Voiko omalla terveysasemalla käydä työhöntulotarkastuksessa?
Aloitin pari viikkoa sitten työt uudessa paikassa ja pitäisi käydä vielä tuossa työhöntulotarkastuksessa. Työpaikalta kuitenkin sanottiin että sitä ei voi hoitaa työterveyshuollossa vaan pitää itse järjestää asia. Voinko siis käydä omalla terveysasemalla vai pitääkö mennä yksityiselle vai miten? Aiemmissa työpaikoissa tuo on aina kuulunut työterveyshuoltoon.
Kommentit (11)
Täytyy yrittää päästä omalle terveysasemalle sitten. Ärsyttää vaan jos en pääse ja joudun mennä yksityiselle ja maksaa siitä kalliisti. Mun mielestä tuollaiset tarkastukset pitäisi mennä työnantajan piikkiin. -ap
koska sitten jatkossakin tulet käyttämään niitä oman työterveyshuollon palveluita. Miksei kaikkea hoideta samassa paikassa? Työpaikkasi työterveydenhuollon sopimus kattaa luultavasti muutenkin vain ne ihan pakollisesti järjestettävät jutut, luulisin....
koska sitten jatkossakin tulet käyttämään niitä oman työterveyshuollon palveluita. Miksei kaikkea hoideta samassa paikassa? Työpaikkasi työterveydenhuollon sopimus kattaa luultavasti muutenkin vain ne ihan pakollisesti järjestettävät jutut, luulisin....
Ilmeisesti myös tuo työterveyshuolto kattaa vain kaikki työhön liittyvät jutut. Jos esim. mun selkä menee töissä ollessa tms. Eli jos mulla on vaikka keuhkoputkentulehdus niin en ilmeisesti voi mennä työterveyshuoltoon. -ap
mutta selvästi sanottiin että omakustanteisesti täytyy se hoitaa. -ap
mutta selvästi sanottiin että omakustanteisesti täytyy se hoitaa. -ap
Jo ta vaatii tarkastuksen, se sen myös järjestää ja maksaa. Tutkimus on lisäksi työaikaa!! Eihän tk-lääkäri voi mitenkään arvioida oletko sopiva juuri siihen työhön... Älä nyt taivu ainakaan omalla ajalla ja kustannuksella menemään, vaan selvitä asia tarvittaesa luottamusmiehen kanssa.
täytyy firman maksaa!
Jos muuta käskevät, hymyilet kauniisti ja sanot, että voi kun ei ole rahaa, anteeksi hetkinen, soitan ay-liiton lakimiehelle ja kysyn mitä tehdä.
Hullulta se minustakin kuulosti, että asia pitäisi itse kustantaa. Ja kun takuulla en tuollaisen asian takia määräaikaan mennessä saa aikaa terveysasemalta niin yksityisellehän se olisi sitten mentävä. -ap
Työhöntulotarkastushan on yksi kaikkein oleellisimmista ja tärkeimmistä työterveyshuollon toiminnoista. Tottakai työhöntulotarkastus hoidetaan työterveyshuollossa!
Työhöntulotarkastuksen tarkoituksena on selvittää, ettei tulevasta työstä aiheudu sinulle ylimääräisiä riskejä tai vaaroja. Lisäksi saat työhöntulotarkastuksessa esim. ne rokotukset, mitä työsi vaatii ja jos altistut esim. melulle, niin kuulosi tarkistetaan ennen työn aloitusta jne. Vain työterveyslääkäri voi tietää, mitä riskejä kyseinen työ sisältää ja miten niihin pitää suhtautua.
Työterveyshuollon sopimuksia on monen laajuisia. Suppeimmat sopimukset eivät todellakaan kata esim. sairauksien hoitoa, mutta työhön liittyvät tarkastukset niiden tulee aina kattaa. Samaten esim. ammattitautiselvittelyt kuuluvat työterveyshuoltoon.
Työtapaturmat taas hoidetaan työtapaturmavakuutuksen kautta eli vakuutusyhtiön piikkiin, ei työnantajan piikkiin työterveyshuollossa.
t. 12
tapauksessa. Meillä ainakin on tk.ssa sellaiset ruuhkat, että jos kiire olisi pitäisi mennä yksityiselle. Muuten kyllä onnistuu ihan omassa tk.ssa tuokin.