Teetkö lihapullat aina uunissa?
Mä olen luullut, että ne tehdään paistinpannussa. Eihän ne pysy sellaisen kiinteänä ja pyöreenä uunipellillä, kun niistä turskahtaa sellainen harmaa liemi ympärille...
Kerran siis olen tehnyt lihapullia ja ajattelin että ne pitää paistaa pannulla mutta oikasin ja laitoin uuniin. Hyi.
Kommentit (13)
ei tule harmaata lientä ja ihan pyöreän muotonsa säilyttää. Se on vaan taidoista kiinni :)
jos sieltä turskahtaa harmaata lientä eikä pysy kuosissa??
Hyi hemmetti, toivottavasti en joudu koskaan syömään sun myrkkypullias YÖK!
En voi sietää pannulla paistamisesta lähtevää käryä. Uunissa niistä tulee myös hiukan terveellisempiä, koska valmistukseen ei tarvitse rasvaa. Aina ovat olleet hyviä.
En voi sietää pannulla paistamisesta lähtevää käryä. Uunissa niistä tulee myös hiukan terveellisempiä, koska valmistukseen ei tarvitse rasvaa. Aina ovat olleet hyviä.
Rasva ei ole epäterveellistä.Meinaan oliiviöljy sekä voi.Margariini on epäterveellistä.
Mä haudutan lihapullat tomaattikastikkeessa.. Ei tarvi käännellä eikä tuu käryä, senkun antaa kastikkeen porista ja pullien hautua kypsäksi
Pannulla niihin saadaaan pinta väri ja maku.
sikäli en pysty jakamaan tätä kokemaasi makuelämystä, mutta ainakin minun uunissa paistamat lihapullat on todella maukkaita! Harmi, jos olet niin käsi ettet osaa edes lihapullia tehdä.
ja aina kaksi pellillistä kerrallaan.
Yleensä kaikki myös menee kerralla.
sikäli en pysty jakamaan tätä kokemaasi makuelämystä, mutta ainakin minun uunissa paistamat lihapullat on todella maukkaita! Harmi, jos olet niin käsi ettet osaa edes lihapullia tehdä.
Se paistamisen vaiva jää siinä pois. Ja jos tekee suuria määriä = 2-3 kiloa, voi työtä rationalisoida. En tee hirveän pieniä niistä, koska ne uunissa kuivahtavat. Pellille en laita vieri viereen vaan jätän väliä. Uunin laitan 225 astetta lämpöiseksi ja jos on tarkoitus niitä vaikka lämmittää, jätän meheviksi, että ne eivät kuivahda.
Taikinassa käytän rasvaisempaa jauhelihaa,jonka ostan yleensä irtona. Nuo valmiiksi pakatut eivät ole niin hyviä. Taikinaan laitan ripauksen sokeria. Se korostaa suolaisen ruuan makua. Näillä mennään...
Kertokaas lihapullaohjeita. Niitä on muuten niin paljon kuin on tekijöitä. (jätetään pois sipulikeitto-kermaviili-ohje)Voisin laittaa tähän yhden omani;jauhelihaa,kananmunia,fenkolia,sipulia,kermaa,juustoraastetta. Voi valmistaa joko uunissa tai pannussa. Jauheliha on sika-nautaa.
2 rkl oliiviöljyä
2-3 valkosipulinkynttä
500 g paseerattua tomaattia
tilkka punaviiniä
2 tl sokeria
400 g naudan jauhelihaa
parmesaania
1 kananmuna
suolaa
mustapippuria
Tee ensimmäiseksi tomaattikastike. Kaada paistinpannuun oliiviöljy
ja lisää ohuiksi viipaloidut valkosipulinkynnet. Paista valkosipulia
jonkin aikaa, mutta älä polta. Kaada joukkoon paseerattu tomaatti ja sekoita
kiehuvaa kastiketta niin, ettei se tartu pohjaan. Lisää punaviini, suola,
mustapippuri ja sokeri. Säädä lieden lämpötila alhaiseksi ja anna kastikkeen kypsyä
kaikessa rauhassa.
Tee seuraavaksi lihapullat. Riko kananmuna ison kulhon pohjalle.
Raasta päälle parmesaania niin, että se peittää kananmunan. Lisää suola ja mustapippuri.
Sekoita kananmuna-parmesaanimausteseos tasaiseksi tahnaksi ja lisää siihen jauheliha.
Vaivaa taikinaa, kunnes kaikki ainekset ovat tasaantuneet.
Pyörittele lihapullataikinasta pieniä pullia ja nostele ne kiehuvaan tomaattikastikkeeseen
. Keitä lihapullia noin 15-20 minuuttia, kunnes ne ovat kypsiä.
(Käännä pullia vain muutaman kerran, jotta ne eivät hajoa). Sillä aikaa kun lihapullat
kiehuvat, voit keittää spagetin.
Jostain netistä siis olen tämän aikoinaan varastanut, ei ole omakeksimä :)
Tero