Urheilusta ja kropan toiminnasta ISO KYSYMYS! Eli lämmönsiedosta urheillessa:
miksi ihmeessä lämpimässä urheileminen on mulle niin kauhean vaikeaa? Alle +15 asteessa menee 10 kilsan hölkkälenkki melko hyvin, mut näin +20-25 asteessa hölkätessä en jaksa ollenkaan, tuntuu että ei saa happea ja kuumuus puristaa joka puolelta vaikka vaan 5 kilsan lenkistä olis kyse. Naama punottaa kuin saunassa :( Huolellinen tankkaus auttaa vähän, mutta ei kokonaan poista ongelmaa enkä "osaa" ottaa juomaa mukaan lenkille (auttaisko se edes?).
Viileässä olo on reipas ja juoksu kulkee.
Onko kyse huonosta kunnosta? Eli auttaako treeni? Vai onko hyväkuntoisillakin vaikeuksia jaksaa juosta kuumalla kelillä?
Kommentit (6)
lämpimän kelin lenkillä, sitäkö 2 / 3 meinaat?
mittari kyllä löytyy, mutta en tapaa käyttää sitä :(
ap
ihan tietoisesti juosta selvästi rauhallisemmin, jos lämpötila lähellä hellelukemia. Lämpöön kyllä sopeutuu. Oon käyny esim. Thaimaassa lenkeillä ja loppulomasta ne kulki ihan kivasti.
ei kai tuo mitenkään kummallista ole, itse en välitä harrastaa liikuntaa 20 asteesta ylöspäin. On kuin saunassa liikkuisi.
että ne ihmiset, joilla on normaalitilassa keskimääräistä alhaisempi verenpaine kärsivät kuumuudesta, koska se laskee verenpainetta entisestään. Tässä syy miksi joillakiin tulee huono olo saunassa. En tiedä riittääkö ulkolämpötila aiheuttamaan saman, mutta rasitus ja lämpö yhteensä varmastikin riittävät.
että ne ihmiset, joilla on normaalitilassa keskimääräistä alhaisempi verenpaine kärsivät kuumuudesta, koska se laskee verenpainetta entisestään. Tässä syy miksi joillakiin tulee huono olo saunassa. En tiedä riittääkö ulkolämpötila aiheuttamaan saman, mutta rasitus ja lämpö yhteensä varmastikin riittävät.
on aina ollut. Edes raskauksien aikana se ei noussut. Ja tosiaan kärsin helposti saunassa huonosta olosta. Tässäkö siis selitys huonolle lämmönsiedolleni?! Mikä mahtavan valaiseva tieto! Pitääpä alkaa varsin googlettaa asiaa!
...tosin, eikös rasitus / liikunta nosta verenpainetta...
ap
Jos sykkeesi on kuumuudesta johtuen 10/l/min kovempi, niin normaalivauhtinen lenkki meneekin juuri aerobisen kynnyksen yli?