Mies haluaa meidän vauvalle ehdottomasti oman sukunimensä
Perusteena tähän on se, että miehen jo olemassaolevilla lapsilla on hänen sukunimensä. Itse haluaisin antaa vauvalle oman nimeni, koska se on mielestäni kauniimpi kuin miehen nimi. Miehen mielestä eri sukunimet lapsilla on lapsille jotenkin hyvin hämmentävä asia. Onko näin? Itse en pysty näkemään, miksi se olisi jotenkin hämärää, koska lapset eivät edes asu meidän kanssamme. Toisaalta samalla logiikalla vauvalle olisi hämmentävää, että äidillä eli minulla olisi eri sukunimi kuin hänellä. Minusta ajatus on ylipäätään outo, olen itsekin kasvanut perheessä jossa vanhemmilla oli ja on eri sukunimet, eikä se ole ikinä ollut mitenkään outoa.
Mielipiteitä?
Kommentit (112)
kun SUN sukunimi???? Eihän se voi olla yhden ihmisen päätettävissä. Itsekästä sanon minä ja tekosyy kun haluaa lapsen nimilleen
Kyllä mun mielestä vaikkapa Talve on paljon kauniimpi sukunimi kuin Virtanen. Itsekästä on oman sukunimen haluaminen lapselle joka tapauksessa. Idioottimaista sen sijaan on väittää, että isä ei ole isä jos lapsella ei ole isän nimeä.
tässä oma sukuni,jossa nämä sukunimet ovat aiheuttaneet lapsissa hämmennystä.Siskollani ja minulla on sama sukunimi,koska emme ole naimisissa.Molemmilla on lapsia ja siskoni antoi lapsilleen isänsä sukunimen kun taas minä pidin omani omilla lapsillani.Siskon lapset ihmettelevät kuinka heidän äidillään ja minun lapsilla on sama sukunimi:DD Tätä ihmettelyä kesti ainakin vuosi,vaikka selitimme asiat parhain päin:)
isän toive ole huonompi kuin äidin, mutta miksi ei sitten voida arpoa? Sehän on ainoa reilu vaihtoehto.
Ja noita isättömyysjuttuja taitaa kirjoittaa yksi ja sama tyyppi, tyyli on sama...itse en tunne ketään joka ajattelisi noin.
toivetta. Ei se isän toive ole yhtään huonompi tai itsekkäämpi kuin äidinkään. Miksi isästä tehdään joku itsekäs hirviö jos haluaa lapsensa omalle sukunimelleen? Kyllä mä hetken nimiasiaa mietin, mutta koska itsellä ei ollut sellaista palavaa halua antaa lapselle omaa sukunimeäni niin päätettiin sitten antaa isän nimi, koska se oli miehelle tärkeää. Ja kyllä mä väitän että se isä-lapsi-suhde voi muodostua heti alusta paremmaksi kun mies tuntee olevansa osa lapsen elämää ihan sillä että saa osallistua lasta koskeviin päätöksiin eikä äiti sanele niitä täysin oman mielensä mukaan. Oli päätös mikä hyvänsä niin kannattaa ihan oikeasti kuunnella sitä isääkin, eikä vaan ajatella että koska minä saan päättää niin sitten myös päätän mieheltä mitään kysymättä.
että tälle vauvalle tulisi isänsä ja tämän ex-vaimon nimi, ei oman äitinsä?!
kun SUN sukunimi???? Eihän se voi olla yhden ihmisen päätettävissä. Itsekästä sanon minä ja tekosyy kun haluaa lapsen nimilleen
sinäkin varmasti antaisit lapsellesi kahdesta etunimestä sen kauniimman eikö? Ap:n mies on itsekäs kun haluaa ihmetekosyillä vauvalle oman nimensä.
Kuka sen sitten päättää kumpi on kauniimpi, kauneushan on vähän sellainen tulkinnanvarainen juttu :) Ja tuo itsekkyyskin on vähän niin ja näin, kyllä minusta äitikin on hitusen itsekäs jos haluaa lapselle sukunimen sen mukaan mikä on hänen mielestään kaunista. Mutta aika useinhan se menee niin että isä on se paha ja itsekäs, äiti hyvä ja ajattelee vain ja ainoastaan lasta, ei yhtään itseään.
Kyllä mun mielestä vaikkapa Talve on paljon kauniimpi sukunimi kuin Virtanen. Itsekästä on oman sukunimen haluaminen lapselle joka tapauksessa. Idioottimaista sen sijaan on väittää, että isä ei ole isä jos lapsella ei ole isän nimeä.
olisin Virtanen mieluummin. Talve kuulostaa tyhmälle. Noi on niin makuasioita noi nimet joten olisi parempi jos olisi vain yksi luvallinen käytäntö jonka mukaan mentäisiin. Liika vapaus ei näytä olevan hyväksi ihmisille.
Se on lopultakin vain sukunimi, ei sen enempää. Exä on exä vaikka sillä olis tismalleen sama sukunimi kuin mullatai mun lapsella.
lapselle oman sukunimen. Jos erimielisyyttä asiasta niin lain mukaan äiti päättää nimen.
Se on lopultakin vain sukunimi, ei sen enempää. Exä on exä vaikka sillä olis tismalleen sama sukunimi kuin mullatai mun lapsella.
ja lapset ovat sekaisin, kun tällaista sotkua ja sotaa on jo pelkkien nimien kanssa. Mahtaa lapsesta tuntua kivalta pyöriä noitten kaikennimisten eksien ja nyksien ja niiden uusien ja vanhojen lasten joukossa, tietämättä oikein mihin joukkoon sitä kuuluu ja kuuluuko mihinkään ylipäänsä.
Aloitat otsikolla, että mies haluaa ehdottomasti ja sitten jatkat että minä haluan ehdottomasti.
No olette tilanteessa, että miehen mielestä olisi outoa, että sisarilla olisi eri sukunimi, mutta sinusta siinä ei olisi mitään outoa jos perheen sisälläkin olisi eri sukunimet(viimeinen lause).
Joten tässä valossa asia on tärkeämpi isälle kun äidille, eli isä voittakoon.
ja lapset ovat sekaisin, kun tällaista sotkua ja sotaa on jo pelkkien nimien kanssa. Mahtaa lapsesta tuntua kivalta pyöriä noitten kaikennimisten eksien ja nyksien ja niiden uusien ja vanhojen lasten joukossa, tietämättä oikein mihin joukkoon sitä kuuluu ja kuuluuko mihinkään ylipäänsä.
Kylä lapset leimaantuvat ihmisiin eivätkä nimiin.
sanoo miehesi mitä tykkää. Sinä lasta kuitenkin viet lääkäriin jne. ja silloin sama sukunimi on selkeää. Samoin koulussa.
Se joukkoon kuulumisen tunne muodostuu jo ennen kuin lapsi tajuaa yhtään mitään sukunimestään tai sisarpuolten sukunimestä.
sinäkin varmasti antaisit lapsellesi kahdesta etunimestä sen kauniimman eikö? Ap:n mies on itsekäs kun haluaa ihmetekosyillä vauvalle oman nimensä.Kuka sen sitten päättää kumpi on kauniimpi, kauneushan on vähän sellainen tulkinnanvarainen juttu :) Ja tuo itsekkyyskin on vähän niin ja näin, kyllä minusta äitikin on hitusen itsekäs jos haluaa lapselle sukunimen sen mukaan mikä on hänen mielestään kaunista. Mutta aika useinhan se menee niin että isä on se paha ja itsekäs, äiti hyvä ja ajattelee vain ja ainoastaan lasta, ei yhtään itseään.
onhan se vähän vaikeaa,kun mielipiteitä on niin monia,mutta eihän ap:n mies väittänyt sellaista vaan että hänen muut lapsensa hämmentyisi jos vauva ei saisi samaa nimeä o_O Mielestäni molemmat vanhemmat ovat tasa-arvoisia sukunimen valinnassa,eikä toista saa syrjiä sen takia että hän on synnyttänyt lapsen ja on näin ollen 100% lapsen venhempi.Ap:n perustelut ovat lapsen näkökulmasta katsottuna paremmat kun taas miehen perustelut on verhoiltu,eikä edes niinkään taitavasti,pelkkään itsekkyyteen.
kyllä välillä näiden lapset säälittää.
lapselle oman sukunimen. Jos erimielisyyttä asiasta niin lain mukaan äiti päättää nimen.
Jos lainkirjainta ruvetaan jo tuossa vaiheessa lukemaan, niin minusta se ei lupaa hyvää. Itse mieluummin vaikka arpoisin sukunimen.
Kylä lapset leimaantuvat ihmisiin eivätkä nimiin.
mutta mihin sitä oikein leimaannutaan kun väkeä tulee ja menee koko ajan.
sinäkin varmasti antaisit lapsellesi kahdesta etunimestä sen kauniimman eikö? Ap:n mies on itsekäs kun haluaa ihmetekosyillä vauvalle oman nimensä.