Kela. Yleinen asumistuki. Paljonko saa olla omaisuutta? Kiire!
1 aikuinen ja kaksi lasta.
Tietääkö kukaan?
Noin suunnilleen?
Olen joskus kuullut, että saisi olla 20.000€ Pitääkö paikkansa? Jos pitää nin hyvä sillä sellaisia summia ei ole.
Kommentit (17)
Tosin johtuu varmaan siitä, et meillä eletään aina kädestä suuhun, niin ei ole ollut tarvettakaan.
Siirtäkää eri tilille varat, niin voi esitellä tyhjää tiliä sit kelalla?
Tietäisikö kukaan paljonko saa olla omaisuutta?
Mee kelan sivuille ja laske asumistukilaskurilla.
en muista mistä sen luin, käy Kelan toimistosta hakemassa se vihkonen. Ei kannata pitää kuin pientä omaisuutta.
Tarkistushakemuksessahan kysytään omistuksia.
Enpä ole kuullutkaan, että asumistukeen olisi omaisuusrajoituksia. Toimeentulotukeen ilmeisesti on, mutta aika paska, jos asumistukeenkin on:(
Siis kyllähän se on niin ,että ensin eletään sillä mitä omistetaan ja sitten haetaan tukia!
Jos oot väliaikaisesti työtön tai hoitovapaalla ja just saanut säästettyä jotain oltuasi töissä niin eikun vaan ehka säästöt käyttöön. Ikinä ei kyllä tässä v-n Suomessa pääse rehellisesti rikastumaan:(
Omaisuus
Ruokakunnan kuukausituloihin lisätään tuloa ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden yhteenlasketusta omaisuudesta, jos se ylittää valtioneuvoston asetuksessa vahvistetun määrän. Omaisuudesta laskettu tulo vaikuttaa asumistukeen samalla tavalla kuin muutkin tulot.
Asumistukeen vaikuttaa se omaisuuden osa, joka ylittää valtioneuvoston asetuksessa vahvistetun ruokakunnan koon mukaisen omaisuuden määrän. Ylittävästä omaisuudesta lasketaan tuloa 15 prosenttia, ja kuukausituloa varten tulon määrä jaetaan 12:lla.
Omaisuusraja e/v ruokakunnan henkilöiden määrän mukaan
1 2 3 4 5 6
12 650 14 750 16 850 18 950 21 050 25 250
Kiinteistöt, elinkeinotoiminnan ja maatalouden varat sekä osuudet yhtymän varoista otetaan huomioon verotuksessa vahvistetun tai lasketun arvon mukaisina.
Talletukset, obligaatiot ja muut joukkovelkakirjalainat otetaan huomioon käyvän arvon mukaisina. Talletuksista vähennetään käyttövaroina 2 000 euroa. Vähennys tehdään jokaisen ruokakunnan jäsenen talletuksista erikseen.
Julkisesti noteeratun osakkeen ja sijoitusrahasto-osuuden arvoksi otetaan 70 % myöntö- tai tarkistusajankohtaa edeltävän vuoden viimeisen pörssipäivän arvosta. Vakuutussijoitukset otetaan huomioon takaisinostoarvoon.
Omaisuutena ei oteta huomioon ruokakunnan omassa käytössä olevaa asuntoa. Myöskään asunto-osakkeita tai osuutta jakamattomaan kuolinpesään ei huomioida omaisuutena.
Eli meillä saa olla 16850,-
Kun kolmihenkinen perhe
mutta pientä omistusasujien paapomista.
Nykyään asumistuessa ei ole enää mitään omaisuusrajoja.
Minä omistan metsää ja hain nyt asumistukea, vaikuttaako se ?? Sitä kysyttiin lomakkeessa. Tuntuu todella epäreilulta, että minun pitäisi myydä metsäpalsta (josta rahallisesti hyödyn ehkä 5 vuoden kuluttua?), jotta saisin juuri tähän tilanteeseen apua. Jäin siis työttömäksi, enkä toivottavasti ole kauaa. Metsänmyynnissä muutenkin menee aikansa..
Vierailija kirjoitti:
Minä omistan metsää ja hain nyt asumistukea, vaikuttaako se ?? Sitä kysyttiin lomakkeessa. Tuntuu todella epäreilulta, että minun pitäisi myydä metsäpalsta (josta rahallisesti hyödyn ehkä 5 vuoden kuluttua?), jotta saisin juuri tähän tilanteeseen apua. Jäin siis työttömäksi, enkä toivottavasti ole kauaa. Metsänmyynnissä muutenkin menee aikansa..
Hae pankista lainaa sitä mettääs vastaan.
Jätä tuet niille, jotka niitä oikeasti tarvii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae pankista lainaa sitä mettääs vastaan.
Jätä tuet niille, jotka niitä oikeasti tarvii...
Metsäpalstasta kysytään sen takia, että metsänomistajalla voi olla tuloja hakkuista. Kun kerran tuon selvityksen teet kunnolla, sitä ei enää joka kerta kysytä erikseen. Metsä on omaisuutta kuten muutkin tulot, siksi niitä kysytään. Ei ketään pakoteta myymään omaisuuttaan.
Asumistuet voivat muuttua joka vuosi, mutta minä sain ainakin yleistä asumistukea tulottomana (paitsi brutto 200 euroa) ja sen jälkeen ehkä puolen vuoden ajan ajan työmarkkinatuella v. 2015 vaikka omistin sitä sun tätä parillasadalla tuhannella. Asumistukisysteemi on monimutkainen ja on tehty niille ajoille kun ihmiset olivat joko kokopäivätöissä vakkarina tai työttömänä, siksi päätöksissä voi olla virheitä (mulla oli). Muutoksenhaku virheiden oikaisuun kävi kyllä hetkessä.
Oon joskus lukenut että 10 000, mutta kun en muista oliko se euroja vai markkoja. Ehkä euroja..