Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäistä pitäisi vielä elättää?

Vierailija
26.06.2012 |

Muksu on 18v ja käy töissä/on työharjottelussa. Vuorotellen. Ei opiskele. Minä olen kotihoidontuella ja etsin osa-aikatyötä, mies opiskelee ja tekee kaikki lomat töitä, hänellä ei siis lomaa ollut pariin vuoteen. Ei ole lasten isä, muitakin lapsia minulla on.

Teini kiukkuaa ruuasta, olis kuulemma pitänyt antaa rahaa hamppariateriaan kun lähtee kaupungille käyttämään kesätyörahojaan. Vähän olen jo sanonut että pitäis keskustella ruoka ja asumiskuluihin osallistumisesta kun on täysi-ikäinen. Itse asuin jo nuorempana itsekseni enkä saanut vanhemmilta avustuksia. Teini tienaa nyt kesällä enemmän kuin minä... Silti pyytää rahaa lähes joka asiaan.

Ymmärrän ettei ole sisäistänyt täysi-ikäisyyttään vielä, mutta mun mielestäni tuon ikäisen pitäisi jo alkaa osallistua itsensä elättämiseen. Mieheni kanssa meillä on yhteistalous vaikkei lapset olekaan yhteisiä. Ja hän on maksanut vuokraa vanhemmilleen aikuisena kotona asuessaan. Ei ole vielä sanonut mitään, mutta minusta jotenkin epäreilua että opiskelijamieheni elättää toista aikuista miestä joka käy töissä. Meillä on talous tiukoilla välillä, eikä nyt ihan oikein se että joudun tinkimään muiden lasten elintasosta jotta saisin kotihoidontuestani maksettua yhden aikuisen elatuksen (jotta hän voi laittaa rahansa huvituksiin).

Okei, tiedän että on niitäkin jotka elättävät vielä kolmikymppisiä lapsiaankin... Mutta mihin raja pitäisi vetää? Lain mukaanhan se on tuo 18v mutta tuo muksu vaikuttaa niin muksulta vielä, tuntuu sydämettömältä puhua hälle siitä että maksaisi oman osuutensa.

Mitä mieltä? Mitä tekisin? Mua nyppii tilanne, jossa toinen ei ees tee mitään kotitöitä, naputtaa ruuasta kun ei ole mieleistä, mutta kun tuo muksu ottaa asian niin etten enää välitä hänestä ja haluan vaan nopeasti kotoa pois:/

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehto 1) lapsi OPISKELEE ja saa silloin kotona elatuksen kunnes ekat peruskoulun jälkeiset opinnot suoritettu (miksi lapsi ei opiskele???)

vaihtoehto 2) lapsi käy töissä, joten osallistuu yleisiin kuluihin esim 150-200 eurolla kuussa ikäänkuin vuokraa maksean SEKÄ maksaa omat menonsa (huvittelut, leffat, heselounaat, vaatteet yms).

vaihtoehto 3) lapsi muuttaa pois kotoa jos kumpikaan em. vaihtoehto ei miellytä.

Eli toisinsanoen, niin kauan ku lapsi opiskelee niin hän saa asua luonani ilman et perin vuokraa tms vaikka töissä opiskelun lomassa kävisi. jos tekee vain duunia niin sitten saa osallistuukin enemmän. Ja yleisesti, opiskeli tai ei ni jos töissä käy, maksaa omista rahoistaan omat menonsa.

istuta se aikuinen teini pöydän ääreen ja sopikaa säännöistä.

Vierailija
2/7 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entäs sitten kun nuori saa vaan työkkärin työharjottelu/työttömyysrahaa? Tosin ei kyllä "kotona makaamassa" ole ollutkaan vaan sitten vapaaehtoistyössä jos ei muuta ollut. Mä kyllä ottaisin tosta työkkärirahastakin vuokran jotta motivois vaikka opiskelemaan...toisaalta sitten onhan se muutenkin onneton palkka täydestä työpäivästä eikä edes iltalisiä tule, että ehkä se motivaatio tehdä sitäkään häviäisi..

Ei halua opiskella kun ei tykkää opiskelusta. Tuota tahtia kyllä saa varmaan sen vakiduunin ilman opiskelujakin, on pidetty työntekijä.

Olen oikeastaan nämä vaihtoehdot joskus ottanut puheeksi, pitänee pitää palaveri. Mutta koska masennusdiagnoosin saanut pari vuotta sitten niin pelkään että pahennan tilannetta nyt kun menee hyvin:/

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana asuin äitini kanssa kahdestaan. Kun olin ensin työtön maksoin työttömyyskorvauksesta omat ruokani ja henkilökohtaiset laskut. Kun menin töihin puolitimme vuokran, tv-luvun jne. Minusta oikeudenmukaista varsinkin pienituloista äitiä kohtaan.

Vierailija
4/7 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

appiukolla ja anopilla ISO ongelma käsissään kun hyysäävät 29-vuotiasta poikaansa joka on sössinyt elämänsä kaikin tavoin. Ei kykene töihin, on masennusta ja viljelee kannabista, ollut poliisin huomissa kun jäi viljelystä kiinni, ei saa enää edes sossusta korvauksia (kun on riehunut eikä suostu mihinkään tukitoimiin). Vuosi sitten pantiin pois asunnostaan koska vanhemmat ei enää jaksaneet maksaa vuokria - ottivat sitten kotiin takaisin. Huumeita viljelevän poikansa, joka jatkoi viljelyä kotipihalla. Eivät uskalla laittaa rajoja - saa tehdä ihan mitä vaan, ja äiti & isä hoitaa. Eivät uskalla vaatia mitään, kun pelkäävät että poika hajottaa paikat tai käy käsiksi.

Appi ja anoppi ovat jo useita vuosia olleet eläkkeellä, mutta levittelevät vain käsiään - ja mitäs me muut voidaan tehdä? Ei yhtään mitään! kun kukaan noista kolmesta ei halua tehdä asialle mitään, vaikka kaikki selvästi kärsivät. Just pari päivää sitten sanoin apelle että mä en anna edes meidän 3-vuotiaan lapsen käyttäytyä yhtä epäkunnioittavasti kuin hän antaa aikuisen poikansa käyttäytyä...

Niin, onnittelen sinua jos jo nyt tässä vaiheessa uskallat laittaa rajat ja alkaa vaatia lapselta jotain. Jos annat aikaa kulua 10 vuotta, voit olla tosi lirissä (tai sitten ei...ihmeitäkin tapahtuu, vaikkakaan en sen varaan laskisi...) Se mitä voit vaatia, on osa työttömyyskorvauksista ja joko työllistymissuunnitelman TAI terapiaan/hoitoon hakeutuminen. Ja jos mikään ei onnistu, hae ITSELLESI apua - terapeutti osaa auttaa sua siinä, miten kunnioitat itseäsi & asetat rajoja lapsellesi.

Vierailija
5/7 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelee, niin sittenhän vanhemmilla on elatusvastuu pidempään kuin 18-vuotiaaksi.

Mutta entäs sitten kun nuori saa vaan työkkärin työharjottelu/työttömyysrahaa? Tosin ei kyllä "kotona makaamassa" ole ollutkaan vaan sitten vapaaehtoistyössä jos ei muuta ollut. Mä kyllä ottaisin tosta työkkärirahastakin vuokran jotta motivois vaikka opiskelemaan...toisaalta sitten onhan se muutenkin onneton palkka täydestä työpäivästä eikä edes iltalisiä tule, että ehkä se motivaatio tehdä sitäkään häviäisi..

Ei halua opiskella kun ei tykkää opiskelusta. Tuota tahtia kyllä saa varmaan sen vakiduunin ilman opiskelujakin, on pidetty työntekijä.

Olen oikeastaan nämä vaihtoehdot joskus ottanut puheeksi, pitänee pitää palaveri. Mutta koska masennusdiagnoosin saanut pari vuotta sitten niin pelkään että pahennan tilannetta nyt kun menee hyvin:/

Ap

Vierailija
6/7 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai osallistuu kustannuksiin, jos jotain tienaakin. Eikä ainakaan kerjää vielä äidiltä lisää rahaa, jolla elätettävään muitakin lapsia.

Kelakin katsoo lasten tulot perheen tuloksi, jos tukia haetaan. Ja miksi tienaava nuori aikuinen maksaisi osuuttaan?

Voit potkaista pellolle tuollaisen lapsen, jos ei tavat muutu. Minä en ainakaan katselisi päivääkään laiskaa nuorta aikuista, joka noin törkeästi käyttäytyy.

Vierailija
7/7 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan asuntolainaa ja huolehdin lasteni kuluista aivan ITSE. Silti äitini jaksaa narista vuodesta toiseen, kuinka hän joutuu "elättämään" minua ja lapsiani...Käytännössä tämä "elättäminen" tarkoittaa sataa euroa syntymäpäivä-tai joulurahaa minulle tai silloin tällöin 10-20 euroa lapsille...