Air Finlandin asiakkaat menettää rahansa
Koko vuoden säästetyt matkarahat ja matka meni kuin tuhka tuuleen. Konkurssitapauksessa korvauksia ei tule. Aika moni äiti purskahtanut itkemään lentokentällä lol
Kommentit (33)
sanoi että vakuudet on niin hyvät että kaikki saa rahansa takaisin.
sanoi että vakuudet on niin hyvät että kaikki saa rahansa takaisin.
Reittimatkoista ei saa mitään
Juuri tällaisten tapausten välttämiseksi suosimme mm. Finnairia ja Lufthansaa. Sekä matkatoimistojen kautta ostettuja matkoja. Kun itse netistä varaa ne halvimmat vaihtoehdot, ei ole mitään turvaa. Matkatoimiston kautta saa aina jotain takaisin. Ja samalla tukee työllisyyttä, kun hyödyntää matkatoimistoja.
Olennaista on se, että onko matka valmismatka vai ei. Jos on valmismatka, siis kokonaispaketti lentoineen ja hotelleineen, on mahdollisuus korvauksiin riippumatta siitä, onko valmismatka ostettu esim Air Finlandilta tai konkurssiin menneeltä matkatoimistolta ( esim Töölön matkatoimisto meni taannoin konkurssiin). Jos sen sijaan on ostanut vain lennot, ei valmismatkalaki sovellu ja korvausvelvollisuutta ei ole. Ei vaikka olisi ostanut lennot matkatoimistosta. Ja kun menettää lennot, eikä pääse kohteeseen, saattaa joutua maksamaan turhaan erikseen varatun hotellimajoituksen jne eikä näistäkään saa korvausta mistään.
Se mitä ihmisten tässä pitäisi oppia on se, että tällaiset ostokset kannattaa aina ostaa luottokortilla. Silloin saa rahansa takaisin ja tappio jää Luottokunnalle tai muulle luottoyhtiölle.
Lento on charter- eli tilauslento. Eli ns. pakettimatka. Jos lento on ostettu erikseen, niin silloin ei saa tid näk korvausta. Paitsi jos on ostanut luottokortilla. Jälleen yksi hyvä esimerkki miksi luottokortti on hyä olla olemassa, ja miksi sitä myös kannattaa käyttää.
Täälläkin on tasaisin väliajoin keskusteluja, joissa väitetään luottokortteja ihan turhiksi ja kehuskellawn, kuinka itse on saanut maksettua matkat ja hotellit verkkopankilla. Joo, maksettua saa, mutta tällaisessa konkurssitapauksessa saa sanoa rahoilleen hei heit. Toisin on luottokortilla maksaneilla. Itse en ikinä uskaltaisi maksaa matkoja, verkkokauppaostoksia tai muitakaan etukäteen maksettavia tilaustuotteita muulla kuin Visalla.
Juuri tällaisten tapausten välttämiseksi suosimme mm. Finnairia ja Lufthansaa. Sekä matkatoimistojen kautta ostettuja matkoja. Kun itse netistä varaa ne halvimmat vaihtoehdot, ei ole mitään turvaa. Matkatoimiston kautta saa aina jotain takaisin. Ja samalla tukee työllisyyttä, kun hyödyntää matkatoimistoja.
Matkanjärjestäjillä on "vakuus" kuluttajavirastossa, näillä rahoilla pyritään takaamaan se että kaikki matkustajat saadaan lomakohteista takaisin Suomeen ja saadaan palautettua maksetuista matkoista rahat.
http://www.ecc.fi/fi-FI/matkustaminen/valmismatkat/vakuus-maksukyvyttom…
Air Finlandilla on myös paljon työntekijöitä jotka menettävät työnsä tämän konkurssin myötä ja elävät varmasti suuressa epätietoisuudessa tällä hetkellä.
Matkanjärjestäjä (Finnmatkat, Tjäreborg) joka on ostanut lennot Air Finlandilta että saa lennätettyä kaikki niin mukavat suomalaiset matkailijat lomakohteeseen ei ole konkurssin syy, joten matkanjärjestäjää on turha syyttää että loma peruuntuu tai loma siirtyy.
Matkanjärjestäjä tekee parhaansa jotta saa kaikki lomat toteutettua, mutta tässä maailmassa mitä tahansa voi tapahtua eikä kaikki nallekarkit mene aina tasan.
lol vaan ittelles, koita elää itsesi kanssa...
Jos tosiaan on niin kova hinku ulkomaille jopa keskellä kesää niin hahahah vaan. Paluu maanpinnalle tekee hyvää
Söpöö miten kateellinen ootkaan. Menepäs nyt hakemaan muiden WT-mammojen kanssa Janica-Peterille kirppiskeltä uudet sukkahousut ja katso jos jää sossumaksujen jälkeen vielä rahaa pariin Lidl-siideriin. Sitten voitte terassilla alkuiltapäivän änkyrässä naureskella työtätekevän naapurinne lomasuunnitelmien kariutumiselle.
Säälittävä olet.
Ensin tosin taidetaan maksaa työntekijöille palkat ja sitten katsotaan riittääkö muille mitään.
lol vaan ittelles, koita elää itsesi kanssa...
Mutta jouduimme sairauden takia perumaan matkan. Silloin saatiin hienosti rahat takaisin. Tänään tuli vielä sähköpostilla matkatarjouksia...
Täälläkin on tasaisin väliajoin keskusteluja, joissa väitetään luottokortteja ihan turhiksi ja kehuskellawn, kuinka itse on saanut maksettua matkat ja hotellit verkkopankilla. Joo, maksettua saa, mutta tällaisessa konkurssitapauksessa saa sanoa rahoilleen hei heit. Toisin on luottokortilla maksaneilla. Itse en ikinä uskaltaisi maksaa matkoja, verkkokauppaostoksia tai muitakaan etukäteen maksettavia tilaustuotteita muulla kuin Visalla.
Vaikka rahat saisikin takaisin, niin kaikki on liian myöhäistä. Mikä toimisto seuraavaksi?
Normaalia ihmistä ei muiden ihmisten epäonni naurata niin, että tarvii lujaa nauraa. Taisi naapurin rouvalla ollaparemmat lomasuunnitelmat, jotka nyt kaatui.
Ehdin maksaa varausmaksun. Ajattelin saada ne takaisin.
Muilla on varmaan silti pahempi tilanne.
Muistan liiankin hyvin Flying Finn - lentoyhtiön konkurssin. Siinä konkurssissa meni meidän perheeltä useampi satanen vaikka kyseessä oli vain kotimaan lennot. Jossain vaiheessa meiltä tiedusteliin, mitä olemme vailla konkurssipesältä. Lähetettiin vaatimukset, mutta mitään ei ole kuulutunut, vaikka konkurssi tapahtui vuonna 2004.
Tuon jälkeen olen tehnyt KAIKKI yli 100 euron ostokset Visalla :)
Matkanjärjestäjän konkurssissa valmismatkan ostaneilla on mahdollisuus korvauksiin.
•Asiakkaalle korvataan paluukuljetus sekä majoitus paluukuljetukseen asti, maksetut ennakkomaksut sekä keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneet vuorokaudet
•Myös valmismatkaan oikeuttavat lahjakortit korvataan
•Sen sijaan esimerkiksi menetystä työajasta koituvia kuluja tai mielipahaa ei korvata.
•Korvaushakemukset osoitetaan Kuluttajavirastolle.
•Virasto opastaa lähipäivinä, miten niiden Air Finlandin asiakkaiden pitää toimia, jotka eivät ole vielä ehtineet matkustaa.
•Matkalla olevan kannattaa ottaa yhteyttä oppaaseen tai Suomen konsulaattiin.
Matkatoimiston konkurssi
Jos matkatoimisto menee konkurssiin, matkan ostaneilla matkustajilla on mahdollisuus saada maksamiaan rahoja takaisin. Silloin kyseessä on kuitenkin oltava valmismatka.
Valmismatkan vakuudesta korvataan
kuljetuksia, majoituksia ja ennakkomaksuja
Valmismatkan vakuudesta korvataan seuraavia kuluja:
Paluukuljetus ja majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen saakka, jos matkaan sisältyi majoitus. Kyseisiin korvauksiin ovat oikeutettuja sekä kuluttajat että yritysasiakkaat
Kuluttajien maksamat ennakkomaksut ja keskeytyneestä matkasta käyttämättä jääneen matkan osuuden
Valmismatkan ostoon oikeutetut vastikkeelliset lahjakortit
yhtiö ei halua ottaa tilalle kallista lentoyhtiötä ja peruu kaikki matkat
Kaikki tommoset kannattaa maksaa visalla...