Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen teillä on ollut ensimmäistä kertaa yön yksin kotona?

Vierailija
04.07.2012 |

Lapsi alkaa olla siinä iässä, että hänet pitää raahata väkipakolla mökille. Ei millään haluaisi lähteä, olisi mieluumin yksin kotona... Viikonloppuna ollaan lähdössä mökille, mökki on vain 30min ajomatkan päässä ettei kauhean kaukana kuitenkaan. Eilen jo alkoi marina ettei kyllä varmasti lähde ja hän pärjää kyllä kotonakin. On kuitenkin vasta 13v.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeeta olla yksin, kun ei ole ainoa lapsi

Vierailija
2/29 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi oli 1992. Ihan hyvin meni, ei mitään hämminkiä, nautin olostani :)

Omaa 12-vuotiasta en kyllä jättäisi vielä yksin kotiin. Vaikka jossakin välissähän se on pakko ruveta opettelemaan yksin olemiseenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 7 vuotias kun olin ensimmäisen yön yksin. Omaa lastani en kyllä tuon ikäisenä yksin jättäisi yön yli. :)

Vierailija
4/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat olivat ryyppyillan päätteeksi sammuneet naapuriin eikä tulleetkaan kotiin.

Vierailija
5/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 v kun vanhemmat olivat ryyppyillan päätteeksi sammuneet naapuriin eikä tulleetkaan kotiin.

Joo, kyllä ennen lapset olivat yksin enemmän ja aikaisemmin kuin nykyään. Meillä vähän sama, olin ala-asteikäisenä yksin iltoja, kun vanhemmat olivat riennoissaan. Nyt se ajtus tuntuu todella karsealta.

Mun työkavereilla on molemmilla 15-vuotiaat lapset (tyttö, poika). Se tyttö on ollut jo öitä yksin ja hyvin on mennyt ja poika ei kuulemma päästä äitiään edes illaksi menemään, joten on varmaan yksilöstä kiinni. Tärkeintä on varmaan lapsen oma halu ja valmius jäädä yksin.

Vierailija
6/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuo ehtii täyttämään 19v.

Vierailija
7/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani 15v ei ole vielä ollut yksin, eikä varmasti ihan vähään aikaan vielä olekaan. Minusta on lapsen heitteillejättöä, jos ei kukaan ole valvomassa, että tulee esim. kotiin järkevään aikaan, vaan saa riekkua vaikka kaupungilla koko yön. Sitä monet vanhemmat on niin sinisilmäisiä ja ajattelee, ettei minun lapseni ainakaan tee mitään hölmöä kun jää yksin. Totuus on usein toinen, juuri näillä ne ongelmat alkavat kun saa liian nuorena liian paljon vapauksia.

t. Erityisope, joka esim. sairaalakoulussa nähnyt miten paljon ongelmia on lapsilla joiden vanhemmat ei välitä ja laiminlyö velvollisuuksiaan

Vierailija
8/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani 15v ei ole vielä ollut yksin, eikä varmasti ihan vähään aikaan vielä olekaan. Minusta on lapsen heitteillejättöä, jos ei kukaan ole valvomassa, että tulee esim. kotiin järkevään aikaan, vaan saa riekkua vaikka kaupungilla koko yön. Sitä monet vanhemmat on niin sinisilmäisiä ja ajattelee, ettei minun lapseni ainakaan tee mitään hölmöä kun jää yksin. Totuus on usein toinen, juuri näillä ne ongelmat alkavat kun saa liian nuorena liian paljon vapauksia.

t. Erityisope, joka esim. sairaalakoulussa nähnyt miten paljon ongelmia on lapsilla joiden vanhemmat ei välitä ja laiminlyö velvollisuuksiaan

Vierailija
9/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovt nyt 12v 14v ja 16v.

Itse olen ollut ekan kerran 24v:na :-). Ja silloinkin oli koira seurana.

Vierailija
10/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä halua minnekään bailaamaan, vaan istuuntiukasti tietokoneensa ääressä, nörtti kun on. Mökillä ei ole nettiyhteyttä.

Vierailija
11/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ollut koskaan lapsuudenkodissa yksin yötä. 18-vuotiaana muutin pois eli vasta silloin omassa kodissa.

Vierailija
12/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan 12- tai 13-vuotiaana. Vanhemmat oli mökillä juurikin n. 30 min matkan päässä. Rakastin silloin ja rakastan edelleen yksinoloa ja se tunne, kun on koko talo tyhjillään vain itseä varten oli (ja on) ihana!

Riippuu siis ihan lapsesta. Yksi lapsistani on selvästi tullut minuun ja pitää yksinolosta. Hänet voisin ihan hyvin jättää yksin yöksi n. 13-vuotiaana jos hän itse sitä haluaa.

Vierailija
13/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muutin pois kotoa ja silloin olin ekan kerran yksin yötä. Oma lapsi vasta 8-vuotias, joten ei ole vielä ajankohtaista miettiä moista.

Vierailija
14/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ekaa kertaa vähän alle 19-vuotiaana yksin yön. ei halunnut olla aikaisemmin ja miksi olisimme pakottaneet. reissasimme toki normaalisti miehen kanssa, tytöllä oli silloin seurana joko poikakaveri tai joku kaveri. muutti pian tuon ekan yksin nukutun yön jälkeen omilleen, muttei vieläkään suuremmin rakasta yksin nukkumista, vaikka toki pärjääkin.

Vierailija
15/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ensimmäistä kertaa yksin yötä kotona 9-vuotiaana, älkää kysykö miksi sillä en tiedä. Vanhemmat eivät juopotelleet ja sisaruksiakin minulla oli joten heidän kanssaan olivat jossain ja minä yksin kotona.

Tuon jälkeen sitten kasvaessani yhä useammin sain olla yksin yön tai parikin, yläasteella jo melko useinkin. Mitään pahaa ei tapahtunut, en pelännyt enkä rellestänyt vaan viihdyin hyvin yksin kotona.

Pahin mitä tein oli se, että söin kamalasti herkkuja kuten keksejä ja lettuja ja katsoin telkkua niin myöhään kuin ohjelmaa riitti.

Vierailija
16/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen teini-ikääkään en jättänyt. Lapsille se oli varmasti aika ikävää mutta eivätpä tuhonneet kotia.

Toiset vanhemmat jättivät ja usein oli omatkin lapset niissä bileissä. Aina tuli sanomista kun koti oli sitten sen näköinen.

Vierailija
17/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla kyllä hyvät ja huolehtivat vanhemmat.

Tykkäsin olla yksin kotona (en pelännyt), mutta usein pyysin sitten jonkun kaverin seuraksi.

Vierailija
18/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla kyllä hyvät ja huolehtivat vanhemmat.

Tykkäsin olla yksin kotona (en pelännyt), mutta usein pyysin sitten jonkun kaverin seuraksi.

siis joskus 12-vuotiaana, voi olla, että olin nuorempikin.

Vierailija
19/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ovatkin vielä alle 13v eivätkä siis olleet yötä, mut tuo 13v on oikein hyvä ikä.

Minä en näe ongelmaa siinä et lapsi saa ottaa irti vanhemmistaan silloin kuin itse haluaa. Toki se oma lapsi pitää tuntea hyvin ja myös se mihin tämän lapsen rahkeet riittävät.

Kyse ei varmasti ole lapsen heitteillejätöstä :) Jos muutoin lapsen perusturvallisuudesta on huolehdittu ja se on päässyt vanhemman ja lapsen välille syntymään ei yhden yön yksinolo ja vieläpä lapsen omasta halusta vaaranna kehitystä !

Meidän vanhin lapsi muutti kotoa toisella paikkakunnalle opiskelemaan 15v iässä. Että sen jälkeen onkin ollut useamman yön yksin.

Vierailija
20/29 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootteko tosissanne? :D ette uskalla jättää 12v kotiin?? kyllä sen ikäinen osaa jo olla, mä osasin sillon laittaa jo ruokaa hyvin ja hyvin selvisin hengissä, ei ollu mitään heitteillejättöä. Ekan kerran olin yksin 7v ja kotoa muutin 16 vuotiaana. Ihme juttu kun nykyään kasvatetaan lapsia ihan pumpulissa eikä anneta mitään mahdollisuutta itsenäistyä edes vähän.