Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tragediat, joista muistat missä olit kun kuulit

Vierailija
28.09.2014 |

Olisi ihan kiva kuulla mitkä tragediat ovat tehneet ihmisiin niin suuren vaikutuksen, että muistatte missä olitte kun kuulitte uutisen. En nyt tarkoita mitään mummon kuolemaa, vaan ns "koko maailmaa" järkyttäneet tapaukset. Toki mukavatkin uutiset kiinnostaa, jos jollain jäänyt mieleen. Olisi kiva jos laittaisitte myös syntymävuoden, niin voisi vähän verrata eri ikäpolvia.

Minä aloitan:

syntymävuosi -76

- Estonia (aamulla ennen kouluun lähtöä)

- Dianan kuolema (tulin juuri saunasta kun kuulin radiosta)

- Poliisimurhat

- WTC (juuri ennen töihin lähtöä telkasta, töissä kysyivät järkyttyneinä olenko jo kuullut. Luulin tapausta siinä vaiheessa vielä onnettomuudeksi ja olin ihan että jenkkilässä taas sattuu ja tapahtuu)

Mukavista jutuista Suomen Euroviisuvoitto.

Sen sijaan en muista missä olin kun kuuliin esim. Thaimaan tsunamista tai Malaysia Airlinesin maahansyöksystä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -79

Ayrton Sennan kuoleman näin televisiosta lapsuuden kodissani, omassa huoneessani.

Estonian uppoamisesta kuulin aamulla koulussa.

Omassa huoneessani kuulin uutisista myös Dianan kuolemasta.

WTC:n kohtaloa näin opiskelija-asunnossani, palatessani koulusta kotiin ja laittaessani television päälle.

Konginkankaan onnettomuudesta kuulin omassa kodissani, laittaessani aamulla radion päälle.

Thaimaan tsunamista kuulin ulkomaanmatkalla television uutisista.

Kauhajoen kouluampumisista kuulin auton radiosta lomamatkalla.

Nämä tulivat heti mieleen.

Vierailija
22/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Estonian kuulin autossa, kun olin menossa remonttia pakoon, veljeni oli kuskina ja kännykkä oli hänellä, äitini kertoi kun soitti

- WTC: kansalaisopiston kurssi oli juuri alkamassa, ehdin hätäisesti nähdä televisiosta ennen lähtöä, että jotain on tapahtunut ja tuon kurssin alussa sitten kuulin tarkemmin. Kurssi meni sitä puidessa silloin suurin osa

- Konginkangas: kotona telkkarista tekstitv:stä sen luin tarkemmin, kun muistaakseni joku teksti meni alakulmassa kun olin avannut telkkarin. 

- Malaysia airlanes, töissä radiosta

- Utö: Olin eräässä kevyessä harrastukseen liittyvässä kesätapahtumassa, missä yksi tapahtuman pääjärjestäjistä oli kuullut asian autoradiosta jotain tavaraa hakiessaan ja tuli kertomaan meille muillekin

- Kauhajoen koulusurmat: Olin jossain täydennyskoulutuksessa, atk-luokassa ja yhtäkkiä joku mies kesken tunnin takapenkistä huusi: Kauhajoella on ollut koulusurma. (luki netistä ip-lehtiä tunnin aikana siis). 

Olen tämän palstan yli-ikäistä porukkaa, 50. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut aloituksessa kohtaa koko maailma, mutta Konginkangas ja kauhajoki nyt huomattiin maailmalla, vaikka ei ehkä järkyttänyt siellä niin paljon. 15

Vierailija
24/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymävuosi -90

Olen todella huono muistamaan näitä eri tapahtumia.

WTC-uutisen aikana olin ystäväni synttäreillä, ja hänen äitinsä kertoi lentokoneen törmänneen pilvenpiirtäjään New Yorkissa. Muistan ajatelleeni, että amerikkalaiset rakentavat jo liian korkeita pilvenpiirtäjiä, että lentokoneetkin törmäilevät niihin. Minulla kesti kohtuuttoman kauan, varmaan useita päiviä), ymmärtää, kuinka suuresta asiasta oli kyse.

Vierailija
25/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:48"]

Euroviisuvoitto: katsoin euroviisuja kotona, ja suu loksahti auki kun niitä 12-pisteisiä vaan tuli :)

[/quote]

Ei se Lordi nyt sentään niin huono ollut...

Vierailija
26/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vm 87 vastailee.

Estoniasta en tiennyt. Olin silloin kai 8-vuotias ja vanhemmat eivät kertoneet koko tapahtumasta. Pari vuotta myöhemmin tästä oli puhetta koulussa ja silloin ihmettelin, kun en tiennyt koko jutusta.

Prinsessa Dianan kuolemasta kuulin englannin opettajalta, joka oli Dianan suuri ihailija ja aivan sekaisin monta viikkoa. 

WTC-iskuista kuulin kaverin isältä, joka oli tullut hakemaan meitä kuoroharjoituksista. Autossa hän kertoi, että oli tapahtunut kamala onnettomuus ja kotona jatkoin tietysti seuraamista television ääressä.

Tsunamiuutisointia seurasin kotona perheen. Oli tapaninpäivä ja me katseltiin rauhassa telkkarista aamuohjelmia, kun yhtäkkiä alkoi ylimääräinen uutislähetys. Muistan myös, kuinka kylmäsi seurata teksti-tv:stä kuolleiden suomalaisten nimien listan pitenemistä.

Lordin euroviisuvoiton katselin kaverin opiskelija-asunnon kerhohuoneessa. Seuraavana päivänä oli pääsykokeet yliopistoon. Ei menny kovin hyvin :)

Vierailija
27/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synt. -94. Utöyasta kuulin auton radiosta, kun isä haki minut kaverin mökiltä. -04 tsunamista katsottiin uutisia kotona. Kauhajoen koulusurmasta kuulin koulussa, joku luokkakaveri kertoi ääneen luokassa. Japanin tsunamista kertoi uskonnonopettaja kesken tunnin, luki uutiset netistä.

Vierailija
28/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokelan kouluammuskelusta kuulin kun olin koulussa tunnilla 6.luokalla, kun isä laittoi kuvan kun oli töissä siinä vieressä. Ja hyvinkään ammuskelusta kuulin kun olin kotona nukkumassa ja poikaystävä laitteli viestiä kun oli sielllä baareissa sillon.

Vierailija
29/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 17:00"]

Jokelan kouluammuskelusta kuulin kun olin koulussa tunnilla 6.luokalla, kun isä laittoi kuvan kun oli töissä siinä vieressä. Ja hyvinkään ammuskelusta kuulin kun olin kotona nukkumassa ja poikaystävä laitteli viestiä kun oli sielllä baareissa sillon.

[/quote]

Niin ja kauhajoen ammuskelusta kuulin myös koulussa. Olimme juuri edellisenä päivänä kaverin kanssa keskustelleet jokelan koulusurmasta.

Vierailija
30/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymävuosi-59. Kennedyn kuolema,olin reilut 4-vuotias.Ette varmaan usko,että muistan,mutta totta se on.Heräsin aamulla ja vanhemmat kertoivat lapsen tajuisesti.Aamulehdestä kuvat tutkin tarkkaan.Nykyään ei kai mahdollista. Olof Palmenkuolema,olinruokakaupassa,ostoskärryt toppas kyllä siihen paikkaan kun kuulin marketin radiosta uutisista. Inrida Kandhinkuolema,olin autokoulussa,onneksi esterataharjoituksessa aukiolla.Iskin nimittäin jarrut pohjaan. Estonia,selvisi vasta kun lähdin iltavuoroon töihin.En ollut kuunnellut uutisia aamupäivällä enkä avannut telkkaria,jun olin nukkunut myöhään aamulla.Hävetti kun jouduin kaupungilla kyselemään,miksi liput on puolitangossa. Dianan kuolema,tulin tanssimatkalta toisesta päästä Suomea kotiin,aioin käydä nukkumaan muutamaksi tunniksi kun lähdin yövuoroon.Kuulin yllättäen uutisista.En muista tuliko uni silmään ennenkuin seuraavana aamuna. WTC-tornit.Tyttäreni katseli poikaystävänsä kanssa telkkaa toisessa huoneessa.Huusivat mulle olkkariin,että laita äiti tv päälle,on tapahtunut jotain hirveää...järkyttävät kuvat olivat kuin painajaiselokuvaa.Tässä suurimpia,monta jäi kertomatta.Olen hyvä muistamaan tuollaiset tilanteet.....

Vierailija
31/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 16:51"]

Vm 87 vastailee.

Estoniasta en tiennyt. Olin silloin kai 8-vuotias ja vanhemmat eivät kertoneet koko tapahtumasta. Pari vuotta myöhemmin tästä oli puhetta koulussa ja silloin ihmettelin, kun en tiennyt koko jutusta.

Prinsessa Dianan kuolemasta kuulin englannin opettajalta, joka oli Dianan suuri ihailija ja aivan sekaisin monta viikkoa. 

WTC-iskuista kuulin kaverin isältä, joka oli tullut hakemaan meitä kuoroharjoituksista. Autossa hän kertoi, että oli tapahtunut kamala onnettomuus ja kotona jatkoin tietysti seuraamista television ääressä.

Tsunamiuutisointia seurasin kotona perheen. Oli tapaninpäivä ja me katseltiin rauhassa telkkarista aamuohjelmia, kun yhtäkkiä alkoi ylimääräinen uutislähetys. Muistan myös, kuinka kylmäsi seurata teksti-tv:stä kuolleiden suomalaisten nimien listan pitenemistä.

Lordin euroviisuvoiton katselin kaverin opiskelija-asunnon kerhohuoneessa. Seuraavana päivänä oli pääsykokeet yliopistoon. Ei menny kovin hyvin :)

[/quote]

Pääsykokeet sunnuntaina? Tai no joo ehkä ne tulokset menivät sunnuntain puolelle. 

Vierailija
32/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diana: Olin pääsemässä ripille, meillä oli konfirmaatioharjoitukset ja siellä kaverini kertoi mitä on tapahtunut.

Estonia: Koulussa päivän ekalla tunnilla, meillä oli käsitöitä. Opettaja sanoi, että on tapahtunut kamala asia ja laittoi television päälle. Seurasimme uutisia, opettaja itki koko tunnin ajan.

WTC: Olin vanhempieni luona käymässä, isä huusi olohuoneesta katsomaan televisiota. Katselimme suorana lähetyksenä toisen koneen iskua.

Kauhajoki: Olin kaupassa, soitin ystävälleni kertoakseni jostain löytämästäni tuotteesta kun hän kertoi mitä on tapahtunut.

-81

Vierailija
33/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin -80.

Estonia: Olin kirjastossa ja joku väänsi telkan täysille ja kaikki jäi kuuntelemaan uutisia.

WTC: Tulin töistä vanhempieni luokse syömään ja hakemaan lapsiani, isä vinkkas mut olohuoneeseen katsomaan uutisia.

Breivikin joukkosurmat: Oltiin ystävien kanssa meidän pihalla istumassa ja aloiteltiin uutta festaripäivää aamudrinkkejä siemaillen. Yksi ystävistä luki puhelimestaan uutisia ja kertoi.

Vierailija
34/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosimallia -86

WTC: Tulin koulusta kotiin ja telkkarista aloin kauhulla seuraamaan tapahtumia. Aluksi luulin, että telkusta tulee joku leffa ennenkuin isä kertoi, mitä oikein tapahtuu.

Jokelan ammuskelu: Oltiin opiskelupoppoolla opiskelemassa yhdessä. Sitten seurattiin kauhistuneina tilannetta. Oltiin nuoria opeopiskelijoita, joten osui melko lähelle.

Malaysia airlines (räjäytetty kappale): Olin reissussa ystävän kanssa ja oltiin oltu huonojen nettiyhteyksien vuoksi uutiskatveessa. Uuteen majapaikkaan saapuessa huomattiin respan telkkarissa höpötettävän jotain kadonneesta lentokoneesta. Seuraavaksi pitikin etsiä puhelimella hotellin wlan ja selvittää, mitä ihmettä on meneillään (ja päästäänhän yhä kotiin suunnitelmien mukaisesti).

Breikvik, tsunami 2004,

Estonian kanssa olen taas ollut liian nuori. Sen sijaan siitäkin olen myöhemmin lukenut paljon. Jollain kriipylläkin tavalla nämä asiat kiehtoo mua kovasti.

Vierailija
35/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tuosta välistä jäi kappale pois jotenkin? Piti lukea jotain tällaista:
"Breikvik, tsunami 2004, Japanin tsunami ja Kauhajoki on sellaisia, etten muista niistä ekaa kertaa kuulemista. Sen sijaan heti niistä kuultuani seurasin tilannetta silmä kovana. Erityisesti Japanin tsunami ja sen jälkeiset tapahtumat Fukushiman ydinvoimalassa kiinnosti todella paljon."

-27

Vierailija
36/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymävuosi -80.

Dianan kuolema: kuuntelin radiota retkellä, patterit melkein loppu, joten ääni pätki. Kuulin siis vain osia ja luulin, että oli joku junaonnettomuus tunnelissa, kunnes toimivan radion ääreen päästessäni kuulin koko tarinan.

Estonia ei jostain syystä ole jäänyt mieleen. Siis tapahtuma on, mutten muista missä olin kun kuulin ekaa kertaa.

WTC taas on jäänyt lähtemättömänä mieleen: olin kipeänä kotona ja kanavasurffailin. Näin livenä BBC:ltä kun toinen kone iskeytyi torniin.

Tsunami: muistan katselleeni uutisia, kun joku suomalainen päättäjä ensin vakuutti, ettei suomalaisia uhreja ole. Oma läheiseni oli reppumatkalla Thaimaassa ja muistan naurahtaneeni tuolle lausunnolle, että mistä ne voi sen tietää kun meillä omaisillakaan ei ole pienintäkään aavistusta missä henkilö on.

Vierailija
37/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsen tässä vain ne, joista on jotain erityisempää sanottavaa.

World Trade Center: Olin matkoilla "reppureissaamassa" ja kuulin siitä Seoulilaisessa hostellissa. Kaikki kerääntyivät hiljakseen tv-huoneeseen katsomaan lähetystä ja henkilökunta koitti kääntää nopeasti mitä sanottiin joukossa oleville USA:laisille.

Breivik: Olin musiikkifestareilla ja siellä esiintyvällä Norjalaisella bändillä oli mustat nauhat käsissä. Itse en en tiennyt tämän symbolin merkitystä mutta avomieheni kysyi muilta yleisössä ja saimme kuulla asiasta.

Touhoku tsunami: Olin töissä ja sain parilta Tokiossa asuvalta kaverilta sähköpostia että oli tapahtunut "uutiskynnyksen ylittävä maanjäristys" mutta heillä ei ollut hätää. Jatkoin töitä ja iltapäivällä sain USA:ssa asuvalta kaverilta viestin, jota en viitsi tänne toistaa mutta siitä selvisi tapahtuman vakavuus paremmin. Menin heti kahvihuoneeseen katsomaan uutisia ja istuin siellä itkua pidätellen katsomassa niitä samalla kun työkavereita kerääntyi lohduttamaan. Olen siis kotoisin Japanista mutta perhettäni tai tuttavia ei kuitenkaan tuolla alueella asunut. 

Kiinnostavasti se mitä en muista ollenkaan on vuoden 1995 Hanshin maanjäristys, joka aiheutti tuhansia kuolleita Koben kaupungin ympäristössä. Perheeni oli juuri muuttanut Hong Kongista Kiotoon, mikä sijaitsee alle 100 kilometrin päästä Kobesta mutta minulla ei ole mitään muistikuvaa siitä kun kuulin tuosta. Ehkä se oli teini-ikäisenä liian pelottavaa, varsinkin kun oli juuri vasta muuttanut sinne. 

Vierailija
38/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-91

-Estoniaa en varsinaisesti muista, mutta tapausta ajatellessani mieleen tulee kuva itkevästä äidistäni tv:n ääressä.

-Dianan kuolemasta kuulin kotona uutisista. Parhaiten tästä tapauksesta muistan kuitenkin ne hautajaiset, jotka näytettiin tv:ssä. Se tuntui jo silloin 6-7 vuotiaana jotenkin järkyttävältä.

- 9/11 olin ehkä kolmosluokalla ja näin telkkarista ylimääräisen uutislähetyksen. Se näky on iskostunut kyllä verkkokalvoille. Edelleenkin 9/11 pyörii mielessä aika ajoin, ei sitä vieläkään oikein pysty käsittämään.

- Tsunami 04 jäänyt vähän liian hyvin mieleen, kun siellä meni perhetuttuja. Uutisista tämänkin kuulin ensimmäisenä, silloin muistan ihmetelleeni miten yksi aalto muka voi aiheuttaa mitään tuhoa. Ensin ei edes osattu yhdistää, että tuolla ne tututkin olivat jouluansa viettämässä. Seuraavana päivänä homman laajuus ja vaikutukset sitten valkeni.

- Norjan joukkosurma 2011. Kuulin asiasta, kun puhuttiin vasta Oslossa räjähtäneestä pommista töissä. Meidän töistä oli porukkaa juuri silloin Oslossa ja pelkäsin aivan hulluna heidän puolestaan. Näihin muihin tapahtumiin verrattuna Breivin murhat oli ainoa, jonka tiedostusta pystyi seuraamaan reaaliajassa netistä, joten iltalehteä päivitettiin minuutin välein.

Vierailija
39/42 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jo mainituista minulla on lisättävänä:

Tuusulan kouluampumiset, eli se ensimmäinen suomalainen kouluampuminen, tuo Kauhajoki jäi itseltäni paljon vähemmälle huomiolle. Ja on ihan totta, että ekan kerran kuulin, että Tuusulassa tapahtuu nyt jotain outoa täältä Vauva-palstalta ja vasta sen jälkeen rupesi joka tuutista tulemaan uutislähetystä.
Olof Palmen murha, aamulla telkkarista jatkuvasti uutisia asiasta.

Suomessa???

Vierailija
40/42 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jo mainituista minulla on lisättävänä:

Tuusulan kouluampumiset, eli se ensimmäinen suomalainen kouluampuminen, tuo Kauhajoki jäi itseltäni paljon vähemmälle huomiolle. Ja on ihan totta, että ekan kerran kuulin, että Tuusulassa tapahtuu nyt jotain outoa täältä Vauva-palstalta ja vasta sen jälkeen rupesi joka tuutista tulemaan uutislähetystä.

Olof Palmen murha, aamulla telkkarista jatkuvasti uutisia asiasta.

Suomessa???

Uutisoitiin myös Suomessa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme