Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin Kalevaa ja järkytyin

Vierailija
30.06.2012 |

Kaleva uutisoi tänään 30.6.2012 lestadiolaisten suviseuroista. Jutun vieressä on gallupkysymys "Voiko nainen olla seurakunnassa pappi tai puhuja?"

Vastaajia on seitsemän. Aika järkyttävää, että vielä 2010 -luvulla jotkut ajattelevat näin:

"Paavalin sanojen mukaisesti, nainen vaietkoon seurakunnasssa." Esko Linna, Perho

Olen henkilökohtaisesti nähnyt painajaisia siitä, että joudun saarnaamaan. Eila Linna, Perho

"Uskovaisen tehtävä on levittää Jumalan sanaa, mutta en kaipaa naissaarnaajia. Olen pitänyt puheenvuoroja seurakuntapäivillä, mutta se on eri asia kuin haluta saarnaajaksi. Minä opetan uskoa lapselleni. Liisa Hintsala, Tuusula

"Pidän ajatusta naispapista outona. Itse ajattelen kuten Raamatussa sanotaan ja kuten minulle on opetettu, enkä osaa sitä millään muulla tavalla tarkemmin selittää." Reetta Kärki, Pyhäntä

"Nainen ei voi toimia pappina, koska Raamatun mukaan nainen ei voi toimia saarnaajana. En voisi kuvitellakaan, että asia voisi olla toisin. Puhuminen kuuluu seurakunnassa miehelle." Maarit Ervasti, Oulu

"Tämä on niitä harvoja asioita, joista on suoraan maininta Raamatussa. Eli nainen ei voi toimia saarnaajana. Tämä ei ole henkilökohtaisesti mitenkään muuten iso tai merkittävä asia. Matti Leppänen, Hämeenlinna

"Mies on se, joka toimii pappina. Eiköhän tuo Raamatussakin jo sanota. Nainen voi toimia seurakunnassa muissa tehtävissä, mutta ei puhujana." Ilkka Nissinen, Petäjävesi

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ymmärrä sitä, miksi asettaa sellaisia mielipiteitä, joista om oman yhteisön jäsenille suoranaista haittaa. Tuon mentaliteetin takia monet naiset eivät uskalla kertoa mielipiteitään, eivätkä tehdä elämässään haluamiaan asioita. Tämä on järkyttävää, koska nyky-Suomessa naisille on muutoin samanlaiset vaihtoehdot kuin miehillekin. (Ja joo, täydelliseen tasa-arvoon on vielä matkaa, mutta paljon hyvää on jo tapahtunut.)

Mielipiteenvapaus mielestäsi on, mutta ei sellaisille mielipiteille, jotka eroavat toisista? Ai että mielipide haittaa? Tottakai naapuria voi haitata, jos vaihdat punaisen pököttisi vihreään, juuri kun hän on hankkinut sävy sävyyn autonsa. Sen mielipiteen hän voi lausua ääneenkin, mutta ei sillä ole mitään käytännön merkitystä, ellet itse anna sen vaikuttaa. Siihen mielipiteeseen naapurilla on kuitenkin oikeus, mutta ei naapurilla ole oikeutta valita autoa puolestasi, ellet itse anna sitä oikeutta hänelle.

Vierailija
22/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en viittaa mihinkään yksittäiseen juttuun vaan yleisesti ottaen, se on alueensa lehti, alueensa ihmisille ja siinähän sitä onkin jo syytä kerrakseen tilata ja lukea hesaria!

Itse aiheeseen en voi muuta sanoa kuin että onhan tuollainen nyt ihan vitun anaalista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi lestadiolaisnaisille ei kuulu ne samat ihmisoikeudet, mitkä muille suomalaisille?

En vain ymmärrä sitä, miksi asettaa sellaisia mielipiteitä, joista om oman yhteisön jäsenille suoranaista haittaa. Tuon mentaliteetin takia monet naiset eivät uskalla kertoa mielipiteitään, eivätkä tehdä elämässään haluamiaan asioita. Tämä on järkyttävää, koska nyky-Suomessa naisille on muutoin samanlaiset vaihtoehdot kuin miehillekin. (Ja joo, täydelliseen tasa-arvoon on vielä matkaa, mutta paljon hyvää on jo tapahtunut.)

Mielipiteenvapaus mielestäsi on, mutta ei sellaisille mielipiteille, jotka eroavat toisista? Ai että mielipide haittaa? Tottakai naapuria voi haitata, jos vaihdat punaisen pököttisi vihreään, juuri kun hän on hankkinut sävy sävyyn autonsa. Sen mielipiteen hän voi lausua ääneenkin, mutta ei sillä ole mitään käytännön merkitystä, ellet itse anna sen vaikuttaa. Siihen mielipiteeseen naapurilla on kuitenkin oikeus, mutta ei naapurilla ole oikeutta valita autoa puolestasi, ellet itse anna sitä oikeutta hänelle.

Vierailija
24/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne samat ihmiset jotka vinkuu koulujen uskonnon opetuksista ja suvivirsistä ja kirkollisveroista nousee barrikadeille puolustamaan naisten oikeutta toimia pappeina.

Ateistikin on uskovainen kun on naisten oikeuksista kyse=D

Vierailija
25/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä vedit minusta melkoisia johtopäätöksiä. En ole ateisti, vaan kuulun ev.lut. -kirkkoon. Uskonnonopetus mielestäni ok, tunnustuksellinen uskonto koulussa ei kuitenkaan ole tarpeen. Suvivirsi kuuluu kevätjuhlaan, sillä on enemmän kulttuurinen kuin uskonnollinen merkitys.

Ja kyllä, naisten oikeudet ovat sydäntäni lähellä.

-ap

kun ne samat ihmiset jotka vinkuu koulujen uskonnon opetuksista ja suvivirsistä ja kirkollisveroista nousee barrikadeille puolustamaan naisten oikeutta toimia pappeina.

Ateistikin on uskovainen kun on naisten oikeuksista kyse=D

Vierailija
26/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan avasin tän ketjun. Tehkööt lestadiolaiset keskenään mitä haluavat, ei kuulu mulle. Siis kunhan toimet kestävät päivänvalon.

Vierailija
27/29 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa opiskella uskontoa, järjestettäköön se kirkkojen toiminnan piirissä, kuten esim. USAssa tehdään. Uskonnonopetuksen paikka ei ole koulussa.

Koulussa ei kuulu harjoittaa mitään uskontoa. Maailmasa on yli 35 000 uskontoa/lahkoa/kirkkokuntaa.

Koulussa täytyy opettaa yleistä uskontotietoa, että mitä uskontoja eri kulttuureissa on olemassa.

Vierailija
28/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että hyväksyisi naiset saarnaamaan ja papiksi,

Miten kävi Mari Leppäsen?

Onnea Marille tänään!

Vierailija
29/29 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa sanotaan, just joo. Tietävätköhän nämä l-stadiolaiset miten paljon raamatun tekstiä on muutettu aikojen kuluessa kulloistenkin käsitysten, kirkon ja vallanhaluisten etujen mukaisiksi.

Käsittämätöntä, että joku voi kuvitella, että raamatussa olisi yksi ja ainoa totuus. Kirja kirjojen joukossa, vaikka siellä lukisi mitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä