Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tragediat, joista muistat missä olit kun kuulit

Vierailija
28.09.2014 |

Olisi ihan kiva kuulla mitkä tragediat ovat tehneet ihmisiin niin suuren vaikutuksen, että muistatte missä olitte kun kuulitte uutisen. En nyt tarkoita mitään mummon kuolemaa, vaan ns "koko maailmaa" järkyttäneet tapaukset. Toki mukavatkin uutiset kiinnostaa, jos jollain jäänyt mieleen. Olisi kiva jos laittaisitte myös syntymävuoden, niin voisi vähän verrata eri ikäpolvia.

Minä aloitan:

syntymävuosi -76

- Estonia (aamulla ennen kouluun lähtöä)

- Dianan kuolema (tulin juuri saunasta kun kuulin radiosta)

- Poliisimurhat

- WTC (juuri ennen töihin lähtöä telkasta, töissä kysyivät järkyttyneinä olenko jo kuullut. Luulin tapausta siinä vaiheessa vielä onnettomuudeksi ja olin ihan että jenkkilässä taas sattuu ja tapahtuu)

Mukavista jutuista Suomen Euroviisuvoitto.

Sen sijaan en muista missä olin kun kuuliin esim. Thaimaan tsunamista tai Malaysia Airlinesin maahansyöksystä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:56"]

Olisi ihan kiva kuulla mitkä tragediat ovat tehneet ihmisiin niin suuren vaikutuksen, että muistatte missä olitte kun kuulitte uutisen. En nyt tarkoita mitään mummon kuolemaa, vaan ns "koko maailmaa" järkyttäneet tapaukset. Toki mukavatkin uutiset kiinnostaa, jos jollain jäänyt mieleen. Olisi kiva jos laittaisitte myös syntymävuoden, niin voisi vähän verrata eri ikäpolvia.

Minä aloitan:

syntymävuosi -76

- Estonia (aamulla ennen kouluun lähtöä)

- Dianan kuolema (tulin juuri saunasta kun kuulin radiosta)

- Poliisimurhat

- WTC (juuri ennen töihin lähtöä telkasta, töissä kysyivät järkyttyneinä olenko jo kuullut. Luulin tapausta siinä vaiheessa vielä onnettomuudeksi ja olin ihan että jenkkilässä taas sattuu ja tapahtuu)

Mukavista jutuista Suomen Euroviisuvoitto.

Sen sijaan en muista missä olin kun kuuliin esim. Thaimaan tsunamista tai Malaysia Airlinesin maahansyöksystä.

[/quote]

ONKO AP ILTATOISSÄ ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTC: olin hakemassa lapsia tarhasta ja kuulin radiosta, kun joku toimittaja kertoi, että kaveri jenkeistä soitti, että nyt obn tapahtunut jotain hirveää.  kotona avasin tv:n ja vähän ajan kuluttua alkoi CNN lähetys. Näin suorana kakkostorniin ajaneen lehtokoneen ( ilmeiseti AP on sitten iltatöissä, koska tämä tapahtui suomen aikaan iltapäivällä.  Ap kun oli lähdössä töihin)

Utö: olimme perheen kanssa lomalla asuntovaunulla Hangossa. Netissä oli juttua Oslon pommi-iskusta ja kun aamulla katsoin puhelimesta nettiä, siellä luki, että 70 ihmistä kuollut. Luulin sitä painovirheeksi, koska illalla oli puhuttu muutamasta hengestä.

Vierailija
4/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:39"]

WTC: olin hakemassa lapsia tarhasta ja kuulin radiosta, kun joku toimittaja kertoi, että kaveri jenkeistä soitti, että nyt obn tapahtunut jotain hirveää.  kotona avasin tv:n ja vähän ajan kuluttua alkoi CNN lähetys. Näin suorana kakkostorniin ajaneen lehtokoneen ( ilmeiseti AP on sitten iltatöissä, koska tämä tapahtui suomen aikaan iltapäivällä.  Ap kun oli lähdössä töihin)

Utö: olimme perheen kanssa lomalla asuntovaunulla Hangossa. Netissä oli juttua Oslon pommi-iskusta ja kun aamulla katsoin puhelimesta nettiä, siellä luki, että 70 ihmistä kuollut. Luulin sitä painovirheeksi, koska illalla oli puhuttu muutamasta hengestä.

[/quote]

ja kauhajoen näin netistä töissä kun oli lähdössä ruokatunnille, olisiko tältä palstalta.  tyyliin: kauhajoella on koulussa ammuttu. 

Jokelan näin ensin netistä.

Estonian  näin aamulla TV.stä ennen töihin lähtöä.  Tsunamin tekstitv:stä illalla ja sanottiin olevan pieni maanjäristys.  Aamulla tilanne oli sitten ihan eri

Vierailija
5/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1975,

- Estonia: kotona lähdössä kouluun, kun isä kertoo uutiset. En ajatellut asiaa ensin vakavaksi tai suureksi turmaksi. Hirveä myrsky sää ja liikuntatunnilla kävelytesti!

- Diana: vessassa kakkalla kun isä (jälleen) huusi telkkarista uutiset. :D Sanoin "tappoiko se itsensä?!"

-WTC: fillaroin töistä kotiin, telkkari päälle kuten aina ja ihmettelin miksi ne näyttää toimintaleffaa kello 16.30 iltapäivällä.

-tsunami: ajeltiin vanhempieni luota joulun vietosta ja huokaistiin helpotuksesta, kun radiossa sanottiin "suomalaisuhreja ei uskota olevan." Niinpä niin...

- Jyväskylän junaturma: junamatkalla opiskelupaikkakunnalta kotiin.

Breivikiä tai kouluampumisia en muista sen tarkemmin tai Konginkangasta. Yhden kouluampumisen aikaan olin äitiyslomalla.

Vierailija
6/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanin tsunami unohtui: talvilomalla. Kasasin Ikean laatikoita ja kärsin samalla kamalasta raskauskuvotuspahoinvoinnista. Tuo olo ei unohdu koskaan.

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 13:50"]

Olen syntynyt 1975,

- Estonia: kotona lähdössä kouluun, kun isä kertoo uutiset. En ajatellut asiaa ensin vakavaksi tai suureksi turmaksi. Hirveä myrsky sää ja liikuntatunnilla kävelytesti!

- Diana: vessassa kakkalla kun isä (jälleen) huusi telkkarista uutiset. :D Sanoin "tappoiko se itsensä?!"

-WTC: fillaroin töistä kotiin, telkkari päälle kuten aina ja ihmettelin miksi ne näyttää toimintaleffaa kello 16.30 iltapäivällä.

-tsunami: ajeltiin vanhempieni luota joulun vietosta ja huokaistiin helpotuksesta, kun radiossa sanottiin "suomalaisuhreja ei uskota olevan." Niinpä niin...

- Jyväskylän junaturma: junamatkalla opiskelupaikkakunnalta kotiin.

Breivikiä tai kouluampumisia en muista sen tarkemmin tai Konginkangasta. Yhden kouluampumisen aikaan olin äitiyslomalla.

[/quote]

Vierailija
7/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sattumalta telkan ääressä koko päivän sekä Estonian uppoamisen aikaan että WTC- iskun aikaan. Eli näin livenä kun ruumiit kelluivat meressä/ pelastuslautoilla. Samaten näin livenä kun kone iski toiseen torniin ja kun ihmisiä hyppäsi alas rakennuksesta. Mikä siinä onkin että oikein nauliutuikin katsomaan jotain noin kamalaa...  

Vierailija
8/42 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-95

-Thaimaan tsunami: oltiin oltu siskon kanssa leikkimässä jotain ja tultiin selvittämään sitä tv:tä katsoville vanhemmille. Meidän juttu keskeytettiin heti alkuunsa sanomalla "hysss" ja seurattiin hetki tv:tä, mutta koska uutinen ei kiinnostanut niin lähdettiin heti kohta taas touhuilemaan omiamme.
- Jokelan koulusurma: tulin koulusta kotiin ja äiti katsoi aiheeseen liittyvää tv-lähetystä. Selitin omiani, enkä kuunnellut mistä oli kyse. Muistan vieläkin katsoneeni tv:stä kun paikalla olleita oppilaita johdatettiin jonnekkin jonossa ja muutama poika pelleili jotain. Heitin siitä jotain vitsiä äidilleni, koska en yhäkään kuunnellut mitä tv:ssä sanottiin tapahtuneen.
Japanin maanjäristys: oltiin päästy koulusta yläasteella ja oltiin pukemassa takkeja päälle kun biologian&maantiedon opettaja tuli ilmoittamaan Japanissa tapahtuneen maanjäristyksen.
Norjan iskut: olimme olleet perheretkellä tallinnassa ja olimme tulossa kotiin laivalla. Laivan infotaulussa ilmoitettiin, että oslossa on räjähtänyt pommi.

Vierailija
9/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymävuosi -79.

-Estonia: aamulla kouluun mennessä auton radiosta kuulin.

-Dianan kuolema: tapoin aikaa koiratreeneihin lähtöä odotellessa ja surffasin tv-kanavalta toiselle. Yhtäkkiä ruudussa alkoi mennä teksti ylimääräisestä uutislähetyksestä, en muista mainittiinko tekstissä jo Dianan kuolemasta mutta extrauutisista se sitten viimeistään selviisi.

-Poliisimurhat: en muista...

-WTC: opiskelin yo:ssa ja nautin vapaapäivästä (ei luentoja) katsomalla Oprahia tv:stä :D Yhtäkkiä tv-ruutuun ilmestyi teksti, että ylimääräinen uutislähetys tulossa, USA:ssa on lentokone syöksynyt maahan. Vähän myöhemmin teksti päivittyi niin, että kaksi lentokonetta on törmännyt toisiinsa. (Asuin siis ulkomailla).

-Suomen euroviisuvoitto: istuin telkkarin ääressä ja seurasin ääntenlaskentaa, olinhan minäkin äänestänyt Lordia (asuin edelleen ulkomailla).

Thaimaan tsunamista ei minullakaan ole mielikuvaa, MA:n maahansyöksystä luin netistä aika tuoreeltaan kun se oli tapahtunut.

Vierailija
10/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonia, kotona avasin telkkarin ennen töihin lähtöä. Bussissa tapasin naapurin, joka ei tiennyt siitä. Yritin kertoa, mutta yhtäkkiä en pystynytkään puhumaan kun alkoi itkettämään. Olin järkyttynyt.

11.9, oltiin Pizza Hutissa syömässä iltapäivällä, kun poika soitti ja kertoi. Alkoi tuntua todelliselta vasta kun pääsin kotiin katsomaan uutisia.

Näistä kolmesta Estonia tuntui pahimmalta, siihen kauhuun pystyi samaistumaan.

Vierailija
11/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kahdesta. Oli aluksi mukana Diana, muta poitin, kun ei ihan kuulu samaan sarjaan.

Vierailija
12/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhajoen kouluampuminen. Olin töissä Seinäjoen keskussairaalassa ja siellä puhuttiin katastrofivalmiustilan aloittamisesta. En kyllä muista tehtiinkö sitä lopulta, koska oma työni ei suoraan tällaisiin liittynyt.

Vierailija
13/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S. -79. Noita muita en muista, mutta WTC jäi hyvin mieleen, koska satuin katsomaan jotain amerikkalaista suoraa lähetystä torneista juuri, kun toinen lentokone iskeytyi torniin ja yhtäkkiä tajuttiin, ettei se ekan koneen törmääminen ollutkaan mikään lento-onnettomuus. Näin siis suorana lähetyksenä kun toinen kone törmäsi. Katsottiin telkkaria mieheni, silloisen poikaystäväni, kanssa kotosalla.

Vierailija
14/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:16"]

Siis kahdesta. Oli aluksi mukana Diana, muta poitin, kun ei ihan kuulu samaan sarjaan.

[/quote]

Ei samaa sarjaa, mutta itseeni se teki suuren vaikutuksen.  Olin kai vielä sen verran nuori, etten ollut täysin sisäistänyt että kuka tahansa voi lähteä koska tahansa. ap

Vierailija
15/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synt -76.

Estonia: eka tunnilla lukiossa, historian tunti.

Diana:Joensuussa ystävän luona krapula aamupäivä ja alkoi se teksti mennä tv ruudussa. Yksi kaveri totesi, että "kamalaa, mut jotenki siistii". Ajattelin et seko on.

Poliisimurhat: en muista

WTC: yksin mökillä surffaan kanavilla ja näytetään palavaa pilvenpiirtäjää, menee hetki kun tajuan mitä kuva esittää.

Kauhajoki: töissä luin netistä.

Tsunami 26.12, kotisohvalla pienen poikani kanssa.

Vierailija
16/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonia, aamu-uutisia katselin kotona.

Dianan kuolema, tulin aamulla alakertaan, äiti kertoi itkien kun oli katsellut uutisia.

WTC-iskut: olin veljekset keskisellä töissä (tavarantoimittajat apuna), kun osastovastaava tuli kertomaan että Manhattan on maan tasalla, sinne osunut ohjus. Kello taisi olla yhden maissa.

Euroviisuvoitto: katsoin euroviisuja kotona, ja suu loksahti auki kun niitä 12-pisteisiä vaan tuli :)

Kauhajoen kouluampumiset: olin Roomassa, Colosseumilla äidin kanssa (äiti-tytär -matka), kun äidin miesystävä soitti ja kertoi mitä oli tapahtunut. 

Tsunami (2004): Oli aamulla uutisissa, katsoin kotona. Oli aika kamalaa, kun uhriluku alkoi yhtäkkiä nousta suht pienistä luvuista. Lopulta taisi kuolla vajaa neljännesmiljoona.

Vierailija
17/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 lisää syntymävuoden, on vm -81

Vierailija
18/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jo mainituista minulla on lisättävänä:

Tuusulan kouluampumiset, eli se ensimmäinen suomalainen kouluampuminen, tuo Kauhajoki jäi itseltäni paljon vähemmälle huomiolle. Ja on ihan totta, että ekan kerran kuulin, että Tuusulassa tapahtuu nyt jotain outoa täältä Vauva-palstalta ja vasta sen jälkeen rupesi joka tuutista tulemaan uutislähetystä.

Olof Palmen murha, aamulla telkkarista jatkuvasti uutisia asiasta.

Vierailija
19/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymävuosi -78. Konginkangas: kuulin aamulla radiosta ennen töihinlähtöä. Estonia: heräsin aamulla, kun tätini soitti USA:sta ja sanoi, että siellä on joku lauttaonnettomuus. Veljeni olivat juuri risteilyllä Turku-Tukholma.

Vierailija
20/42 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-92

WTC-iskujen aikaan olin tullut koulusta kotiin (olinkohan tokalla?), taisin katsella jotain iltapäiväohjelmia, piirrettyjä tms, kun ruutuun pamahti ylimääräinen uutislähetys jossa tornit valahtaa maantasalle. En tajunnut heti vakavuutta tai tapahtuman mittaluokkaa, taisin ehkä luulla elokuvaksi tjsp. Kismitti kun sen vuoksi eivät lähettäneet jotain ohjelmaa jota odotin.

Dianan kuolemasta kuulin kaverilta tarhassa, taidettiin jopa leikkiä jotain asiaan liittyvää, tehtiin penkeistä leikkauspöytä kun joku totesi dramaattisesti että diana kuoli leikkauspöydälle. Edelleen ei tuon ikäisenä tajunnut tapahtumasta mitään konkreettista.

Kauhajoen aikaan olin lukion uskonnontunnilla ja opettaja päivitteli ruudulla uutissivuja ja taidettiin katsoa telkkarista joku lähetys. Puhui rauhottavia ja keskusteltiin aiheesta ettei ketään jäisi ahdistamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä