Onko kukaan muu lapsiperhe tinkinyt ruuan terveellisyydestä hintojen nousun myösä?
Kommentit (19)
Esim autoa käytän enää tosi vähän, mielummin lähden kauemmaksikin julkisilla (auto on miehen työmatkoja varten). Itselleni en ole ostanut yhtään uusia vaatteita, yritän pärjätä entisillä. Lapsille olen ostanut vaatetta kirpputorilta. Pihakukkia en laita tänä vuonna. Leikkaan lasten hiukset itse ja kosmetologille en mene nyt vähän aikaan. Lehtiitlauksenkin peruutin.
Onneksi on vakituinen työpaikka minne palata äitiysloman+hoitovapaan jälkeen, nyt mennään vielä pihistellen mutta kun olen taas töissä, niin helpottaa.
Ostaisin kyllä enemmänkin vihanneksia mutta ovat olleet niin himskatin kalliita! Kaikki täysjyväpastatkin maksavat maltaita:(. Harmillista vaan.
Ollaan siirrytty pikkupurkeista litran tavallisiin jogurtteihin ja 2 dl viileihin. Leivotaan enemmän itse, joten lisäaineiden saanti on sitäkin kautta vähentynyt.
Tosin vertaan hintoja ja katson kyllä tarkkaan, mitä mistäkin kaupasta ostan. Sen sijaan vältän autolla cruisailua ja kuljen lyhyet matkat pyörällä. Aion myös pysyä tiukkana tämän kesän alennusmyynneissä ja ostaa vain ehdottoman välttämättömät vaatteet ;-)
Onneksi näin kesää kohti terveelliset kasvikset ovat halpoja, syksyllä saa edullisesti juureksia ja metsästä ilmaiseksi marjoja (edellyttäen että niitä tulee...)
lihan syöntiä ehkä ollaan vähennetty, ei siis ostella rasvaista lihaa rasvattoman tilalle vaan syödään enemmän kasviksia, kananmunia ja halpoja maitotuotteita.
kasvikset lidlistä. Täysjyväpastana Myllyn Parhaan täysjyväfusilli, meidän lähikaupassa sen kilohinta on 99 senttiä, päihittää siis vaaleatkin pastat. Syödään laadukkaita tarjouslihoja, paljon lohta (sitä ostan pakastimeen kun on halpaa, silloin noin 4,99-6,99 euroa kilo), lihan kanssa pastaa, perunoita, keitettyjä porkkanoita ja kaalia, tuorevihanneksia kulloinkin halpoja sekä myös pakastevihanneksia (herneet tosi halpoja). Omasta pihasta saadaan pakkaseen marjat ja sienet. Leivän päällä kasvimargariini, kyllä niitäkin saa halvalla. lidlistä vähärasvaista juustoa tai kalkkunaleikettä.
En oikeasti ymmärrä, miksi pitäisi tinkiä! Kun ei terveellinen ruoka tarkoita sitä, että syödään nakkien sijaan ulkofilettä. lihasta on helppo säästää, jauhelihakastikkeen sijaa voi tehdä soijarouhekastiketta, joka on oikeasti halpaa! Paljon käytän ruuanlaitoissa tomaattisäilykkeitä kastikkeita jatkamaan - ovat todella halpoja ja myös terveellisiä (säilykkeissä on enemmän lykopeenia kuin tuoreessa tomaatissa).
Syödään usein puuroa, teen myös itse suurimman osa leivistä. Lidlistä ruisjauho tarjouksessa 40 senttiä/kilo.
Esim. lihaa ostetaan vähemmän kastikkeeseen tms. ja hyvin riittää!
Paljossa on varaa antaa periksi hieman, kannattaa kokeilla.
esim ennen meillä ei syöty mitään muuta kuin täysjyväleipää, nyt leivon itse ja siinä leivonnassa käytän ainakin puolet (valkoisia) vehnäjauhoja.
Kasviksia ostetaan vähemmän kun ovat niin kalliita (onneksi nyt kesällä saa halvallakin). Porkkana ja kaali on joo halpaa myös talvella mutta ennen meillä syötiin monipuolisesti kasviksia kesät talvet, nyt vain sitä mikä on halpaa. Ja tulee syötyä vähemmän.
onneksi ei ole ollut tarpeenkaan. Ostan välillä kalliitakin ruoka-aineita (esim lasteni herkku kuhafile maksoi juuri torilla 26e/kg). Mutta onneksi kohta on kotimaiset vihannekset edullisia.
Minusta tuntuu että kaikki on tosi rikkaita eikä joudu ruuasta tinkimään mutta taidan olla väärässä. Meidän perhe on kanssa joutunut tinkimään. Maito etenkin aiheuttaa ongelmia kun maksaa paljon enemmän. tarkkaan joutuu laskemaan ostokset. Tosi kallista kaikki. Jos haluaisi syödä terveellisesti niin kalliiksi tulisi. Yritetään syödä hyvin mutta ei syödä varmaan silti riittävän terveellisesti. Voi kun olisin aina rahaa ostaa hyvät terveelliset ruuat.Ehkä sitten joskus. Se on sääli kun rikkaat eivät ymmärrä miten onnellisia saavat olla. Muutamat ihmiset olleet ihmeissään kun olen valitellut maitojen hintojen nousua. Ovat itse sanoneet että eivät tiedä edes paljon maksaa vaikka käyttävät maitoa. Kai se on helppoa kun on sitä rahaa.
Minkä kokoisilla perheillä/tuloilla teidän tarvitsee noin kitkuttaa?
sen maitolitran hinta tosiaan tuntuu ruokalaskussa.
että nyt ainakaan ei ule ostettua kalliimpia kasviksia ja hedelmiä, vaan ainoastaan niitä, jotka sattuvat sillä hetkellä olemaan tarjouksessa.
Tosin meillä on tulot nousseet minun töihinmenon myötä, hoitovapaalla ollessa säästettiin ruokakuluissa
itsemaustettua jugurttia eli ostettiin maustamatonta ja maustettiin se pakastemarjoilla ja ripauksella sokeria. Liian kallista nykyään. Joten on vaihdettu valmiiksimaustettuihin sokeripommeihin.
Ennen ostettiin vain 100% täysjyväleipää, liian kallista nyt. vaihdettu vehnäjauhoja reilulaisesti sisältäviin leipiin.
Ennen ostettiin kasviksia ja hedelmiä monipuolisesti, nyt vain sitä mikä on halpaa tai tarjouksessa. Tulos: kasviksia ja hedelmiä syödään perheessämme paljon vähemmän kuin ennen.
Ostan esim tähän vuoden aikaa lapsille vähintään joka toinen päivä herkuksi kotimaisia mansikoita. Maksavat maltaita, mutta lapset tykkää niin hirveästi.
Leipää leivon itse, itse ei juoda enää maitoa tai piimää niin paljon, suunnitellaan ruokalistat pidemmälle ajalle jotta ei tarvitse koko ajan rampata kaupassa, teen maitokastikkeesta kiisselin joka korvaa jogurtin , marjoja kerätään taas pakkanen täyteen kun esim vadelmat ovat lasten suurta herkkua jne.
Meilläkin säästetään sitten muussa, bensassa, huvituksissa, vaatteissa yms. mutta ei ruoassa. Tai siis säästetään me ruoassa ja aina tarkasti katson mitä ostan, mutta en todellakaan ikinä vaihda:
100% ruisleipää vehnäjauhohöttöihin
Täysjyväpastaa ja riisiä vaaleisiin
Jätä vihanneksia ostamatta (pakastealtaasta saa aika edullista, lisäksi kauden vihanneksia saa nyt hyvään hintaan)
Vaihda hyvälaatuista lihaa huonompaan (ostan sitä hyvää -50% lähellä päiväys-laputettuna...)
Meillä on säästetty ruoassa mm. siten, että jätetään nyt kaikki jugurtit kauppaan, ei kaupan herkkuja (leivon itse), katson tarkkaan tarjoukset ja hamstraan jne.
mutta täällä sitä tuskin monikaan myöntää.