Voi jos joku osais auttaa, tulin äsken itku kurkussa työkkäristä
Olen ollut omaehtoisella opiskelulla ja nyt selvis, että se onkin merkitty loppumaan jo heinäkuun lopussa. Olin ollut siinä käsityksessä, että vasta elokuun lopussa ja olen nyt suunnitellut (ja maksanut) avoimen yliopiston sivuaineopinnot niin, että saan ne tehtyä vasta elokuun lopussa. En haluais millään jättää niitä kesken näin viime hetkellä, tosi paha mieli tulee kun ajattelen, että oon tehnyt jo 50 op ja 60 ois tavote. Ja tämä heinäkuun loppu on ehdoton (vissiin uusi lukuvuosi alkaa elokuusta niin siksi), joten mitä minä voin tehdä?? Jos yrittäisin päästä johonkin tutulle tms. elokuuksi töihin, niin ei kait työkkäri silloin vois vaatia mitään opintojen keskeyttämistodistuksia tms? Apua, tulee tosi paha olo kun mietin tätä. Olin jo niin ehtinyt iloita, että syksyllä olen pätevä hakemaan oman alan töitä. Jos ois vaan kuukauden töissä, niin tuleeko sitten joku karenssi ennenku alkaa saada työttömyystukea kelalta. En usko, että kukaan tuttu pystyy yli kuukaudeksi palkkaamaan, kun tiukkaa on heidänkin yrityksillä. Oon ihan murtunut, vaikka tajuan, että ei tämä mikään elämän isoin asia ole. Olen vaan niin hirveän pettynyt, jos tämä nyt menee pieleen.
Kommentit (63)
Mutta te ootte selvästi nopeampia löytämään vastauksia. Kiitos!
Soitin just kelalle ja varmistin, että asumistukea saa ilman mitään työkkärin lausuntoa. Eli nyt ajattelin tehdä niin, että toimitan heinäkuun loppuun mennessä vaan opintosuoritusotteen, että on tullu riittävästi opintoja ja sitten koitan selvitä asumistuella. Sillonhan ne ei kait voi vaatia multa mitään muita todistuksia ja voin jatkaa opiskelijastatuksella ja yrittää löytää töitä samalla.
Ja viimenen tutkintoon tuleva suoritus on siis joulukuulta, nämä avoimen opinnot menee suurimmaksi osaksi erilliselle suoritusotteelle. Tässä on ikäänku ylimäärästäkin, mutta niinhän opinnoissa melkein aina. Eikö opintokokonaisuudet suositella aina suorittaan kokonaan, vaikka opintopisterajat ois jo täyttyny vaikka tutkintoa varten. Siis että saa arvosanan kokonaisuudesta eikä mene irrallisiin opintoihin.
Lähinnä näen tässä ongelmana nyt vain sen, että olisit tutkinnon saanut jo joulukuussa (ja tukea maksetaan vain tutkintoon saakka), mutta olet opiskellut sen jälkeen ns. ylimääräistä.
Mutta jos virkailija ei sitä nyt ole vielä huomannut, ei ongelmaa ole. Viet sille nyt tutkintotodistuksen, ilmoittaudut työttömäksi ja luet avoimessa muut opinnot loppuun.
nimim. samassa veneessä ollaan, mulla opiskeluaikaa vielä ensi vuoden heinäkuun loppuun ;-)
Jos siis jatkan vielä joskus opintoja, niinku haaveena ois, niin sitten tarvii niitä. Jos ne sisältyy jo tutkintoon, niin sitten niitä ei voi käyttää uuteen tutkintoon. Pitää olla "irrallisina". Tämäkin selvis vahingossa joku vuosi sitten.
Ja siis opettajan pedagogiset opinnot oon suorittanut jo aikasemmin, mm. niiden opintopisteitä korvaamaan piti ottaa muita opintoja. Ja otin sitten avoimesta kun en tajunnut, että ne on jotenkin eri asia.
Mulla sama tilanne, olen tehnyt nyt jo syventäviä opintoja, jotka voisin sisällyttää kandiin, mutta en halua, koska tarvitsen niitä, jos jatkan maisteriin asti.
Asiat asioina ja jopa työkkärin virkailjoiden täytyy osata käyttäytyä hyvin asiakkaitaan kohtaan. Asiat voidaan ilmaista niin monella tapaa ja nyt on toimittu asiattoman rumasti ja ilkeästi.
Jos asiakas on itku kurkussa, koska ei ole osannut lukea paperia, jossa asiansa on sovittu, niin aika paha sen virkailijan on siinä ryhtyä terapeutiksi. Jos ei korkeakouluopintoja suorittava ymmärrä lukemaansa, ei vika ole työkkärissä vaan asiakkaassa.
Jos siellä paperissa sanotaan, että asiakkaan tutkinnon on oltava valmis heinäkuun lopussa 2012 ja että siihen loppuu omaehtoisen opiskelun tuki, niin sitten niin pitää olla. Mitä ihmeen erityistä kohtelua ja lakien rikkomista se ap oikein vaatii? Kyllä meistä kaikista olisi kiva opiskella avoimen puolella niin, että työkkäri maksaa siitä "palkkaa", mutta kun se nyt sattuu olemaan lakiin kirjattuna niin, että ei onnistu.
Avoimen opinnot eivät ole päätoimisia opintoja, koska ne eivät valmista mihinkään ammattiin tai johda tutkintoon jos sinulle ei varta vasten annettu opinto-oikeutta koko tutkintoon. Niin ei ole kuitenkaan ilmeisesti tapahtunut kun opiskelet edelleenkin avoimessa yliopistossa.
Mikset ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja suorita sen kuukauden avoimen opintoja loppuun. Ei työtöntä työnhakijaa voida uhata karenssilla tai estää työttömyystukien maksamista sen perusteella, että käyt avoimen yliopiston kursseilla. Et ole virallisesti yliopisto-opiskelija kun olet kirjoilla avoimessa eikä sinulla ole tutkinto-oikeutta. Avoimessa yliopistossa voi kuka tahansa suorittaa kursseja harrastuksena tai tähdätä opiskelu-oikeuden saantiin jos kurssimenestys riittää.
Avoimen opinnot eivät ole päätoimisia opintoja, koska ne eivät valmista mihinkään ammattiin tai johda tutkintoon jos sinulle ei varta vasten annettu opinto-oikeutta koko tutkintoon. Niin ei ole kuitenkaan ilmeisesti tapahtunut kun opiskelet edelleenkin avoimessa yliopistossa. Mikset ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja suorita sen kuukauden avoimen opintoja loppuun. Ei työtöntä työnhakijaa voida uhata karenssilla tai estää työttömyystukien maksamista sen perusteella, että käyt avoimen yliopiston kursseilla. Et ole virallisesti yliopisto-opiskelija kun olet kirjoilla avoimessa eikä sinulla ole tutkinto-oikeutta. Avoimessa yliopistossa voi kuka tahansa suorittaa kursseja harrastuksena tai tähdätä opiskelu-oikeuden saantiin jos kurssimenestys riittää.
ap on opiskellut siellä avoimessa siten, että hän on saanut rahaa "omaehtoisena opiskelijana". Jos hän on yhä opiskelijan statuksella emoyliopistossa, ei hän voi olla samaan aikaan työtön. Siksi hänen täytyy saada tutkintonsa suoritettua siellä ja paperi siitä, että ei ole opiskelijana yliopistossa. Mutta silloin hän on tilanteessa, jossa työkkäri on maksanut tukea opiskeluun, jota ei tarvittukaan tässä suoritettavana olevassa tutkinnossa, jolloin todella voidaan ryhtyä karhuamaan rahaa takaisin. Eli käytännössä on "pakko" suorittaa ne avoimen opinnot loppuun ennen kuin ottaa tutkintotodistuksensa.
Ihan mol.fi -sivujen perusteella opiskelu avoimessa yliopistossa ei ole automaattisesti sivutoimista eli ei voi sanoa, että siellä saa opiskella koska tahansa.
Avoimen opinnot eivät ole päätoimisia opintoja, koska ne eivät valmista mihinkään ammattiin tai johda tutkintoon jos sinulle ei varta vasten annettu opinto-oikeutta koko tutkintoon. Niin ei ole kuitenkaan ilmeisesti tapahtunut kun opiskelet edelleenkin avoimessa yliopistossa. Mikset ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ja suorita sen kuukauden avoimen opintoja loppuun. Ei työtöntä työnhakijaa voida uhata karenssilla tai estää työttömyystukien maksamista sen perusteella, että käyt avoimen yliopiston kursseilla. Et ole virallisesti yliopisto-opiskelija kun olet kirjoilla avoimessa eikä sinulla ole tutkinto-oikeutta. Avoimessa yliopistossa voi kuka tahansa suorittaa kursseja harrastuksena tai tähdätä opiskelu-oikeuden saantiin jos kurssimenestys riittää.
ap on opiskellut siellä avoimessa siten, että hän on saanut rahaa "omaehtoisena opiskelijana". Jos hän on yhä opiskelijan statuksella emoyliopistossa, ei hän voi olla samaan aikaan työtön. Siksi hänen täytyy saada tutkintonsa suoritettua siellä ja paperi siitä, että ei ole opiskelijana yliopistossa. Mutta silloin hän on tilanteessa, jossa työkkäri on maksanut tukea opiskeluun, jota ei tarvittukaan tässä suoritettavana olevassa tutkinnossa, jolloin todella voidaan ryhtyä karhuamaan rahaa takaisin. Eli käytännössä on "pakko" suorittaa ne avoimen opinnot loppuun ennen kuin ottaa tutkintotodistuksensa.Ihan mol.fi -sivujen perusteella opiskelu avoimessa yliopistossa ei ole automaattisesti sivutoimista eli ei voi sanoa, että siellä saa opiskella koska tahansa.
Jos joulukuussa on suoritettu ne opinnot, joita varten omaehtoinen opiskelu on myönnetty, niin mitäs ap:lla on keväältä? Jos vain avoimen yliopiston opintoja, niin silloin täytyy osoittaa että ne kuuluvat tutkintoon = päätoimista.
tutkintotodistusta vaikka se on jo valmis?
Tuleeko todistuksesta ilmi, että se on valmistunut jo joulukuussa? Jos näin on, etkä liitä joulukuun jälkeisiä avoimen opintojasi tutkintoosi, olet saanut koko tämän vuoden liikaa tukea.
istu alas ja vedä henkeä. Monet on jo antaneet hyviä ohjeita. Onko siis ongelmasi se ettet tule elokuussa toimeen ilman työmarkkinatukea? Eihän se ole edes montaa satasta, luulisi saavan vaikka jostain lainaksi! Työkkäri kanssa sun ei tarvi olla tekemisissä ellet halua olla työtön työnhakija.
Tulen kyllä jotenkin toimeen, kyllä mies varmasti auttaa, vaikka ei mikään rikas ole itsekään.
Ongelma on nyt vasta hahmottunut minulle tässä keskustelussa, kun en siis ole ymmärtänyt, että tämä omaehtoisella opiskelu on jotenkin erilaista kuin aikoinaan opintotuella. Eli että "ylimääräisiä" opintoja ei saa tehdä, vaan just se minimi, millä saa tutkinnon. Ja en haluais laittaa avoimen opintoja tutkintoon, jos tarvin niitä myöhemmin. Ja ylimääräisiä ne ois siellä joka tapauksessa jos opintopisteitä vaan katotaan.
Mutta jos nyt teen niin, että sanon työkkäriin jatkavani opintoja ja teen opinnot loppuun. Enkö sitten saa olla omillani ilman muita selvityksiä jos vaan taloudellisesti pärjään.
Tulen kyllä jotenkin toimeen, kyllä mies varmasti auttaa, vaikka ei mikään rikas ole itsekään. Ongelma on nyt vasta hahmottunut minulle tässä keskustelussa, kun en siis ole ymmärtänyt, että tämä omaehtoisella opiskelu on jotenkin erilaista kuin aikoinaan opintotuella. Eli että "ylimääräisiä" opintoja ei saa tehdä, vaan just se minimi, millä saa tutkinnon. Ja en haluais laittaa avoimen opintoja tutkintoon, jos tarvin niitä myöhemmin. Ja ylimääräisiä ne ois siellä joka tapauksessa jos opintopisteitä vaan katotaan. Mutta jos nyt teen niin, että sanon työkkäriin jatkavani opintoja ja teen opinnot loppuun. Enkö sitten saa olla omillani ilman muita selvityksiä jos vaan taloudellisesti pärjään.
paitsi jos pyytävät selvitystä niistä opintopisteistä, niin sen toimitat.
Tutkintoon vaadittavat opinnot ja ei ota tutkintoaan ulos (tai ottaa, mutta roikkuu yliopistossa kirjoilla suorittaen täysin ylimääräisiä tutkintoon kuulumattomia opintoja avoimessa-yliopistossa niin täytyy sanoa, että minä en edes ymmärrä miksi KELAN pitäisi siitä varta vasten maksaa jotain tukia oikein omaehtoista opiskelua varten.
Tätä avoimessako opiskelua varten on vielä maksettu kaksi vuotta tukia vaikka ap ei ole enää täysiaikainen opiskelija eikä oikeutettu saamaan opintotukea. Ilmeisesti opintotukeen oikeuttavat tutkintoon kuuluvat opinnot on suoritettu jo vuosia sitten?
Ihmisillä asiat vaikuttavat olevan liian hyvin kun tuollaisestakin turhuudesta maksetaan.
Tv yliopissa opiskeleva
Kyllähän kuka tahansa saa opiskella ja käydä töissä miten haluaa, kunhan tekee sen omalla rahalla. Opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen ja joku kuukausi sinne tänne, vaikka velaksi.
Mä en oikeasti ymmärrä ihmisiä, jotka elävät elämänsä sen mukaan, mistä milloinkin sattuvat jotain tukia saamaan.
Ihmeellisisät asioista otatte stressiä.
Yhteiskunnalla on säännöt, joita tädit styökkärissä noudattaa. Jos säännöt eivät oikeuta tukeen, ei sille voi mitään. Ja asiaa, jolle ei itse voi mitään, on ihan turha stressata.
Aikuisopiskelut on usein sellaisia, että opiskelija maksaa ne itse, eikä yhteiskunta.
Ja sinä itket nyt, että pelkästään yksi kk jää sinulle maksamatta. Meitä, jotka olemme itse maksaneet vuosien opiskeluista aikuisiällä, on aika monta.
Kyse on yhdesta kuukaudestta, joten mene pankkiin ja hae lainaa. Ei se sen vaikeampaa ole.
Pääaine on ollut yliopiston puolelta, mutta sivuaine avoimesta. Pääaineen opinnot on valmiina, mutta en ole sisällyttänyt sivuaineopintoja tutkintoon, kun aina sanotaan, että ei kannata laittaa mitään ylimääräistä, jos myöhemmin tarvii. Nyt aloin miettiin, että oisko sivuaineeseenkin pitänyt hakea työkkäriltä erikseen lupa opiskella? Voi kamala...ihan hirveä tilanne. Parastahan ois jos pääsisin elokuun alusta pysyvästi töihin, mutta ei taida olla oikein mahdollisuuksia:( Saako asumistukea, jos ei ole työtön työnhakija eikä mikään muukaan? Tarviiko siihen työkkäriä sotkea mitenkään. En haluais olla niiden kans missään tekemisissä, kun ihan hirveän paha mieli tuli taas siellä käynnistä.
Mitä siellä sanotaan? Periaatteessa nuo ulkopuoliset opinnot eivät sisälly tuohon sovittuun opiskelujaksoon, vaikka eivät laittomiakaan ole. Niihin ei todellakaan saa omaehtoisen opiskelun tukea! Asumistuki myönnetään tulojen ja omaisuuden perusteella, työkkäristä ei pahemmin tietoja tarvitse siihen kysellä. Muista kuitenkin, että ei ole työkkärin virkailijan vika, että sinä et asiakkaana ole tehnyt osuuttasi eli lukenut, mistä on sovittu ja toiminut sen mukaan. Se työkkärin täti istuu siellä kuumassa virastossa ja saa palkkaa bruttona nippa nappa yli 2000 e, työ on määräaikainen eikä kukaan ennätä perehdyttämään. Sitten vielä tulee asiakas, joka haluaa jatkaa etuutta, johon hänellä ei ole oikeutta. Ei siinä kamalasti tee mieli hymyillä.
Eikös sitä voi kieltäytyä tuista tai olla ilman niitä, jos ne nyt kuitenkin loppuvat. Sitten vaan vaikka siivoojaksi tai kaupan kassaksi, jolla rahoitetaan eläminen ja loppuaika vuorokaudesta käytetään nukkumiseen ja opiskeluun.
Ja ongelma oli????
Itse olen opiskellut yliopistossa ja meillä vaadittiin 5 kk ilmaista työskentelyä graduvaiheessa labrassa. Siis 8 tuntia päivässä! Samalla opiskelin pääaineopintoja loppuun ja illat olin töissä, jotta rahottaisin elämäni jollain tavalla. No ei ollut helppoa ja väsytti, mutta ei kai kuukaudessa kukaan näänny???
Muutenkin opiskelin ja kävin töissä 5 vuotta yhtä aikaa. Tuo 5 kk oli vaan aika rutistus kun piti olla 8 tuntia paikalla yliopistolla ja sitten vielä toinen duuni päälle.
Itse olen opiskellut yliopistossa ja meillä vaadittiin 5 kk ilmaista työskentelyä graduvaiheessa labrassa. Siis 8 tuntia päivässä! Samalla opiskelin pääaineopintoja loppuun ja illat olin töissä, jotta rahottaisin elämäni jollain tavalla. No ei ollut helppoa ja väsytti, mutta ei kai kuukaudessa kukaan näänny???
Muutenkin opiskelin ja kävin töissä 5 vuotta yhtä aikaa. Tuo 5 kk oli vaan aika rutistus kun piti olla 8 tuntia paikalla yliopistolla ja sitten vielä toinen duuni päälle.
Kyse on yhdesta kuukaudestta, joten mene pankkiin ja hae lainaa. Ei se sen vaikeampaa ole.
Jos kaikki omat rahat on käytetty, niin sitten sossuun kysymään yhdeksi kuukaudeksi toimeentulotukea.
Työkkärin virkailijoista on sen verran kokemusta, että sieltä saa välillä tosi epäasiallista kohtelua.
Eli että "ylimääräisiä" opintoja ei saa tehdä, vaan just se minimi, millä saa tutkinnon.
Ylimääräisiä opintoja SAA tehdä niin paljon kuin sielu sietää, kunhan suoritat ne opinnot, mitkä olet sopinut suorittavasi siinä vaiheessa kun omaehtoista opiskelua on haettu.
Opiskelusi on hyväksytty omaehtoisiin opintoihin: katso niistä papereista, mitä opintoja työttömyyskorvauksella tuetaan.
Ylimääräisiä opintoja saa tietenkin suorittaa, mutta niitä ei tueta, koska niistä ei ole sovittu tukipäätöksessä.
Ja ylimääräisiä ne ois siellä joka tapauksessa jos opintopisteitä vaan katotaan.
Eli edelleenkään en ymmärrä: tutkintopaperin saadaksesi, täytyykö sinun sisällyttää avoimen opinnot siihen vai ei?
Mutta jos nyt teen niin, että sanon työkkäriin jatkavani opintoja ja teen opinnot loppuun. Enkö sitten saa olla omillani ilman muita selvityksiä jos vaan taloudellisesti pärjään.
Kyllä sun täytyy kuitenkin työkkäriin toimittaa selvitys niiden opintojen etenemisestä, joihin sulle on myönnetty omaehtoinen opiskelu. Jos niitä et toimita, niin sitten voivat alkaa periä tukia takaisin.
En oikein ymmärrä ap, miten tämä asia on sinulle näin epäselvä. Minulle työkkärin täti selitti hyvin perusteellisesti omaehtoisen opiskelun ehdot ja periaatteet. Sain myös esitteen, jossa on hyvin selkeästi nämä asiat kerrottu. Etkö ole lukenut niitä? Vaikea uskoa, että luetun ymmärtäminen olisi yliopisto-opiskelijalle niin vaikeaa, että siitä jäisi kiinni.
Minä, maisteri, joka suoritti noin puolet opinnoistaan, en nyt ymmärrä tarkoitustasi.
Miksi sinun piti opettajan pedagogisiin kuuluvia hyväksiluettuja korvata jollakin?
Kun oikein pinnistelen, luulen ymmärtäväni: sinun pakollisissa opinnoissasi oli jotain samoja jaksoja, jotka sisältyivät opettajan pedagogisista muodostuvaan sivuaineeseen. Oliko näin?
Ilmeisesti tutkintosi oli kesken siinä vaiheessa, kun sait omaehtoista tukea. Nyt olet kaikki tutkintoon kuuluvat suorittanut jo joulukuussa.
Miksi et ole todistustasi silloin jo ottanut?
Ai niin, sinähän jatkat opiskelua avoimessa.
Mutta mitä sinä tarkoitat sillä, että "voit tarvita niitä opintoja myöhemmin muuhun" kuin nykyiseen tutkintoosi? Minulla on samassa todistuksessa, tai siis nelisivuisessa opintorekisteriotteessa kaikki opinnot, niin avoimen kuin työvoimapoliittisena suoritetut lisäopinnot. Opintopisteitä mulla on yhteensä noin 500, varsinaisessa maisteritutkinnossa vähän vähemmän.
Jos jatkotutkintoa ajattelet, niin unohda se, jos tämän asian käsittäminen on näin mahdottoman vaikeaa.
Koko homma olisi ollut selvä, jos olisi yliopiston opintosihteerin, opintoneuvojan tai vaikka toimistoapulaisen kanssa käynyt läpi opintojen sisällön. Kokeile, jos vielä tällä viikolla olisi joku siellä tavattavissa.
Jos siis jatkan vielä joskus opintoja, niinku haaveena ois, niin sitten tarvii niitä. Jos ne sisältyy jo tutkintoon, niin sitten niitä ei voi käyttää uuteen tutkintoon. Pitää olla "irrallisina". Tämäkin selvis vahingossa joku vuosi sitten.
Ja siis opettajan pedagogiset opinnot oon suorittanut jo aikasemmin, mm. niiden opintopisteitä korvaamaan piti ottaa muita opintoja. Ja otin sitten avoimesta kun en tajunnut, että ne on jotenkin eri asia.