Väkivaltainen vauva?
Mistä johtuu että vauva on väkivaltainen,raapii ja lyö ja kun kieltää niin alkaa itkemään.Huomion hakua ,vai jotain muuta? Ikää nyt 1v. ja ollut kamala n.6kk iästä alkaen.
Kommentit (35)
Älä provosoi pienen lapsen äitiä, joka on huolissaan. Ap:n vauvalla ei luultavsti ole mitään vikaa, on vaan normaalia innokaampi ja fyysisempi.
raskausviikkoa. Ensin kosketteli vain kevyesti, mutta nyt potkii ja lyö niin että tuntuu. Lääkärikin ihmetteli, että onpa vilkas.
Autismi. Jokin aistivamma tai kipu.
Mene hakemaan apua!
vaan,sellainen hiekkalaatikkohan tää onkin kyllä...
Vauva on vauva, eikä vauvaa vielä voi kasvattaa rajoilla.
Vanhempien tehtävä on täyttää vauvan tarpeet: antaa ruokaa, puhtautta, hellyyttä, rakkautta ja unta riittävästi ja säännöllisesti. Pitää huolta siitä, että vauvan elämä on turvallista ja riittävän rauhallista.
Varaa aika neuvolaan tai lääkäriin heti maanantaina ja kerro tilanteestasi ja vauvan käytöksestä. Hän ei selvästikään voi hyvin, jos on jatkuvasti pahantuulinen ja raapii, repii ym. Jossain määrin tuo huitominen ja vastaava menee ihan omien kädentaitojen testaamisen ja tutkimisen piikkiin, mutta jos vauva on lisäksi pahantuulinen, äreä ja itkuinen, se voi kieliä esim. jostain sairaudesta eli pahasta olosta.
11-kuinen on muuttunut "ilkimykseksi", kun ei teekään muuta kun raapii ja puree. Olen ihan naarmuilla ja hampaanjäljillä.
Mutta mulla kolmas lapsi ja kyllä toi vaihe on kaikilla on ollut:D En ole osannut olla huolissani, vaikka ikäväähän se on. eikä ne hampaat tississäkään kiinni niin kivat ole:D
Itse nostan lapsen "vihaisesti" eli siis sanoen ankaralla äänellä "ei saa purra" pois, kun se puree. Saattaa sitten olla hetken purematta, mutta kohta on taas hampaat reidessä:D
Aikuisten huomioita meilläkin haettu noilla keinoin. On se ihmetyttänyt joskus. Nyt ikää jo parisen vuotta enempi kuin taaperollasi.
Ehkä kannattaa olla skarppina lapsen kehittyessä, mutta en olisi erityisen huolissani. Neuvolassa varmaan kannattaa puhua tuosta, ei ole itse varmaan tullut edes mainittua. Saattaa edelleen purra minua reiteen farkkujen läpi jos on mustasukkainen puhelimelle puhuessani puhelua, ehkä parin kolmen kuukauden välein sattunut noita nykyään. Mutta liittyy meillä kyllä huomion tarpeeseen aivan selvästi, ja sitä meidän ainoa lapsemme vaatii aivan pohjattomasti. Yrittänyt opettaa ettei aina ehdi, josta seuraa sitten joskus tuollaisiakin reaktioita.
Päiväkodissa pari kertaa heitellyt toisten silmille hiekkaa kun ollut paljon lapsia hoidossa tai joku uusi vienyt kaiken huomion. Kun huolestuin asiasta ja kyselin, että jatkuiko se touhu niin minulle vastattiin etteihän teidän lapsenne ole alkuunkaan mikään ongelmatapaus, olkaa huoletta. Puolen vuoden välein taitaa tuo toistua siellä, aina mustasukkaisuudesta kyse. Jos olisi sisaruksia olisi oppinut varmaan jo jakamaan huomion toisen kanssa.
Jos huomiontarve kohdistuu nimenomaan aikuisiin eikä niinkään toisiin lapsiin, varsinkaan itsensä ikäisiin tai nuorempiin on kyse kai melko usein poikkeuksellisen älykkäästä lapsesta.
Huomion hakua olen epäillyt,ja tajusin juuri että raapii jos on väsynyt tmv.On muuten tyytyväinen,eikä suurempia murheita ole,mutta otan kyllä tämän puheeksi neuvolassa,ettei ole mitään neurologista vaivaa:/ Tällaista käytöstä ei muissa lapsissa ole ilmennyt ja siksi tämä vähän vaivaa.
Väsyneisyys meilläkin lisää tuollaista käytöstä, ja toinen mikä lisää vielä enemmän on jos on kuumetta nousemassa tms. flunssa eli voi olla iho arka tai kipuja joita pieni ei osaa kohdistaa mihinkään ja purkaa oloaan sitten vanhempiinsa. Tuota ehkä kannattaa seurata, meillä aivan selvä korrelaatio tuon kanssa eli erilainen uhmaaminen lisääntyy monikertaiseksi kun on sairaana. Siitä siis huomaa nopeammin sairastumisen kuin muutoin.
Ja noin pienellä ei ole sanoja ilmaista itseään, käyttää sit muita keinoja. Ootko kiinnittäny huomiota muuhun "poikkeavaan" kehityksessä tai toiminnassa..?
Ja noin pienellä ei ole sanoja ilmaista itseään, käyttää sit muita keinoja. Ootko kiinnittäny huomiota muuhun "poikkeavaan" kehityksessä tai toiminnassa..?
joten en usko että vauvaan sattuu fyysisesti.Ymmärtää paljon puhetta ja hellästikin sanottu kielto saa vauvan joskus itkemään,useimmiten kyllä tottelee.
"väkivaltainen" vauva. Mutta ei tuota sanaa oikein vauvoista voi käyttää, eihän? Meidän vauvan (1v) ilmeestä oikein huomaa milloin aikoo purra tai raapaista ja suutuspäissään myös paiskoo tavaroita, huitoo tai muksauttaa päällään äitiä. Olen ihan fyysisesti, lempeästi ohjannut hänet positiiviseen toimintaan negatiivisen sijasta. Esim. vauva raapii -> otan hänen kädestään kiinni ja silitän sillä hellästi ja sanon "ei raavita, vaan silitetään nätisti" ja kehun sitten ylitsevuotavaisesti miten hienosti hän osaa silittää nätisti. Tai vauva puree -> näytän miten annetaan pusu eikä purra. Moneen kertaan nämä saa toistaa, mutta ainakaan vauva ei siitä loukkaannu toisin kuin tiukasta kieltämisestä.
Meidän 1v on muutenkin fyysinen, haluaa aina uuden ihmisen tavatessaan koskettaa häntä ja sekös muita lapsia ahistaa, aikuisista puhumattakaa. ;) Hän on myös kova halimaan ja pusimaan.
Älä provosoi pienen lapsen äitiä, joka on huolissaan. Ap:n vauvalla ei luultavsti ole mitään vikaa, on vaan normaalia innokaampi ja fyysisempi.