Voi jos joku osais auttaa, tulin äsken itku kurkussa työkkäristä
Olen ollut omaehtoisella opiskelulla ja nyt selvis, että se onkin merkitty loppumaan jo heinäkuun lopussa. Olin ollut siinä käsityksessä, että vasta elokuun lopussa ja olen nyt suunnitellut (ja maksanut) avoimen yliopiston sivuaineopinnot niin, että saan ne tehtyä vasta elokuun lopussa. En haluais millään jättää niitä kesken näin viime hetkellä, tosi paha mieli tulee kun ajattelen, että oon tehnyt jo 50 op ja 60 ois tavote. Ja tämä heinäkuun loppu on ehdoton (vissiin uusi lukuvuosi alkaa elokuusta niin siksi), joten mitä minä voin tehdä?? Jos yrittäisin päästä johonkin tutulle tms. elokuuksi töihin, niin ei kait työkkäri silloin vois vaatia mitään opintojen keskeyttämistodistuksia tms? Apua, tulee tosi paha olo kun mietin tätä. Olin jo niin ehtinyt iloita, että syksyllä olen pätevä hakemaan oman alan töitä. Jos ois vaan kuukauden töissä, niin tuleeko sitten joku karenssi ennenku alkaa saada työttömyystukea kelalta. En usko, että kukaan tuttu pystyy yli kuukaudeksi palkkaamaan, kun tiukkaa on heidänkin yrityksillä. Oon ihan murtunut, vaikka tajuan, että ei tämä mikään elämän isoin asia ole. Olen vaan niin hirveän pettynyt, jos tämä nyt menee pieleen.
Kommentit (63)
a) olet saanut tukea päätoimiseen opiskeluun
b) avoimet opintosi eivät sisälly päätoimiseen tutkintoosi
c) päätoimiset opintosi ovat valmistuneet aikataulussa
d) et saa tukea pelkkiin avoimen opintoihin
e) voit opiskella avoimessa ilmoittamatta siitä millekään taholle
= tukesi päättyy kuten on sovittu. Voit suorittaa avoimen opinnot loppuun normaalisti.
Mutta onkohan asia ap:lle nyt selvä?
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturv…
Siellä kerrotaan asian käänteisesti, eli 5 op ei ole päätoimista, mutta TE-toimiston harkittavaksi jää se, ovatko opinnot sellaiset, että ne ovat työnhaun esteenä.
Asiat asioina ja jopa työkkärin virkailjoiden täytyy osata käyttäytyä hyvin asiakkaitaan kohtaan. Asiat voidaan ilmaista niin monella tapaa ja nyt on toimittu asiattoman rumasti ja ilkeästi.
Kun sitähän seurataan, että edistyykö opinnot vai ei. Tietty opintopistemäärä pitää saada kasaan aina puolen vuoden välein. Niin oon lähettänyt niille myös avoimen suoritusotteen, että laskevat sinne tehdyt pisteet mukaan kokonaispisteisiin. Mutta nekö onkin nyt jotenkin eri asia. Oispa joku sanonut, että näitä ei lasketa! Voi kamala, mihin pulaan oon joutunut:( Voinko joutua maksaan jotain tukia nyt takaisinkin? Ihan hirveää. Jos vaan hiljenen sen heinäkuun jälkeen työkkärin suhteen enkä ilmota niille enää mitään (paitsi ne opintopisteet)? Jos haen vaan asumistukea ja yritän pärjätä sillä niin kauan että saan töitä?
Asiat asioina ja jopa työkkärin virkailjoiden täytyy osata käyttäytyä hyvin asiakkaitaan kohtaan. Asiat voidaan ilmaista niin monella tapaa ja nyt on toimittu asiattoman rumasti ja ilkeästi.
Lakkaa nyt kauhistelemasta ja kerro:
Onko tutkintosi valmis?
Jos ei, mitä siitä puuttuu?
Taisi olla tämä samainen virkailija, joka sanoi silloin kaksi vuotta sitten, että "eiköhän me katella sulle joku oikea ammatti" kun kuuli, että on yliopisto-opinnoista kyse ja ei katsonut omaehtoista opiskelua tarpeelliseksi. Onneksi mies käski silloin mennä toiselle virkailijalle ja menin. Se sitten olikin mukava ja katsoi lisäopintojen tukevan työllistymistä. Otan niin raskaasti tämmöset, kun oon ite niin kiltti kaikille. Mies varmaan raivostuu kun kuulee, että oon taas joutunu lähteen sieltä itku kurkussa:(
että olet saanut tarvittavat opintopisteet kasaan ja tukea on voitu maksaa.
Nyt tuki loppuu ja opiskelu on valmis ( lukuunottamatta tätä avointa) ja sinulla on tukeen oikeuttavat opintoviikot kasassa.
Eli heinäkuusta lähtien työkkärille on ihan sama, oletko avoimessa vai et, koska se ei enää opiskeluasi rahoita.
Viet todistuksen opintojen loppuunsattamisesta ja ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi. Käyt vaivihkaa avoimessa suorittamassa ne puuttuvat 10 ja homma selvä.
Onko tässä nyt jotain mitä sä et ymmärrä?
Mutta käytännössä siitä puuttuu nämä avoimen opinnot. En kuitenkaan haluais laittaa niitä tutkintoon, jos tarvin niitä myöhemmin muualle. Ottaisin erilliset todistukset niistä. Ja siis näillä avoimen opinnoilla olen korvannut sellaisia opintopisteitä, jotka vaaditaan tutkintoon, mutta jotka oon saanut hyväksiluettua aiempien opintojen takia (esim. opettajan pedagogiset opinnot). Eli jos en ois tehny näitä avoimen opintoja, niin opiskelu ei ois ehkä ollut päätoimista työkkärin mielestä. Ja eikö se aina mene niin, että jos jotain saa hyväksiluettua, niin tilalle pitää tehdä "uusia opintopisteitä", vaikka samaa asiaa ei tietenkään tarvi kahteen kertaan käydä.
antanut 2 VUOTTA aikaa opiskella itsekseen 60 op?? :O Huhhuh!! Mäkin haen tuollaisen lepoloman itselleni!!
Tällä hetkellä opiskelen n. 10 op / kk avoimessa.
Viet todistuksen suorittamistasi opinnoista. Jäät työttömäksi ja samalla suoritat loppuun noin 10 op. Ei kukaan vahdi ketkä opiskelee avoimessa. Siellä voit opiskella itseksesi milloin vain.
Näin se periaatteessa menee. Ei sinun tarvitse mitään keskeyttämistodistusta viedä, kun se ei ole tutkintoon johtavaa.
Soita nyt jollekin muulle virkailijalle työvoimatoimistoon ja tarkenna asiaa.
Tässä pari kysymystä, jotka voit esittää:
- voisiko omaehtoisen koulutuksen tukea jatkaa vielä yhdellä kuukaudella, jos sitä ei ole alun perin myönnetty kahdeksi vuodeksi?
- Jos jatkat opinnot loppuun elokuussa, huomiodaanko avoimen opinnot jotenkin?
Pääsääntö on se, että avoimen yliopiston opinnot
EIVÄT OLE
- tutkintoon johtavia
- sitovia, eli estävän kokopäivätyön vastaanottamisen
- ei se tietty opintopistemäärä / kuukausi ylity.
Miten sinun opintosi? Olisko mahdollista pyytää nyt todistus eli käytännössä opintorekisteriote kaikista tähän mennessä suorittamistasi opinnoista?
Kyllä on, paitsi että ehkä ovat kesälomalla juuri tähän aikaan. Jospa kuitenkin joku sellainen olisi paikalla, joka voisi ottaa sinulle sen todistuksen, jos et itse pääse sitä tulostamaan.
Olisko mahdollista kiirehtiä opintoja sen verran, että saisit vielä jotain suorituksia opintorekisteriin heinäkuun aikana? Silloin elokuulle jäisi niin vähän opintopisteitä, että se pisteraha/kk ei ylittyisi.
Jos mikään ei onnistu, niin sitten se on vaan turvauduttava toimeentulotukeen, jos parempaa olisi tiedossa kun saat opinnot loppuun.
Pariksi kuukaudeksi vaikka puhelinmyyntityötä. Et ole virallisesti työtön ja saat sossusta toimeentulotukea jos tulot jää kehnoiksi. Saat tehtyä opinnot loppuun samalla. Tai jos tutkinnossa voi joustavasti tehdä opintoja,niin yrität nyt parissa viikossa riipaista kasaan niin paljon kuin pystyt. Jos et oo yliopistossa kirjoilla,niin ethän sä silloin voi mitään ylipistojuttua ollu tehnykään. Jotkut avoimen kurssit vaan on suoraan hyväksyttävissä yliopiston kursseiksi...
En nyt jotenkin osaa ollenkaan ajatella järkevästi ite.
Ja siis ei 60 op, vaan 180 yhteensä, mutta siitä on osa niitä korvattuja. Tosi hankalia ja monimutkasia nämä on.
Rasittavia ihmiset, jotka kuluttaa ajan voivotteluun eikä TEE asialle mitään.
Ap, googlasin sun puolesta sulle muutamia faktoja:
Työttömyystuella tuetaan vain päätoimista opiskelua.
Olet hakenut omaehtoista opiskelua ja myönteinen päätös on tehty hakemuksesi perusteella. Opintosi on siis katsottu päätoimisiksi. Jos olet nämä opinnot saanut suoritettua, pelkoa tukien takaisinperinnästä ei ole.
Opiskelun kestolle ei ole asetettu vaatimuksia, mutta työttömyysetuutta opiskelun tukemiseen voi saada enintään 24 kuukautta opintokokonaisuutta kohden.
Työttömyysetuutta omaehtoiseen opiskeluun saavalla on opiskeluun liittyviä edistymis-, tiedonanto- ja muita velvollisuuksia, joiden laiminlyönti saattaa johtaa työttömyysetuuden päättymiseen ja perusteettomasti maksetun etuuden takaisin perintään.
Sinun täytyy pystyä osoittamaan, että olet suorittanut riittävästi opintoja (vähintään 5op/kk?). Opintorekisteriote kai riittää?
Onko sinulla tutkintoon vaadittava opintopistemäärä kasassa?
Jos ei, mitä siitä puuttuu?
En ymmärrä selitystäsi avoimessa opiskelemastasi sivuaineesta - onko sen siis tarkoitus kuulua tutkintoosi vai onko se ekstraa?
Jos opintojasi ei voida tukea työttömyysetuudella, sinulla voi silti olla mahdollisuus opiskella työttömyysetuutta menettämättä sivutoimisesti.
Jos avoimessa suorittamasi opinnot ovat ekstraa (yli tutkintoon vaaditun op-määrän) ne voidaan ihan hyvin katsoa sivutoimisiksi.
Yleisenä elämänohjeena sanoisin, että lakkaa vetistelemästä ja odottamasta itku kurkussa, että joku toinen hoitaa asiat sun puolesta. Kysy, selvitä asioita itse ja toimi.
Sinulla on sitä paitsi kuukausi aikaa suorittaa opintoja ilman mitään ongelmia, pois av:lta ja tekemään niitä!
Mutta käytännössä siitä puuttuu nämä avoimen opinnot. En kuitenkaan haluais laittaa niitä tutkintoon, jos tarvin niitä myöhemmin muualle. Ottaisin erilliset todistukset niistä. Ja siis näillä avoimen opinnoilla olen korvannut sellaisia opintopisteitä, jotka vaaditaan tutkintoon, mutta jotka oon saanut hyväksiluettua aiempien opintojen takia (esim. opettajan pedagogiset opinnot). Eli jos en ois tehny näitä avoimen opintoja, niin opiskelu ei ois ehkä ollut päätoimista työkkärin mielestä. Ja eikö se aina mene niin, että jos jotain saa hyväksiluettua, niin tilalle pitää tehdä "uusia opintopisteitä", vaikka samaa asiaa ei tietenkään tarvi kahteen kertaan käydä.
jos et sisällytä avoimen opintoja siihen!!!! Et sinä saa tutkintopaperia ilman että siihen vaadittava opintopistemäärä on kasassa.
Mihin muualle sinä voit niitä tarvita kuin tutkintoon? Kaikki tutkintoon sisältyvät opinnot kyllä huomioidaan sellaisenaan. Niin opettajan pedagogiset kuin muut.
Helpottaa vaan kopiointisouvia kun on vähemmän kopioitavaa, eli yksi tutkintotodistus + opintorekisteriote monen erillisen kurssitodistuksen sijasta.
Onkohan sinulla nyt mennyt jotain ohi tutkinnon sisällöstä? Olet siis yo-opiskelija, vaiko amk?
Sinun kannattaisi nyt vaikka heti laittaa todistuspyyntö kansliaan.
Siinä vaiheessa sinulle kyllä kerrotaan, mitä opinnoistasi puuttuu.
Työvoimatoimistoon sitten viet todistuksen siitä, että olet todistuspyynnön jättänyt. Omavastuuaika on vain 5 päivää, joten ei kai sillä ole konkurssiin suurta merkitystä.
Vaikka olen maisterintutkintoni koonnut hyvinkin monista avoimen, kesäyliopiston, täydennyskoulutuskeskuksen ym. opinnoista, niin en ikinä ole kuullut, että jotain "uusia opintopisteitä" pitäisi jostain keräillä hyväksiluettujen sijaan.
Ja mulla on jo toinen maisteritutkinto tekeillä.
Mitä sinä sillä oikein tarkoitat? Onko sinulla nyt kesken olevan lisäksi joku muut tutkinto, johon sinä niitä tarvitset?
Sinähän voit esim. opettajan pedagogisilla korvata kokonaisen vapaavalintaisen sivuaineen.
Ei ne opettajan pedagogiset katoa mihinkään sillä, että osia hyväksytään uuteen tutkintoon.
Mutta te ootte selvästi nopeampia löytämään vastauksia. Kiitos!
Soitin just kelalle ja varmistin, että asumistukea saa ilman mitään työkkärin lausuntoa. Eli nyt ajattelin tehdä niin, että toimitan heinäkuun loppuun mennessä vaan opintosuoritusotteen, että on tullu riittävästi opintoja ja sitten koitan selvitä asumistuella. Sillonhan ne ei kait voi vaatia multa mitään muita todistuksia ja voin jatkaa opiskelijastatuksella ja yrittää löytää töitä samalla.
Ja viimenen tutkintoon tuleva suoritus on siis joulukuulta, nämä avoimen opinnot menee suurimmaksi osaksi erilliselle suoritusotteelle. Tässä on ikäänku ylimäärästäkin, mutta niinhän opinnoissa melkein aina. Eikö opintokokonaisuudet suositella aina suorittaan kokonaan, vaikka opintopisterajat ois jo täyttyny vaikka tutkintoa varten. Siis että saa arvosanan kokonaisuudesta eikä mene irrallisiin opintoihin.
Siitä saat vain 3 kk:n karenssin vaikka työkkärille sun avoimen opiskelus on ihan se ja sama.
Viet heinäkuun loputtua paperin tyäkkäriin, että opinnot valmiit ja olet työtön työnhakija ja saat työttömyyskorvausta ja suorita avoimen loppuun. Mikä tässä nyt on se ongelma?