APUA!! Unohdin että mulla on huomenna suolen tähystys ja söin PIZZAA
Joo, unohdin että tähystys onkin jo huomenna (piti olla keskiviikkona alun perin, mutta aikaani siirrettiin ja unohdin sen täysin). Kyseessä on siis paksusuolen tähystys.
No, tilasin tuossa pizzaa hetki sitten ja vasta kun olin syönyt n. yhden pizzapalan verran yli puolet pizzasta, tajusin, että mulla on huomenna se tähystys, jonne tietenkin elimistön pitää olla TYHJÄ! Hitto että voi olla ihminen tyhmä. No, lopetin toki syömisen heti, mutta mitä hittoa teen?
Nuo tyhjennysnesteet odottavat vielä juojaansa. Ajattelin aloittaa niiden juomisen tuossa n. klo 21.30 aikoihin (mulla on tähystys huomenna klo 12) ja sitä tyhjennysnestettä suositellaan juotavaksi n. 1 l/per tunti. Mulla on tätä juotavaa siis n. 01.30 saakka.
Paniikissa luin uudelleen toimenpiteeseen saamiani ohjeita, ja siinä kyllä lukee, että kiinteää ja helposti sulavaa ruokaa saa syödä edellispäivänä ennen tähystystä, mutta syöminen tulee lopettaa hyvissä ajoin ennen tyhjennysnesteiden juontia ja sen jälkeen ruokaa ei syödä enää. No, mikä on "hyvissä ajoin"? Netissä on paljon eri tietoa ja mielipiteitä... Onko siis tuo klo 21.30 juominen ok, jos olen lopettanut pizzan syönnin n. klo 19?
Kysymys nyt siis kuuluu, että ehtiikö kroppani tyhjentyä tähystyskuntoon tässä ennen huomista klo 12, tyhjennysnesteiden juonnin avulla ja täydellä syömättömyydellä?
Auttaisiko, jos poltan röökiä, sillä se saa vatsani aina toimimaan "pikavauhtia"? Siis oikeasti, otan kaikki keinot vastaan, kunhan tämä juttu ei nyt mene pilalle...
Kommentit (205)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:24"]
No mikä nyt mahtaa olla elämässä tärkeintä? Oma terveys ja siihen liittyvät tapaamiset vai joku muu? Luulisi että ymmärtää priorisoida menonsa ja keskittyä asioihin. Mä olen ollut vastaavassa tähystyksessä ja ainakin silloin ohjeet oli todella yksityiskohtaiset. Viikko etukäteen piti alkaa miettiä syömiset tosi tarkkaan. Ei siemeniä joita tuntuu oikeesti olevan joka paikassa. Sulavaa ruokaa jne. Ei olisi tullut mieleenkään vetää jotain pitsaa edellisenä päivänä. Mä sain syödä kevyen ruuan klo 14 ja tyhjennyslitkun aloitin klo 18. Tähystys oli seuraavana aamuna. Toki ajat on voineet muuttua mutta luulisi että homma yhä ohjeistetaan ja jos ei, voisi itse kysyä. Edellisenä iltana on suht myöhäistä alkaa suunnitella asiaa.
[/quote]
Kiva että olet täydellinen etkä mokaile.
[/quote]
Missä niin sanottiin?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:32"]Varmaan jokainen ketjua seurannut nyt muistaa siemenet ja myslit ja ruisleivät, jos on menossa vastaavaan tutkimukseen. :D
[/quote]
Mitä niistä nyt pitää muistaa? Sekö, että niitä saa syödä, koska eivät ap:nkaan lääkärireissua haitanneet?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:15"]
Miten minusta tuntuu, että ap on itse kirjoittanut suurimman osan ketjun viesteistä, siis muutkin kuin nuo, jotka on allekirjoittanut? Ainakin nuo haukkumisviestit ovat kaikki saman ihmisen kirjoittamia.
[/quote]
Tuli sama mieleen jo eilen. Huomionhakua, nuori tyttö.
[/quote]
Heräsin just "päikkäreiltäni" ja tulin tsekkaamaan tämän ketjun. No, tämä olikin uusi käänne :D Nyt olen siis kirjoitellut tänne huvikseni viestejä, missä haukun itseäni.... Ihan niin sairas mä en kuitenkaan ole enkä kärsi esim. personaallisuushäiriöistä, eikä totta puhuen tulisi mielenkään eilisessä paniikissa vielä haukkua itseäni lisää anonyymilla keskustelupalstalla? Kuka edes tekee niin?!
Ps. Eikös ole aika kornia sanoa "huomionhakua, nuori tyttö", koska jos haluaisin huomiota, niin tekisin sen omilla kasvoillani ihan "oikeassa" elämässä, enkä täällä, kun en voi hyötyä siitä kuitenkaan mitään... ?
Terkuin iloinen ap, joka osaa nyt jo nauraa näille viesteille eikä itkeä, niin kuin eilen!
[/quote]
Tässä kai tarkoitettiin viestejä, joissa sinä haukut kommentoijia, jotka arvostelevat sinua.
Aika hassua miten käytännöt vaihtelee. Mulle sanottiin että sitä ei voi tehdä nukutuksessa koska silloin ei voida reagoida potilaan kipuihin ja voivat vahingossa puhkaista suolen ja ap nukutettiin. Ja tosiaan se että osa saa yksityiskohtaiset ohjeet ja osa ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:52"]
Koko ketju tli luettua ja jännitettyä ap:n kanssa ja nyt vasta kerkesin lukemaan miten meni, niin tulipa huojentunut olo :D toivottavasti oli vitsillä heitetty toi konjakkiryyppy ;) tai ettei ap ollut siinä vielä vähän unenpöpperössä :D
[/quote]
Ei se välttämättä ole... Itse olin kerran Turussa yksityissairaalassa suonikohjuleikkauksessa ja minulle tarjottiin ainakin konjakkia herättyäni. Luonnollinen verenohennuslääke ja auttaa pahoinvointiinkin ;)
[/quote]
Joo, toi lienee aika yleinen käytäntö yksityispuolella, on mullekin tarjottu konjakkia.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:12"]
Tietääkö kukaan, saako jogurttia syödä päivää ennen tähystystä? Jossain sanotaan, että maitotuotteita ei saa syödä, jossain sanotaan, että saa.
[/quote]
Minun ohjeessa lukee, "Kahtena tutkimusta edeltävänä päivänä tulee syödä vain nestemäisiä ruokia ja juoda runsaasti. Sopivia ruokia ovat esim. keitot, vellit, kiisselit, viili, jogurtti ilman marjoja jne."
Mun mieheni joutui äkisti sairaalaan kovan vatsakivun ja ripulin takia. Hän meni sinne päivällä ja seuraavana päivänä paksusuoli tähystettiin onnistuneesti. Hän joutui juoda sairaalasaa 5 litraa sitä juomaa iltapäivän ja illan aikana. Mieheni ei siis tiennyt joutuvansa kolonoskopiaan ja oli syönyt normaalia ruokaa (esim tomaatteja). Joten nyt urakalla vain juomaan sitä ja tsemppiä ap :)
Ihan uteliaisuudesta, miksi nukutus? Itselleni ei ole kahdenkymmenen vuoden tähystyksissä tarjottu edes lääkitystä kuin vasta viime kerralla.
(Oli aivan eri kokemus lääkityksellä, muuten.)
Ja muistutuksena: on erilaisia tyhjennys aineita. Joten niin on ohjeetkin erilaiset.
Nyt varmasti harmittaa ja ärsyttää epätietoisuus kun ei tiedä onnistuuko toimenpide vai ei. Mut huomenna sulla on jo varmasti parempi mieli kun tiedät miten käy. :) Ja kaikki unohtaa asioita välillä, turha siitä on ihmisten tulla tänne urputtamaan. Ja kun huomenna soitat ja kerrot tilantees, eiköhän ne tee arvion kannattaako tähystystä alkaa tekemään vai siirretäänkö aikaa. Kyl kaikki järjestyy! :)
Haluan tsempata ap:ta. Vittumainen tilanne kertakaikkiaan varsinkin, kun ohjeet on näemmä erittäin huterat. Ikävää, että hoitoon mennessä tai apua hakiessa pitää jo tietää, että mikä on vialla ja miten asia korjata...
Se kuvotus ja muutenkin huono olo on ihan normaalia. Tiedän koska mieheni oli samassa tilanteessa muutama päivä sitten. Hyvin se menee!
Kiitos teille kaikille ihanille. Tässä yritän juoda tätä litkua koko ajan, mutta teen sitä niin hitaasti, että olen varautunut valvomaan pikkutunneille saakka...
On paljon parempi fiilis, siis henkisesti. Täältä näköjään löytyy todella fiksuja ja mukavia ihmisiäkin, anteeksi siis, että luokittelin aiemmin kaikki täällä palstailevat samaan kastiin. On ollut vain rankka viikonloppu ja nyt sitten vielä rankka ilta tämän episodin takia.
Kyllä tämä tästä. Desi kerrallaan, mynthonin imeskely, ja uusi hörppy, oksennuksen pitäminen sisällä, kakan odottelu... haha, voi jösses, mitä touhua!
ap
Minäkään en lääkärinä ymmärrä tuota nukutusta. Nukutus ei ole napinpainallus vaan siinä on aina riskit. Esim. larynxspasmi, ei saada edes ampulla ventillotua ennen intubaatiota jne. Olen ollut anestesialääkörinä 2 vuotta ja tiedän mistä puhun. Itse ne noin pienen toimenpiteen takia missään nimessä valitsisi yleisanestesiaa.
Itselläni on haavainen paksusuolentulehdus eli ulseratiivinen koliitti ja kolonoskopia tehty useita kertoja. Se tehdään sedaatiossa eli reilusti midatsolaamia ja fentanyyliä suoneen ennen toimenpidettä ja olo on euforinen. Midatsolaamin takia koko toimenpidettä ei edes kunnolla muista.
Toimenpide kestää n. 10 min. Olet varmaan sekoittanut asiat. Saat kevyen humautuksen ja happimaskin siksi aikaa.
Olkoonkin yksityisellä tehtävä toimenpide, niin sen verran voisi meidän lääkärien aikaa ja ammattia kunnioittaa, että ei tuhlaa meidän aikaa. Koska se on AINA muilta potilailta pois. Toimenpide on turha, jos suolessa on ulostetta. Siksi, että näkyvyys on huono ja pieniä polyyppeja tms. on mahdoton nähdä jne. Ja jos on paljon paskaa niin toimenpide on mahdoton.
Todennäköisesti saat vastauksen "sen mitä me pystyimme näkemään, niin mitään poikkeavaa ei löytynyt". Ja sitten alat vatvomaan mielessäsi, että mitä jos kuitenkin oli jotain mikä jäi näkemättä niin sama sitten uudelleen.
Lukekaa ohjeet. Myös silloin kun on esim. vatsan UÄ. Jos syöt niin näkyvyys on nolla, kosla ultraääni ei kulje ilman läpi. Jos tutkitaan alavatsa, niin rakon on oltava täynnä. Muuten uudet ajat ja jonot senkun kasvaa.
Saa alapeukuttaa. Tää on jokapäiväistä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:53"]
Soita sairaalaan ja kysy mitä teet, niin voit samalla perua ajan. Turhaan sä sinne menet muiden aikaa tärväämään, jos eivät voi ottaa sua tähystykseen.
[/quote]
Eipä tuossa enää kenenkään muun aika tärväänny, ei sitä enää voi kenellekään muulle tarjota noin lyhyellä varoitusajalla.
Tsemppiä! Kaikille sattuu virheitä, eteenkin jos ensimmäistä kertaa menossa :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:05"]
Ahneella on PASKAINEN loppu!
[/quote]
Ja millähän perusteella ap on ahne? Myslin syömisen vai pitsan takia? Nehän sitä ahneeksi tekeekin..
Kyllä se suoli varmaan tyhjenee noilla litkuilla. Niiden juonti on kyllä ihan hirveätä ja se ripuli joka sulla kohta alkaa on " kokemus". Voi todellakin tulla uneton yö, tsemppiä?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:51"]
Minäkään en lääkärinä ymmärrä tuota nukutusta. Nukutus ei ole napinpainallus vaan siinä on aina riskit. Esim. larynxspasmi, ei saada edes ampulla ventillotua ennen intubaatiota jne. Olen ollut anestesialääkörinä 2 vuotta ja tiedän mistä puhun. Itse ne noin pienen toimenpiteen takia missään nimessä valitsisi yleisanestesiaa.
Itselläni on haavainen paksusuolentulehdus eli ulseratiivinen koliitti ja kolonoskopia tehty useita kertoja. Se tehdään sedaatiossa eli reilusti midatsolaamia ja fentanyyliä suoneen ennen toimenpidettä ja olo on euforinen. Midatsolaamin takia koko toimenpidettä ei edes kunnolla muista.
Toimenpide kestää n. 10 min. Olet varmaan sekoittanut asiat. Saat kevyen humautuksen ja happimaskin siksi aikaa.
Olkoonkin yksityisellä tehtävä toimenpide, niin sen verran voisi meidän lääkärien aikaa ja ammattia kunnioittaa, että ei tuhlaa meidän aikaa. Koska se on AINA muilta potilailta pois. Toimenpide on turha, jos suolessa on ulostetta. Siksi, että näkyvyys on huono ja pieniä polyyppeja tms. on mahdoton nähdä jne. Ja jos on paljon paskaa niin toimenpide on mahdoton.
Todennäköisesti saat vastauksen "sen mitä me pystyimme näkemään, niin mitään poikkeavaa ei löytynyt". Ja sitten alat vatvomaan mielessäsi, että mitä jos kuitenkin oli jotain mikä jäi näkemättä niin sama sitten uudelleen.
Lukekaa ohjeet. Myös silloin kun on esim. vatsan UÄ. Jos syöt niin näkyvyys on nolla, kosla ultraääni ei kulje ilman läpi. Jos tutkitaan alavatsa, niin rakon on oltava täynnä. Muuten uudet ajat ja jonot senkun kasvaa.
Saa alapeukuttaa. Tää on jokapäiväistä.
[/quote]
No, kuten olen tuolla aiemmin maininnut, niin en mene siihen toimenpiteeseen, jos tyhjennys ei onnistu (eli suolesta tulee nestettä). Sitten joudun vaan perumaan ajan ja pahoittelemaan kovasti omaa mokaani. En kai oikein muutakaan voi.
Ja mulla ei ole ammattitaitoa kertoa onko nukutus oikein tässä tilanteessa vai ei, mutta sitä tarjottiin mulle tähystävän lääkärin toimesta yhtenä vaihtoehtona, ja valitsin sen. Toisessa toimenpiteessä olisin kuulemma saanut vain "pillericocktailin" lääkärin mukaan, ja kun kysyin, että viekö se tajua pois, niin tämä kys. lääkäri vastasi, että ei vie muuta kuin helpottaa hieman kipua.
Taitaa sitten olla toimintatavat erilaiset eri paikoissa, en tiedä. En osaa vastata tuohon, koska en ole koskaan aiemmin elämässäni joutunut näiden asioiden kanssa olemaan tekemisissä.
Kiitos kuitenkin mielipiteestäsi :)
ap
Lääkärillä on huomenna ah niin mukavaa.
Saanko vielä kysyä, onko paikat ko. toimenpiteen jäljiltä kipeät? Kärsin joskus purkamista ja haavaumasta, ja pelkäisin niiden uusivan, jos tähystykseen joutuisin. Onko pelkoni turha?