Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkeli-Elisa - Minttu Vettenranta - totuus - internet

Vierailija
09.07.2012 |

Nyt kun olen ainakin omassa mielessäni kehittänyt seuraavan teorian ja alkanut uskoakin siihen, että Enkeli-Elisan tarina perustuu Minttu Vettenrannan omiin todellisiin kiusauskokemuksiin, joista Minttu on jo aiemmin tehnyt erilaisia kirjoitelmia, tarinoita ja kai kirjojakin ja nyt yhdistänyt ne netissä ja kirjassaan yhdeksi fiktiiviseksi Elisan tarinaksi, niin olisiko nyt aika huutaakin niiden Mintun oikeiden kiusaajien henkilöllisyyttä esiin.

Siis että tuodaan julkisuuteen Mintun vanhat koulukaverit, jotka tähän kiusaamiseen ja pahoinpitelyihin ovat osallistuneet.

Koska sehän tässä joka tapauksessa on edessä.

Samalla käy koulunkin ja opettajien lynkkaaminen hyvin.

Koska totuuttahan me halutaan, eikö niin? Kiveäkään ei jätetä kääntämättä.

Tero

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin se sukunimi on Vettenterä

Muuten tulee fiktiota :D

Tero *kumartuu vastaanottamaan raipaniskut*

Vierailija
22/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minulla on yläaste-lukio vaiheessa ollut poikapuolinen sukulainen tehnyt itsemurhan. Vuosia kestänyt koulukiusaaminen joka ulottui koulusta koulumatkoille ja kotikylällä oloon lienee ollut suurinpia hänen elämäänsä suruja. Minttu sanoo Elisan olevan tyttö, muutoin tämä sukulaisenikin voisi hyvin olla kirjan Elisa. Luulen, että ainakaan hänen vanhempansa eivät varmaan tahtoisi tulla julkisuuteen perheen muiden lasten takia.

Tai sitten Elisa on joku muu viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kiusaamisen takia itsemurhan tehnyt (tai sitä yrittänyt) nuori. Entä jos fiktiivinen osuus onkin se, ettei "Elisa" onnistunutkaan itsemurhassaan, on psykiatrisessa hoidossa ja vanhemmat joutuneet itsemurhan sijaan käymään läpi lapsen tahdon ja yrityksen kuolla ja pelon, että tämä yrittää uudelleen. Tällöin ei varmasti perhe tulisi julkisuuteen lapsensa kanssa.

Tarina ei muuttanut minun uskomuksiani kiusaamisesta ollessaan yleisesti uskottu, enkä ihan oikeasti käsitä tätä joukkolynkkausta joka tahtoo kuulla kaikki todisteet. Älkää antako rahojanne ennen taustojen tarkistamista tuoreille yksityishenkilöiden perustamille yhdistyksille jos tahdotte olla varmoja ettei teitä huijata!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on fiktiota.

Mistä te olette saaneet päähänne, että se on totta?

Hesarihan uutisoi, että se saattaa olla fiktiota.

Varmaankin siitä, että "kirjailija" markkinoi kirjaa tositarinana, ja julkaisi otteita Elisan päiväkirjasta. Kyse ei edelleenkään ole siitä, etteikö jokainen tietäisi netissä olevien juttujen olevan suureksi osaksi humpuukia, vaan siitä että tästä tapauksesta tehtiin iso juttu, perustettiin oikein yhdistys ja fb-ryhmä kiusaamista vastaan ja kirjaa itseään markkinoitiin tositarinana.

Vierailija
24/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljastaa tietolähteensä, kun sitä ei ole toimittajillakaan.

Oletteko koskaan kuulleet termistä "lähdesuoja"?

Vierailija
25/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään paljon enemmän kuin omana kouluaikanani. En vähättele kiusaamista ja sitä on, mutta sitä yritetään silti hoitaa.

On myös olemassa mt-ongelmaisia Minttiksiä, jotka omalla toiminnallaan ja koulujen toimintaa perusteettomasti haukkumalla saavat ihmiset omituiseen joukkovihaan mukaan. Koulut ovat vankilaakin pahempia paikkoja, täynnä häiriintyneitä sadisteja, joiden tekoja opettajat vain suojelevat. Väittäisin, että suurin osa opettajista kyllä haluaa oppilaiden parasta, varmasti poikkeusyksilöitä löytyy jokaisesta joukosta.

Tuollaiset raivoryhmät eivät hyödytä ketään, paitsi tässä tapauksessa Minttistä itseään, joka on sairaalla tavalla löytänyt purkautumiskanavan tästä asiasta itselleen ja saanut omituista julkisuutta.

Vierailija
26/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on fiktiota.

Varmaankin siitä, että "kirjailija" markkinoi kirjaa tositarinana, ja julkaisi otteita Elisan päiväkirjasta. Kyse ei edelleenkään ole siitä, etteikö jokainen tietäisi netissä olevien juttujen olevan suureksi osaksi humpuukia, vaan siitä että tästä tapauksesta tehtiin iso juttu, perustettiin oikein yhdistys ja fb-ryhmä kiusaamista vastaan ja kirjaa itseään markkinoitiin tositarinana.

Vierailija
27/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetteko tai tiedättekö yhtään tapausta, jossa oppilas on joutunut vaihtamaan koulua kiusaamisen vuoksi?

Vierailija
28/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on fiktiota.

Eikös sitä markkinoitu tositarinaan pohjautuvana?

Vierailija
29/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on fiktiota. Mistä te olette saaneet päähänne, että se on totta? Hesarihan uutisoi, että se saattaa olla fiktiota.

Eikös sitä markkinoitu tositarinaan pohjautuvana?

tänään Ylx:n haastattelussa Minttu sanoi että Elisa on ollut oikeasti olemassa. Koko ajan on puhuttu että perustuu tositapahtumiin.

Vierailija
30/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään paljon enemmän kuin omana kouluaikanani. En vähättele kiusaamista ja sitä on, mutta sitä yritetään silti hoitaa.

On myös olemassa mt-ongelmaisia Minttiksiä, jotka omalla toiminnallaan ja koulujen toimintaa perusteettomasti haukkumalla saavat ihmiset omituiseen joukkovihaan mukaan. Koulut ovat vankilaakin pahempia paikkoja, täynnä häiriintyneitä sadisteja, joiden tekoja opettajat vain suojelevat. Väittäisin, että suurin osa opettajista kyllä haluaa oppilaiden parasta, varmasti poikkeusyksilöitä löytyy jokaisesta joukosta.

Tuollaiset raivoryhmät eivät hyödytä ketään, paitsi tässä tapauksessa Minttistä itseään, joka on sairaalla tavalla löytänyt purkautumiskanavan tästä asiasta itselleen ja saanut omituista julkisuutta.

Olen katsellut kahden yläaste-lukio kouluyhdistelmän elämää 1990-luvun lopun 2000-luvun alun aikoihin. Toisessa kiusaaminen oli todella yleistä ja julmaa ja opettajien suojeluksessa heidän välinpitämättömyytensä kautta, toisessa satunnaistapauksia joihin puututtiin tiukasti ja tehokkaasti. Tai sitten hyvin piilotettua, olen itse ollut sivustakatsoja/kiusatun kaveri mutta en täysin osallinen. En usko että kiusaamisongelma on kadonnut minnekään, oma koulusi vain taitaa olla niitä, joissa kiusaamista ei ole ainakaan laajamittaisesti koska sitä ei sallita.

Minttu Vettenterän toimintaa en osa muutoin arvioida, mutta kiusaamispuheet eivät ainakaan ole perusteettomia. Ihmettelen, ettei opettaja näe sen vertaa oman koulunsa ulkopuolelle, että kehtaa puhua perusteettoman vihan lietsomisesta yleisestä asiasta vain oman koulunsa vuoksi.Vai oletkohan niitä opettajia, jotka sanovat tyttöoppilaalle "rakkaudesta se hevonenkin potkii" jos tämä kertoo pitkään kiusanneen pojan sylkäisseen kasvoille ja sanovan että toi p****a pitäisi tappaa? (esimerkki siitä koulusta, jossa kaiken kiusaamisen olemasso olo kiellettiin opettajien toimesta ja suoratkin kertomukset pyrittiin vaientamaan)

Olen erittäin herkkäkorvainen ja -nahkainen opettaja, kiusaamista en salli. Olen ollut 3 eri koulussa Helsingissä ja kokemusta on 10 vuotta. Olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä kuinka paljon kiusaamisen estämisen eteen nykyään tehdään. Siihen puututaan jo varhaisessa vaiheessa.

MUTTA kaikilla ihmisillä on oma subjektiivinen käsityksensä siitä miten heitä on kohdeltu.

Siinä missä yksi kokee ettei häntä ole kiusattu niin toinen kokee että häntä on syrjitty koko kouluajan. Ei ole yhtä ainoaa totuutta.

Jos jonkun kanssa ei esim. olla kouluajan ulkopuolella niin opettajat eivät voi sille mitään, ymmärrän että se on kurjaa, mutta ketään ei voi pakottaa toisten seuraan.

Jos kiusaaminen (tai joku muu asia) on jäänyt vaivaamaan ja vellot siinä edelleen ja se vaikeuttaa elämääsi niin suosittelen terapiaa. Sitä suosittelen Minttiksellekin, terapia auttaa ymmärtämään menneisyyden ikäviä kokemuksia ja pääsemään tulevaisuudessa niistä yli.

Vierailija
31/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni luulee. Tälläkin palstalla on monet kerrat esitetty, että esim. Hesaria aka Pravdaa varmempaa tietoa jakavat blogit ja Hommafoorumi. Näin ihmiset ihan oikeasti uskovat.

Ja jokaisen aikuisen nyt luulisi tajuavan, että internetissä kaikki ei olekaan ihan totta. Jos vielä luulee, niin voi voi.

pääasia, että Aihe Vapaalla kaikki on totta...

Tero

Vierailija
32/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minttu on tuossa juuri näköjään informoinut että HS on lähestynyt heitä ja tarjonnut tapaa todistaa Elisa todeksi tavalla joka nyt sitten ilmeisesti sopii kaikille osapuolille. Jäämme siis odottamaan mielenkiinnolla.

Vierailija
33/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin todella hitaasti, mutta varmasti.

Vierailija
34/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olemme joutuneet pakolla siirtämään huonovointisen kiusaajan pois koulustamme, jossa ei ole erityisluokkia.

Kiusattuja en ole nähnyt siirreltävän. Olen kuullut kuitenkin ilmiöstä.

Vierailija
35/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut kahden yläaste-lukio kouluyhdistelmän elämää 1990-luvun lopun 2000-luvun alun aikoihin. Toisessa kiusaaminen oli todella yleistä ja julmaa ja opettajien suojeluksessa heidän välinpitämättömyytensä kautta, toisessa satunnaistapauksia joihin puututtiin tiukasti ja tehokkaasti. Tai sitten hyvin piilotettua, olen itse ollut sivustakatsoja/kiusatun kaveri mutta en täysin osallinen. En usko että kiusaamisongelma on kadonnut minnekään, oma koulusi vain taitaa olla niitä, joissa kiusaamista ei ole ainakaan laajamittaisesti koska sitä ei sallita.

Minttu Vettenterän toimintaa en osa muutoin arvioida, mutta kiusaamispuheet eivät ainakaan ole perusteettomia. Ihmettelen, ettei opettaja näe sen vertaa oman koulunsa ulkopuolelle, että kehtaa puhua perusteettoman vihan lietsomisesta yleisestä asiasta vain oman koulunsa vuoksi.Vai oletkohan niitä opettajia, jotka sanovat tyttöoppilaalle "rakkaudesta se hevonenkin potkii" jos tämä kertoo pitkään kiusanneen pojan sylkäisseen kasvoille ja sanovan että toi p****a pitäisi tappaa? (esimerkki siitä koulusta, jossa kaiken kiusaamisen olemasso olo kiellettiin opettajien toimesta ja suoratkin kertomukset pyrittiin vaientamaan)

Olen erittäin herkkäkorvainen ja -nahkainen opettaja, kiusaamista en salli. Olen ollut 3 eri koulussa Helsingissä ja kokemusta on 10 vuotta. Olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä kuinka paljon kiusaamisen estämisen eteen nykyään tehdään. Siihen puututaan jo varhaisessa vaiheessa.

MUTTA kaikilla ihmisillä on oma subjektiivinen käsityksensä siitä miten heitä on kohdeltu.

Siinä missä yksi kokee ettei häntä ole kiusattu niin toinen kokee että häntä on syrjitty koko kouluajan. Ei ole yhtä ainoaa totuutta.

Jos jonkun kanssa ei esim. olla kouluajan ulkopuolella niin opettajat eivät voi sille mitään, ymmärrän että se on kurjaa, mutta ketään ei voi pakottaa toisten seuraan.

Jos kiusaaminen (tai joku muu asia) on jäänyt vaivaamaan ja vellot siinä edelleen ja se vaikeuttaa elämääsi niin suosittelen terapiaa. Sitä suosittelen Minttiksellekin, terapia auttaa ymmärtämään menneisyyden ikäviä kokemuksia ja pääsemään tulevaisuudessa niistä yli.

En ole sanonut että minulla olisi ongelmaa joka hankaloittaa elämääni. Minua ei edes itseäni ole pahemmin kiusattu, jonkin verran sanallisesti nälvitty vanhempien ammatista, mutta ei sen traumaattisempaa.

Enkä sanonut minulla olevan kokemusta koko suomen kouluista, kyseenalaistin vain kirjoittaneen opettajan antaman kuvan kiusaamisesta menneenä ongelmana, vain hänen oman kokemuksensa perusteella.

Ja sivusta seuraamani kiusaaminen on ollut henkistä väkivaltaa eristämisillä, haukkumisilla ja uhkailuilla. Seksuaalista väkivaltaa erityiskoululaista kohtaan sekä perinteistä fyysistä väkivaltaa ringin keskellä olevan potkimisella ja edestakaisin tönimisellä, yksittäisillä ohimennessä kiusatun lyömisillä, yhden maassa makaavan oppilaan mukiloiminen aivotärähdykseen ja murtuneeseen käteenm yhden oppilaan kuristaminen (ei tajuttomaksi asti, ei jaksanut huvittaa kiusaajan kavereita enää) jne. Asioita, joista on puhdasta paskanpuhumista lähteä perustelemaan niitä uhrin kokemuksella ja herkkyydellä kokea itsensä kiusatuksi, ei niitä ainakaan ulkopuolinen olisi muuksi määritellyt.

Itse siis en ole ollut kiusattu, puolustaja enkä kiusaaja. Vain arka ja sekaantumattomuudella itseään suojeleva sivusta katsoja. Joka siis on mnyöd tavallaan syyllinen, mutta en osaa syyllistää itseäni lapsena arkuudesta. Nykyisin puuttuisin vastaavissa tilanteissa, mutta olen aikuinen enkä enää pelkää silmätikuksi joutumista.

Ihmettelen kyllä, mikä sinun ongelmasi on, kun vedit vastauksestani niin vahvoja oletuksia minun menneisyydestäni ja nykyisyydestäni?

Vierailija
36/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkeli-Elisan tarina alkoi hänen vanhempiensa kirjoittamasta blogista, jossa käsiteltiin heidän tyttärensä Elisan elämää kiusattuna ja elämän päättymistä itsemurhaan. Samaan aikaan vanhempien kanssa heidän tuttunsa Minttis alkoi julkaista otteita Elisan päiväkirjoista. Vanhemmat Miksu ja Riikka olivat myös pyytäneet Minttistä toimimaan heidän äänenään ja yhteyshenkilönä mediaan ynnä muihin tahoihin. Tässä vaiheessa ei ollut vielä mitään puhetta Minttiksen tulevasta kirjasta, fb-sivuista, yhdistyksistä tai muista. Riikan ja Miksun ja Elisan perhe oli olemassa, Elisan itsemurha oli tosiasia. Myös kuoleman päivämäärä oli julkistettu. Koko juttu oli puhdasta faktaa!

Aika alkuvaiheissa mm. täällä av:lla alkoi herätä kysymyksiä siitä, kuka nuo tekstit oikeasti on kirjoittanut. Neljän eri henkilön teksteissä toistui niin paljon samoja maneereja, että ne alkoivat monen silmissä vaikuttaa yhden ja saman henkilön tuotoksilta. Ja se ärsytti minua ja monia muita jo kauan sitten. Nyt Hesarin nostamat epäkohdat tuotiin esiin av:n kirjoituksissa jo aikapäiviä sitten.

Sana "fiktio" ilmestyi M.V:n puheisiin vasta kun epäilykset olivat jo aikapäiviä velloneet nettisaiteilla. Ja vähitellen alkuperäinen tositarina on yritetty enemmän ja enemmän selittää "ainakin osittaisella fiktiolla".

Olisi mielenkiintoista tietää, ilmestyikö "fiktio" kuvioihin ennen vai jälkeen sen, kun joku täällä av:llä kirjoitti, että Elisan tarinaa olisi pitänyt markkinoida "löyhästi tositapahtumiin perustuvana"...

Vierailija
37/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kukaan ei vaadi kiusaajien henkilöllisyyttä julki, miksi aina pitäisi kiusattujen tulla esiin.

Nyt joku nimettömänä paljastamaan kaikki!

Vierailija
38/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. on hän kyllä melkoinen kusipää kun ei viitsi Minttistä tässä puolustaa. Osoittaa sen, että kiusaajat eivät todellisuudessa kadu eivätkä muutu.

Vierailija
39/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että tuodaan julkisuuteen Mintun vanhat koulukaverit, jotka tähän kiusaamiseen ja pahoinpitelyihin ovat osallistuneet.

Tero

ollaankin kusi puntissa, hyvissä ammateissa olevilla ns. tavallisilla ihmisillä on vaarana leimautua aika pahastikin

Vierailija
40/60 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero

ollaankin kusi puntissa, hyvissä ammateissa olevilla ns. tavallisilla ihmisillä on vaarana leimautua aika pahastikin

jotkut niin fanaattisesti hyökkäävät Minttua vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan