Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luin Kalevaa ja järkytyin

Vierailija
30.06.2012 |

Kaleva uutisoi tänään 30.6.2012 lestadiolaisten suviseuroista. Jutun vieressä on gallupkysymys "Voiko nainen olla seurakunnassa pappi tai puhuja?"

Vastaajia on seitsemän. Aika järkyttävää, että vielä 2010 -luvulla jotkut ajattelevat näin:

"Paavalin sanojen mukaisesti, nainen vaietkoon seurakunnasssa." Esko Linna, Perho

Olen henkilökohtaisesti nähnyt painajaisia siitä, että joudun saarnaamaan. Eila Linna, Perho

"Uskovaisen tehtävä on levittää Jumalan sanaa, mutta en kaipaa naissaarnaajia. Olen pitänyt puheenvuoroja seurakuntapäivillä, mutta se on eri asia kuin haluta saarnaajaksi. Minä opetan uskoa lapselleni. Liisa Hintsala, Tuusula

"Pidän ajatusta naispapista outona. Itse ajattelen kuten Raamatussa sanotaan ja kuten minulle on opetettu, enkä osaa sitä millään muulla tavalla tarkemmin selittää." Reetta Kärki, Pyhäntä

"Nainen ei voi toimia pappina, koska Raamatun mukaan nainen ei voi toimia saarnaajana. En voisi kuvitellakaan, että asia voisi olla toisin. Puhuminen kuuluu seurakunnassa miehelle." Maarit Ervasti, Oulu

"Tämä on niitä harvoja asioita, joista on suoraan maininta Raamatussa. Eli nainen ei voi toimia saarnaajana. Tämä ei ole henkilökohtaisesti mitenkään muuten iso tai merkittävä asia. Matti Leppänen, Hämeenlinna

"Mies on se, joka toimii pappina. Eiköhän tuo Raamatussakin jo sanota. Nainen voi toimia seurakunnassa muissa tehtävissä, mutta ei puhujana." Ilkka Nissinen, Petäjävesi

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan pappeina, mutta maallikkosaarnaajina oli lestadiolaisuuden alkuaikoina myös naisia.

Vierailija
2/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hyväksyisi naiset saarnaamaan ja papiksi,

Miten kävi Mari Leppäsen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko oikeasti ainoa, jonka mielestä tällaiset mielipiteet eivät ole enää tätä päivää?

Terveisin ap

Vierailija
4/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en viittaa mihinkään yksittäiseen juttuun vaan yleisesti ottaen, se on alueensa lehti, alueensa ihmisille ja siinähän sitä onkin jo syytä kerrakseen tilata ja lukea hesaria!

Vierailija
5/29 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkka Hyppönen kirjoitti siitä osuvasti viikonlopun kolumnissaan Ilta-Sanomissa. Lasten pitäisi oppia käyttämään omia aivojaan eikä opetella tunnustuksellista uskontoa ja myönteistä suhtautumista siihen koulussa.

Jos joku haluaa opiskella uskontoa, järjestettäköön se kirkkojen toiminnan piirissä, kuten esim. USAssa tehdään. Uskonnonopetuksen paikka ei ole koulussa.

Vierailija
6/29 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskossaan yrittävät olla hyviä ja lujia, esimerkillisiä, mutta miten he voivat väittää, että Raamattu sellaisenaan on Jumalan sanaa. Kun eihän se ole, ihmisten, lukuisten sellaisten, kirjoittama se on, vuosikymmeniä tai -satoja (ehkä) tapahtuneiden kohtausten kokoelma.

Niin, raamattu kuvastaa omaa aikaansa. Silloin naisen asema ei ollut muutenkaan tasavertainen miehen kanssa. Toki se on silloin kirjoitettu sen ajan hengen mukaisesti. Mitään jumalan sanaa raamattu ei tietenkään ole, eikä siten ole perusteita muinaisen yhteiskunnan käytäntöjen perusteella asettaa nykyaikana naista eriarvoiseen asemaan, kuten ei ole enää perusteita pitää orjiakaan. Ihminen on oikeasti aika yksinkertainen, jos tuolta kirjasta etsimällä etsii lauseita, joilla voi perustella omia naisia syrjiviä asenteitaan.

Vierailija
7/29 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne samat ihmiset jotka vinkuu koulujen uskonnon opetuksista ja suvivirsistä ja kirkollisveroista nousee barrikadeille puolustamaan naisten oikeutta toimia pappeina.

Ateistikin on uskovainen kun on naisten oikeuksista kyse=D

Mikä logiikka tuossa nyt muka oli? Toki ihminen, joka kannattaa naisen tasa-arvoista asemaa, kannattaa sitä kaikissa yhteyksissä eikä jätä esim. uskontoja ulkopuolelle, vaikka itse olisikin ateisti.

Vierailija
8/29 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole lesta.

Vierailija
9/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalevaa kun lukee niin saa "järkyttyä" päivittäin en viittaa mihinkään yksittäiseen juttuun vaan yleisesti ottaen, se on alueensa lehti, alueensa ihmisille ja siinähän sitä onkin jo syytä kerrakseen tilata ja lukea hesaria!

Onneksi Kalevan lukeminen ei sulje pois muiden lehtien lukemista. Myös Hesari on yhtä säännöllisesti ohjelmistossa. Terveisin ap

Vierailija
10/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se vaan niin on, että raamattu sano suoraan, nainen vaijetkoon seurakunnassa.....

eli ei voi toimia pappina tms mikskä nyt missälin uskonnossa heitä sanotaankin.

toki naiset voivat vapaa muotoisesti saarnata, siie´hen vallan kehoitetaan raamatussa :)

eli ilman muuta naisten rooli on iso ja tärkeä.

mutta ei pappina, seurakunnan päänä tms.

Vierailija
11/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se vaan niin on, että raamattu sano suoraan, nainen vaijetkoon seurakunnassa.....

eli ei voi toimia pappina tms mikskä nyt missälin uskonnossa heitä sanotaankin.

toki naiset voivat vapaa muotoisesti saarnata, siie´hen vallan kehoitetaan raamatussa :)

eli ilman muuta naisten rooli on iso ja tärkeä.

mutta ei pappina, seurakunnan päänä tms.

Vierailija
12/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttävää, että vielä 2010 -luvulla jotkut ajattelevat näin

Missä tynnyrissä sä elät? Et sitten ole ikinä kuullutkaan tällaisten mielipiteitten olemassa olosta? Joo-o, kyllä on olemassa ihmisiä, jotka näin ajattelee ja vielä suurempiakin järkytyksen aiheita maailmalta löytyy...

Vierailija
13/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ei ole ihan tätä päivää kuulua mihinkään lahkoon. Ihan ymmärrettävää, että sellaisiin kuuluvat sitten toteuttavat uskoaan ja niitä vanhoja tapojaan. Ei se minua liikuta. Heillä on siihen täysi oikeus.

Vierailija
14/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehiä niin tuloksena on lasten hyväksikäyttöä ym paskaa. Kun asiaa vähän miettii niin toteaa että miesten EI pitäis olla seurakunnan johdossa eikä saarnaajana kun EI niistä siihen ole.

Vierailija
15/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestoille tekis hyvää saada naiset johtoon. Nyt kun siellä on vain miehiä niin tuloksena on lasten hyväksikäyttöä ym paskaa. Kun asiaa vähän miettii niin toteaa että miesten EI pitäis olla seurakunnan johdossa eikä saarnaajana kun EI niistä siihen ole.

Vierailija
16/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskossaan yrittävät olla hyviä ja lujia, esimerkillisiä, mutta miten he voivat väittää, että Raamattu sellaisenaan on Jumalan sanaa. Kun eihän se ole, ihmisten, lukuisten sellaisten, kirjoittama se on, vuosikymmeniä tai -satoja (ehkä) tapahtuneiden kohtausten kokoelma. Jumalan sana voi olla se peruskallio, usko, mutta kun elämä menee eteenpäin, yhteiskunnat kehittyvät, ei samoja lakeja konkreettisesti voi pitää ikuisina. Itse asiassa Raamatussakin käsitys muuttuu esim. siitä, että pitääkö Jumalalle uhrata eläinuhreja vai ei. Ja nyt sentään eletään ihan eri aikaa kuin paimentolaisyhteisöissä tuhansia vuosia sitten, niin nämä kirjaimelliset tulkinnat naisten ja orjien (!) ja homojen ja niin monien muiden asioiden suhteen ovat suhteettomia, eivät Jumalasta, sanoisin minä. Ne ovat fakkiintuneiden, kirjauskovaisten käskyjä, joissa ei ole sydän, järki, eikä usko todella mukana. Tuo ehdottomuus on kaiketi uskoa omaan ehdottomaan oikeaan uskoon, ei siihen todelliseen, tosieläväiseen, meidän kaikkien saatavilla olevaan uskoon. Fariseukset ja publikaanit ja samarialaiset ja köyhät ja lapsenkaltaiset, ehkä. Mikään ei muutu. Aina jotkut pitävät itseään parempina Jumalan silmissä kuin nuo muut. Jos se paremmuus on Raamatun kirjaimellista ulkoaoppimista, niin, enpä tiedä. Mielestäni kaukana silloin ollaan todellisista merkityksistä. Mutta voin olla väärässäkin, en mikään profeetta ole.

Vierailija
17/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan ollut olemassa...

Katsoin juuri nauhoitetun ohjelman Maria Montessorista, joka 1890-luvun lopussa opiskeli lääketiedettä. -Ei ollut helppoa olla ainoa nainen ja joutua kaikenlaisen kiusanteon kohteeksi. Miehet (mm. professorit) olivat tuohon aikaan sitä mieltä, ettei nainen soveltunut kouluun, koska ne aivotkin olivat niin pienent.

Vierailija
18/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi noista ajoista on tultu huimaa vauhtia eteenpäin. Ihmetyttää vain, että lestadiolaisnaiset noin kritiikittömästi hyväksyy tuollaisen kohtelun.

kauan ollut olemassa...

Katsoin juuri nauhoitetun ohjelman Maria Montessorista, joka 1890-luvun lopussa opiskeli lääketiedettä. -Ei ollut helppoa olla ainoa nainen ja joutua kaikenlaisen kiusanteon kohteeksi. Miehet (mm. professorit) olivat tuohon aikaan sitä mieltä, ettei nainen soveltunut kouluun, koska ne aivotkin olivat niin pienent.

Vierailija
19/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaajia on seitsemän. Aika järkyttävää, että vielä 2010 -luvulla jotkut ajattelevat näin:

Kävikö mielessä, että kaikki eivät ajattele samoin kuin itse? Vaikka itse olen eri mieltä, heillä on mielipiteen- ja sananvapaus.

Mielestäni pahempi nykyajan ilmiö on, että ei saa ajatella eri tavalla kuin valtakoneisto. Demokratiasta ja sananvapaudesta on tehty heittopussi. Aina ei saa toimia kuin ajattelee, mutta nykyään ei saa ajatellakaan valtavirrasta poikkeavalla tavalla. Suvaitsevaisuuden takia.

Vierailija
20/29 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ymmärrä sitä, miksi asettaa sellaisia mielipiteitä, joista om oman yhteisön jäsenille suoranaista haittaa. Tuon mentaliteetin takia monet naiset eivät uskalla kertoa mielipiteitään, eivätkä tehdä elämässään haluamiaan asioita. Tämä on järkyttävää, koska nyky-Suomessa naisille on muutoin samanlaiset vaihtoehdot kuin miehillekin. (Ja joo, täydelliseen tasa-arvoon on vielä matkaa, mutta paljon hyvää on jo tapahtunut.)

Kävikö mielessä, että kaikki eivät ajattele samoin kuin itse? Vaikka itse olen eri mieltä, heillä on mielipiteen- ja sananvapaus.

Mielestäni pahempi nykyajan ilmiö on, että ei saa ajatella eri tavalla kuin valtakoneisto. Demokratiasta ja sananvapaudesta on tehty heittopussi. Aina ei saa toimia kuin ajattelee, mutta nykyään ei saa ajatellakaan valtavirrasta poikkeavalla tavalla. Suvaitsevaisuuden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan