Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä on aikaraja että voi sanoa ASUNEENSA ulkomailla???

Vierailija
25.06.2012 |

kerroin uudelle kaverille asuneeni 3vkoa lontoossa niin hän nauroi ettei se mitään asumista ole. no mitäs sitten, ei se ollut mikään pakettimatka vaan vuokrasimme tuttujen kämpän. eli asuimme siinä!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aikaraja, että voi sanoa asuneensa jossain paikassa täällä Suomessa?

Itse olen asunut kolmella eri paikkakunnalla kussakin alle vuoden (kahdessa opintojen takia, yhdessä muuten vaan ja muutin pois kun löysin naapurikunnasta kivemman asunnon ja muutenkin kyllästyin). LIsäksi olen muuttanut saman kaupungin sisällä monta kertaa, pari asumista ovat kestäneet niin ikään alle vuoden. Esim. yhdessä asunnossa asuin 9kk, ja tästä ajasta olin kesäaikaan toisella paikkakunnalla 2kk.

Lisäksi moni kokee asuvansa kesät jollain toisella paikkakunnalla, jossa vakituisesti asuu, jos siellä on vaikka kesäasunto.

Moni on pitänyt kriteerinä vakituista osoitetta ja työtä. No entäs, jos joku muuttaa pariksi kuukaudeksi jollekin paikkakunnalle ja joko on siellä töitä tai hakee sen kaupungin työkkäristä töitä? Ja entäs tämä: tuttavaperheen mies on kirjoilla eri osoitteessa kuin perheensä - hänkö ei siis voi sanoa asuvansa perheen kanssa tai asuneensa kaupunginosassa X?

Vierailija
22/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin voi sanoa, että lyhytaikainen (vuosi tai pari) asuminen ei kuitenkaan anna vielä minkäänlaista kuvaa siitä, millaista on oikeasti asua siinä maassa.

Pitää asua monen monta vuotta, ennen kuin tietää, millainen se maa oikeasti on. Alussa kaikki on uutta ja sitä vaan totuttelee. Yleensä on joko kova koti-ikävä Suomeen tai sitten kaikki tuntuu uudelta ja hienolta. Voi olla myös vaihtelevia tunteita eli sekä että..

Menee monta vuotta, ennen kuin sitä oikeesti asettuu siihen maahan asumaan - ja on sinut sen arjen kanssa. Näin mä sanoisin. Kyllä asumista voi olla lyhytaikasempaakin, mutta ei se sama asia ole kuin pysyvä asuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla vuoden ja puoli vuotta. Eri paikoissa siis. Mä ajattelen, että ulkomailla asumista on se, että on ollut siellä tekemässä jotain, ei lomailemassa.

Vierailija
24/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko maakohtaista,

olikos se kolme vai neljä kuukautta?

Sen jälkeenhän se on väkisinkin asumista, kun joutuu kaikenmaailman instansseihin ilmoittamaan työpaikat, osoitteet sen muut.

Jollekin palstamammalle; tokihan sitä synnyinmaassaan asuu vaikka työttömänäkin, mutta ulkomaille muutto on eri asia, oli se synnyinmaa mikä tahansa!

Vierailija
25/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ulkomailla kolme kesää kesätöissä (eri maissa). Kyllä sanon asuneeni näissä paikoissa. Mielestäni myös vaihto-oppilasvuosi on asumista ulkomailla, ehdottomasti. Joku 4 viikon lomaoleskelu ei sen sijaan ole asumista eikä oikein samanpituinen työmatkakaan vaikka asuisi vuokra-asunnossa eikä hotellissa.

Vierailija
26/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin voi sanoa, että lyhytaikainen (vuosi tai pari) asuminen ei kuitenkaan anna vielä minkäänlaista kuvaa siitä, millaista on oikeasti asua siinä maassa.

Pitää asua monen monta vuotta, ennen kuin tietää, millainen se maa oikeasti on. Alussa kaikki on uutta ja sitä vaan totuttelee. Yleensä on joko kova koti-ikävä Suomeen tai sitten kaikki tuntuu uudelta ja hienolta. Voi olla myös vaihtelevia tunteita eli sekä että..

Menee monta vuotta, ennen kuin sitä oikeesti asettuu siihen maahan asumaan - ja on sinut sen arjen kanssa. Näin mä sanoisin. Kyllä asumista voi olla lyhytaikasempaakin, mutta ei se sama asia ole kuin pysyvä asuminen.

vasta pitemmällä asumisella pääsee kunnolla sisään uuteen maahan ja sen kulttuuriin - ja mitä erilaisempi paikka, niin sitä kauemmin siinä ehkä menee. Mutta siitähän tässä ei ollut kysymys, että miten hyvin on kotiutunut, integroitunut tai päässyt sisään kulttuuriin ja paikalliseen elämään. Ihan hyvin joku voi muuttaa maalta Helsinkiin ja asua siellä loppuikänsä kotiutumatta koskaan, tai vaihtoehtoisesti joku voi muuttaa pikkukylään ja asua siellä vuosikausia pääsemättä kunnolla sisään pikkukylän ahtaisiin kuvioihin.

Vierailija
27/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. jos ap:n tarkoitus olisi ollut asua Lontoossa 3 vuotta, niin kyllä minusta silloin voisi sanoa alkuvaiheessa "nyt olen asunut 3 viikkoa Lontoossa".

Vierailija
28/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin nauranut. Ei kolmen viikon lomailu ole mitään asumista, eikä asunnon vuokraaminen ole sekään yhtään enempää asumista kuin hotellissa asuminen. Minä olen esimerkiksi lomaillut ympäri maailmaa yli 20 maassa ja ollut vain kerran pakettimatkalla, en silti ole asunut noissa lomailumaissa vaikka osa matkoista on ollut ylikin 3 viikkoa.

Ei kai siihen mitään yhtä kriteeriä ole mikä määritellään asumiseksi. Itse en ajattele 3kk:n opiskelijavaihtoani asumisena mutta kun olin vuoden töissä ulkomailla, siellä kyllä asuin.

Jos edes toinen perheen aikuisista käy töissä ja lapset koulussa ko maassa niin kyllä minusta se on jo asumista vaikka olisikin tiedossa että parin vuoden päästä palataan kotimaahan.

Vierailija
29/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaille 5 vuotta sitten, opiskelijaksi. Vakituinen osoitteeni on kuitenkin Suomessa, jotta saan opintotuen normaalisti. Enkö siis ole asunut ulkomailla 5 vuotta? Näiden vuosien aikana olen käynyt Suomessa kerran vuodessa, pitkän viikonlopun verran.

Ethän sinä virallisesti ole, jos vakituinen osoitteesi on Suomessa.

asumista vaan ylneesäkin sitä, minkä ajan kuluttua voi sanoa asuneensa ulkomailla.

Minusta jos vuokraa vaikka asunnon puoleksi vuodeksi ja elää siellä, voi jo sanoa asuneensa ulkomailla.

Vierailija
30/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kuukautta on vielä ihan lomailua, puolesta vuodesta eteenpäin voisin puhua asumisesta.

Nämä ihan fiilispohjalla.

Itse olen kuitenkin muutanut kotimaassa todella usein opiskeluaikanani. Välillä asuin vain 2 viikkoa yhdessä osoitteessa ja sitten taas jouduin muuttamaan (asunnon löytäminen oli aluksi vaikeaa siksi asuin mm. alivuokralaina kavereiden ja heidän kaveriensa kodeissa heidän lomiens aikana). Ei se lomailulta tuntunut vaan ihan asumiselta :)

Ulkomailla olen asunut parin vuoden pätkiä, ja ne olen kyllä ihan asumiseksi mieltänyt, en lomailuksi.

Vierailija
31/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hänesät sanotan, että asuu puolet vuodesta ulkomailla. Asunto voi olla eri tai sama joka vuosi.

Vierailija
32/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin parikymppisenä vuoden Pariisissa (olin au pair) ja viime kesänä vuokrattiin asunto 2 kk:ksi Berliinistä ja oltiin siellä lomalla.

En tiedä onko siinä aikarajaa, ehkä se on enemmän että tekeekö siellä jotakin muutakin kuin lomailee. Silti 3 viikon työmatkakaan ei ole asumista.

Ap:nä olisi sanonut olin viime kesänä Lontoossa pitkällä lomalla.

Vierailija
33/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko siinä aikarajaa, ehkä se on enemmän että tekeekö siellä jotakin muutakin kuin lomailee. Silti 3 viikon työmatkakaan ei ole asumista.

väliaikaista asumista. En silti varmaan itsekään mainostaisi "asuneeni" kyseisessä maassa, mutta ehkä sanoisin että "asuin 3 viikkoa kun olin töissä siellä-ja-siellä". Siitä kaikille selviää, että kyse oli väliaikaisesta asumisesta/olemisesta. Tai sitten sanoisin vaan, että olin töissä 3 viikkoa siellä. Kaikki varmaan siitä tajuavat, että on siellä se aika asuttukin.

Vierailija
34/44 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla putkeen 17 vuotta, mutta vakituinen osoitteeni on aina ollut Suomessa. Yleensä ulkomaille muuttavan on muutettava kirjansakin, mutta tietynlaisissa kansainvälisissä tehtävissä tehdään poikkeus tähän sääntöön.

Sanoisin, että puolisen uotta ulkomailla voidaan katsoa "asumiseksi". AP on joko provo tai tyhmä.

Vierailija
35/44 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usa:ssa ja vuoden jalkeen aloin sanoa "asuvani".

Vierailija
36/44 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varma tieto

Vierailija
37/44 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaisin ulkomaille tehdäkseni siellä töitä voisin sanoa asuvani ulkomailla. Enkä tarkoita mitään työkeikkaa ulkomaille.

Vierailija
38/44 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroin uudelle kaverille asuneeni 3vkoa lontoossa niin hän nauroi ettei se mitään asumista ole. no mitäs sitten, ei se ollut mikään pakettimatka vaan vuokrasimme tuttujen kämpän. eli asuimme siinä!

Asunut on silloin, jos on ollut kirjoilla ko. maassa. Siis virallinen, pysyvä osoite on ollut ulkomailla. Vaihto-oppilasvuosia sun muita kielikursseja ei lasketa asumiseksi (saati jotain kolmen viikon lomamatkoja).

Ja "asutaanhan" sitä hotellissakin.

Vierailija
39/44 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka on asunut omillaan. Vuosi myös siinä ja siinä, jos on ollut esim. vaihtarina tms kotimaahan kumminkin palaamassa.

Itse olen asunut 6 vuotta ulkomailla, joten se kyllä lasketaan. Olen nähnyt kulttuurin, vuodenkierron ja ennen kaikkea oppinut kielen ja tavat.

Vierailija
40/44 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta alle kuukauden lomareissu jonnekin ei ole vielä vieraassa maassa asumista. Tarkkaa aikaa on vaikea määritellä, mutta minusta asumiseen liittyy normaalin arjen viettäminen ko. maassa. Esim. opiskelu, työskentely tai rakkauden perässä muuttaminen vähintään muutamaksi kuukaudeksi jonnekin on jo asumista. Tuona aikana elät paikallisten keskuudessa ja pyörität enemmän tai vähemmän normaalia arkea.

Minä esimerkiksi sanon asuneeni neljässä maassa, joissa olen kussakin viettänyt 3-4kk työharjoittelussa tai opiskelemassa. Mutta se, että olen viettänyt kesällä 3 viikkoa mieheni sukulaisissa ulkomailla ei minusta täytä tätä kriteeriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan