Onko oikeasti yleistäkin nykyään, että vanhemmat maksaa aikuisten lasten elämisen?
Mietin, että oikeastiko vanhemmat maksaa nykyään lastensa asuntolainoja, autoja, harrastuksia, laskuja ym.?
Täältä kun lukee, että vanhemmat tukevat vaikka kuinka hirveen paljon. Mun vanhemmilla olisi rahaa tukea rahallisesti, mutta ei kyllä koskaan ole tarjouduttu laskuja maksamaan tms. aina olen oman elämisen maksanut.
Kommentit (67)
Tiedän monta yli 20-vuotiaista lapsuudenkodissa asuvaa. Eivät maksa vuokraa tai ruokiaan tai mitään.
Mulle ei vanhemmat ole kustantaneet ajokorttia, ei lahjoittaneet rahaa aikuisiällä, ei ostaneet asuntoa tai mitään sellaista, ei niillä olisi ollut varaakaan. Mutta selväksi on tehty että aikuisena saa aina lapsuudenkotiin tulla ja ruokaa on aina tarjolla myös. Pari kertaa olen aikuisena asunutkin vanhemmillani jonkun aikaa, kerran kun erosin miesystävästäni enkä heti löytänyt omaa asuntoa, kerran kun lähdin homeista vuokra-asuntoa pakoon.
Olen 27v ja vanhemmat auttavat edelleen taloudellisesti, koska haluavat niin tehdä ja miksi minä siitä kieltäytyisin. En ole pyytänyt kuin kerran että voisivatko auttaa jos tapahtuu asia X, huono tilanne oli siis edessä. Se ei onneksi lopulta toteutunut, mutta oli lohdullista tietää, että apua olisi tarjolla.
Minä autoin vanhempiani opintolainalla. Ostin aina ruokaa kotona käydessä ja edelleen aikuisena käydessäni vanhempieni luona ostan omat ruokani.
Olen 0-tuntisopimuksella vakituisessa työpaikassa (uskomatonta, mutta totta, nollavakkarisoppari!) ja silti tienaan enemmän kuin kumpikaan vanhemmistani.
Joskus mietin, että olisipa kivaa, jos olisi ollut joku tukipylväs...! Sellainen taloudellinen, josta tietää, että jos tulee aidosti hätä, apua on. Mutta ei.
Tiedän tuttavapiiristä yhden tapauksen jonka vanhempi auttaa rahallisesti aika paljon aikuista lastaan. Monien vanhemmat auttavat jos oikein tiukka paikka tulee mutta kyllä suurin osa kustantaa oman elämänsä töissäkäymällä ilman vanhempien rahallista tukea.
Minun vanhempani ovat keskituloisia, ovat aina olleet. Edelleen nyt kun asun omillani, auttavat silloin kun pystyvät vaikka en pyytäisi. Haluan pärjätä omillani ja hyvin pärjäänkin, mutta tietenkin arvostan sitä, että auttavat silloin tällöin. Mielestäni se on hieno asia. Vaikka lapsi onkin aikuinen, on se silti aina oma lapsi jota varmasti tahtoo auttaa jos apua tarvitsee. Silti olen vahvasti sitä mieltä, että ei pidä opettaa aikuista lasta siihen, että vanhemmat maksavat aina kaiken ja rahansa voi tuhlata turhuuksiin. Toivon, että joku päivä olen vielä niin hyväpalkkaisessa työssä itse, että voin puolestani auttaa vanhempiani. :)
Mitä aloittaja tarkoittaa aikuisilla lapsilla? On ihan eri asia, onko kyseessä opiskelevat nuoret aikuiset vai vaikka päälle 3-kymppiset "lapset", jotka eivät itse halua ottaa vastuuta raha-asioistaan.