Varasteleva lapsi
Nyt loppu järki tuon lapsen kanssa!!! Jatkuvasti varastelee kotoa mm. rahaa, herkut kaapeista (esim vierasvarakeksit), tupakkakokeiluja takana paljon ja pelottaa että mitä seuraavaksi. Lapsi on 10 vuotias, olen hakenut apua perheneuvolasta, lastensuojelusta, sukulaisilta, koulupsykologilta... Mikään vaan ei tunnu auttavan.. Lukittavassa kaapissa pidetään nykyisin lompakkoja ja arvotavaroita, sinnekin nyt sitten murtautunut kertaalleen. Äsken huomasin taas lompakostani hävinneen pari euroa. Se vaan oli jotenkin viimeinen niitti, ja itkun kera ilmoitin lapselle tyhmästi että haen aamulla sijoitusta kun ei kerran perheen säännöt toimi.
Nyt lapsi paniikissa ja itsellä äärimmäisen paha olo. Jatkuva varpaillanolo ja valehteluiden selvittely on vienyt voimat ja parisuhdekin alkaa rakoilla tilanteeseen. Sisarukset ovat alkaneet matkia ja ovat myöskin alkaneet penkoa kaappeja. Onneksi ovat vielä aika pieniä mutta jos tilanne ei muutu on tästä perheestä tulossa loppu.
Mistä voisin vielä apua löytää, kun nämä jo käytetyt psykologit, omat rangaistukset aresteineen ja takaisinmaksuineen eivät kertakaikkiaan auta... Ideoita?
Kommentit (26)
kun syomishairio on ongelmana, varastelu on vain keino saada syotavaa. Ei huumeista riippuvaisetkaan lopeta huumeiden kayttoa jos saavat sakkoja tms varastelusta.
Laakari olisi kylla mun mielesta seuraava osoite mista ruvetaan apua hakemaan, sen takia etta saatte mahdollisen ahmimista aiheuttavan sairauden diagnosoitua. On muuten olemassa joku sairauskin joka aiheuttaa hallitsematonta ahmimista, en valitettavasti muista yhtaan mika sen nimi on.
Mutta tsemppia ap:lle ja alkaa nyt kiinnittako siihen varasteluun niin paljon huomiota, ongelma on ihan muualla.
Jos ap:ta uskoo, niin ovat kaikkensa lapsensa eteen tehneet? Jos niin on, mutta ei tehoa, pitää keksiä keinot jotka tehoavat. Lasta on ilmeisesti viety ammattilaisille jo koitettu selvittää mikä on syynä. Jos sitä syytä ei ole etsinnöistä huolimatta löydetty, niin syys voi olla vanhempien lepsuudessa. Samaan tapaan kun se "läski-dokumentti" missä teini-ikäinen poika oli valtavan kokoinen, ja oma äiti jauhoi että muutos tulee, en enää anna sinulle ruokaa (itse ei sitä kyennyt enää hakemaan) mutta niin vaan aina se äiti antoi periksi ja kantoi heti sairaalasta vatsalaukkupienennyksestä kotituneelle hodaria naaman eteen. Minusta tuollainen on lapsen pahoinpitelyä, jos ei omat vanhemmat kuriin saa, olis sitten varas tai syöppö tai mitä tahansa, niin sijoitus paras vaihtoehto sille lapselle. Rajat pitää olla, jos jotain vikaa/sairautta ne tokii pitää etsiä ja hoitaa, mutta jos kaikki on tutkittu ja homma jatkuu --> syy vanhmpien lepsuudessa.
Tupakkaa harvoin kokeillaan yksin ja voi tuo varastelukin olla joltain "kaverilta" tarttunut tapa. Eroon nyk. kaveriporukasta suosittelen minä.
Varastelu ja syömishäiriöt ovat todennäköisesti oire jostakin muusta, lapsi hakee huomiota. Vaikka olettekin käyneet psykologilla, lääkärillä ym. Ei se vielä tarkoita että asian voi jättää, kysymyshän on vasta lapsesta. Meillä monen vuoden häiriökäyttäytyminen syy selvisi tytön ollessa 16v.Rankaiseminen ei auta lasta jolla on paha olo, rakastaminen, huomion antaminen ja mahdollisimman läheisten suhteiden luominen lapseen on keino eteenpäin. Kun on kysymys vaikeista asioista voi niiden selvittämiseen mennä jopa vuosia. Muistakaa että vanhempien tehtävä on puolustaa ja auttaa lapsiaan, periksi ei voi eikä saa antaa!
Yhden kerran lapseni varasti ja katui vahvasti. Itki hirveästi ja oli ihan hermostunut. Tuli itse kertomaan kolme tuntia "rötöksen" jälkeen ja lähti itse pyörällä palauttamaan. Ongelma ei ole toistunut. Päin vastoin sen jälkeen lapsestani tuli rehti ja kiltti. En ottanut edes yhteyttä sosiaalityöntekiöihin tai muihin kun asia päättyi näin. Kiitos lapsen opettaja joka auttoi. Tapahtui siis 2013 jolloin oli 9.
Ei rangaistukset ole ratkaisu tälläiseen ongelmaan, pitää selvittää syy ongelmille, miksi lapsi varastaa, mistä ongelmasta oireilee tuolla tavalla. Voi olla vaikeaa selvittää se syy, mutta ei ongelma muuten katoa. Rangaistukset ei tehoa jos ongelma on muualla kuin kurittomuudessa.