Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teille suomalaisille oikeasti ihan normaalia juoda alkoholia niin paljon?

Vierailija
02.07.2012 |

Häissä ja muuten. Lastenkin nähden? Toisessa keskustelusa puhuttiin nollaamisesta ja että se on tarpeellista. Tiedän että suomalaiset juo paljon, mutta tämä tuntuu todella paljolta!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä omia asioita vieraille puhelee.

Vierailija
2/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin juoda häissä sen alkujuoman (yleensä jätän ison osan siitä juomatta, ellei ole todella hyvää kuohuviiniä) ja mahdollisesti 1-1,5 lasillista viiniä. Siis sen verran, että lapsi voi sen nähdä.

Koskaan en ole oläissäni ryypännyt, juonut itseäni känniin tai edes kokenut krapulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huomasin olleeni alkoholin suurkuluttaja. Se vaan jotenkin kuului juhliin ja viikonloppuihin ja mökkireissuihin ja matkoihin. Nykyään juon silloin tällöin mutta en enempää kuin neljä tuoppia esimerkiksi keikoilla monen tunnin aikana enkä koskaan humalaan ja voin olla mainiosti ilman alkoholia kuukausia jos ei ole mitään tapahtumia.

Vierailija
4/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huomasin olleeni alkoholin suurkuluttaja. Se vaan jotenkin kuului juhliin ja viikonloppuihin ja mökkireissuihin ja matkoihin. Nykyään juon silloin tällöin mutta en enempää kuin neljä tuoppia esimerkiksi keikoilla monen tunnin aikana enkä koskaan humalaan ja voin olla mainiosti ilman alkoholia kuukausia jos ei ole mitään tapahtumia.

Pari kertaa ajoin aamulla krapulassa juhlista kotiin, lapsi kyydissa. Huomaan etta jos teen paatoksen etta otan vain lasillisen ruoan kanssa, jo siita yhdesta voi menna kontrolli, ja voin juoda liikaa, en toki humalaan asti, mutta kuitenkin niin paljon etta varmaan kortti menisi. Ja samalla menisi huoltajuus, eika syytta.

Eli en paljon enaa nautiskele, ja onneksi sita meidan piireissa pidetaan ihan normaalina.

Vierailija
5/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä me suomalaiset jäädään toiseksi dokailussa monelle kansalle.

minä itse en juhli kahvilla ja pullalla tai täytekakulla, vaan shampanjalla.

aivan sama, mitä joku muu siitä ajattelee. minä elän omaa elämääni ja hoidan työni ja perheeni. ei kukaan muu.

paitsi tietysti palsta mamma, joka tekisi tämänkin paljon paljon paremmin.

Vierailija
6/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on useita perheellisiä tuttavia ja ystäviä jotka käyvät "nollaamassa" (jos näin nyt tahtoo sanoa) säännöllisesti päänsä ja kyllä, siihen kuuluu alkoholin nauttiminen, syöminen, seurustelu ja usein ravintolaankin meno. Ei se tarkoita sitä, että olisit yhtään sen hunompi äiti sen 24/7 mitä muuten lasten kanssa olet! Mekin käymme mieheni kanssa joskus yhdessä ja joskus erikseen ystäviemme kanssa iltaa istumassa ja lapset alle kouluikäisiä. Meillä isovanhemmat ja sisarukset lähellä. Parisuhteemme ja perhe - elämämme voi hyvin, kun myös yhdessä teemme jotain ja meille se mukava tekeminen on esim. istua iltaa ystävien kanssa. Näin on monilla, mutta av-palstalaisilla varmaan harvemmin. Musta tuntuu, että täällä ei kukaan koskaan käy missään illan vietossa. :D Tai no mammojen miehet juu kyllä ;) Muuten olen lasten kanssa ja touhuamme perheenä paljon kaikkea. Jos he joskus pääsevät (ei joutuvat!) isovanhemmille, se on suuri rikkaus!

Vierailija
7/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis en ole koskaan lasteni aikana ollut humalassa, ja mieheni on ehkä koko lasten elämän aikana joskus juonut enemmän kuin sen muutaman ja näitä kertoja voi laskea yhden käden sormista. Ja minä olen senkin kerran ollut täysin selvinpäin.

Vierailija
8/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtien, että perjantaina kuuluu nollata raskas työviikko alkoholilla ja lauantai loivennella.

Itsekkin sitä sitten harrastin teini-iästä lähtien ja varhaisaikuisuuden.

Onneksi järkiinnyin tässä vuosien saatossa ja olen aloittanut lähes täysin raittiin elämän. Tervetuliaismaljaa enempää en juo enää.

Vierailija
9/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap viitata tuohon ketjuun, jossa äiti oli kovin järkyttynyt miehensä kännien vetämisestä ja lapsen edessä riehumisesta, vaikka toisin oli sovittu.

Kyllä siinä ketjussa peräänkuulutettiin isän oikeutta "nollata" välillä ja haukuttiin äiti nipoksi.

En ihmettele, että näyttää ulkkarin silmissä oudolta.

Vierailija
10/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä ja lapsiseurassa naukkaillaan kohtuudella. En saa kicksejä siitä että vedän överit jonkun serkun lapsen katsoessa vieressä kun täti on vähän hassu. Tunnen myötähäpeää niitä kohtaan jotka näin tekevät.

Kotona jos miehen kanssa juodaan, niin lasten ollessa saman katon alla pidetään jonkinlaisena rajana puolikasta viinipulloa/nassu. Pointtina se, että jos jotain sattuisi tapahtumaan niin edes toinen on siinä kunnossa että jos ei ajamaan ihan kykene, niin kuitenkin kykenee toimimaan.

Kännit vedetään sitten jossain missä ei ole lapsia seurueessa.

Hyvin on pärjätty näin. Häissä voi pitää hauskaa ilman viinaakin.

Vierailija
11/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtien, että perjantaina kuuluu nollata raskas työviikko alkoholilla ja lauantai loivennella.

Onneksi järkiinnyin tässä vuosien saatossa ja olen aloittanut lähes täysin raittiin elämän. Tervetuliaismaljaa enempää en juo enää.

Vierailija
12/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen käymään katsastamassa irlantilaiset häät tai hautajaiset :-)

Vierailija
13/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-vuotiaana. Oli rankkaa ensimmäiset isot juhlat missä oli alkoholitarjoilu. Mutta pikkuhiljaa tästä on tullut tapa, eikä tunnu enää missään. Osaan pitää hauskaa ilman alkoholiakin eikä tarvi kärsiä minkäänlaisesta huonosta olosta seuraavana päivänä. Ja kaikenlisäksi olen aina ajokunnossa, niin ei tarvi miettiä millä sitä juhlista lähtee kotiin :)

Vierailija
14/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen käymään katsastamassa irlantilaiset häät tai hautajaiset :-)

Minä ja mieheni kun mentiin siellä naimisiin juhli suku kosteasti oikein useita päiviä ja lapset pyöri jaloissa koko ajan :-)

Vierailija
15/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin kanssa nuorempana, että on ihan normaalia ja tarpeen nollata itsensä ja juoda kännit. Luulin, että sitä tarvitsee rentoutumista tai irtaantumusta esim työstä varten, ei tarvitse, kannattaa opetella tehokkaampia keinoja.

Mä olen vuosia juonut alkoholia vain max pari lasillista kerrallaan. Meillä ei alkoholi ole tabu, ja mä juonkin sen sainakaljan tms ihan lasten aikana. Mulle riittää nykyisin puolikas isosta tölkistä. Saa hyvän maun, virkistää. Enempää ei tarvitse.

Mun mielestä monet alkoholit on hyvän makuisia, mutta ei niitä määräänsä enempää tarvitse juoda.

Mä olen muuten ollut kaksissa häissä Espanjassa, kukaan ei örveltänyt.

Ja kyllä me vietetään hyvin aikaa miehen ja ystävienkin kanssa. Nyt mennään Ruisrockiin, mutta emme juo itseämme känniin. Miksi pitäisi?

Vierailija
16/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehestä joka ei yleensä juo. Omasta mielestäni on ihan on vetää joskus harvoin lärvit ja nollata pää (itse teen näin ehkä kerran vuodessa tai kahdessa ja lapset tällöin isovanhemmilla).

Lisäksi em. kirjoituksen mies joi niin ettei lapsi ollut paikalla.

Omassa tuttavapiirissänikin otetaan joskus esim. uutena vuotena tai vappuna niin että lapset ovat läsnä. Määrät tällöin kohtuullisia, muutama siideri tai pari lasia viiniä, kukaan ei kännäile. En ole koskaan myöskään ollut häissä tai muissa juhlissa misdä porukka vetää lärvit lasten läsnäollessa.

Vierailija
17/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitkö sinä siitä?

Vierailija
18/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kunnon kännit" siis. Eipä muuten alkoholi kiinnosta ollenkaan, jossain vierailulla ollessa voin ottaa lasillisen viiniä.

Vierailija
19/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa keskustelussa mihin viittaat, oli kyse miehestä joka ei yleensä juo. Omasta mielestäni on ihan on vetää joskus harvoin lärvit ja nollata pää (itse teen näin ehkä kerran vuodessa tai kahdessa ja lapset tällöin isovanhemmilla).

Omassa tuttavapiirissänikin otetaan joskus esim. uutena vuotena tai vappuna niin että lapset ovat läsnä. Määrät tällöin kohtuullisia, muutama siideri tai pari lasia viiniä, kukaan ei kännäile. En ole koskaan myöskään ollut häissä tai muissa juhlissa misdä porukka vetää lärvit lasten läsnäollessa.

Tjoo. Jospa nyt kuitenkin tunnustetaan tosiasiat ja kerrotaan aloittajalle, että riippumatta siitä mistä juuri tuossa ko. ketjussa oli kysymys, suomalaisilla keskimäärin on tosiaankin tapana juoda itsensä ympärikänniin joka viikonloppu. Poikkeuksiakin on, ja he ovat näköjään kerääntyneet tähän ketjuun ylpeilemään sivistyneillä juomatavoillaan. Itsekin olen tällainen poikkeustapaus, mutta kyllä saan kerrasta toiseen havaita viikonloppuna ulos uskaltautuessani, että valtavirralla tyyli on vallan toinen.

Suomessa on normaalia ja hyväksyttyä juoda itsensä sellaiseen ympärikänniin, että vähintään päivän ruuat (jos ei kännääjä itsekin) päätyvät katuojaan, itseltä menee muisti ja tulee tehtyä kaikenlaista, mikä jälkeenpäin kovasti hävettää. Pahimmillaan tämä kontrolloimaton "nollaaminen" johtaa todellisiin vaikeuksiin, esim. uhkarohkeisiin temppuihin tai väkivallantekoihin lähisuhteessa tai ystäväpiirissä, joiden seurauksena on avioeroja, välirikkoja, vammautumisia ja joskus kuolemia.

On tapana, että jälkikäteen kännitoilailuja kertoillaan kuin sankaritarinoita - mitä sekopäisemmin on käyttäytynyt, sitä enemmän tarinoista saa "pisteitä". Ei kuitenkaan sentään niistä, joissa on sattunut oikeasti pahoja vahinkoja, ne puolestaan vaietaan kuoliaaksi, jotta mikään ei muodostuisi esteeksi seuraavan viikonlopun kännäysmielialan kohoamiselle.

Suomessa ei myöskään tyypillisesti ole sosiaalisesti hyväksyttyä kieltäytyä humalajuomisesta. Väärään porukkaan eksynyt saa loputtomasti selitellä ja oikeuttaa juomattomuuttaan, ellei ole ymmärtänyt etukäteen kehittää hämäysmenetelmiä, joilla estää muita tajuamasta ettei juo (esim. alkoholittoman sisällön vaihtaminen juomapulloihin etukäteen mökkireissua varten). Ja tällaisia porukoita on tuhkatiheään ympäri Suomea - itse asiassa he edustavat maassamme enemmistöä.

Että sellainen on suomalainen juomakulttuuri. Ihan siitäkin huolimatta, että tänne kirjoittavat av-mammat tietenkin juovat sivistyneen eurooppalaisesti, kuinkas muutenkaan.

Vierailija
20/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa keskustelussa mihin viittaat, oli kyse miehestä joka ei yleensä juo. Omasta mielestäni on ihan on vetää joskus harvoin lärvit ja nollata pää (itse teen näin ehkä kerran vuodessa tai kahdessa ja lapset tällöin isovanhemmilla).

Tjoo. Jospa nyt kuitenkin tunnustetaan tosiasiat ja kerrotaan aloittajalle, että riippumatta siitä mistä juuri tuossa ko. ketjussa oli kysymys, suomalaisilla keskimäärin on tosiaankin tapana juoda itsensä ympärikänniin joka viikonloppu. Poikkeuksiakin on, ja he ovat näköjään kerääntyneet tähän ketjuun ylpeilemään sivistyneillä juomatavoillaan. Itsekin olen tällainen poikkeustapaus, mutta kyllä saan kerrasta toiseen havaita viikonloppuna ulos uskaltautuessani, että valtavirralla tyyli on vallan toinen.

Suomessa on normaalia ja hyväksyttyä juoda itsensä sellaiseen ympärikänniin, että vähintään päivän ruuat (jos ei kännääjä itsekin) päätyvät katuojaan, itseltä menee muisti ja tulee tehtyä kaikenlaista, mikä jälkeenpäin kovasti hävettää. Pahimmillaan tämä kontrolloimaton "nollaaminen" johtaa todellisiin vaikeuksiin, esim. uhkarohkeisiin temppuihin tai väkivallantekoihin lähisuhteessa tai ystäväpiirissä, joiden seurauksena on avioeroja, välirikkoja, vammautumisia ja joskus kuolemia.

On tapana, että jälkikäteen kännitoilailuja kertoillaan kuin sankaritarinoita - mitä sekopäisemmin on käyttäytynyt, sitä enemmän tarinoista saa "pisteitä". Ei kuitenkaan sentään niistä, joissa on sattunut oikeasti pahoja vahinkoja, ne puolestaan vaietaan kuoliaaksi, jotta mikään ei muodostuisi esteeksi seuraavan viikonlopun kännäysmielialan kohoamiselle.

Suomessa ei myöskään tyypillisesti ole sosiaalisesti hyväksyttyä kieltäytyä humalajuomisesta. Väärään porukkaan eksynyt saa loputtomasti selitellä ja oikeuttaa juomattomuuttaan, ellei ole ymmärtänyt etukäteen kehittää hämäysmenetelmiä, joilla estää muita tajuamasta ettei juo (esim. alkoholittoman sisällön vaihtaminen juomapulloihin etukäteen mökkireissua varten). Ja tällaisia porukoita on tuhkatiheään ympäri Suomea - itse asiassa he edustavat maassamme enemmistöä.

Että sellainen on suomalainen juomakulttuuri. Ihan siitäkin huolimatta, että tänne kirjoittavat av-mammat tietenkin juovat sivistyneen eurooppalaisesti, kuinkas muutenkaan.