Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Odotan identtisiä kaksosia ja kaikki vaan kauhistelee asiaa

Vierailija
28.06.2012 |

Yritän itse iloita riskiraskaudesta ja silti koko ajan kuulee vain kauhisteluja, kun kerron, että odotan kaksosia ja vielä identtisiä sellaisia. Siskoni on pahimmasta päästä, sanoi ihan suoraan, että voi harmi olisipa olleet tyttö ja poika, tai edes samaa sukupuolta olevat epäidenttiset. Tämä siis silloin, kun olin just saanu selville, että ovat identtiset. Oon kyllä sanonut siskolle takaisin, mutta silti loukkaa nuo kauhistelut. Lapset eivät ole vielä edes syntyneet ja silti ihmiset pelottelee ja kauhistelee.

Moni muukin sanonut, että nyt ei sitten lapsilla ole omaa syntymäpäivää ja varmaan tulevat inhoamaan sitä, että näyttävät samalta. Minulle on tultu sanomaan, että eipä käy kateeksi identtisten kaksosten vanhemmat, kun joutuu taistelemaan sen kanssa, että tunnistaa omat lapset. Siis nämä mun vauvat ei oo edes syntyneet vielä eikä kukaan tiedä miltä he näyttävät ja erottaako heidät helposti toisistaan vai ei!

Siskoni myössanoi, ettei ikinä toivoisi itselleen kloonilapsia! Kun olin ostanut lapsille valmiiksi parit vaatteet, niin johan eräs kaveri totesi mulle, että miksi oon ostanut samanlaisia. Yksi vaate oli siis samanlainen molemmille ja toiset eriväriset, mutta samanlaiset.

Enkä nyt todellakaan aio pukea lapsia aina samoihin, mutta nuo ostin, kun olivat alessa ja mielestäni tosi ihanat. Miksi pitää muitten olla niin ilkeitä, tässä raskaudessa on muutenkin kauheesti stressiä ja pelottavaa, etten nyt jaksaisi vielä lisää stressiä.

Tuntuu ihan siltä kuin tämä raskaus olisi huonompi kuin muut raskaudet ja että identtiset kaksoset ovat joku jämäpala tai siis se toinen heistä. Että erilaiset kaksoset ovat kaksi kunnollista lasta ja identtiset vain yksi lapsi + toinen "varaosa".

Ja nämä mun lapset eivät ole edes syntyneet. Kukaan haukkuja ei edes tunne heitä vielä!

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut outoa käytöstä osaksesi.

Meillä on identtiset kaksoset eikä mollausta ole tullut mistään suunnasta. Kateuteen on valitettavasti joutunut törmäämään.

En pue minäkään lapsia samanlaisiin vaatteisiin, ei sitä samannäköisyyttä kannata mielestäni alleviivata.

Tottakai identtisyys näkyy rakenneultrassa jos istukka on sama. Ja jos vielä sattuu se pahin tilanne, että ovat samassa pussissa. Suurin osa (80 %) identtisraskauksista menee kuitenkin hyvin. Onnea raskauteesi ja hyvä että kasvavat tasaisesti!

Vierailija
2/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkio jakautuu heti ensimmäisinä päivinä, myös istukan aihe ehtii jakautua ja identtiset kaksoset saavat omat istukat ja kalvostot. Aivan kuin olisivat erimunaiset kaksoset. Jos alkio jakautuu myöhemmin ensimmäisellä viikolla, istukka ei enää ehdi jakautua, mutta kalvopussit jakautuvat. Tämä on se yleisin tilanne. Jos taas jakautuminen tapahtuu myöhään, toisen viikon puolella, eivät enää ehdi kalvostotkaan jakautua. Tämä on se vaikein tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen ymmärtänyt näin:

Epäidenttisillä kaksosilla on aina omat istukat ja omat sikiökalvot.

Identtisillä voi olla yhteistä pelkkä istukka tai istukka + kalvot, tai ei mitään: mitä varhaisemmassa vaiheessa kehitystä sikiöt ovat toisistaan erkaantuneet, sitä vähemmän yhteistä on. Periaatteessa siis omilla istukoilla ja omilla sikilökalvoilla olevatkin voivat olla identtisiä, jos ovat erkaantuneet hyvin aikaisin, vaikkakin tämä on erittäin harvinaista. Silti erillisten istukoiden ja kalvojen tilanteessa ainoa tapa varmasti tietää identtisyys on verikoe (ja tietysti se, että jos lapset ovat eri sukupuolta tai kovin erinäköiset).

Ap:n tilanteessa identtisyys toki varmaa, jos istukka yhteinen.

Ja onnea ap! Vaatteista vinkiksi: ei haittaa vaikka saisittekin lahjaksi samanlaisia, eihän niitä tarvitse laittaa samana päivänä päälle. Meillä oli monia lahjaksi saatuja samanlaisia settejä joita käytettiin kyllä, mutta eri aikaan.

Vierailija
4/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse monikkolapsi ja haluaisin kertoa että parasta tässä elämässä on olla monikkolapsi!!! Olemme jo reilusti yli kolmikymppisiä, kaikilla on omat perheet ja asumme eri paikkakunnilla. Olemme koko lapsuuden näyttäneet ihan samanlaisilta ja vanhempamme pukivat meidät aivan samanlaisiin vaatteisiin aina. Meidät on luoja luonut monikkolapsiksi ja luojan kiitos meistä ei yritetty kasvattaa erillaisia.Ihan omalla painollaan sitten teininä aloimme erkaantua kukin omille teilleen, mutta lapsena olimme aina yhdessä. Meillä oli yhteiset kaverit ja samat harrastukset koska halusimme niin. Ja vieläkin olemme tosi tiiviisti tekemisissä toistemme kanssa, melkein joka päivä.

Vierailija
5/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on IDENTTINEN kaksoissisko, ja sanon aina ihmisille ett rakkain ihminen maailmassa oman poikani jälkeen minulle on SISKONI.

Aina ei tarvitse sanoja, kun aistii toisen syyn olla surullinen yms. toisin sanoen "luemme toistemme ajatuksia". Ihmisistä on joskus hauskaa kun sanomme lauseita kuin yhdestä suusta ja yms.

Nuorempana tästä kaksoisuudesta oli haittaa, kun ihmiset mielti meidät aina yhdeksi ja samaksi henkilöksi (öööö) Aikuisempana helpompaa kun lähdettiin eri ammattikouluihin ja hankittiin omat kaveriporukat.

Onnea siis Sinulle vain! LApsesi saavat kokea jotain niin ihmeellistä, mistä muut vaan kahdehtii.

Siskoni on oikeesti mulle kaikki kaikessa.

MEitä ei sekoiteta keskenään kun kummallakin on oma tyylinsä.

Enkä todellakaan tunne olevani mikään jämäpala. Itseasiassa tunnen olevani kyllä ihan kokonainen jolla on vain harvinaisen rakas ja läheinen sisko. Aina ollut ystävä vierellä

Vierailija
6/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pidän tätä kaksosraskautta ihmeenä ja olen ollut tosi iloinen siitä, tosin riskit kuitenkin muistaen. En tiedä mistä tuo siskoni ja muutaman kaverin möläyttely johtuu. Kaikilla on kuitenkin lapsia itsellään, etten tiedä onko kateutta vai mitä. Heillä kaikilla on tosin eri sukupuolta olevia lapsia ja mulle tulossa samaa sukupuolta olevat lapset. No yritän jättää heidän sanomiset omaan arvoonsa, mutta välillä vähän vaikeaa.

Mullekin lääkäri selitti noista istukoista, että identtisillä voi olla myös kaksi istukkaa just jos jakaantuneet tosi ajoissa ja silloin identtisyyttä ei voi tietää ennakkoon vaan vasta kun lapset kasvaa tai jos tekee omalla kustannuksella dna-testin. Mutta meillä siis sama istukka eli identtiset varmasti.

Vielä vajaa pari kuukautta pitäisi jaksaa tämän pötsin kanssa, la syyskuun alussa, mutta luultavammin nämä syntyvät kuitenkin elokuun puolessa välissä jos menee niin miten monikkoraskaudet yleensä.

- ap

Vierailija
7/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla omat istukat, sikiökalvot ym vai miten tuo identtisyys menee? Kaksosraskaus on aina riski, mutta samojen kalvojen/ yhden istukan varassa oleminen vielä isompi riski. Tiedät varmaan tämän ja moni kauhistelijakin tietää. Silti, eihän itse voi valita, että minkälaisen raskauden saa.

Terv yksi, jonka raskaudet ovat olleet yksisikiöisiä riskiraskauksia, mutta onneksi päättyneet onnellisesti.

Voin kertoa että omalla kohdalla kukaan ei ole kauhistellut niitä riskejä vaan nimenomaan sitä että "Miten sä nyt sit pärjäät kun ne on sitten samannäköiset?" tai "etkai sä vaan pue niitä samanlaisiin vaatteisiin ja anna samanlaisia nimiä".. Huoh.

Ihmiset eivät oikeasti ole ollenkaan perillä siitä mitä ne riskit ovat kaksosraskauksissa ja kuinka paljon huolta ne riskit sille äidille tuovat. Moni ei edes tiedä sitä että kaksoset voivat olla identtiset, mutta eivät ole samannäköisiä.

Vierailija
8/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella typerältä saamasi kommentit!

Minä ainakin olisin tosi loukkaantunut!

Outoa kyllä jos joku sanoo kaksosista toista isoksi veljeksi ja toista pikkuveljeksi, kuitenkin ovat samana päivänä syntyneitä, on vähättelyä muutaman minuutin nuorempaa sanoa "pikku" nimikkeellä.

Meillä kaksospojat tietävät että ovat kaksosia, ja heille on sanottu että on etuoikeus että on kaksosveli, sitä ei kaikilla ole. Pojat ovat täysin eri persoonia, eikä heitä saa samanlaisiksi millään, vaikka puen heidät yleensä samoin.

Jos identtiset kaksoset ovat luonteeltaankin hyvin samanlaisia, heitä pitää tukea, eikä vaan yrittää tehdä erilaisiksi väkisin.

Kaverini sisko (ovat siis kaksosia) esitelee itsensä aina ISOsiskona jos hän tapaa jonkun siskonsa kaverin ensimäistä kertaa. =D

Joten tuolla asialla saattaa olla niille kaksosille itselleen merkitystä että kumpi on syntynyt ensin.

Vierailija
9/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaksosilla oli yhteinen istukka, kalvoista ei tullut ikinä varmuutta, et oliko siinä välissä sitä kalvoa vai ei..eli en tiedä ovatko tyttöni identtisiä vai ei. dna testillähän se selviäis, mut toistaiseksi asia ei ole liiemmin vaivannut. vastaan vain kaikille uteliaille, et en tiedä. et ei vissiin tuo pelkkä yhteinen istukka riitä siihen et on varmasti identtiset. jos yhteinen kalvopussi+istukka niin sit on varmaa.

Vierailija
10/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on identtiset kaksoset ja erimunaiset kaksoset. Törmäsin aikoinaan ihan samoihin kommentteihin. Kannattaa laittaa toisesta korvasta heti ulos. Siskosi on kateellinen. Koska identtiset kaksoset keräävät huomiota, kummastelua, utelua ja ihasteluakin. Siskosi kokee jäävänsä kakkoseksi kun saat tuplien myötä niin paljon huomiota. Meillä on puettu samanlaisiin vaatteisiin mutta kasvaessa on saanut itse valita haluaako samanlaiset vai erilaiset. Identtiset menee jo kuudennelle luokalle mutta haluat edelleen pukeutua samanlaisiin. He kokevat että se on heidän oma juttu ja pitävät sitä kivana asiana kun heillä on jotain sellaista mitä valtaväestöllä ei. Lisäksi tykkäävät vähän jäynäillä muita :D Voin sanoa myös että identtisillä on keskinäinen yhteys lujempi kuin erimunaisilla. Kyllähän Onnea tuplapotista!

Vierailija
11/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi olla oikeasti kateellinen tästäkin.

1. kyseessä on riskiraskaus, ole varovaistakin varovaisempi

2. kaksosilla voi pitää vaikka nimipäiväjuhlat erikseen kun synttäripäivä on sama

3. omat lapsensa tunnistaa kyllä kun ne oppii tuntemaan

4. klooniheitto on paskaa, identtisissä kaksosissakin on erovaisuuksia

5. samanlaiset vaatteet voivat olla joskus huvittavat mutta eivät aina

6. älä enää kerro kenellekään että odotat kaksosia

Kyllä se siitä, sinä saat lapsia ja muista viis!

17 v. identtisten kaksosten äiti

Vierailija
12/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta identtiset kaksoset on luonnon ihme, ole ylpeä heistä!

En itsekään toivoisi kaksosia raskausriskien ja vauva-ajan raskauden takia, mutta muutoin, aivan ihana juttu, onnea!

Pelottelijoille ja muille typeryksille sanoisin jotain tyyliin: aijaa, itse olen onnellinen kaksosista, eikä tässä voivottelu auta. Jos haluat auttaa, niin tervetuloa lasten synnyttyä meille!

Vierailija
13/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverin kaksosilla on ikäeroa muutama minuutti ja eri syntymäpäivät. Toinen vähän vaille ja toinen vähän yli puolenyön. :)

Kun taas toisen kaverini pojilla on kaksi vuotta ikäeroa, mutta sama syntymäpäivä. Kovasti mietitään, kumman kaverit tulee oikeana synttärinä, samanikäisillä ja samaa sukupuolta olevina identtisillä kaksosilla (oletettavasti) kaverit on ainakin pienenä pääosin yhteisiä. Eli ei ne aina mene oletusten mukaan juhlapäivät. Tuo nimipäiväidea on hyvä, se voi olla kummankin ikioma päivä.

Vierailija
14/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin aina kaksosia, en saanut, mutta onneksi kolme lasta kuitenkin.

Ymmärrän, jos joku astaa kaksosilleen samanlaisia vaatteita. Sillä jos vihdoin löytää jotain hyvää/kaunista, niin tuskinpa sitä vain yhdelle ostaisi sillä varjolla "ettei pukisi samanlaisia".

Vierailija
15/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähissä oli ihmisien sympatiat, ihan sillä että tulee yksi ja jaksaa paremmin.

Minulle se oli menetys ja välillä mietin millaista elämä olisi ollut. Aikanaan tälle meidän lapsellekin siinä on ajattelemista.

Vierailija
16/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksoset, tyttö ja poika. Heillä oli yhteinen istukka. Synnytyksen jälkeen lääkäri sanoi että todennäköisesti istukat ovat kasvaneet yhteen muttei voi tietää varmuudella.

Tiedän 6v. kaksostytöt joista ei vieläkään tiedetä ovatko identtiset.

Tunnen aika monet kaksoset mutta ainoastaan yhdestä on raskausaikana tiedetty identtisyys ja silloin oli syynä se, että raskaus oli saanut alkunsa IVF:stä ja oli siirretty vain yksi alkio mutta tuloksena kaksi tyttöä.

Vierailija
17/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurta lahjaa kuin kaksoset. Kateellisia taitavat vaan nuo kommentoijat olla!

Vierailija
18/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiltä ei löytynyt myöskään jotain lambdan merkkiä. Lääkärin mukaan silloin lapset ovat aina identtisiä jos tuota lambda ei löydy.

Näin se mulle siellä ultrassa kerrottiin.

- ap

Itselläni on kaksoset, tyttö ja poika. Heillä oli yhteinen istukka. Synnytyksen jälkeen lääkäri sanoi että todennäköisesti istukat ovat kasvaneet yhteen muttei voi tietää varmuudella.

Tiedän 6v. kaksostytöt joista ei vieläkään tiedetä ovatko identtiset.

Tunnen aika monet kaksoset mutta ainoastaan yhdestä on raskausaikana tiedetty identtisyys ja silloin oli syynä se, että raskaus oli saanut alkunsa IVF:stä ja oli siirretty vain yksi alkio mutta tuloksena kaksi tyttöä.

Vierailija
19/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tulet kuulemaan jos jonkinnäköistä kommenttia vielä synnytyksen jälkeenkin. Meidän (Identtiset!) neidit nyt 3 v. ja vieläkin esim. kaupassa joku mammasti katsoo oikeudekseen tulla lataamaan hyväätarkoittavia neuvoja lastemme kasvatuksesta. Huonona päivänä mua alkaa ärsyttää jo vieraan ihmisen kysymys "Onks ne kaksoset?" Mitä se kenellekään kuuluu !

Riskiraskaus-kommenttia saimme kovasti synnäriltä, koska olin kaiken lisäksi melko iäkäs ensisynnyttäjä. Alussa alkoi asia pelottamaan, mutta sillekään ei mitään itse mahda, että riskejä on. Täytyy vaan toivoa parasta eli ei kannata stressata.

Nauti raskaudestasi aivan rennosti ja jos kuulet sen toisen iänikuisen kysymyksen: "Miten nyt pärjäätte, kun tulee kaksi vauvaa?" voit vastata iloisesti: "Ajattelimme pärjätä vai oliko sinulla kenties joku vaihtoehto?" Niinpä niin, ihmiset on joskus NIIIIN ajattelemattomia.

Vierailija
20/54 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon onnea kaksosista minunkin puolestani!

On kyllä aika järkkyä, mitä ihmiset töksäyttelevät ennakkoluuloissaan ja kun kyseessä ei ole omat lapset... Identtisillä kaksosillakin on kuitenkin omat olot kohdussakin ja kehitys voi erkaantua omiin suuntiinsa jo siinä vaiheessa geneettisestä perimästä rippumatta, ja syntymän jälkeenhän kummallakin on mahdollisuus kokea maailmaa ihan omalta kantiltaan. Ulkonäkökin on altis esim. spontaaneille pienille mutaatioille, joten toisella identtisistä kaksosista voi olla vaikka suorat ja vaaleammat ja toisella kiharammat ja tummemmat hiukset. (Tunnen tällaiset identtiset, nyt jo aikuiset poikakaksoset.) Joten kahta aina ja ikuisesti toistensa kopio-lasta te(kään) ette tule saamaan.