Odotan identtisiä kaksosia ja kaikki vaan kauhistelee asiaa
Yritän itse iloita riskiraskaudesta ja silti koko ajan kuulee vain kauhisteluja, kun kerron, että odotan kaksosia ja vielä identtisiä sellaisia. Siskoni on pahimmasta päästä, sanoi ihan suoraan, että voi harmi olisipa olleet tyttö ja poika, tai edes samaa sukupuolta olevat epäidenttiset. Tämä siis silloin, kun olin just saanu selville, että ovat identtiset. Oon kyllä sanonut siskolle takaisin, mutta silti loukkaa nuo kauhistelut. Lapset eivät ole vielä edes syntyneet ja silti ihmiset pelottelee ja kauhistelee.
Moni muukin sanonut, että nyt ei sitten lapsilla ole omaa syntymäpäivää ja varmaan tulevat inhoamaan sitä, että näyttävät samalta. Minulle on tultu sanomaan, että eipä käy kateeksi identtisten kaksosten vanhemmat, kun joutuu taistelemaan sen kanssa, että tunnistaa omat lapset. Siis nämä mun vauvat ei oo edes syntyneet vielä eikä kukaan tiedä miltä he näyttävät ja erottaako heidät helposti toisistaan vai ei!
Siskoni myössanoi, ettei ikinä toivoisi itselleen kloonilapsia! Kun olin ostanut lapsille valmiiksi parit vaatteet, niin johan eräs kaveri totesi mulle, että miksi oon ostanut samanlaisia. Yksi vaate oli siis samanlainen molemmille ja toiset eriväriset, mutta samanlaiset.
Enkä nyt todellakaan aio pukea lapsia aina samoihin, mutta nuo ostin, kun olivat alessa ja mielestäni tosi ihanat. Miksi pitää muitten olla niin ilkeitä, tässä raskaudessa on muutenkin kauheesti stressiä ja pelottavaa, etten nyt jaksaisi vielä lisää stressiä.
Tuntuu ihan siltä kuin tämä raskaus olisi huonompi kuin muut raskaudet ja että identtiset kaksoset ovat joku jämäpala tai siis se toinen heistä. Että erilaiset kaksoset ovat kaksi kunnollista lasta ja identtiset vain yksi lapsi + toinen "varaosa".
Ja nämä mun lapset eivät ole edes syntyneet. Kukaan haukkuja ei edes tunne heitä vielä!
Kommentit (54)
onnea raskaudesta ap! :) Inhottavaa, miten ennakkoluuloisia ja ilkeitä ihmiset joskus ovat...
Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta identtisistä kaksosista, mutta yhdellä kaverilla on. Ovat heti alusta alkaen pitäneen tiukan linjan siinä, ettei lapsia puetan samalla tavalla, ja jos joku sukulainen toi kaksi samanlaista vaatetta, niin totesivat vaan, että kiva kun toiselle lapsista tuotiin kaksi vaatetta. Muutama vuosi meni, mutta sen jälkeen sukulaisille meni perille, etteivät lapset ole mitään toistensa klooneja... Kuulemma vanhemmilla ei myöskään koskaan ole ollut vaikeuksia erottaa lapsia toisistaan, ovat heidän mielestään aivan erinäköiset, vaikka vieraan silmään näyttävätkin samalta. Lapsista ei edes puhuta kaksosina, vaan iso- ja pikkuveljenä. Ovat nyt kouluikäisiä, ja mielestäni vanhemmat ovat hienosti pystyneet auttamaan molempia oman identiteetin rakentamisessa. Molemmilla on ihan omat kiinnostuksenkohteet, omia kavereita ja harrastuksia ym., ja toisaalta taas se samanikäinen sisarus tukena ja turvana.
Tsemppiä ap, jätä tyhmät kommentit omaan arvoonsa. Toivottavasti raskaus sujuu hyvin! Eivätköhän ne sanomisetkin lopu ajan kanssa, toivotaan ainakin :)
musta ois ainaki ollu ihanaa saaha tommoset :)
Musta olisi aivan ihanaa saada identtiset kaksoset. :)
Minulla oli lapsena kaverina identtiset kaksoset. Ulkopuolisen silmiin he varmaan näyttivät toistena kopioilta, mutta kaikki luokkakaverit ja opettajamme erottivat heidät kyllä toisistaan aivan helposti. Mitä enemmän heidän kanssaan vietti aikaa, sitä selvemmin huomasi erot ulkonäössä, luonteessa ja äänessä.
Ei olisi tullut mieleenkään sekoittaa heitä keskenään. Vanhemmiten toinen myös kasvatti pidemmän tukan, kun toinen leikkasi hiuksensa lyhyeksi. Toisesta tuli myös muistaakseni muutaman sentin pidempi kuin toisesta.
kun on sama istukka ja ovat samaa sukupuolta. Emme tosin tiedä kumpaa sukupuolta, kun mies haluaa pitää jännityksen syntymään asti.
Kiitos myös kaikille ihanista kommenteista :) On toki moni myös ilonnut raskaudestani mm. mieheni äiti, mutta jotenkin nuo pahansuopaiset kommentit jää niin paljon helpommin mieleen.
- ap
Ei ole mahdollista tietää
etukäteen identtisyyttä.
...jolla oli toinen identtisistä kaksosista. Tuli kesken, oli kuulemma ensin ollut veljensä kanssa samassa ryhmässä, mutta todennut että vaikka he kuinka yrittivät välttää toisiaan niin aina osuivat samaan ryhmään koska heitä kiinnostivat samat asiat (eivät siis olleet huonoissa väleissä vaan sitä mieltä että nimenomaan ei pitäisi aina olla yhdessä).
Kerran sitten myöhemmin näin tämän pojan (tai siis luulin näkeväni) ja ihmettelin kun ei vastannut tervehdykseen. No, kävi ilmi, että olikin se veli!
En koskaan nähnyt yhdessä, en tiedä olisiko heidät sotkenut.
Juu, ja yhden kelloseppäveljekset tunnen. Voisivat saada aikaan raittiuslupauksen kun joku kauhistuisi nähdessään kellosepänkin kahtena...
Identtiset kaksoset voivat muuten kuulemma keksiä kaiken maailman jekkuja...
Nauti vain vauvoistasi ja toivottavasti kaikki menee hyvin!
Kuulostaa todella typerältä saamasi kommentit!
Minä ainakin olisin tosi loukkaantunut!
Outoa kyllä jos joku sanoo kaksosista toista isoksi veljeksi ja toista pikkuveljeksi, kuitenkin ovat samana päivänä syntyneitä, on vähättelyä muutaman minuutin nuorempaa sanoa "pikku" nimikkeellä.
Meillä kaksospojat tietävät että ovat kaksosia, ja heille on sanottu että on etuoikeus että on kaksosveli, sitä ei kaikilla ole. Pojat ovat täysin eri persoonia, eikä heitä saa samanlaisiksi millään, vaikka puen heidät yleensä samoin.
Jos identtiset kaksoset ovat luonteeltaankin hyvin samanlaisia, heitä pitää tukea, eikä vaan yrittää tehdä erilaisiksi väkisin.
että ei ole identtiset kun heillä oli omat istukat.
Sanoi nimenomaan että jos olisi vain yksi istukka, niin olisivat identtiset.
Identtisethän ovat yhdestä hedelmöittyneestä munasolusta jakautuneet erilleen, siksi heillä on yhteinen istukka, kun taas eri munasoluista alkunsa saaneilla ei voi olla yhteistä istukkaa.
JaSuomi on täynnä kateellisia ihmisiä, ihan sama odotatko kaksosia vai yksöstä, ainakin ekaa odottaessa löytyy aina niitä jotka tietävät sinua paremmin mitä sukupuolta lapsen pitäisi olla ja mitä saisit syödä tai lukea raskausaikana:/ Ei kannata kuunnella mitään sellaisilta, joiden mielipiteitä et tavallisestikaan kuuntele. Eikä kateellisia jäkätyksiä, koska melkein kuka tahansa tahtoisi kaksoset ainakin ajatuksen tasolla! Ja identtiset kaksoset ovat identtiset vain ulkoisesti, ja kun kasvavat, eroja näkyy myös kasvoissa. Etenkin jos toisella kaksosista tulee esim astma, jolloin kortisonihoito hidastaa kasvua. kaverini pikkuveljet ovat idenntiset mutta nyt jo 27v ja melko eri näköiset. Eivät sekoittuisi keskenään edes nakuina. Ja ovat aina olleet kumpikin ihan oma persoonansa. Niin että nauti raskaudesta! Ja äitiydestä!
omaan arvoonsa. Mitä se haittaa, ettei ole samaa syntymäpäivää? Aikanaan, kun on omia kavereita, niin ne synttärijuhlat voi viettää molemmille omat. Harvalla lapsella muutenkaan on just oikeena päivänä juhlia. Vaatteet puet sellaiset kun haluat. Moni pukee sisaruksetkin samanlaisiin vaatteisiin, toiset eriväreihin (ei muuten aina ole helppoa löytää veljeksille erilaisia vaatteita, kun rekissä roikkuu samanlasia, sininen ja vihreä - missä värit?). Ja hah, mulla on pikkusisko, jonka kanssa nähdään tosi harvoin, ja kun nähdään kaupungilla, niin ei voi kun nauraa, kun molemmilla on samanvärinen paita, pahimmillaan molemmmat on ostettu just sama paita ja se on päällä :D Eli pöh vaan niille kauhistelijoille! Nauti raskaudestasi!
todella törkeää käytöstä siskoltasi varsinkin! En osaa kuvitella, että kukaan tuntemani käyttäytyisi noin, ehkä joku voisi huumorin varjolla kauhistella vauva-ajan raskautta (asiatonta minusta sekin, ellei ole kyse hyvistä ystävistä, jotka tietää millainen pilailu on sopivaa). En voi käsittää, mistä moinen? Kenelle tulee edes mieleen nuo "kloonilapsi"-jutut? Yleensä naurattaa nämä "ovat minulle kateellisia" selitykset, mutta en kyllä keksi muuta selitystä tässä.
Yritän itse iloita riskiraskaudesta ja silti koko ajan kuulee vain kauhisteluja, kun kerron, että odotan kaksosia ja vielä identtisiä sellaisia. Siskoni on pahimmasta päästä, sanoi ihan suoraan, että voi harmi olisipa olleet tyttö ja poika, tai edes samaa sukupuolta olevat epäidenttiset. Tämä siis silloin, kun olin just saanu selville, että ovat identtiset. Oon kyllä sanonut siskolle takaisin, mutta silti loukkaa nuo kauhistelut. Lapset eivät ole vielä edes syntyneet ja silti ihmiset pelottelee ja kauhistelee.
Moni muukin sanonut, että nyt ei sitten lapsilla ole omaa syntymäpäivää ja varmaan tulevat inhoamaan sitä, että näyttävät samalta. Minulle on tultu sanomaan, että eipä käy kateeksi identtisten kaksosten vanhemmat, kun joutuu taistelemaan sen kanssa, että tunnistaa omat lapset. Siis nämä mun vauvat ei oo edes syntyneet vielä eikä kukaan tiedä miltä he näyttävät ja erottaako heidät helposti toisistaan vai ei!
Siskoni myössanoi, ettei ikinä toivoisi itselleen kloonilapsia! Kun olin ostanut lapsille valmiiksi parit vaatteet, niin johan eräs kaveri totesi mulle, että miksi oon ostanut samanlaisia. Yksi vaate oli siis samanlainen molemmille ja toiset eriväriset, mutta samanlaiset.
Enkä nyt todellakaan aio pukea lapsia aina samoihin, mutta nuo ostin, kun olivat alessa ja mielestäni tosi ihanat. Miksi pitää muitten olla niin ilkeitä, tässä raskaudessa on muutenkin kauheesti stressiä ja pelottavaa, etten nyt jaksaisi vielä lisää stressiä.
Tuntuu ihan siltä kuin tämä raskaus olisi huonompi kuin muut raskaudet ja että identtiset kaksoset ovat joku jämäpala tai siis se toinen heistä. Että erilaiset kaksoset ovat kaksi kunnollista lasta ja identtiset vain yksi lapsi + toinen "varaosa".
Ja nämä mun lapset eivät ole edes syntyneet. Kukaan haukkuja ei edes tunne heitä vielä!
puhua klooni lapsista! Ottaisin jo etäisyyttä tällaisiin puhujiin.
En ymmärrä mitä ihmeellistä tässä on? En myöskään ymmärrä, että odottavana äitinä jauhat asiasta eri suuntiin, eihän sinun ole pakko kertoa mitä odotat - voit vaikka utelialle sanoa odottavasi kiraffia.
Vikaa siis molemmissa päissä.
Viestihän on kirjoitettu jo kesäkuussa ja la syyskuun alussa, eli todennäköisesti ovat jo syntyneet :D
Jos ap tämän näkee niin tule kertomaan miten on mennyt! Mua ainakin kiinnostaisi :)
omaan arvoonsa! Jokainen lapsi on aarre! Ja ihanaa, että tulee identtiset:) Mäkin haluaisin. Taitaa olla vaan kateellisten panettelua! Mitä sillä on väliä, että ovat samannäköisiä. Omia ihania yksilöitä ovat kuitenkin kumpikin.
Nauti raskaudestasi! Mäkin oon hieman kade. Meillä ei oo suvussa edes kaksosia niin en voi luomuna alkaa odottaa kaksosia. Nyt odotan kolmatta. Keskity itseesi äläkä noteeraa pahantahtoisten ihmisten kommentteja lainkaan. Tsemppiä!!