Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita absolutismiin siirtyneitä, jotka...

Vierailija
02.07.2012 |

...ovat alkaneet tajuta, kuinka vastenmielinen alkoholikulttuuri maassamme on? Juhlat ovat hyvin alkoholikeskeisiä. Olen noussut työväenluokasta ylempään keskiluokkaan, mutta alkoholikeskeisyys on sama. Siinä missä sukuni kittasi kossua, "paremmat piirit" harovat cavaa.

Lopputulos on sama. Harittava, lässyttävä, jankkaava, riidanhaluinen, lähentelevä ällötys. Itsekin olen ollut sellainen.

En näitä ajatuksia tuo julki, koska jokaisen on itse juomisen vastenmielisyys tajuttava. En vain käy enää alkoholitilaisuuksissa alkuiltaa pidempää. Absolutismi on paras päätökseni ikinä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina melkein pelännyt ihmisiä, jotka ovat humalassa - osasta kun tulee niin erilaisia päihtyneenä, ilkeitä, lähenteleviä ym. Mutta kiinnostaisi tietää, että mikä katkaisi kamelin selän? Oliko se yksittäinen kokemus vai vuosien tulos?

Vierailija
2/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

känniläisten kanssa jaksaa olla. Tylsää seuraa. Mutta taitaaps olla sinulla vieläkin alko kuningas, jos et osaa ottaa muutamaa ja rentoutua ja sitten lähteä kotiin tai jättää loput jääkaappiin kotona. Ja ei tuo seurakaan ihan normalilta kuulosta. Ketkä oikeasti aikuiset ja mahd. perheelliset juovat kuvailemallasi tavalla eli lähinnä kuin teinit? Kannattaisi vaihtaa seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen jo valmiiksi absolutisti. :) Tiedän, että on vastenmielinen alkoholikulttuuri Suomessa.

Vierailija
4/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolutismi on paras päätökseni ikinä.

köyhä elämä jos tää on sun paras päätös :DDDD.

Vierailija
5/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin 16-20-vuotiaana hyvinkin kosteaa elämää ja baari-iltoina sitten ihan kunnon kännit yleensä. Nyt en koske käytännössä ollenkaan (no, en ole absolutisti, eli voin sen viinilasin, shampanjan tms. kyllä ottaa jossain) ja todellakin ruvennut oksettamaan koko alkoholikeskeinen kulttuuri.

Vierailija
6/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Harittava, lässyttävä, jankkaava, riidanhaluinen, lähentelevä ällötys. Itsekin olen ollut sellainen.

meidän kaveripiirissämme on harvoin tuollaista käytöstä, vetipä porukka sitten sitä Kossua tai Cavaa. Toki yksittäisiä ylilyöntejä silloin tällöin on, mutta en muista milloin olisin viimeksi joutunut enempiä lässytyksiä kuuntelemaan tai että joku olisi haastanut riitaa.

Vierailija
7/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina ollut raitis. En käy tilaisuuksissa, joissa käytetään alkoholia eikä ystäväpiiriini kuulu ihmisiä, jotka käyttävät alkoholia.

Vierailija
8/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaiseen törmää? Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni, vaikka alkoa kulutamme jonkin verran. Miksi suomalaisilla on ihan outo fiksaatio alkoholiin ja mukamas siihen kuuluvaan aggressioon, nykyään tiedän enemmän viiniä ja drinkkejä viisaasti siemailevia kuin näitä kirkkaaseen hukkuvia deekuja.

Vierailija
9/24 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaiseen törmää? Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni, vaikka alkoa kulutamme jonkin verran. Miksi suomalaisilla on ihan outo fiksaatio alkoholiin ja mukamas siihen kuuluvaan aggressioon, nykyään tiedän enemmän viiniä ja drinkkejä viisaasti siemailevia kuin näitä kirkkaaseen hukkuvia deekuja.

ruokakauppaan niin näet näitä deekuja ja agressiivisia ihmisiä enemnmän kuin laki sallii.

kyllä se on niin, että viina on viisasten juoma ja niitä viisaita ei suomen maassa olea kovin montaa.

Öman alkoholin kättö on minimissä nykyään juuri sen vuoksi mitä olen kuuden vuoden aikana nähnyt ja kokenut ruokakaupan kassalla.

Vierailija
10/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisen vanhan ketjun löysin. Olen totaalisen kyllästynyt kaikkeen alkoholiin liittyvään. Lähipiirissä alkoholin seurauksena väkivaltaa, katoamisia, sairauksia, itsemurhia ja äkkikuolemia.

Itse juon harvoin, mutta olen onnistunut kuitenkin melkein tappamaan itseni sammumalla talvipakkaseen ym. säätämistä. Henkilökohtaisena protestina päätin lopettaa juomisen kokonaan. En usko, että tuottaa ongelmia, koska juon muutenkin harvoin. Te, jotka lopettaneet kokonaan - mikä muuttui, vai muuttuiko?

Vierailija
11/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia käyttävät eivät halua olla kanssani tekemisissä.

Vierailija
12/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita örveltäviä idiootteja näkee ihan kaupungillakin, ei tarvitse olla "omissa piireissä" sellaisia.

En ole absolutisti, otan ruuan kanssa toisinaan lasin punaviiniä ymv. en näe alkoholia sinänsä pahana, mutta se on ongelma ettei Suomessa osata juoda KOHTUUDELLA. Tarkoittaa sitä, että jos vaikka syödään pitkän kaavan mukaan, niin otetaan siinä pari juomaa samalla ja mennään kotiin sen jälkeen. Tuon sijasta moni keskittyy lähinnä siihen juomapuoleen, kaikki muu on "sivutuotetta". Suorastaa ällöttää kun moni juoppo ostaa tiesä mitä "kirkasta viinaa" ja kiskoo sitä HUMALAN takia. Se jos joku ottaa tilkan hyvää konjakkia kerran viikossa taas ei haittaa lainkaan.

Jo peruskouluissa pitäisi opettaa lapsille ns. sivistyneitä juomatapoja. Näyttää kuset housuissa istuvien juoppojen jorinaa ja "tappelua" ja sitten ns. kuvaa normaalista illanvietosta jossa otetaan se 1-2 annosta ja laittaa muksut miettimään kumpaa haluavat elämältään.

Vierailija
13/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alkoholin juomisen käytännön syistä: se maistuu pahalta, siitä seuraa tila jossa käyttäytyy hölmösti, seuraavana päivänä ei ole freesi olo, alkoholi ei ole järin terveellistä ja kaikesta tästä pitäisi vielä maksaa. Liian paljon huonoja puolia siihen nähden, että hetken saattaa olla hauskempaa.

Sittemmin koko juomakulttuuri on alkanut ällöttää. Aikuiset ihmiset työpaikalla haaveilevat maanantaista perjantaihin, miten viikonloppuna päästään vetämään viinaa. Ei voi edes harkita mitään illanviettoa, jossa päätarkoitus ei olisi vetää kännejä. Maanantaisin kuullaan sitten ilmeisen hupaisia juttuja siitä, miten kaveri taas sammui baariin tai joku ei muista lauantaista mitään. Inhottavaa.

Vierailija
14/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut miten alkoholi pyörittää elämää. Moni käy lenkillä tai lämmittää saunan vain saadakseen juoda! Minäkin tein niin ennen. Mutta ei se minua haittaa!

Vierailija
15/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole absolutisti, mutta ap:n kuvaama käytös on aina häirinnyt, olin selvin päin tai en. Joissakin alkoholipitoisissa tilaisuuksissa olen siis aina viihtynyt huonosti ja lähtenyt aikaisin pois. Ja oikeastaan usein muistakin, missä alkoholin käyttö on ollut se pääasia. Ehkä koska en ole tällaisissa viihtynyt, on tuttavapiiri pitkälti valikoitunut sellaiseksi, että yllä kuvattua käytöstä ei niissä esiinny vaan porukassa on yleensä mukavaa ja viihtyisää, oli väen promillemäärä mikä hyvänsä. Jos en satunnaisesti päätyisi tuollaisiin tilanteisiin, en edes uskoisi tai muistaisi, että niitä on.

Ei se pelkkä alkoholinkäyttö kerro siitä, miten ihmiset käyttäytyvät. On ihmisiä, jotka ovat miellyttäviä, ystävällisiä, hyväkäytöksisiä ja mukavaa seuraa myös huppelissa. Tosin omalla kokemuksellani tällaisissa porukoissa sitten viihtyy yleensä myös selvänä olevia ja absolutisteja.

Vierailija
16/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei alkoholi ole maistunut koskaan, vaikka kotona on pakotettu maistamaan. Enkä ole koskaan ymmärtänyt mikä kännissä olemisessa viehättää, tosin en ole koskaan ollut edes kännissä. Alkoholia olen sis maistanut jossain juhlissa lähinnä, mutta niissäkin usein olen ottanut suoraan alkoholittoman juoman. Minua ei vaivaa suomalaisessa alkoholikulttuurissa kuin rattijuopot ja se että kännillä voi perustella mitä tahansa tekemistä. Minua ei kiinnosta paljonko sukulainen/naapuri/työkaveri jne. juo tai on juomatta. Minua eivät myöskään juhlien känniset vaivaa mitenkään, enkä heidän takia ole juhlista poissa tai lähde aiemmin.

Vierailija
17/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 siis on toisinaan juomatta ihan muuten vaan, joskus pitkiäkin aikoja juomatta alkoholia yhtään. Joten kokemusta on alkoholittomana olostakin, vaikken absolutisti ole, joten en usko, että kokemukseni muuttuisi vaikka lopettaisin alkoholin käytön täysin. Ei alkoholin kanssa tarvitse aina olla joko tai, tuttavapiirissäni on paljonkin ihmisiä, jotka eivät ole absolutisteja, mutta silti eivät juo läheskään aina, kun alkoholia on tarjolla ja usein se juotava määrä jää aika pieneksi.

Vierailija
18/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se alkoholi niin autuaaksi tekevä aine ole muuallakaan maailmassa. Ehkä Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa osataan enimmäkseen juoda sivistyneeksi, viinimaita kun ovat, mutta kyllä sielläkin alkoholisteja on ja etenkin nuoremmat sukupolvet osaavat bilettää siinä missä suomalaisetkin vastineensa. Tuntemani kreikkalaiset juhlivat aika railakasti, ja britit vasta rankasti ryypiskelevätkin, itäeurooppalaisista nyt puhumattakaan. Eniten varsinaisia alkoholisteja tunnen Yhdysvalloista. Saksassa juodaan todella paljon; joskin örvellyskulttuuri on jotenkin "iloisempaa" kuin Suomessa. Saksassa lauletaan, täällä haastetaan riitaa, mutta kännissä ovat kumpikin...

Mielestäni mennään takapuoli edellä puuhun jos yritetään tänne istuttaa sitä kuuluisaa "keskieurooppalaista juomakulttuuria". Ensin pitäisi kitkeä se ryypiskelykulttuuri pois ja sitten vasta istuttaa sitä hienostuneempaa kulttuuria; muuten viinistä tulee vain viinan korvike, mutta lopputulos sama, kuten se ns. paremmissa piireissä tuntuu olevankin. Mutta helpommin sanottu kuin tehty. Kansan sielunmaisemaa ja suhtautumista alkoholiin ei noin vain muuteta tapakoulutuksella. Alkoholisteja oli pilvin pimein 1800-luvun venäläisessä aatelissakin, jotka puhuivat keskenään ranskaa ja olivat sentään astetta hienostuneempia kuin 2000-luvun suomalaiset poroporvari-Möttöset, jotka nautiskelevat punaviininsä villasukat jalassa vilttiin kietoutuneena ja katselevat takkatulta.

Vierailija
19/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole absolutisti enkä alkoholisti. Holtitonta alkoilua en siis kannata, mutta joidenkin absolutistien harrastama päivittely ja kauhistelu väsyttää sekin.

Kun sitä alkoholia on mahdollista käyttää ihan fiksustikin (eli kohtuudella), ja tällaisia alkoholinkäyttäjiä löytyy maailmalta pilvin pimein.

Erilaisten viinien ja oluiden maistelu on itselleni mieluisa harrastus, josta en aio luopua vain siksi että Suomesta löytyy keskimääräistä enemmän alkoholin ongelmakäyttäjiä. Enkä aio luopua kivasta harrastuksestani edes siksi, että jotkut absolutistit nyrpistelevät nenäänsä ja tarjoavat absolutismia ainoana oikeana ratkaisuna. 

Vierailija
20/24 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2012 klo 00:26"]

Itse elin 16-20-vuotiaana hyvinkin kosteaa elämää ja baari-iltoina sitten ihan kunnon kännit yleensä. Nyt en koske käytännössä ollenkaan (no, en ole absolutisti, eli voin sen viinilasin, shampanjan tms. kyllä ottaa jossain) ja todellakin ruvennut oksettamaan koko alkoholikeskeinen kulttuuri.

[/quote]

Sama. En ole absolutisti, mutta Suomen ryyppäyskulttuuri surettaa. Monilla yli kolmekymppisillä kavereillani Facebook-päivitykset liittyvät lähes aina viinan juomiseen, viinan ostamiseen, kännissä bilettämiseen, kamalaan krapulaan jne. Luulin, että jossakin iässä nämä asiat eivät enää ihmistä kiinnostaisi.

Luulin väärin.