehen kanssa molempia miellyttävä valmis vastaus tällaisiin ehdotuksiin.)
Myös tämä kaikki onnistuu kirkkohäissä
oikeasti usko? Mikä ihmeen hinku teillä on niihin kirkkohäihin, menkää itse naimisiin kirkossa ja antakaa muiden mennä missä haluavat. Ap ei tuntunut mitenkään erityisesti hinkuvan kirkkohäitä.
Voi olla että puhumme vanhemmille jo aikaisemmin, että mitään juhlia emme halua. Minun vanhempani eivät varmaan estele, anopista en tiedä. Ihan hassua oikeastaan että emme ole aikaisemmin menneet naimisiin, ihan siitä syystä että olemme ajatelleet enemmän sukua kuin meitä itseämme!! Eihän mitään juhlia tarvitse olla;)).
Ne voi pitää vaikka papin työhuoneessa tai muussa arkisessa paikassa.
Maistraattihäät ovat tylsät.
Meillä se tapahtui omalla mökillä, jonne olimme häät halunneet. Sielä oli live musiikkia ja muutakin ohjelmaa.
Vaihdettiin sormukset ja sanoime tahdon. :)
Voi olla että puhumme vanhemmille jo aikaisemmin, että mitään juhlia emme halua. Minun vanhempani eivät varmaan estele, anopista en tiedä. Ihan hassua oikeastaan että emme ole aikaisemmin menneet naimisiin, ihan siitä syystä että olemme ajatelleet enemmän sukua kuin meitä itseämme!! Eihän mitään juhlia tarvitse olla;)).
Mekin laitoimme vain tekstiviestin kaikille sukulaisille ja tutuille vihkimisen jälkeen. Kaikki olivat ihan shokissa, mutta onnellisia kun arkipäivänä jysähti uutinen puhelimeen :)
Teittepä vihkimisen maistraatissa tai kirkossa niin se mitä itse päätätte on oikein. Voittehan todistajiksi ottaa vanhempanne, me teimme niin.