Hääkutsussa vain miehen nimi
Saimme kutsun avopuolisoni serkun häihin. Ovat nuoria ja olleet vasta vuoden verran yhdessä. Morsiammen olemme mieheni kanssa tavanneet kerran. Serkkunsakaan kanssa mies ei ole juuri minkäänlaisissa tekemisissä, mitä nyt mummulassa kerran, pari vuodessa tapaavat. Olen nyt hieman hämmentynyt, sillä mielestäni minua ei kutsuttu häihin ollenkaan, sillä kutsussa ei ollut minun nimeäni, ei lukenut avec tms. Olemme olleet avomieheni kanssa yhdessä pitempään kuin nuori hääpari ja asuneet jo vuosia yhdessä, joten kyllä tasan tietävät nimeni. Miehen mielestä asiassa ei ole mitään outoa, tottakai mennään yhdessä häihin. Pitäisikö soittaa hääparille (tai kaasolle jolle rsvp) ja kysyä, että oliko kutstu tosiaan vain miehelleni tarkoitettu?
Kommentit (31)
Miehesi voisi (oletettuna kutsuttuna) soittaa kaasolle ja kysyä asiasta, niin tulisi ainakin asia varmistettua. Ihmiset eivät välttämättä tunne etikettiä tai välitä siitä, joten parasta olisi saada "oikea tulkinta" kutsusta vähintäänkin kaasolta.
Omissa häissämme noudatettiin kutsujen suhteen etikettiä. Lopputuloksena oli, että häihin tuli ihmisiä, joita emme olleet kutsuneet. Mm. perheensä mukana kutsutun alaikäisen tytön tuore poikaystävä. Eli aika vähän jotkut ihmiset tuntevat etikettiä tai vaivautuvat ottamaan siitä selvää tai ylipäätään välittävät siitä. Onneksi saimme nämä "kuokkavieraat" mahtumaan pöytiin ja ruokaakin riitti ;)
Kun olin asunut omillani 7v, niin tätini loukkaantui minulle, kun en tullut serkkuni häihin. Omaa kutsua en saanut ja vanhempieni saamassa kutsussa lukivat vain heidän nimensä.
Nyt kun olen perheellinen, niin meidän perhe on saanut kutsuja virheellisesti seuraavasti vuosien varrella:
Nimi pelkästään minun nimelläni. Tästä olisi jotenkin pitänyt päätellä, että kutsu koski koko perhettä.
Miehen nimi: Olisi pitänyt ymmärää, että kutsu koski myös puolisoa, ei lapsia.
Minun nimeni ja miehen nimi ja liäksi oli kirjoitettu kutsuun avec. Tämä avec tarkoitti kuulemma lapsia.
Minun nimeni ja avec. Tarkoitti kuulemma koko perhettä.
Minun nimeni ja perheineen. Menimme lasten kanssa, mutta kuulemma tarkoitti vain minua ja miestä.
Minun ja miehen nimet. Kuulemma olisi pitänyt olla itsestään selvää, että lapsetkin ovat tervetulleita. Kuulemma myös miehen äiti ja isä kuuluivat saman kutsun pariin, vaikka asuvat meistä vain noin 400km päässä.
Olemme kuitenkin vastanneet ja toimineet kutsujen mukaan. Yleensä meille on suututtu, kun emme ole osanneet arvata, että nuo kutsut ovatkin tarkoitettu eri porukalle, kuin kuoressa lukee.
Suurin osa tietenkin lähettää ne kutsut ihan oikein. Siksi ei oikein voi tarkistaakaan joka kerta, että kenelle kaikille se kutsu nyt olikaan tarkoitettu.
Onpas teille osunut juntteja kutsujia useampi! Miten nuo voivat vielä suuttua, kun ollaan toimittu kuten kutsussa ilmoitetaan? Eihän tuo ole edes mikään mystinen etikettiasia, vaan ihan puhdasta logiikkaa ja maalaisjärkeä: kutsu on tarkoitettu niille henkilöille, jotka kutsussa mainitaan, eikä esim. naapurin Anterolle.
Sitä logiikkaa ei pysty kyllä ymmärtämään, kun kutsu lähetetään esim vanhemmille ""Maija ja Matti Meikäläinen" että sillä kutsuttaisi myös heidän omillaan (puolisoiden ja lastensa kanssa) asuvat aikuiset lapset.
Tai jos on esim samalle porukalle kutsu "Maija ja Matti Meikäläinen perheineen" niin koskeeko tämä siis pariskuntaa ja heidän aikuisia lapsiaan, mutta ei lasten puolisoita ja lapsia? Siis mitähäh?
Jos ei ole varma, niin olisiko helpointa kirjoittaa selkeästi kaikkien niiden nimet, jotka häihinsä haluaa tulevan. Ja jos ei jotain serkun puolison nimeä muista, niin saahan sen nyt jostain selvitettyä, vaikka serkulle soittamalla ja kysymällä, että mikä se sun muijas nimi nyt olikaan...
Ja jos ei jotain serkun puolison nimeä muista, niin saahan sen nyt jostain selvitettyä, vaikka serkulle soittamalla ja kysymällä, että mikä se sun muijas nimi nyt olikaan...
...että jos tässä ap:n tapauksessa oli miehen nimi kutsuun kirjoitettu ja sitten oli ollut tarkoitus varmistaa vaimokkeen nimi, mutta siinä oli sitten kämmi käynyt tai aika loppunut tai jotain. Tarkoitus on ollut ehkä aivan vilpitön ja hyvä.
Mun hyvä ystävä kun meni naimisiin, hän oli unohtanut muutaman serkun puolison nimen. Jätti kirjekuoreen tyhjän kohdan, joka pitintäyttää myöhemmin mutta unohti.
Kun ilmoittautumisia tuli ihmetteli osailmoittautumisia ja lopulta joku tajusi sanoa kun kirjekuoressa luki niin.
Vahinkoja sattuu, tietoa ei ole jne tuhat eri syytä.
Laita mies soittamaan ja kysymään onko todellakin niin että kutsu koski vain häntä.
Kaikki morsiamet eivät täy vauva palstalla joka pv.
jos mies soittaisi kaasolle ja sanoisi että kutsussa luki vain miehen nimi, joten haluaa varmistaa koskeeko kutsu vain miestä vai myös puolisoa. Sanoisi vielä että kun nykyään tuntuu olevan niin monia käytäntöjä kutsuissa.
mikä on ollut tarkoitus? Jos siis on miehesi serkku, niin on anopin tai apen sisaruksen lapsi, niin voisi sisaruksiltaan kysäistä. Tämä on kyllä vähän vaarallinen kanava, jos anoppisi on samaa maata kuin monen täällä. :-D
kutsu on vain miehelle, mutta voihan miehesi tarkistaa asian serkkunsa vanhemmilta vaikka (jos ovat nuoria niin etikettiasiat eivät ole ehkä ihan hallussa). Itse en kehtaisi kysyä morsiusparilta itseltään.
Ymmärrän kyllä hyvin jos karsivat serkkujen puolisoista juhlaväkeä.
ex-miehen ystäväpariskunta kutsui häihin vain miehen. Olin heidän kanssaa myös ihan ystävä, olimme mm. tehneet laskettelureissun yhdessä. Oudointa oli, että olivat häissä plaseeranneet miehen sinkkunaisen viereen, kaikissa näkemissäni kuvissa tämä sinkkunainen roikkui mieheni vieressä ihan kuin olisi ollut tämän avec. Ystvävpariskunnan rouva oli ruotsinkielinen ja ilmeisesti halusivat myös ex:ni ottavan ruotsinkieleisen naisen itselleen.
Mies saa mennä yksin, jos tahtoo noihin juhliin osallistua.
Oletko varma että haluaa? Itse olisin vastaavassa tilanteessa ainakin riemuissani siitä, että jonninjoutavat serkun häät saisi skipattua ilman hellasärön pelkoa. Siis oikeasti, kuka mies muka oikeasti nauttii jostain häissä tylsistelystä? En minä ainakaan.
Varmasti siis paras keino on pistää mies soittamaan kaasolle ja ilmoittautua (jos siis tahtoo osallsitua) ja kysyä ohimennen, että onko minut kutsuttu myös.
Heh, voin tulla sitten joskus kertomaan, että mikä oli syy minun kutsumattajättämiselle :)