Olen kirjastotäti, haluatko kysyä minulta jotakin?
Kommentit (35)
sitä iänikuista mielikuvaa kirjastonhoitajista.
vahvistaa sitä iänikuista mielikuvaa kirjastonhoitajista.
Miten mielikuvaa kirjastossa työskentelevistä pitäisi korjata?
Minulla on positiivinen kuva kirjastohenkilökunnasta, ainakin Helsingin kirjastoissa on aika rennon oloista porukkaa ja välittyy mielestäni se, että kirjasto on ihan mukava työpaikka vaikka palkkaus ei olekaan korkea. Yksi sukulaiseni on myös työskennellyt tukityöllistettynä kirjastossa ja kehui, että oli mukava työpaikka, osaava pomo jne.
Ketju on vanha, mutta kyselen, jos vaikka joku osaisi vastailla: Onko kirjastotyö stressaavaa? Onko esim. paljon deadlineja tai henkilökohtaisia suuria vastuita? Töitä, jotka tulevat myös vapaa-ajalle?
Vastauksista kiittäen
burn outin partaalla oleva äikänope
Mielikuva kirjastotädistä kuvaa hyvin sitä kirjastotätien työtä, sori nyt vaan. Voikoha kovin paljoa yksinkertasempaa työtä enää olla? Sopii hyvin ihmisille, jotka haluavat vältellä työssä kaikkea vastuuta ja stressiä.
Eikä siinä mitään pahaa ole, musta Helsingissä on oikeen ystävälliset kirjastotädit ja sedät.
Mutta että pitäs oikeen yliopistossa kouluttautua että voi työskennellä kirjastossa... kukahan sellaset vaatimukset on kehittänyt, tai mikä on ollut se akateeminen ongelma kirjastoissa, kun on päädytty siihen että tehtävissä täytyy olla ylempi korkeakoulututkinto...? Ettei vaan olis käynyt niin (taas kerran), että tavallaan sen oman työn merkityksen ja vaativuuden korostamiseksi on keksitty että jotain informaatioon liittyvää vois opiskella yo:ssa ja sit sellanen tutkinto olis kyllä komee tässä.
Töissä sitten Pasille kerrotaan mistä hyllystä löytyy scifiä ja kuukauden pahin juttu plärätä hyllyt läpi että onks acdc:n albumi kadonnut.
Noo... vähän yleistystä mutta eikös se vähän näin mee?
Itsekin kirjastoalalla työskentelevänä ja koulutuksen saaneena kommentoin tuohon työllistymiseen. Etelä-Suomessa paikkoja näyttäisi olevan, Oulussa tilanne on huono, väkeä koulutetaan opistotasolla, ammattikorkeassa ja yliopistossa. Itse olen saanut oman alan töitä, mutta isolle osalle töitä ei riitä.
Pakko vielä kommentoida, että kirjastotyöhön liittyy paljon muutakin kuin se asiakaspalvelu, se ei vaan näy asiakkaille ja sen takia sitten kuvitellaan että työtä voi tehdä koulutettu apinakin. Itselläni on ammattikorkeakoulututkinto ja kun olen ohjannut yliopistolta ja ammattikorkeasta tulleita opiskelijoita, on ero selvä, ammattikorkeasta tulleet on huomattavasti valmiimpia työhön. Sinänsä minulla ei ole mitään yliopistokoulutusta vastaan, mutta itseänikin ärsyttää se, että usein vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, vaikka työn kannalta ammatillinen koulutus antaa yleensä jopa paremmat valmiudet työhön.
Voisiko joku vielä valottaa, mitä muuta työhön kuuluu kuin se asiakaspalvelu.
Te, jotka työskentelette kirjastossa: mikä on siinä työssä antoisinta, mikä ikävintä tai huonoin puoli? Mietin, hakisinko informaatiotieteitä lukemaan, jiten kiinnostaisi vastauksenne kovasti. Kiitos jo etukäteen!
Saako omalla lukupaikallaan syödä? Miten iso etikettivirhe se olisi? Mikäli se on kiellettyä ja kirjastosta puuttuu syömishuone, missä eväät voi syödä? Puhun siis pitkistä tenttiinlukupäivistä, jolloin syömistä ei voi välttää.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 13:33"]
Voisiko joku vielä valottaa, mitä muuta työhön kuuluu kuin se asiakaspalvelu.
[/quote]
Tiedonhaku, ja iso osa ajasta on arkistointityyppistä, ja sitten kans kirjojen entisöintiä/korjaamista.
Onko sinulla hiusnuttura? Ovatko kirjastotädit kiimaisia sängyssä?
[/quote]
Tiedonhaku, ja iso osa ajasta on arkistointityyppistä, ja sitten kans kirjojen entisöintiä/korjaamista.
[/quote]
Millaista tiedonhakua? Kenen pyynnöstä (asiakkaidenko?)
Kiitos jo etukäteen vastauksista! Nimim. Alaa miettivä
mun mielestä täti on vähän ironisoiva ilmaus.