Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset! Oletteko huomanneet saman ärsyttävän jutun vieraiden kanssa?

Vierailija
24.05.2012 |

Eli tottakai on ihan huippukivaa, että käy vieraita, en tarkoita sitä. Itseä monesti rasittaa se, että useiden ystävien kanssa vierailut eivät koskaan ole vastavuoroisia, vaan aina me käydään Suomen-reissulla heillä, he eivät koskaan käy meillä (Mikä on myös ärsyttävää, mutta eri asia:D).

Mutta kun niitä vieraita tulee, he ovat tietenkin lomalla. Ja haluavat heilua pubeissa, käydä teattereissa, musikaaleissa, Michelin-ravintoloissa ja kaikissa mahdollisissa matkakohteissa mitä tästä suurkaupungista löytyy. Mikä on tottakai aivan täysin ymmärrettävää, se on heidän lomansa, johon he ovat ottaneet vapaata ja säästäneet rahaa tms.

Mielestäni on kuitenkin kohtuutonta olettaa, että meillä olisi mahdollisuus osallistua joka vieraan kanssa tähän iloitteluun. Ensinnäkin, me emme ole useinkaan lomalla kun meillä on vieraita. Eli töihin ja kouluun on mentävä. Toisakseen, vaikka meillä ei varsinaisesti ole rahasta tiukkaa, ei meillä ole varaa tuhlata montaa sataa musikaalilippuihin, illallisiin ja huvipuistoihin vieraiden kanssa. Tänä vuonna meillä on käynyt jo kolme vierasperhettä ja jos joka kerta olisimme tehneet kaiken heidän kanssaan, olisi perheellämme huvennut jo ainakin pari tonnia pelkkiin kotikaupunkimme nähtävyyksiin ja ravintoloihin. Millä rahalla itse sitten lomailemme?

Siis yritän nyt koko ajan korostaa, että on ihanaa kun käy vieraita, mutta monilla heistä tuntuu olevan hieman outo käsitys meidän elämästä. Ihan kuin mekin olisimme koko ajan lomalla, kun asumme täällä ulkomailla. Tai ihan kuin meillä olisi rahaa syödä koko perheen voimin monen sadan euron illallisia, käydä musikaaleissa joihin liput maksavat satasen per nenä ja niin edelleen KOKO ajan.

Sitten kaikkein rasittavinta on se, että vieraat yleensä suuttuvat jos sanoo, ettei meillä ole mahdollista lähteä heidän kanssaan kaikkiin huvituksiin, töidenkään takia....

Tulipas kunnon valitusvirsi:D

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin on niin köyhiä kaikki sukulaiset ja ystävät ettivät tänne asti raski tulla. Ja jos tulevat niin menevät sitten jonnekin Kanarialle all inclusive-hotelliin. Kun kerran on jo täällä meillä käyty niin eihän sitä aina viitsi samaan paikkaan uudestaan mennä.

Mulla ainakin tulee vähän paha mieli jos joku haluaa varta vasten tulla Espanjaan lomailemaan mutta kuitenkin kiertää meidät kaukaa, vaikka olis ne ilmaiset sapuskatkin ja majapaikka.

Mun on sitten toisaalta aina lomailtava Suomessa niissä samoissa paikoissa jotta ehtii kaikkia sukulaisia yms nähdä. No, oma syy, mitäs läksin....

että ulkosuomalaisen "kuuluu" tulla joka kesä Suomeen ja sitten kiertää ne kaikki sukulaiset. Kukaan ei koskaan liikauta eväänsä mihinkään. Esimerkiksi meidän perhe lomailee aina mun vanhempien mökillä, mutta meillä ei ole Suomessa autoa. Kukaan kaverini ei koskaan voi tulla meitä katsomaan sinne mökille, vaikka ajomatkaa olisi vain maksimissaan 100 kilsaa. Sitten me joudumme ajamaan taksilla ja bussilla heitä katsomaan. Koko loma menee juostessa kieli vyön alla ihmisiä tapaamassa mutta kukaan ei liikahda meidän vuoksi.

Me tulemme Suomeen lomalle maapallon toiselta puolelta, reissu kestää ovelta ovelle 1.5 päivää. Tästä huolimatta meillä on joku velvollisuus kyläillä muiden luona, sattuivat he nyt sitten asumaan miten kaukana tahansa. Onneksi vuosien varrella olen topakoitunut ja jättänyt taakseni kaikki yksisuuntaiset kaveruudet.

Olettavatko teidän muidenkin sukulaiset, että tätä nykyä kylvette rahassa muuten? Ja että matkat ovat kalliita vain Suomesta poispäin?

Viimeksi kun olimme Suomessa, päätimme vihdoin ottaa kutsun vastaan käydä sukulaisten luona Tanskassa, vaikka ylimääräiset lennot tietenkin olivat pois matkakassastamme. Siellä ollessamme kysyimme, että koska voidaan odottaa vastavierailua (kun vasta 10 vuotta siitä on puhuttu), niin tokaisivat vaan, että saa nyt nähdä kun matka on niin kallis. Meidän on kuitenkin ihan kohtuullista olettaa maksavan sekä matkan Suomeen, että vielä extra kyläilymatkat päälle. No niinkuin sanoin, onneksi olen karsinut näitä ärsytyksiä ajan mittan pois.

Ma aloin tosi tylyksi lasten syntymisen jalkeen. Ilmoitin ystavallisesti kaikille, etta me "raahaamme" itsemme yli 10.000 km paasta Suomeen, olemme koko kesan paikassa X, tervetuloa kaymaan meilla, odotamme kovasti kaikkien nakemista, mutta ei ole reilua olettaa, etta me lahdemme kiertamaan mokilta toiselle (suurin osa lomalla). Ei meillakaan ole autoa kaytossa.

Mutta en siltikään ala kiertelemään lyhyttä lomaani ympäri Suomea toisten nurkissa. Olemme mieheni vanhemmilla, sekä minun vanhempieni luona. Mekin tosiaan lennämme pitkän siivun Suomeen, joten en yksinkertaisesti jaksa.

Vierailija
2/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samoja kokemuksia, asumme Saksassa.

Suurin ongelma on varmaan ettei vieraita ole hirveästi käynytkään ja toisaalta en enää välitäkään kuin muutamista tuttavista. Toinen ongelma on tuttavat, jotka ei uskalla lähteä mihinkään, mutta jaksetaan vaikka autoja kysellä ym.

Nyt olemme kuitenkin muuttamassa Suomeen takaisin tämän/ensi vuoden puolella ja moni toivottaa tervetulleeksi ja on kuulemma kiva kun tullaan takaisin.... juupa juu, sitten ne naamat käy tsekkaamassa meidän autot ja huonekalut ja sen jälkeen niitä ei näykään. Sellaista "tervetuloa".

Oikeasti, on mukavaa, että kaukaa näkee niitä oikeita ystäviä ja heidän kanssaan on pysynyt väleissä ja ystävyydessä. Parempi on aito epäystävällisyys kuin epäaito ystävällisyys... siis ystävyyttä miettien (en tiedä miten tuon taivuttaisi :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samoja kokemuksia, asumme Saksassa.

Suurin ongelma on varmaan ettei vieraita ole hirveästi käynytkään ja toisaalta en enää välitäkään kuin muutamista tuttavista. Toinen ongelma on tuttavat, jotka ei uskalla lähteä mihinkään, mutta jaksetaan vaikka autoja kysellä ym.

Nyt olemme kuitenkin muuttamassa Suomeen takaisin tämän/ensi vuoden puolella ja moni toivottaa tervetulleeksi ja on kuulemma kiva kun tullaan takaisin.... juupa juu, sitten ne naamat käy tsekkaamassa meidän autot ja huonekalut ja sen jälkeen niitä ei näykään. Sellaista "tervetuloa".

Oikeasti, on mukavaa, että kaukaa näkee niitä oikeita ystäviä ja heidän kanssaan on pysynyt väleissä ja ystävyydessä. Parempi on aito epäystävällisyys kuin epäaito ystävällisyys... siis ystävyyttä miettien (en tiedä miten tuon taivuttaisi :).

että ne aidot ystävät nyt valikoituu. Jotenkin ärsyttää se ajatus jo valmiiksi, että meille ei voi tulla kylään, ja kun olen Suomessa, heidän ei tarvitse eväänsä liikauttaa kotoaan mutta minun oletetaan olevan valmis ajamaan bussilla, taksilla ja junalla ympäri Suomea, kun heille sopii. Siis eräs kaverini on tosiaan antanut minulle sellaisia "no 17. päivä sopisi klo 17-17.45" ja sitten suuttuu, jos mulle ei juuri silloin sovi.

Vierailija
4/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä tapana tarjota ystävälleni ainakin illallinen siinä "it"-ravintolassa, joka kulloinkin sattuu olemaan vierailukohteena. Muutenkin ulkomailla asuvien ystävien luona majailu mun mielestä suorastaan velvoittaa korvaamaan hotellista säästyneet kulut.

Vierailija
5/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä tapana tarjota ystävälleni ainakin illallinen siinä "it"-ravintolassa, joka kulloinkin sattuu olemaan vierailukohteena. Muutenkin ulkomailla asuvien ystävien luona majailu mun mielestä suorastaan velvoittaa korvaamaan hotellista säästyneet kulut.

Olen kyllä Suomessa asuva ulkomaalainen mutta tähän tapaan toimivat kaverini vieraillessaan ja itse käydessäni jossain entisistä asuinpaikoistani.

Vaativimpia aikataulullisesti ovat yleensä USA:sta tulevat tutut mutta niillä raukoilla lomaa onkin niin vähän, että siitä täytyy pakonomaisesti ottaa irti kaikki. Sen sijaan Ranskasta ja Japanista tulevat tutut osaavat tutustua Helsinkiin ihan itsenäisestikin tarvittaessa. Itse "vaadin" lähinnä jokatalvisella alppireissulla käydessä alueella hiihtopummina oleilevaa kaveria näyttämään parhaita vapaalaskupaikkoja pariksi päiväksi.

Vierailija
6/32 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kamalaa olla toisten nurkissa, oli sitten Suomessa tai ulkomailla. Se ei ole kyllä mitään ihanuutta, josta tekee mieli korvata jotain. Eikä mielestäni mitään lomaa, päinvastoin.

Vierailija
7/32 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kamalaa olla toisten nurkissa, oli sitten Suomessa tai ulkomailla. Se ei ole kyllä mitään ihanuutta, josta tekee mieli korvata jotain. Eikä mielestäni mitään lomaa, päinvastoin.

Kyllä näillä käynneillä on iso tarkoitus tavata niitä vanhoja ystäviä ja muualle majoittumalla olisi jäänyt paitsi suuresta määrästä vanhojen asioiden muistelua ja henkevää keskustelua. Ainoastaan vanhempien kanssa saman katon alla majoittuminen on hieman stressaavaa mutta ystävieni kanssa voi molemminpuolisesti olla reilusti kuin kotonaan.

Vierailija
8/32 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin!! :)

Me viedään vieraamme hyviin mutta edullisiin paikkoihin, ravintoloihin mihin ei ilman kaupungin tuntemusta osaisi edes mennä.

Meidän vieraat ei kyllä suutu jos me ei sen tuhannen kerran mennä sitä Tower Brigdeä katsomaan. Me yritetään järkätä niin, että työaikana turistoivat, sen jälkeen me näytämme 'sitä oikeaa' kaupunkia.

Meillä on ollut vieraana niin opiskelijoita kuin työläisiä, mutta samalla tyylillä on menty ja hyvin toimii.

Vierailija
9/32 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me ei todellakaan mennä samaa musikaalia kertaan enempää katsomaan,Kyllä ne vieraat sen verran ymmärtää :)

jos eri musikaalista on kyse niin sit.

Vierailija
10/32 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuessani Suomen ulkopuolella huomaan, että elämäni Suomessa oli IHAN HULLUA, aivan käsittämätöntä oravanpyörää. Ei väliä vaikka miten rakas tai tärkeä ihminen tai tapaaminen, se oli pakko joskus sijoittaa johonkin älyttämään "pe-aamulla 8-9.15 aamukahvilla"-haarukkaan. Täällä Keski-Euroopassa naisten elämä on paljon hellempää, ja se heijastuu sitten miestenkin elämään. Käyn täälläkin töissä, mutta ilman mitään nikoitteluja pystyn tekemään vain perheelle sopivaa aikataulua. En meinaa vielä vuosienkaan jälkeen uskoa, miten aidosti perhekeskeistä elämää täällä pystyn viettämään. Eikä meillä edes ole sukulaisia tai isovanhempia täällä. Yleensä nekin ovat tosi tiiviisti mukana ja auttamassa ja osallistumassa paikallisten perhe-elämään.

Vierailija
11/32 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten haluavat kulkea, mennä ja tulla etukäteen. Juurikin tuon takia, että meillä on varaa pitää kahta vieras huonetta, muttei välttämättä päästä lähtemään heidän mukaansa edes oppaiksi tuon tuosta ja jatkuvasti. Mielelläni kuitenkin majoitan.

Etukäteen, kun asioista on sovittu, niin eipä ole huolta. Hankin runsaasti paikallisia karttoja ja vinkkaan etukäteen myös mihin kannattaa mennä yms.

Yleensä vinkkaan, että mennään yhdessä läheiseen puistoon illalliselle tms. pientä. Meillähän se arki todellakin usein on, kun vieraita tulee. Kaikki ovat ymmärtäneet kyllä tuon pointinkin. :)

Vierailija
12/32 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Turussa ja vähän sama homma, kun sukulaiset tulee maalta kaupunkiin.

Onko tuo Michelin, joku huoltoasemaketju? Onko hyvät pöperöt?

Vierailija
13/32 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette itse ole lomalla

Vierailija
14/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rahaa vaikka lampaat söis.

Vierailija
15/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutella noista vierailun suunnitelmista jo etukäteen, niin ei tule niitä törmäyksiä?

Ehkä vieraiden ajatuksia myös hämärtää itse kohteessa se, että he ovat itse lomalla ja ihan vieraassa ympäristössä eivätkä osaa eläytyä asemaanne, varsinkin jos olette kohteliaita.

Vierailija
16/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutella noista vierailun suunnitelmista jo etukäteen, niin ei tule niitä törmäyksiä?

Ehkä vieraiden ajatuksia myös hämärtää itse kohteessa se, että he ovat itse lomalla ja ihan vieraassa ympäristössä eivätkä osaa eläytyä asemaanne, varsinkin jos olette kohteliaita.

Jo etukäteen, mutta jotenkin heillä sitten se unohtuu.

Vierailija
17/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeimpia ovat mielestäni lapsiperheiden vierailut, koska silloin omille lapsille on vielä vaikeampaa selittää, ettemme voi mennä viidettä kertaa tänä keväänä huvipuistoon, museoihin, eläintarhaan ja ravintoloihin...(koska se maksaa niin paljon..! Esim. Meidän kuusihenkisen perheen kaupunkipäivään uppoaa pelkässä eläintarhassa ja pizzeriassa käyntiin vähintään n. 130 euroa plus bussimatkat, jätskit, kahvit ym. ym.).

Vierailija
18/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että möllejä tapauksia, jos noin käyttätyvät.

Vierailija
19/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeimpia ovat mielestäni lapsiperheiden vierailut, koska silloin omille lapsille on vielä vaikeampaa selittää, ettemme voi mennä viidettä kertaa tänä keväänä huvipuistoon, museoihin, eläintarhaan ja ravintoloihin...(koska se maksaa niin paljon..! Esim. Meidän kuusihenkisen perheen kaupunkipäivään uppoaa pelkässä eläintarhassa ja pizzeriassa käyntiin vähintään n. 130 euroa plus bussimatkat, jätskit, kahvit ym. ym.).

Ja melkein kaikki vieraat haluavat mennä musikaaliiin, mikä on tietenkin ihan ymmärrettävää. No, en oikein itse viitsisi maksaa kuutta kertaa vuodessa 120 puntaa että pääsen sen saman Mamma Mian katsomaan. Vaikka se ihana onkin, mutta joskus olisi kiva kokea jotain muutakin:D

Vierailija
20/32 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi mennä Sea Worldiin, Disneylle jne. Meidän pitää käydä töissä ja koulussa ja emme millään voi aina olla mukana riennoissa.

Ja totta, moni on sitten pahoittanut mielensä. Sekä aika- että rahapula tässä tulevat vastaan, sillä emme halua käyttää kaikkia lomia vierailuihin ja emme myöskään lomabudjettia.

Ollaan avokätisiä, vieraanvaraisia. Mutta vinkkinä: joskus voisi vieraskin tuoda illallistarpeet tai grillattavat oluineen ja viineineen. Olisi ihan kiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi