Virtsankarkailu : Kun jumppa ei auta: leikkaus?
Onko kellään kokemusta synnytyksen jälkeen virtsankarkailusta?
Oletteko käyneet leikkauksessa vai saaneet jumpalla asian kuntoon?
Minä olen jumpannut ja jumpannut, hieman olen saanut tilannetta haltuun, että trampalla voi vähän pommppia, mutta en kokonaan. Esim. virtsasuihkua en pysty katkaisemaan.
Nyt gyne suosittelee vähän kajoavaa nauhaleikkausta. Ei vain yhtäänt tekis mieli saada uusia arpia tuonne emättimen puolelle :/
Onko asiasta kokemuksia?
Kommentit (24)
Mulle on tehty tvt-leikkaus 29-vuotiaana, yhden lapsen jälkeen! Gynekologi sanoi, että jotenkin ne lihaskalvot voi myöskin repeytyä tms. synnytyksessä ja silloin ei jumppa auta.
Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa ja sai rauhoittavia. Ekana päivänä oli vaikeaa pissata jonkun aikaa, pitivät sairaalassa kunnes alkoi sujua. Samana päivänä kotiin ja oliko siinä muutaman päivän sairasloma ja kahteen viikkoon ei saanut nostaa painavia juttuja. Mutta kaiken kaikkiaan hyvin pieni toimenpide, josta todella suuri ilo. Nyt voin taas juosta ja hyppiä. Ennen leikkausta en voinut juosta yhtään.
Olen menossa nauhaleikkaukseen Kuopioon 3 päivän kuluttua.Ei siellä pissanäytöksiä vaadittu.Terveyskeskuslääkäri teetti monta kysymyslomaketta,kävin fysioterapeutilla,joka mittasi lihaksiston puristusvoiman.Lihakset olin jo treenannut pari vuotta kuntoon,mutta vaiva ei loppunut,tosin orkut paranivat!No sitten taas Kuopioon,missä pissiä rakko täynnä selällään ryitettiin,ja toisen rykäsyn jälkeen tuli vähän pissaa.Silloin tosi kiltti naislääkäri sanoi,että selvä homma,me korjataan tämä.Kesti nää hommat yhteensä toista vuotta,mutta nyt menen .On upeaa,jos nyt viiskakkosenapääsen tästä kusipainajaisesta.Tsemppiä vaan muillekin,menkää lääkäriin.
Minulle tehtiin myös lähete tähän kiristysleikkaukseen. Ja tuli jo kutsu OYSiin toukokuulle. Olen saanut toisen lapsen vuonna 2002. Ensimmäisen lapsen jälkeen ei ollut mitään ongelmia, mutta toisessa synnytyksessä jotain tapahtui, koska sen jälkeen on ollut virtsankarkailua kovasta jumpasta huolimatta. Kahteen eri jaksoon olen saanut fysioterapeutilta opastusta ja sähköhoitoa lantiopohjajumppaan. Tulokset ei vain parane. Minulle urologi teki saman testin kuin Pakelle. Eli makasin selälläni, virtsarakkoon pumpattiin vettä ja sitten piti yskiä. Urologi kommentoi, että lirisi joka kerta kun oikein kovasti yskäisin. Trampoliinilla en voi pomppia yhtään. Nyt kun on paha yskä, lirahtelee jatkuvasti. Pissaa en saa katkeamaan pystyssä istuen. Jos nojaan eteenpäin, niin onnistuu.
Minulle annattiin myös monta kyselykaavaketta täytettäväksi. Onkohan se toukokuun aika semmoinen, että vielä asiaa harkitaan vai tehdäänkö toimenpide samantien???
Mullekin tarjottu leikkausta, mutta en ole vielä mennyt. Tarkoituksena olisi jäykän nauhan tukea virtsaputkea siten, että sen ylälaitaan tulee mutka. Nyt virtsaputki roikkuu suorana. Olenkohan ymmärtänyt lääkärin selostuksen oikein?